D3 met 50.000km koppakking lek

Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Vandaag op een verjaardag de volle laag gekregen omdat ik altijd te hard rij en het "bewijs" in de vorm van een kapotte auto er nu is.

Ik weet dat als ik in Duitsland ben ik graag vol gas rij. Ik rij dan twee tot drie uur achter elkaar met snelheden tussen de 150 & 230 km/u op de teller. Dordrecht - Leipzig 660km in 4,5 tot 5 uur.

Ik ben ervan overtuigd dat ik geen onverantwoorde risico's neem of dat mijn rij gedrag de schade aan de cylinderkop heeft veroorzaakt.

Afbeelding
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Bij 3600 rpm zal een kop niet te heet moeten worden.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

132 km/u gemiddeld incl. een rustpauze? Dat redt je niet op dat traject, ondanks de nieuwe A38 van Kassel naar Leipzig. Zelfs niet als je alle snelheidslimieten negeert.....

My 2 cents,
Marc

(die dat traject ook wel eens rijdt)
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Marc, neem van mij aan dat ik het zeker wel red in de aangegeven tijd. Enige pauze is een snelle tankstop. Sinds 2004 kom ik regelmatig in Leipzig en met het traject A38 van Kassel naar Leipzig is het een mooie rit.

Via A15 langs Gelredoom, A12, dan Duitsland in A3, A2, A1 dan A44 naar Kassel en dan de A38.

Inderdaad ben ik niet braaf en rijd ik ook te hard op begrensde stukken tussen de +20/40km/u
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Wat je wil! Met het overige verkeer, de grote stukken met 2 rijstroken (en geen 3), 5 uur met nauwelijks pauze, inhalende vrachtwagens, niet mijn feestje in elk geval....
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Tja ik kan er van genieten...
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Als je die auto normaal warm rijdt, kan zo'n snelheid geen kwaad toch? Op het ranzige verbruik na, maar misschien betaald iemand anders dat.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van je motor.... noch van je passagier(s).

Zelfs een D5 zou het er warm van krijgen vrees ik.

Geen enkele motor, zij het diesel, zij het benzine is gemaakt om het urenlang uit te zingen onder volledige belasting.

Een D3 blijft maar een 2-liter met een maximale kruissnelheid van +/- 150 km/u zonder dat je de mechaniek pijnigt.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Jeroen,

het verbruik met de S60 is lager dan voorheen met de V70. In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.

Helemaal eens, warme motor moet dit aan kunnen...
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

bookkeeper schreef:Jeroen,

het verbruik met de S60 is lager dan voorheen met de V70. In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.

Helemaal eens, warme motor moet dit aan kunnen...
Ook een warme motor kan worden overbelast door langdurig het maximum te vergen van de techniek!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

isomo schreef: Een D3 blijft maar een 2-liter met een maximale kruissnelheid van +/- 150 km/u zonder dat je de mechaniek pijnigt.
Maximale kruissnelheid van 150??? Goeie humor.:-)
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

Bij de V70 en de V50 met rica chip hebben nooit problemen gehad met mijn rijstijl... Ook zij hebben het traject regelmatig gereden.
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27373
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met goed warmrijden en de motor niet direct na zo'n rit uitzetten is dat echt wel prima te doen.

Vergeet niet dat de koeling gewoon flink hard mee draait met zulke toerentallen en met die snelheid heb je ook nog eens aardig koeling van de rijwind
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

bookkeeper schreef:In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Op één tank rij ik heen en terug :shock: :shock:
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
bookkeeper
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 22.05.2006 - 11:05
Contacteer:

JeroenSpock schreef:
bookkeeper schreef:In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Op één tank rij ik heen en terug :shock: :shock:

Haha.... Nee per rit
Bookkeeper

Volvo V60 PIH - Ice White Solid, premium sound and more

2012-2014 S60 D3 R-design
2009-2012 V70 2.0D LE
2006-2009 V50 2.0D
2003-2006 V40 2.0 Sports Edition
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Een menselijk lichaam is ook maar pure mechaniek. een zeer specifiek getraind lichaam legt de 100 meter sprint af in minder dan 10 sec.

louter rekenkundig , zou men een marathon van ruim 40 km
dan moeten afhaspelen in ongeveer 70 minuten.

deze wondermens moet nog geboren worden.

Wat ik gewoon wil aanwijzen : korte piekbelastingen, geen probleem (bij warme motor uiteraard).

Uren, zij het dagen, presteren aan hetzelfde ritme kan men in vollast niet uithouden.

Ook een motor niet. Of dit nu 150 of 160 km/u is maakt op zich niet uit.

Een vrachtwagenmotor houdt het heden ten dage ruim 1.000.000 km uit, meestal bij warme motor maar bij een gemiddeldtoerental van +/- 1400 toeren, waarbij de gemiddelde belasting vrij laag ligt.

Hoe lang gaat een race-wagen motor mee?


Rijwind bepaalt in generlei mate de temperatuur van de olietemperatuur , essentieel gegeven voor de smeringseigenschappen ervan en bepalend voor de uiteindelijke levensduur van de olie en levensduur van de motor.
Extra rijwind bevordert wel het lager houden van de koelwatertemperatuur.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27373
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Motorblok van een racewagen is ook met iets andere marges ontworpen dan een motorblok in een gewone personenwagen.
Ga deze dus ook niet met elkaar vergelijken, ook alleen de belasting op een circuit is al compleet anders dan op de openbare weg.

Een rit als deze is aardig constant, op het circuit is het veel optrekken, remmen, optrekken, remmen, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

bookkeeper schreef:Marc, neem van mij aan dat ik het zeker wel red in de aangegeven tijd. Enige pauze is een snelle tankstop. Sinds 2004 kom ik regelmatig in Leipzig en met het traject A38 van Kassel naar Leipzig is het een mooie rit.

Via A15 langs Gelredoom, A12, dan Duitsland in A3, A2, A1 dan A44 naar Kassel en dan de A38.

Inderdaad ben ik niet braaf en rijd ik ook te hard op begrensde stukken tussen de +20/40km/u
Moet zeker kunnen lukken, heb zelf Amsterdam - Kirchberg ( 960 km) al 2x in 6 uur en een kwartier gedaan. Meestal in 8 uur maar soms dus wat sneller
Altijd in de winter en op zondag, dan is de duitse autobahn leeg.
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Moest gelijk aan dit topic denken bij het lezen van dit bericht...

http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-astr ... cord-62546

Als een CDTI het kan, moet een D3 het zeker kunnen :)
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
codriver
3rd Gear member
Berichten: 399
Lid geworden op: 23.04.2007 - 22:42
Locatie: @home

Ik heb nu 200.000 km met mijn V50 D3 gereden zonder enig probleem, heb ook een stevige rijstijl ( met warme motor) en rij regelmatig in Noord Duitsland 200+ over langere tijd.
Volvo S60 2.4 AT Edition 1
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”