Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03.09.2013 - 08:46
door RoyvW
Gert Nijsink schreef:
AlexV70 schreef:1:16 ? Je weet zeker dat je rijdt? Kruipen zal je dan bedoelen.....
Ha ha, ja, je moet soms niet achter me zitten :-)
Maar serieus, ik rij vooral op 60- en 80-km wegen, en dan zit op de cruisecontrol met 80 kmh het momentane gebruik rond de 5 liter per 100 km.

Maar goed, ik heb deze auto net, mijn eerste volle tank moet nog leeg, dus misschien kom ik slechter uit. Maakt overigens voor de afweging LPG-benzine niet echt uit, die relatie is redelijk constant begrijp ik.
Hoeveel KM haal je dan met een volle tank? Met 1:16 heb je volgens mij de zuinigste 2.4 van Nederland. Heb je soms een cilinder die niet meeloopt? :twisted:

Geplaatst: 03.09.2013 - 08:48
door RoyvW
Johan s60 schreef:Oh ja helemaal overheen gelezen, nou als je die 1:16 op benzine kan handhaven, zou ik er niet aan beginnen.
Ligt eraan waar je woont, als je in de grensstreek met België woont en daar gas kunt tanken voor 0.48 cent dan loont het zeer zeker.

Geplaatst: 03.09.2013 - 09:10
door Candisa
Bereken maar een tijdje uw verbruik op basis van dagteller en liters benzine tot afgetopte tank, die 1/16 haal je écht niet met een 2.4 20v. De boordcomputer van mijn V70n is de ergste leugenaar die ik in jaren heb ontmoet... ;)

Ook belangrijk trouwens: kies een installateur die alles zelf kan doen qua installatie en onderhoud/reparaties. De los zittende injectoren van mijn Vialle systeem moeten officieel opnieuw in het inlaatspruitstuk geperst worden, wat betekent dat het inlaatspruitstuk gedemonteerd moet worden en opgestuurd worden naar Vialle...
...toch maar eerst even proberen met laten plakken!

Bij mij zat het systeem er al in bij aanschaf. Mocht ik ooit zelf in een auto LPG laten leggen, denk ik dat ik voor wat anders dan Vialle zal gaan, aangezien er toch wel redelijk wat storingen van verschijnen op diverse fora. Dit zal ongetwijfeld ook wel liggen aan het feit dat de meeste LPG-wagens voorzien zijn van een Vialle-installatie, maar over de andere merken lees ik toch wel héél erg weinig doemberichten...
Ook merk ik dat er in mijn buurt meer en meer LPG-installateurs met verschillende merken gaan werken, maar Vialle toch wel weinig voorkomt (terwijl ik weet van sommige installateurs dat ze er vroeger praktisch uitsluitend mee werkten)!

Het LPI-systeem van Vialle wordt als superieur beschouwd qua prestaties (mijn V70n loopt zelfs beter op LPI dan op benzine), maar onderhoud en reparaties worden vaak ook als moeilijk en duur bestempeld...

Isabelle

Geplaatst: 03.09.2013 - 09:16
door Candisa
Trouwens, RoyvW: tanken aan €0.48/l, bij welke brandstofketen is dat dan?
Goedkoopste dat ik tot nu toe heb kunnen tanken was 10ct méér dan dat, het duurste zelfs ruim 15ct meer!

Isabelle

Geplaatst: 03.09.2013 - 10:09
door Philken
Candisa schreef:Trouwens, RoyvW: tanken aan €0.48/l, bij welke brandstofketen is dat dan?
Goedkoopste dat ik tot nu toe heb kunnen tanken was 10ct méér dan dat, het duurste zelfs ruim 15ct meer!

Isabelle
Gisteren nog volgedaan en de prijs was dan 0,548 per liter in't Gentse(een van de goedkoopste pompen)
voor de goedkoopste in je streek kan je altijd kijken op:

http://brandstofprijzen.vroom.be/best_price.php

Geplaatst: 03.09.2013 - 11:27
door Candisa
In het Gentse, was dat dan bij "Gandagas"? Ik moet morgen in Gent zijn, dus zal anders daar nog eerst gaan aftoppen voor ik naar huis rij, onder het motto: "Alle beetjes helpen"...

Hier in de buurt is het blijkbaar niet erg ideaal voor LPG (nog steeds goedkoper dan dieselen, daar niet van), ook zie ik een aantal tankstations in het lijstje waarvan ik weet dat ze niet eens een LPG pomp hebben...

Isabelle

Geplaatst: 03.09.2013 - 11:37
door wim de jong
Zelf heb ik eens jaren geleden (toen ik overstapte naar diesel) eens geprobeerd in een excel plaatje uit te zetten wat de verschillen waren, en waar het omslagpunt ligt.

Let wel: ik ging uit van een auto waar al LPG inzat. Anders moet je de aanschafwaarde van de hele LPG installatie (prijs, inbouwkosten, keuringen en kosten papieren) nog meenemen gedurende de tijd dat je met de auto wilt doen.

Je ziet wel dat LPG altijd goedkoper is, maar er zijn misschien wat meer verborgern onderhouds- en reparatiekosten. Extra klepsmering, en je start ALTIJD op benzine, dus een paar tankjes benzine komen er ook bij.
Tevens als je een aanrijding is, je auto is total de waarde van de LPG installatie is nihil.

Ik heb toen voor de diesel gekozen, mede omdat ik een losse reservewiel helemaal niks vind, en icm wat universele verkrijgbaarheid brandstof scandinavie en spanje.

zie bijlage.

Geplaatst: 03.09.2013 - 13:54
door RoyvW
Candisa schreef:Trouwens, RoyvW: tanken aan €0.48/l, bij welke brandstofketen is dat dan?
Goedkoopste dat ik tot nu toe heb kunnen tanken was 10ct méér dan dat, het duurste zelfs ruim 15ct meer!

Isabelle
Ik neem de eerste afslag na de Belgische grens bij Maasmechelen daar heb je een Lukoil (vroeger Avia) en een Shell (vroeger Oztank). Zij hebben de goedkoopste LPG tenminste wat ik weet, goedkoopste wat ik daar getankt heb is 0.40c geweest een 4 maanden geleden. Prijs is iets gestegen en 0.51c momenteel:

http://www.lukoil.be/go/nl/lukoil_station.cfm?id=278

Geplaatst: 03.09.2013 - 14:12
door RoyvW
wim de jong schreef:Zelf heb ik eens jaren geleden (toen ik overstapte naar diesel) eens geprobeerd in een excel plaatje uit te zetten wat de verschillen waren, en waar het omslagpunt ligt.

Let wel: ik ging uit van een auto waar al LPG inzat. Anders moet je de aanschafwaarde van de hele LPG installatie (prijs, inbouwkosten, keuringen en kosten papieren) nog meenemen gedurende de tijd dat je met de auto wilt doen.

Je ziet wel dat LPG altijd goedkoper is, maar er zijn misschien wat meer verborgern onderhouds- en reparatiekosten. Extra klepsmering, en je start ALTIJD op benzine, dus een paar tankjes benzine komen er ook bij.
Tevens als je een aanrijding is, je auto is total de waarde van de LPG installatie is nihil.

Ik heb toen voor de diesel gekozen, mede omdat ik een losse reservewiel helemaal niks vind, en icm wat universele verkrijgbaarheid brandstof scandinavie en spanje.

zie bijlage.
Fijne excel Wim! Ik heb toen ook de berekening gemaakt. Voor mij is het tanken in Belgie natuurlijk extra gunstig. Zelfs als ik de kop van auto kapot rij wegens LPG slijtage, de kop laat reviseren met LPG kleppen dan ben ik nog steeds goedkoper uit dan een diesel te rijden zonder reparaties. Ik rij dan een 40-60k per jaar.

Geplaatst: 04.09.2013 - 00:15
door JachtgroeneVolvo
wim de jong schreef:staat 8-9 posts hierboven ;
"Ik verwacht 20 - 25.000 per jaar te gaan rijden."


maar is diesel dan niets?
ja, heb ik gehad. En ook overwogen nu. Maar kwam deze V70 op benzine tegen met een lage prijs, lage km-stand en erg fraaie kleur. Dus die is het geworden, en blijft het voorlopig ook

Maar als het een diesel was geweest was ik inderdaad klaar geweest.

Geplaatst: 04.09.2013 - 00:27
door JachtgroeneVolvo
Candisa schreef:Bereken maar een tijdje uw verbruik op basis van dagteller en liters benzine tot afgetopte tank, die 1/16 haal je écht niet met een 2.4 20v. De boordcomputer van mijn V70n is de ergste leugenaar die ik in jaren heb ontmoet... ;)

Isabelle
Ga ik doen, ben inderdaad bang dat dat waar is. En dan nog een keertje rekenen.
Ik zal hem in elk geval even volgooien en kijken wat de boordcomputer beweert over hoeveel km ik met een volle tank kan. Dat ligt ruim boven de 1000 km, verwacht ik. En dan eens kijken wat het echt wordt.

Geplaatst: 04.09.2013 - 08:37
door Candisa
De beste methode is:
- Tank volproppen
- Dagteller op 0
- Als je ziet dat je tank goed gevorderd is, terug volduwen (bij voorkeur aan dezelfde pomp)
- Het aantal kilometers op je dagteller delen door het aantal liter je in je tank gefrommeld hebt = aantal km/l
- Het aantal liter je in je tank gefrommeld hebt, maal 100, delen door het aantal kilometer op je dagteller = aantal l/100km

Dit een paar keer doen om een gemiddeld idee te hebben... En vervolgens snel LPG laten inbouwen :lol:

Isabelle

Geplaatst: 04.09.2013 - 08:50
door elianmars
M@rcel schreef: - Laat de inbouw door een Volvo/LPG specialist uitvoeren (bv Mesman in Son)
Boertien heeft ook veel ervaring met Volvo. Schijnt bovendien (veel) netter en zorgvuldiger in te bouwen dan Mesman.

Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik ga af op de verhalen die ik lees op het 850forum.

Geplaatst: 04.09.2013 - 08:51
door elianmars
Oh ja, nog vergeten, waar heb je die wagen gevonden? Een 2005 met 65.000 km op de teller :eeeek:

Geplaatst: 04.09.2013 - 09:48
door Marc Apeldoorn
@Elianmars, hoe kom jij erbij dat Mesman niet netjes inbouwt?
Mijn Vialle installatie is zeer net ingebouwd, kan niet beter door Mesman...

Geplaatst: 04.09.2013 - 11:33
door Philken
Candisa schreef:In het Gentse, was dat dan bij "Gandagas"? Ik moet morgen in Gent zijn, dus zal anders daar nog eerst gaan aftoppen voor ik naar huis rij, onder het motto: "Alle beetjes helpen"...

Hier in de buurt is het blijkbaar niet erg ideaal voor LPG (nog steeds goedkoper dan dieselen, daar niet van), ook zie ik een aantal tankstations in het lijstje waarvan ik weet dat ze niet eens een LPG pomp hebben...

Isabelle
Gandagas was 't niet, was de Lukoil in St Denijs Westrem(kleine 700m van de E40)
Gandagas staat wel nog goedkoper

Geplaatst: 04.09.2013 - 16:04
door JachtgroeneVolvo
elianmars schreef:Oh ja, nog vergeten, waar heb je die wagen gevonden? Een 2005 met 65.000 km op de teller :eeeek:
Stond gewoon op Marktplaats. Was een wagen op diplomatiek kenteken (Spaanse ambassade), dus moest nog ingevoerd worden. Heb ik meteen een nieuwe APK en een gloednieuw kenteken.

Ik mocht hem voor 9000 euro overnemen, inclusief winterbanden (vraagprijs was 10.000). Heb hem ANWB laten keuren, voor 200 euro, prima in orde. Hij heeft wel wat parkeerschadetjes rondom, omdat hij 2 jaar in Madrid heeft gereden, maar dat vind ik niet echt erg. Scheelde mooi wat aanschafkosten. Ben er wel patent mee.

Nu onze vorige auto nog verkopen, iemand interesse in een Dacia Logan MCV van 2008, 85.000 km :shock: (ja, ik ben een paar jaar vreemd gegaan)

Geplaatst: 04.09.2013 - 16:06
door JachtgroeneVolvo
elianmars schreef:
M@rcel schreef: - Laat de inbouw door een Volvo/LPG specialist uitvoeren (bv Mesman in Son)
Boertien heeft ook veel ervaring met Volvo. Schijnt bovendien (veel) netter en zorgvuldiger in te bouwen dan Mesman.

Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik ga af op de verhalen die ik lees op het 850forum.
Mijn garagehouder raadde ook Boertien aan. Die zit hier toevallig in de buurt en ik kan via mijn garagehouder ook nog korting krijgen, zegt ie. Als ik het ga doen zal ik de voorgestelde prijs hier ook wel even melden, kijken of ik inderdaad een goed aanbod krijg.

Geplaatst: 04.09.2013 - 19:37
door M@rcel
elianmars schreef:
M@rcel schreef: - Laat de inbouw door een Volvo/LPG specialist uitvoeren (bv Mesman in Son)
Boertien heeft ook veel ervaring met Volvo. Schijnt bovendien (veel) netter en zorgvuldiger in te bouwen dan Mesman.

Heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik ga af op de verhalen die ik lees op het 850forum.
Wist ik niet. Wederom iets zinvols bijgeleerd. :)

Geplaatst: 08.09.2013 - 19:59
door Mick moker
Hallo allemaal,

speel nu al een tijdje met de gedachte een lpg installatie te laten inbouwen.

Even een klein vraagje is die tank meter niet omschakelbaar? Weet van vroeger dat als je schakelde van benzine naar lpg je tankmeter ook voor lpg was. of is de techniek zo vooruit gegaan dat dit nu appart moet?
mooie oplossing die vulplek achter tankklepje.
en bedankt voor alle ervaringen.

zoek nog een goede inbouwer in Noord Holland, weet iemand er één.

groet René