Vandaag eindelijk te tijd gehad om even (opnieuw) een test etm te monteren. De eerste keer testen bleek er oude software in de etm te zitten waardoor hij heel slecht stationair loopt (zagend) en erg slecht rijdt. Nadat ik er vanmiddag eerst nieuwe software in heb laten zetten bleek na het monteren en testen dat het probleem niet weg is. Het is op dit moment zo dat de auto op het ene moment probleemloos lijkt te rijden (zelfs ooit een hele dag) en op het andere moment iedere keer al ik mijn gas loslaat (bij bv verkeerslichten of omdat ik wil gaan parkeren) de auto afslaat. Uitlezen geeft nog steeds geen foutcodes.
Mijn gevoel zegt dat het een lucht probleem is, het klinkt als een motor die gesmoord wordt.
motorstoring
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ben net mijn oudere berichten aan het teruglezen omdat ik met de zoekopdracht mijn eigen foutmelding niet kon vinden (ecm 3503), nu blijk dat ik in een eerder bericht blijkbaar een typefout gemaakt heb, de foutmelding was dus ECM - 3503 onregelmatige loop... (in een eerder bericht stond 3505). Heeft er iemand een idee was hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, exact deze melding staat niet in vida omschreven.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Gasklephuis stuk...dan helpt nieuwe software ook niet meer helaas.
Die melding is eigenlijk een misfire van een cilinder,dus eerst bougies .bobines en compressie controleren alvorens een gasklephuis te monteren.
Die melding is eigenlijk een misfire van een cilinder,dus eerst bougies .bobines en compressie controleren alvorens een gasklephuis te monteren.
Laatst gewijzigd door MarioC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
nieuwe software staat op de vervangende gasklep. De kans op 2 gaskleppen met exact dezelfde symptomen lijkt me erg klein.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Afgelopen week nog een hoop vervangen en getest:
-bougies (nieuw); de oude waren zwart
-bobines (gebruikt; uit een goed lopende auto gehaald)
-nokkenasversteller (gebruikt)
-nokkenassensor
-luchtmassameter (gebruikt ;uit een goed lopende auto)
-voedingsrelais ecm
Omdat dit alles niet heeft geholpen (en ik ineens een helder moment had) de auto eens aan een 4-gas test onderworpen.
De waardes op LPi en benzine waren nagenoeg gelijk, het is dus geen brandstof.
maar nu de waardes bij stationair:
co: te hoog
lambda: te laag
Hc: veel te hoog (ca 220)
De waardes bij verhoogt toerental (ca 2000 rpm) zijn normaal.
Nadat ik nogmaals gezocht heb naar een vacuuumlek (1 voor 1 alle vacuumleidingen dichtgeknepen en kijken of de meetwaardes veranderde), wederom niet gevonden.
Vervolgens de carterventilatie "bekeken". Na het een en ander geprobeerd te hebben de conclusie getrokken dat hier iets mis moet zijn, ik heb 1-1,5 jaar geleden de carterventilaie vervangen, maar zal het komende week nog maar eens doen.
-bougies (nieuw); de oude waren zwart
-bobines (gebruikt; uit een goed lopende auto gehaald)
-nokkenasversteller (gebruikt)
-nokkenassensor
-luchtmassameter (gebruikt ;uit een goed lopende auto)
-voedingsrelais ecm
Omdat dit alles niet heeft geholpen (en ik ineens een helder moment had) de auto eens aan een 4-gas test onderworpen.
De waardes op LPi en benzine waren nagenoeg gelijk, het is dus geen brandstof.
maar nu de waardes bij stationair:
co: te hoog
lambda: te laag
Hc: veel te hoog (ca 220)
De waardes bij verhoogt toerental (ca 2000 rpm) zijn normaal.
Nadat ik nogmaals gezocht heb naar een vacuuumlek (1 voor 1 alle vacuumleidingen dichtgeknepen en kijken of de meetwaardes veranderde), wederom niet gevonden.
Vervolgens de carterventilatie "bekeken". Na het een en ander geprobeerd te hebben de conclusie getrokken dat hier iets mis moet zijn, ik heb 1-1,5 jaar geleden de carterventilaie vervangen, maar zal het komende week nog maar eens doen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Vandaag er eindelijk aan toe gekomen de klepspeling te meten.
Alle inlaatkleppen (min 0.15 max 0.45) zitten 0.24
De uitlaatkleppen (min 0.35 max 0.60) is een ander verhaal.
1: 0.34
2: 0.36
3: 0.34
4: 0.24 (nee geen typo)
5: 0.34
Nu zit ik in dubio, heb 2 opties.
Opties 1:
Kleppen stellen (kosten alleen voor de kleppenbusjes tussen de €0 en €400, afhankelijk hoeveel bussen ik kan hergebruiken), distributie en keerringen vervangen. Nadeel is dat ik de kosten pas weet nadat ik de boel losgeschroefd heb. Mocht ik alsnog voor optie 2 kiezen zal vervangend vervoer moeten regelen.
Optie 2:
Motor vervangen. Ik kan een vervangend blok aankomen met een mooie km stand (mijn huidige stand is 368000) voor €650. Even er vanuit gaan dat de distributie vervangen moet worden zal ik dus al met al max €1000 kwijt zijn (incl servicebeurt etc).
Ik heb het geluk dat ik in een garagebedrijf werk en dus alles zelf kan doen, eventueel met hulp van een collega.
Een andere auto is eigenlijk geen optie, iets interessants vinden op lpg met een lage km stand gaat nu eenmaal niet, bovendien heb ik al teveel in deze auto geïnvesteerd en een deel van die onderdelen zijn niet te gebruiken op een jongere auto en het zou al het werk van de facelift nutteloos maken.
Ik zal er eens een paar dagen over slapen, maar als er iemand nog andere opties weet...
Alle inlaatkleppen (min 0.15 max 0.45) zitten 0.24
De uitlaatkleppen (min 0.35 max 0.60) is een ander verhaal.
1: 0.34
2: 0.36
3: 0.34
4: 0.24 (nee geen typo)
5: 0.34
Nu zit ik in dubio, heb 2 opties.
Opties 1:
Kleppen stellen (kosten alleen voor de kleppenbusjes tussen de €0 en €400, afhankelijk hoeveel bussen ik kan hergebruiken), distributie en keerringen vervangen. Nadeel is dat ik de kosten pas weet nadat ik de boel losgeschroefd heb. Mocht ik alsnog voor optie 2 kiezen zal vervangend vervoer moeten regelen.
Optie 2:
Motor vervangen. Ik kan een vervangend blok aankomen met een mooie km stand (mijn huidige stand is 368000) voor €650. Even er vanuit gaan dat de distributie vervangen moet worden zal ik dus al met al max €1000 kwijt zijn (incl servicebeurt etc).
Ik heb het geluk dat ik in een garagebedrijf werk en dus alles zelf kan doen, eventueel met hulp van een collega.
Een andere auto is eigenlijk geen optie, iets interessants vinden op lpg met een lage km stand gaat nu eenmaal niet, bovendien heb ik al teveel in deze auto geïnvesteerd en een deel van die onderdelen zijn niet te gebruiken op een jongere auto en het zou al het werk van de facelift nutteloos maken.
Ik zal er eens een paar dagen over slapen, maar als er iemand nog andere opties weet...
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Zou de kleppen stellen,dat is het goedkoopst denk ik..
Nieuwe stoterbussen is niet nodig,
Meet ze op en kijk wat je nodig hebt,ik heb er 400 liggen zo ongeveer..
Nieuwe stoterbussen is niet nodig,
Meet ze op en kijk wat je nodig hebt,ik heb er 400 liggen zo ongeveer..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ik zal ook hier even een (voorlopige) update geven:
De motor is vervangen ivm olielekken op de kleppendeksel (boutjes dolgedraaid door vorige eigenaar) en omdat de kleppen gesteld moesten worden (op 1 cilinder de uitlaatkleppen buiten de marges, de rest op de minimale speling).
Vanavond even vlug een 4-gasmeting gedaan en alle waardes liggen weer in het normale gebied. Aangezien ik bijna alle delen van de oude motor op mijn nieuwe geschroefd heb, lijkt er dus op dat de oude motor ergens intern valse lucht aanzoog (kleppen?).
Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en de LPI computer verhuist en in de vrij gekomen ruimte het flashlube reservoir ingebouwd.
De motor vervangen ging ook niet zonder slag of stoot:
Motor 1: opgehaald bij een sloperij en dag later weer teruggebracht (kreeg zonder problemen mijn geld terug). Motor had met ronddraaien een zwaar punt. Toen ik de distributie wilde vervangen kwam de oorzaak boven, de riem was 7 tanden versprongen.
Motor 2: nadat ik deze ingebouwd had kwam ik er tijdens het olie verversen achter dat er heel veel slijpsel in het oliefilter en -beker zat. Toch geprobeerd te starten en de geluiden die uit de motor kwamen waren erg verontrustend. Deze motor gaat deze week terug naar sloperij, vrijdag al wel een nieuwe motor daar gehaald.
Motor 3: Deze afgelopen vrijdag gemonteerd en loopt erg mooi, helaas heb ik in de haast het verkeerde 2-massa vliegwiel gemonteerd waardoor ik vandaag de versnellingsbak er weer af gehad heb om deze te vervangen.
De motor is vervangen ivm olielekken op de kleppendeksel (boutjes dolgedraaid door vorige eigenaar) en omdat de kleppen gesteld moesten worden (op 1 cilinder de uitlaatkleppen buiten de marges, de rest op de minimale speling).
Vanavond even vlug een 4-gasmeting gedaan en alle waardes liggen weer in het normale gebied. Aangezien ik bijna alle delen van de oude motor op mijn nieuwe geschroefd heb, lijkt er dus op dat de oude motor ergens intern valse lucht aanzoog (kleppen?).
Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en de LPI computer verhuist en in de vrij gekomen ruimte het flashlube reservoir ingebouwd.
De motor vervangen ging ook niet zonder slag of stoot:
Motor 1: opgehaald bij een sloperij en dag later weer teruggebracht (kreeg zonder problemen mijn geld terug). Motor had met ronddraaien een zwaar punt. Toen ik de distributie wilde vervangen kwam de oorzaak boven, de riem was 7 tanden versprongen.
Motor 2: nadat ik deze ingebouwd had kwam ik er tijdens het olie verversen achter dat er heel veel slijpsel in het oliefilter en -beker zat. Toch geprobeerd te starten en de geluiden die uit de motor kwamen waren erg verontrustend. Deze motor gaat deze week terug naar sloperij, vrijdag al wel een nieuwe motor daar gehaald.
Motor 3: Deze afgelopen vrijdag gemonteerd en loopt erg mooi, helaas heb ik in de haast het verkeerde 2-massa vliegwiel gemonteerd waardoor ik vandaag de versnellingsbak er weer af gehad heb om deze te vervangen.
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Ik ben te vlug geweest met conclusies trekken, het is wederom mis, hij valt weer regelmatig uit, op het ene moment bij iedere gas-los actie, dan weer een hele poos niet.
Ik heb gisteren zowel de benzine als gas injectoren vervangen (beide sets kwamen uit een goed rijdende auto), maar geen resultaat. Ik had van de week op de sloop een stuk kabelboom meegebracht tbv de benzine injectoren en vandaag bij Boertien in Wezep een nieuwe kabelboom tbv het onderbrekingsrelais gekocht. Ik ben nu bij mij moeder en heb vergeten een soldeerbout mee te brengen, zal dus ergens volgende week de kabelboom gaan aanpassen.
Ik heb gisteren zowel de benzine als gas injectoren vervangen (beide sets kwamen uit een goed rijdende auto), maar geen resultaat. Ik had van de week op de sloop een stuk kabelboom meegebracht tbv de benzine injectoren en vandaag bij Boertien in Wezep een nieuwe kabelboom tbv het onderbrekingsrelais gekocht. Ik ben nu bij mij moeder en heb vergeten een soldeerbout mee te brengen, zal dus ergens volgende week de kabelboom gaan aanpassen.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Afgelopen vrijdag weer verder gegaan met zoeken:
Ik wilde gaan beginnen met het doormeten van de kabelboom, behuizing van de computer eraf (die overigens erg los zit omdat een deel van de clips er niet meer op zit).
Vervolgens wil ik de borging van de computer losmaken (is een schuif/borg systeem) en valt me op dat de borging niet goed in de computer zit (ik heb er de computer nog nooit uit gehad). Toch even de computer verwijderd en gecontroleerd of er iets raars te zien is aan de pinnen van de computer of in de connector. Omdat dit niet het geval was de computer weer teruggeplaatst en met enige moeite (heb de juiste tool niet) de borging nu wel goed gedaan.
De eerste testrit was zeer bemoedigend, zelfs de rest van het weekend ging bijna alles goed. Alle oude problemen zijn weg, heb er echter 1 andere voor terug gekregen. Na een wat lange rit (30 minuten +) begint het toerental af en toe te dippen. Indien ik de auto opnieuw moet starten (na afslaan maar ook na korte stop) start de auto heel moeilijk (lijkt op erg rijk lopen / bijna verzopen).
Dadelijk even bij de dealer de juiste tool vragen en de computer er even een aantal keer monteren en demonteren in de hoop dat het slechts een vuil contact is, de computer heeft namelijk al die tijd er niet helemaal lekker in gezeten en de pinnen van de connector zitten nu op een net iets andere positie als dat ze al die tijd gezeten hebben.
Nog niet alle problemen zijn dus weg, maar begin weer hoop te krijgen
Ik wilde gaan beginnen met het doormeten van de kabelboom, behuizing van de computer eraf (die overigens erg los zit omdat een deel van de clips er niet meer op zit).
Vervolgens wil ik de borging van de computer losmaken (is een schuif/borg systeem) en valt me op dat de borging niet goed in de computer zit (ik heb er de computer nog nooit uit gehad). Toch even de computer verwijderd en gecontroleerd of er iets raars te zien is aan de pinnen van de computer of in de connector. Omdat dit niet het geval was de computer weer teruggeplaatst en met enige moeite (heb de juiste tool niet) de borging nu wel goed gedaan.
De eerste testrit was zeer bemoedigend, zelfs de rest van het weekend ging bijna alles goed. Alle oude problemen zijn weg, heb er echter 1 andere voor terug gekregen. Na een wat lange rit (30 minuten +) begint het toerental af en toe te dippen. Indien ik de auto opnieuw moet starten (na afslaan maar ook na korte stop) start de auto heel moeilijk (lijkt op erg rijk lopen / bijna verzopen).
Dadelijk even bij de dealer de juiste tool vragen en de computer er even een aantal keer monteren en demonteren in de hoop dat het slechts een vuil contact is, de computer heeft namelijk al die tijd er niet helemaal lekker in gezeten en de pinnen van de connector zitten nu op een net iets andere positie als dat ze al die tijd gezeten hebben.
Nog niet alle problemen zijn dus weg, maar begin weer hoop te krijgen
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
De kleppen staan dus duidelijk aan de strakke kant,dat kan de oorzaak van je probleem zijn.haasje schreef: Vandaag er eindelijk aan toe gekomen de klepspeling te meten.
Alle inlaatkleppen (min 0.15 max 0.45) zitten 0.24
De uitlaatkleppen (min 0.35 max 0.60) is een ander verhaal.
1: 0.34
2: 0.36
3: 0.34
4: 0.24 (nee geen typo)
5: 0.34
Nu zit ik in dubio, heb 2 opties.
Opties 1:
Kleppen stellen (kosten alleen voor de kleppenbusjes tussen de €0 en €400, afhankelijk hoeveel bussen ik kan hergebruiken), distributie en keerringen vervangen. Nadeel is dat ik de kosten pas weet nadat ik de boel losgeschroefd heb. Mocht ik alsnog voor optie 2 kiezen zal vervangend vervoer moeten regelen.
Optie 2:
Motor vervangen. Ik kan een vervangend blok aankomen met een mooie km stand (mijn huidige stand is 368000) voor €650. Even er vanuit gaan dat de distributie vervangen moet worden zal ik dus al met al max €1000 kwijt zijn (incl servicebeurt etc).
Ik heb het geluk dat ik in een garagebedrijf werk en dus alles zelf kan doen, eventueel met hulp van een collega.
Een andere auto is eigenlijk geen optie, iets interessants vinden op lpg met een lage km stand gaat nu eenmaal niet, bovendien heb ik al teveel in deze auto geïnvesteerd en een deel van die onderdelen zijn niet te gebruiken op een jongere auto en het zou al het werk van de facelift nutteloos maken.
Ik zal er eens een paar dagen over slapen, maar als er iemand nog andere opties weet...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
sorry Mario, maar je loopt wat achter:
haasje schreef: Ik zal ook hier even een (voorlopige) update geven:
De motor is vervangen ivm olielekken op de kleppendeksel (boutjes dolgedraaid door vorige eigenaar) en omdat de kleppen gesteld moesten worden (op 1 cilinder de uitlaatkleppen buiten de marges, de rest op de minimale speling).
Vanavond even vlug een 4-gasmeting gedaan en alle waardes liggen weer in het normale gebied. Aangezien ik bijna alle delen van de oude motor op mijn nieuwe geschroefd heb, lijkt er dus op dat de oude motor ergens intern valse lucht aanzoog (kleppen?).
Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en de LPI computer verhuist en in de vrij gekomen ruimte het flashlube reservoir ingebouwd.
De motor vervangen ging ook niet zonder slag of stoot:
Motor 1: opgehaald bij een sloperij en dag later weer teruggebracht (kreeg zonder problemen mijn geld terug). Motor had met ronddraaien een zwaar punt. Toen ik de distributie wilde vervangen kwam de oorzaak boven, de riem was 7 tanden versprongen.
Motor 2: nadat ik deze ingebouwd had kwam ik er tijdens het olie verversen achter dat er heel veel slijpsel in het oliefilter en -beker zat. Toch geprobeerd te starten en de geluiden die uit de motor kwamen waren erg verontrustend. Deze motor gaat deze week terug naar sloperij, vrijdag al wel een nieuwe motor daar gehaald.
Motor 3: Deze afgelopen vrijdag gemonteerd en loopt erg mooi, helaas heb ik in de haast het verkeerde 2-massa vliegwiel gemonteerd waardoor ik vandaag de versnellingsbak er weer af gehad heb om deze te vervangen.
Laatst gewijzigd door haasje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- haasje
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
- Locatie: Boxtel
Nog weer even inhaken op dit probleem.
De auto is vorige week op bezoek geweest bij iemand die er in gespecialiseerd is om storingen in auto's te zoeken (en eventueel ook verhelpen). Na een hoop stationair draaien en vervolgens gaan zoeken had hij het vermoeden dat het in de kabelboom naar de gasklep zou moeten zitten (hij heeft de geschiedenis van de auto gehad). Vanmiddag eindelijk wat tijd over en maar eens begonnen. Ik had een poos terug al een partij terminals voor de kabelboom van het motormanagement besteld bij de dealer (de terminals aan de gasklepkant van de kabelboom had ik al eerder vervangen ivm oxidatie op de terminals).
Ik heb dus een kabelboompje gemaakt tussen voeding, gasklephuis en ecm. Eerst de 4 draden tussen ECM en gasklephuis volledig vervangen en vervolgens de voeding gemaakt. Draad naar massa heb ik aangesloten op de massaaansluiting naast de zekeringkast, de 12V heb ik via een zekering aftakblokje aangesloten op dezelfde plaats als dat de zekering voor het gasklephuis al zat.
Direct met het starten had ik al de indruk dat de motor rustiger loopt (minder variatie in toerental). Vanavond een testrit gemaakt van ongeveer 1 uur en ook tijdens deze rit voelde de auto rustiger aan als voorheen. Ik ben dus voorzichtig optimistisch, maar kijk het nog even aan voor ik een feestje ga vieren. Mocht het zo zijn dat dit de oplossing is, ga ik nog wel op zoek naar een andere kabelboom. Het zal alleen wel een lastige zoektocht worden, nieuw niet meer leverbaar en gebruikt bijna niet te vinden (meeste sloperijen knippen kabelbomen door om uitbouw van motor te versnellen)
wordt vervolgt...
De auto is vorige week op bezoek geweest bij iemand die er in gespecialiseerd is om storingen in auto's te zoeken (en eventueel ook verhelpen). Na een hoop stationair draaien en vervolgens gaan zoeken had hij het vermoeden dat het in de kabelboom naar de gasklep zou moeten zitten (hij heeft de geschiedenis van de auto gehad). Vanmiddag eindelijk wat tijd over en maar eens begonnen. Ik had een poos terug al een partij terminals voor de kabelboom van het motormanagement besteld bij de dealer (de terminals aan de gasklepkant van de kabelboom had ik al eerder vervangen ivm oxidatie op de terminals).
Ik heb dus een kabelboompje gemaakt tussen voeding, gasklephuis en ecm. Eerst de 4 draden tussen ECM en gasklephuis volledig vervangen en vervolgens de voeding gemaakt. Draad naar massa heb ik aangesloten op de massaaansluiting naast de zekeringkast, de 12V heb ik via een zekering aftakblokje aangesloten op dezelfde plaats als dat de zekering voor het gasklephuis al zat.
Direct met het starten had ik al de indruk dat de motor rustiger loopt (minder variatie in toerental). Vanavond een testrit gemaakt van ongeveer 1 uur en ook tijdens deze rit voelde de auto rustiger aan als voorheen. Ik ben dus voorzichtig optimistisch, maar kijk het nog even aan voor ik een feestje ga vieren. Mocht het zo zijn dat dit de oplossing is, ga ik nog wel op zoek naar een andere kabelboom. Het zal alleen wel een lastige zoektocht worden, nieuw niet meer leverbaar en gebruikt bijna niet te vinden (meeste sloperijen knippen kabelbomen door om uitbouw van motor te versnellen)
wordt vervolgt...
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- Hans_D
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 06.01.2007 - 20:21
Bij mijn S60 2.4 20V (232.xxx km) is in Q1 dit jaar een nieuwe ETM geplaatst door Furness Meppel.
Ongeveer een maand na de plaatsing van de nieuwe ETM begon de eerst storing:
onregelmatige loop cilinder 1.
-Originele nieuwe bougies geplaatst (de vorige Volvo bougies waren nog geen jaar oud bij 15.000 km per jaar)
-Bobine's omgewisseld van cilinder 1 met cilinder 2 (fout bleef na de bobine wissel weer opkomen in cilinder 1)
-Geen storing van de nokkenas sensor aanwezig
-Geen injector storing
Ondertussen ga ik de kabelboom met injector contra stekkers verdenken, maar is dat niet overdreven? Ik heb dat probleem nog nooit gehad
bij welke Volvo dan ook vanaf 2000...
Morgen maar eens een compressietest doen bij Garage Brouwer, maar
Wat kan het toch zijn dat die storing van cilinder 1 steeds terug komt?
Ongeveer een maand na de plaatsing van de nieuwe ETM begon de eerst storing:
onregelmatige loop cilinder 1.
-Originele nieuwe bougies geplaatst (de vorige Volvo bougies waren nog geen jaar oud bij 15.000 km per jaar)
-Bobine's omgewisseld van cilinder 1 met cilinder 2 (fout bleef na de bobine wissel weer opkomen in cilinder 1)
-Geen storing van de nokkenas sensor aanwezig
-Geen injector storing
Ondertussen ga ik de kabelboom met injector contra stekkers verdenken, maar is dat niet overdreven? Ik heb dat probleem nog nooit gehad
bij welke Volvo dan ook vanaf 2000...
Morgen maar eens een compressietest doen bij Garage Brouwer, maar
Wat kan het toch zijn dat die storing van cilinder 1 steeds terug komt?
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Dat is niet aannemelijk bij deze km-stand op benzine.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green