Pagina 2 van 2
Geplaatst: 10.09.2013 - 09:39
door edraket
Lichte ratel met afzetten kan heel goed uit de bak komen, dat is heel normaal. Is de ratel met afzetten er ook met ingetrapte koppeling?
Geplaatst: 10.09.2013 - 09:46
door luuk123456
Da`s een goeie vraag Ed.
dat durf ik niet te zeggen. Omdat de ratel er niet altijd is, en m`n vriendin nogal vaak de Volvo 'in beslag neemt' heb ik dit nog niet echt kunnen testen en vaststellen. Ik zal het zeker gaan proberen!
gr. Luuk
Geplaatst: 10.09.2013 - 10:40
door edraket
Als de ratel er niet is met de koppeling ingetrapt zit het in de bak, en hoef je je nergens zorgen om te maken. De koppeling zelf kan ook geluiden maken.
Geplaatst: 10.09.2013 - 11:14
door luuk123456
edraket schreef:Als de ratel er niet is met de koppeling ingetrapt zit het in de bak, en hoef je je nergens zorgen om te maken. De koppeling zelf kan ook geluiden maken.
Uiteraard gaan we dit onderzoeken en zal ik hier verslag uitbrengen...
ik neem aan dat je het puur over het vliegwiel hebt en niet over de koppeling en drukgroep he Ed?
gr. luuk
Geplaatst: 10.09.2013 - 13:34
door edraket
Inderdaad gaat alleen over het vliegwiel. De koppelingen bij deze auto's zijn zo sterk, die gaan met gemak 4 ton mee, maar vaak gaan ze voordien al geluiden maken waardoor ze vervangen (moeten) worden.
Geplaatst: 10.09.2013 - 14:41
door luuk123456
Duidelijk verhaal Ed, dank!
Ik ga met alle informatie en adviezen van hier aan de slag en laat, zoals gezegd, weten hoe e.e.a. afgelopen is.
nogmaals dank!!
gr. Luuk
Geplaatst: 10.09.2013 - 14:49
door RoyvW
edraket schreef:Inderdaad gaat alleen over het vliegwiel. De koppelingen bij deze auto's zijn zo sterk, die gaan met gemak 4 ton mee, maar vaak gaan ze voordien al geluiden maken waardoor ze vervangen (moeten) worden.
Dan heb je het waarschijnlijk niet over de platen die zijn bij veel auto's waaronder mijn auto al bij 2,5 -3 ton versleten.
Geplaatst: 10.09.2013 - 15:07
door edraket
Plaat (is er maar 1)= de koppeling, samen met de drukgroep. Jij hebt inderdaad weer een nieuwer type, maar ook bij de niet turbo versies gaan ze erg lang mee. Wel gaan de koppelingen met de 2-massa vliegwielen minder lang mee dan met een vast vliegwiel.
Geplaatst: 10.09.2013 - 15:16
door RoyvW
edraket schreef:Plaat (is er maar 1)= de koppeling, samen met de drukgroep. Jij hebt inderdaad weer een nieuwer type, maar ook bij de niet turbo versies gaan ze erg lang mee. Wel gaan de koppelingen met de 2-massa vliegwielen minder lang mee dan met een vast vliegwiel.
Klopt Ed, van oudsher zeg ik koppelingsplaten.
Ik heb eens van horen zeggen dat je het dual vliegwiel kunt vervangen door een vast vliegwiel, schijnt bij Ford ook te kunnen en laat die nou net toevallig met Volvo zijn samengegaan.
Of het klopt weet ik niet.
Geplaatst: 10.09.2013 - 15:34
door edraket
Dat kan, maar waarom zou je dat willen? Je krijgt er trillingen voor terug, de plaatheeft namelijk veel minder demping dan het vliegwiel. Bij een diesel kan bovendien de bak stuk gaan.
Is leuk bij een (zwaar) getunede auto, maar bij een standaard auto zou ik dat nooit doen.
Geplaatst: 02.10.2013 - 13:16
door luuk123456
Beste Mensen,
Zoals beloofd, een update over de koppeling van onze auto;
De koppeling en de drukgroep zijn vervangen. De Volvo rijdt ondanks z`n 290.000km als nieuw!
Zoals de meeste van jullie al voorspelde bleek er niks mis te zijn met het vliegwiel...
nogmaals dank voor alle reacties!
groet,
Luuk
Geplaatst: 02.10.2013 - 13:26
door RoyvW
Mooi om te horen Luuk, nog veel veilige kilometers toegewenst.