Pagina 2 van 3
Geplaatst: 01.09.2013 - 19:09
door bookkeeper
Vandaag op een verjaardag de volle laag gekregen omdat ik altijd te hard rij en het "bewijs" in de vorm van een kapotte auto er nu is.
Ik weet dat als ik in Duitsland ben ik graag vol gas rij. Ik rij dan twee tot drie uur achter elkaar met snelheden tussen de 150 & 230 km/u op de teller. Dordrecht - Leipzig 660km in 4,5 tot 5 uur.
Ik ben ervan overtuigd dat ik geen onverantwoorde risico's neem of dat mijn rij gedrag de schade aan de cylinderkop heeft veroorzaakt.

Geplaatst: 01.09.2013 - 19:30
door Mart van der Steeg
Bij 3600 rpm zal een kop niet te heet moeten worden.
Geplaatst: 01.09.2013 - 19:40
door MN-NL
132 km/u gemiddeld incl. een rustpauze? Dat redt je niet op dat traject, ondanks de nieuwe A38 van Kassel naar Leipzig. Zelfs niet als je alle snelheidslimieten negeert.....
My 2 cents,
Marc
(die dat traject ook wel eens rijdt)
Geplaatst: 01.09.2013 - 19:57
door bookkeeper
Marc, neem van mij aan dat ik het zeker wel red in de aangegeven tijd. Enige pauze is een snelle tankstop. Sinds 2004 kom ik regelmatig in Leipzig en met het traject A38 van Kassel naar Leipzig is het een mooie rit.
Via A15 langs Gelredoom, A12, dan Duitsland in A3, A2, A1 dan A44 naar Kassel en dan de A38.
Inderdaad ben ik niet braaf en rijd ik ook te hard op begrensde stukken tussen de +20/40km/u
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:08
door MN-NL
Wat je wil! Met het overige verkeer, de grote stukken met 2 rijstroken (en geen 3), 5 uur met nauwelijks pauze, inhalende vrachtwagens, niet mijn feestje in elk geval....
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:16
door bookkeeper
Tja ik kan er van genieten...
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:24
door JeroenSpock
Als je die auto normaal warm rijdt, kan zo'n snelheid geen kwaad toch? Op het ranzige verbruik na, maar misschien betaald iemand anders dat.
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:31
door isomo
Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van je motor.... noch van je passagier(s).
Zelfs een D5 zou het er warm van krijgen vrees ik.
Geen enkele motor, zij het diesel, zij het benzine is gemaakt om het urenlang uit te zingen onder volledige belasting.
Een D3 blijft maar een 2-liter met een maximale kruissnelheid van +/- 150 km/u zonder dat je de mechaniek pijnigt.
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:31
door bookkeeper
Jeroen,
het verbruik met de S60 is lager dan voorheen met de V70. In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Helemaal eens, warme motor moet dit aan kunnen...
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:38
door lint
bookkeeper schreef:Jeroen,
het verbruik met de S60 is lager dan voorheen met de V70. In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Helemaal eens, warme motor moet dit aan kunnen...
Ook een warme motor kan worden overbelast door langdurig het maximum te vergen van de techniek!
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:41
door olson
isomo schreef:
Een D3 blijft maar een 2-liter met een maximale kruissnelheid van +/- 150 km/u zonder dat je de mechaniek pijnigt.
Maximale kruissnelheid van 150??? Goeie humor.

Geplaatst: 01.09.2013 - 20:46
door bookkeeper
Bij de V70 en de V50 met rica chip hebben nooit problemen gehad met mijn rijstijl... Ook zij hebben het traject regelmatig gereden.
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:54
door Fredhead
Met goed warmrijden en de motor niet direct na zo'n rit uitzetten is dat echt wel prima te doen.
Vergeet niet dat de koeling gewoon flink hard mee draait met zulke toerentallen en met die snelheid heb je ook nog eens aardig koeling van de rijwind
Geplaatst: 01.09.2013 - 20:59
door JeroenSpock
bookkeeper schreef:In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Op één tank rij ik heen en terug :shock: :shock:
Geplaatst: 01.09.2013 - 21:05
door bookkeeper
JeroenSpock schreef:bookkeeper schreef:In principe is 1 tank genoeg voor de hele rit.
Op één tank rij ik heen en terug :shock: :shock:
Haha.... Nee per rit
Geplaatst: 01.09.2013 - 21:27
door isomo
Een menselijk lichaam is ook maar pure mechaniek. een zeer specifiek getraind lichaam legt de 100 meter sprint af in minder dan 10 sec.
louter rekenkundig , zou men een marathon van ruim 40 km
dan moeten afhaspelen in ongeveer 70 minuten.
deze wondermens moet nog geboren worden.
Wat ik gewoon wil aanwijzen : korte piekbelastingen, geen probleem (bij warme motor uiteraard).
Uren, zij het dagen, presteren aan hetzelfde ritme kan men in vollast niet uithouden.
Ook een motor niet. Of dit nu 150 of 160 km/u is maakt op zich niet uit.
Een vrachtwagenmotor houdt het heden ten dage ruim 1.000.000 km uit, meestal bij warme motor maar bij een gemiddeldtoerental van +/- 1400 toeren, waarbij de gemiddelde belasting vrij laag ligt.
Hoe lang gaat een race-wagen motor mee?
Rijwind bepaalt in generlei mate de temperatuur van de olietemperatuur , essentieel gegeven voor de smeringseigenschappen ervan en bepalend voor de uiteindelijke levensduur van de olie en levensduur van de motor.
Extra rijwind bevordert wel het lager houden van de koelwatertemperatuur.
Geplaatst: 01.09.2013 - 21:37
door Fredhead
Motorblok van een racewagen is ook met iets andere marges ontworpen dan een motorblok in een gewone personenwagen.
Ga deze dus ook niet met elkaar vergelijken, ook alleen de belasting op een circuit is al compleet anders dan op de openbare weg.
Een rit als deze is aardig constant, op het circuit is het veel optrekken, remmen, optrekken, remmen, etc
Geplaatst: 04.10.2013 - 06:57
door jp-v60
bookkeeper schreef:Marc, neem van mij aan dat ik het zeker wel red in de aangegeven tijd. Enige pauze is een snelle tankstop. Sinds 2004 kom ik regelmatig in Leipzig en met het traject A38 van Kassel naar Leipzig is het een mooie rit.
Via A15 langs Gelredoom, A12, dan Duitsland in A3, A2, A1 dan A44 naar Kassel en dan de A38.
Inderdaad ben ik niet braaf en rijd ik ook te hard op begrensde stukken tussen de +20/40km/u
Moet zeker kunnen lukken, heb zelf Amsterdam - Kirchberg ( 960 km) al 2x in 6 uur en een kwartier gedaan. Meestal in 8 uur maar soms dus wat sneller
Altijd in de winter en op zondag, dan is de duitse autobahn leeg.
Geplaatst: 23.10.2013 - 18:22
door olson
Moest gelijk aan dit topic denken bij het lezen van dit bericht...
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-astr ... cord-62546
Als een CDTI het kan, moet een D3 het zeker kunnen

Geplaatst: 01.12.2013 - 00:56
door codriver
Ik heb nu 200.000 km met mijn V50 D3 gereden zonder enig probleem, heb ook een stevige rijstijl ( met warme motor) en rij regelmatig in Noord Duitsland 200+ over langere tijd.