Pagina 2 van 2
Geplaatst: 13.07.2006 - 21:51
door Veezeventig
Ja, het zijn 2 distributieriemen. 1 links en 1 rechts van het blok, zijnde een 5 cylinder in LIJN!!!! Het klopt ook dat je bij het vervangen van de distributieriemen je de waterpomp moet vervangen. Op een totaal bedrag van 1000 pleuri bij de dealer is een bedrag van 100 pleuri ook niet meer de kosten!!!!! Anders moet je ook geen S80 rijden. Nee, even serieus, een kennis van mij heeft een V70 met een 2.5tdi motor. Bij 120dkm heeft hij in Duitsland, waar hij woont, de riemen laten vervangen. Die dealer deed dat volgens voorschrift van Volvo Duitsland en dus zonder waterpomp. 10dkm na die beurt kon hij een nieuw motorblok kopen omdat de waterpomp niet was vervangen bij de distr.riemen!!!!!! De dealer wilde hem niet tegemoetkomen EN ook de Duitse importeur gaf niet thuis!!!!!!
Ik spreek uit ervaring als ik jullie mededeel dat ik het laatst bij de officiele volvo dealer heb laten vervangen. Mijn plan was alleen de riemen, rolgeleiders, spannerrollen en de waterpomp te laten vervangen en de beurt aansluitend zelf te doen en vervolgens ergens 'goedkoop' en APK keuring wilde laten uitvoeren. Dat had mij 1100 pleuri gekost. Vraagt de dealer mij of hij een tip mag geven. Daar sta ik dus altijd voor open. Deelde de dealer mij mede dat zij een totaalpakket hebben, inhoudende: beide distributieriemen -, spannerrollen -, rolgeleiders -, multiriem -, rolgeleider daarvan -, spannerrol daarvan -, waterpomp vervangen EN tevens een grote beurt (olie, olifilter, e.d.) INCL. APK- keuring voor 1250,-- pleuri. Dus 150 pleuri verschil, maar veel meer!!!! Daar hoefde ik dus niet lang over na denken. Hij heeft zich heel erg netjes aan alle gemaakte afspraken die gemaakt waren gehouden en alles is weer in perfecte staat, zonder gezeur.
Zelfs een probleempje dat ik had met het lambdasonde lampje die af en toe ging branden (waar ik ook al eens eerder over had geschreven) is nu weer verholpen!!!! Dit bleek door de verkeerde timing te komen, hetgeen veroorzaakt werd doordat de distr.riemen door de vele km's 'opgerekt' waren.
Ik ben dus zeer tevreden.
Geplaatst: 13.07.2006 - 22:21
door Ramon&Ramon
het kan toch nog wel goedkoper denk ik:)
Geplaatst: 14.07.2006 - 16:49
door Battlecruiser
BertjeB schreef:
ps wat heb jij nou aan je multiriemspanner hangen battlecruiser? een ringsleutel met een spin?? :shock: ben je niet bang dat die eraf stuiterd en schade maakt?? :?
Nee, nee, die foto komt van een andere Volvosite. Bij mij ziet het er weer iets anders uit...
Geplaatst: 17.07.2006 - 19:41
door BertjeB
Gelukkig maar! ziet er niet al te goed uit......
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 18.07.2006 - 16:01
door Battlecruiser
Gisteren is trouwens na 160.000km mijn distributieriem vervangen incl. spanrol. De waterpomp was niet nodig, zei de dealer...
Geplaatst: 18.07.2006 - 16:21
door Battlecruiser
Estachtig schreef: Nee, even serieus, een kennis van mij heeft een V70 met een 2.5tdi motor. Bij 120dkm heeft hij in Duitsland, waar hij woont, de riemen laten vervangen. Die dealer deed dat volgens voorschrift van Volvo Duitsland en dus zonder waterpomp. 10dkm na die beurt kon hij een nieuw motorblok kopen omdat de waterpomp niet was vervangen bij de distr.riemen!!!!!! De dealer wilde hem niet tegemoetkomen EN ook de Duitse importeur gaf niet thuis!!!!!!
Dat is onmogelijk door de waterpomp! Een kapotte waterpomp laat de auto niet in de soep lopen. Als de boel grondig lekt en je negeert je waarschuwingslampjes en je vult niets bij, dan wel...
De timing van de motor heeft niets met de waterpomp te maken, slechts de koeling.
Als die kennis een paar weken of maanden niet naar zijn koelvloeistofpeil kijkt en dan ineens zo'n schade heeft, kan ik me voorstellen dat de importeur niet thuis geeft, want dan heeft die kennis de eigen plicht (koelvloeistofpeil regelmatig controleren: staat achterop mijn instructieboekje vetgedrukt) niet uitgeöefend.
Geplaatst: 18.07.2006 - 18:00
door Gast
Battlecruiser S80 schreef:Gisteren is trouwens na 160.000km mijn distributieriem vervangen incl. spanrol. De waterpomp was niet nodig, zei de dealer...
Heb je dat zwart op wit?
Hopen dat het lager van je pomp heel blijft!
Waarop denk je dat de span- en geleiderollen vervangen worden?
LAGERS!!!!
Oja, de waterpomp wordt aangereven door de distributieriem.
Geplaatst: 19.07.2006 - 15:07
door Battlecruiser
Misverstand! Ook nog ff gecheckt bij een van mijn zoons die monteur is. De spanrol wordt altijd vervangen (ook bij mij), maar niet omdat de lagers slecht zouden zijn, maar omdat de vertanding na een tijd slijt. Dus heeft niks met waterpomp te maken.
En als de waterpomp kapot gaat, ligt dat bijna nooit aan de lagers, maar aan corrosie aan de uiteinden van de schoepen van het draaiend gedeelte van de pomp. Die zijn van alu en kunnen gaan corroderen als je goedkope koelvloeistof gebruikt. Dan worden ze groter en dikker, gaan aanlopen en zorgen zo voor een onbalans of vastslaan van de schoepen, met lekkage als gevolg.
Geplaatst: 19.07.2006 - 16:09
door Battlecruiser
O ja, de distributieriem vervangen + de verplichte spanrol kostte 321,- (incl. BTW) bij de Volvodealer...
Geplaatst: 19.07.2006 - 20:45
door Gast
Battlecruiser S80 schreef:Misverstand! Ook nog ff gecheckt bij een van mijn zoons die monteur is. De spanrol wordt altijd vervangen (ook bij mij), maar niet omdat de lagers slecht zouden zijn, maar omdat de vertanding na een tijd slijt. Dus heeft niks met waterpomp te maken.
En als de waterpomp kapot gaat, ligt dat bijna nooit aan de lagers, maar aan corrosie aan de uiteinden van de schoepen van het draaiend gedeelte van de pomp. Die zijn van alu en kunnen gaan corroderen als je goedkope koelvloeistof gebruikt. Dan worden ze groter en dikker, gaan aanlopen en zorgen zo voor een onbalans of vastslaan van de schoepen, met lekkage als gevolg.
Tja, wie van ons gaat zijn school geld ophalen?
Spanrol met vertanding, in welk merk werkt hij? Niet bij Volvo!
En waarom vervangen we dan de geleiderol?
Als de pomp kapot gaat, al dan niet door onbelans, dan gaat wel degelijk het lager naar zijn grootje.
Ik wil het risico in ieder geval niet lopen, voor die € 75,-.
Wie wel?
Geplaatst: 20.07.2006 - 11:05
door Battlecruiser
Al die monteurs in Deventer, Apeldoorn, Raalte, Zutphen en Dieren moeten dan hun schoolgeld terughalen, want die doen het allemaal zo. Ik denk een man of 45...
Geplaatst: 20.07.2006 - 11:14
door Battlecruiser
Bovendien is het lager van de spanrol een heel ander lager dan dat van de waterpomp...
Geplaatst: 20.07.2006 - 21:25
door Veezeventig
Oke, de volgende keer als ik zover ben dat de distr.riemen e.d. vervangen moeten worden, dan laat ik het wel even weten. Dan gaan we wel kijken welke volvo-dealer het goedkoopste is. Volgens mij zijn ze allemaal gelijk in de prijs OF er moet al een monteur zijn die bij volvo werkt en het thuis 'erbij' doet. Dan hou ik mij graag aanbevolen en neem tegen die tijd contact op.
V.w.b. dat gedeelte van die kennis van mij, "Don't shoot the messenger"!!! Ik kijk regelmatig, minstens 2 x per week, olie-, koelvloeistof- EN alle vloeistof niveau's na!!! Een tik die ik heb, mede door mijn werk. Iedere dag als ik een voertuig van mijn werk pak, standaard "eerste appel" !!! En dan weten jullie genoeg van mijn werk.
Geplaatst: 20.07.2006 - 22:39
door Gast
Battlecruiser S80 schreef:Bovendien is het lager van de spanrol een heel ander lager dan dat van de waterpomp...
Hier kan ik niet tegen aan. Een behoorlijke overtreffende trap.
45 tegen 1.
Ik zou 45 techneuten ook eerder
geloven.
Er blijft natuurlijk een behoorlijk risico dat je in een
hel van kromme kleppen terecht komt.
Zullen we hier maar bij laten?
Ik ga nu eerst van mijn vakantie genieten!
(Met mijn nieuwe waterpomp)
distributieriem s80 t6
Geplaatst: 03.05.2007 - 19:43
door lucien64
hoi ik ben nieuw op het forum
heb net een s80 t6 gekocht
en heellaas al problemen 1 x met de waterslang omdat men een nieuwe automten bak heeft gemonteerd en de slang heeft beschadigd.
nu is dat eufel gemaakt.
maar het volgende komt eraan, nl hij loopt niet goed statsioneer
men zegt dat 3 cilinders niet op tijd zijn en dat komt door de distributieriem klopt dit de auto heeft nu 190.000 gelopen is dit de toedoen dat die vertand is en niet meer op tijd staat is het dan niet beter om een nieuwe riem er op te zetten?
want het lampje van emissie begint te branden en de verbranding in niet top..
wat zou zoiets kosten bij de volvo garage?
want hoor allerlei bedragen.
heb wel garantie van 3 maand maar bij een universele dealer die niet now kijkt,en 200 km van mij weg woont.
advies aub
vrg luc
Geplaatst: 04.05.2007 - 12:45
door BertjeB
BertjeB schreef:Ok, weer wat geleerd
maar er zitten wel aan beide kanten van mijn blok van die zwarte kapjes waar normaliter een riem onder loopt (afgezien van mijn multiriem die heeft geen kap) en op beide kapjes staat distributieriem vervangen d.d. kilometerstand etc.
vandaar dat ik dat zo dacht.....
aan welke kant zit dan mijn distributieriem en wat zit er onder die andere kap?
greetzzz Bert.
even antwoord op mijn eigen vraag;
onder het andere kapje zit de aandrijfriem voor je dieselpomp is ook een klein getand riempje.
deze word door de nokkenas aangedreven....
dus geen 2e distributieriem o.i.d.
greetzzzz Bert.
Geplaatst: 12.05.2007 - 14:54
door Ramon&Ramon
het kan zeer zeker goedkoper en dan brandt ook het lampje niet.

:):)
Geplaatst: 12.05.2007 - 14:55
door Ramon&Ramon
1250 berichten heb ik nu,wat een feestdag zeg
