Pagina 2 van 2

Geplaatst: 21.11.2013 - 20:17
door DrRossi
diesel01 schreef:Het is niet alleen Volvo die het probleem kent.
Die gozer was echt bijna zijn handje kwijt !

Turbotje draait easy 120.000 toeren
Stomme hill billy

Nokas slijtage

Geplaatst: 25.11.2013 - 10:37
door Rex
Thijs schreef:Rex, Na de software update gebeurt het verdunnen eigenlijk niet meer, tenzij er bijna alleen maar korte stukjes mee gereden worden waardoor de auto niet door zijn regeneratie cyclus komt en continu blijft regenereren.

diesel01, Leuk filmpje, maar dat heeft hier weinig mee van doen. Ik heb nog niet een op holgeslagen D5 gehoord, en als er wel een is is dat toevallig lijkt mij.
Thijs. Welke update is dat geweest? Het heeft de Volvo's bij ons niet geholpen.

Geplaatst: 25.11.2013 - 19:00
door Thijs
Rex, Die update was er in 2011 al. De meesten hier op het forum die het aangaan hoor ik na de update niet meer over het stijgende oliepeil.
Wel vreemd dat jouw auto's het nog wel hebben.. Al eens onderzocht?

Geplaatst: 26.11.2013 - 10:04
door Rex
Thijs schreef:Rex, Die update was er in 2011 al. De meesten hier op het forum die het aangaan hoor ik na de update niet meer over het stijgende oliepeil.
Wel vreemd dat jouw auto's het nog wel hebben.. Al eens onderzocht?
Thijs, Normaal gesproken zal het olie peil moeten zakken na 10.000 km of zo. Elke motor gebruikt normaal gesproken eenmaal heel weinig olie.
Wanneer het oliepeil niet zakt , komt er toch iets bij de olie in het carter, hetzij brandstof of koelvloeistof. In ons geval is dat brandstof. Dat blijkt uit de oliemonsters die zijn gemaakt en geanalyseerd door een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is.
Dit bedrijf geeft ook aan dat dit komt doordat het roetfilter zeg maar schoon gebrand gaat worden waarvoor het motor management moet zorgen.
Daarbij wordt extra brandstof ingespoten wat tegen de cilinderwand komt en langs de zuigerveren in het carter bij de motorolie komt.
Het komt hier op neer dat wanneer je oliepeil niet stijgt deze olie toch verdunt kan zijn waardoor schade ontstaat.

Geplaatst: 26.11.2013 - 14:46
door Thijs
Precies de reden waarom ik om de 15K olie ververs.

Slijtage nokas.

Geplaatst: 04.04.2014 - 20:10
door Rex
Doordat er brandstof in de motorolie komt neemt de kwaliteit van de motorolie af. Daardoor ontstaat onherstelbare schade aan het kleppenmechanisme bij deze dieselmotoren. Een ontwerpfout van Volvo! Eerder verversen kan helpen maar daar is het probleem niet mee opgelost, in tegendeel. Dan heb jij de kosten voor extra verversingen en nieuwe cilinderkop. Ze proberen je wijs te maken dat je verkeerde olie gebruikt.
Volvo organisatie bedenkt allerlei smoesjes hierover. Daar moet je niet in trappen.
Sorry voor de late reaktie.