Pagina 2 van 5

Geplaatst: 13.09.2013 - 16:53
door lint
Dat zijn imposante cijfers op gebied van zowel prestaties als verbruik!

Geplaatst: 13.09.2013 - 17:11
door dutch-v
Paar dingen vallen mij op bij de "nieuwe" V60-D4:

- nu uitgerust met snelheidsafhankelijke elektrische stuurbekrachtiging, was toch niet zo op de "oude" versie ?

- hoera : als accessoire leverbaar een "Reservewiel, thuiskomer onder bagageruimtevloer". Kost wel 525 Euro dus zal wel meer dan alleen een wieltje zijn.

- ook mooi : Scandinavian Line is gebleven, staat op mijn verlanglijstje.

- prijzen vallen niet mee en niet tegen. Zeker, de nieuwe automaat is netjes geprijsd. Voor de lease is de 20% bijtelling een overtuigend argument.

Mijns inziens zal er bijna niet meer voor de D2 gekozen worden. Voor een marginale meerprijs is een veel krachtiger en modernere motor beschikbaar.

De grote concurrent, meer nog dan voorheen is de BMW320EDE.

Dutch-v

Geplaatst: 13.09.2013 - 17:27
door Hoes
arnoud schreef:"Ter vergelijking, de BMW 3-series 320D Efficient Dynamics met 163pk en 20% bijtelling is als estate leverbaar vanaf EUR 42.495 -> EUR 5000 boven de prijs van de V60 met D4 met 181pk"
Als Summum automaat loopt het verschil terug als je de V60 vergelijkt met een 320d automaat in High Executive uitvoering. Dat komt dan vooral ook door de (tijdelijke) upgrade actie bij BMW. Daarnaast zijn uitvoeringen niet helemaal gelijk (V60 std geen xenon, BMW std geen elec verst stoel etc). Een echt vergelijk maken is wel even puzzelen. Sterk bij de Volvo zijn daarnaast het hogere koppel (+20Nm) en het hogere trekgewicht van 1.800 kg (= +200kg tov BMW). Al met al moet dit toch wat nieuwe klanten naar de Volvo showrooms trekken denk ik.

Geplaatst: 13.09.2013 - 17:50
door Marc Apeldoorn
High executive blijft duurder, en minder pk en minder NM.
Verder is de D4 veeeel zuiniger (3.8 om 4.8l/100km)

Geplaatst: 13.09.2013 - 18:21
door rsnhakan
Goede zet van Volvo! Toch wel balen dat we geen lease auto meer hebben :(

Geplaatst: 13.09.2013 - 19:58
door lint
rsnhakan schreef:Goede zet van Volvo! Toch wel balen dat we geen lease auto meer hebben :(
Waarom? Je kan altijd zelf een auto aanschaffen!

Geplaatst: 13.09.2013 - 20:51
door Hoes
Marc Apeldoorn schreef: Verder is de D4 veeeel zuiniger (3.8 om 4.8l/100km)
Je hebt wat cijfers verwisseld (of naar de gewone 320d gekeken) denk ik.
V60 (handbak/automaat) 3,8 resp. 4,2. 320d EDE zowel handbak en automaat 4,3. Vooral dus bij handbak groot verschil. Ook bij S60 vs 320dEDE sedan aardig verschil in uitstoot: 99 om 109 gram. Doet Volvo dus gewoon heel goed. Zeker als je bedenkt dat ook de grote en zware V70/S80 zo laag zitten met de uitstoot. Daar hebben BMW (en Audi) gewoon geen antwoord op.

Geplaatst: 14.09.2013 - 10:25
door Maurice Pierik
Volvo is met de nieuwe motoren zeer competitief
Dat niemand meer een D2-versie zou willen lijkt me wat overdreven. Prijsverschil is groot genoeg.
Er ontstaan door de BPM-bijtellingen wel wat rare dingen. De S60 T6 (2.0 306pk) is zomaar €20.000 goekoper dan een vergelijkbare S60 T6 AWD (3.0 304pk)!
Wat een beetje merkwaardig is, is dat de V70 D3 ineens terug is. Deze neemt tussen de 20%-bijtellings V70 D2 en V70 D4 juist een onmogelijke positie in. Wie zal er voor een (oude) D3 gaan?

Geplaatst: 14.09.2013 - 10:53
door Quota
Maurice Pierik schreef:Volvo is met de nieuwe motoren zeer competitief
Dat niemand meer een D2-versie zou willen lijkt me wat overdreven. Prijsverschil is groot genoeg.
Er ontstaan door de BPM-bijtellingen wel wat rare dingen. De S60 T6 (2.0 306pk) is zomaar €20.000 goekoper dan een vergelijkbare S60 T6 AWD (3.0 304pk)!
Wat een beetje merkwaardig is, is dat de V70 D3 ineens terug is. Deze neemt tussen de 20%-bijtellings V70 D2 en V70 D4 juist een onmogelijke positie in. Wie zal er voor een (oude) D3 gaan?
Alle mensen die het geluid van een viercilinder niet kunnen verdragen?? :roll: :evil:

Geplaatst: 14.09.2013 - 11:01
door Discovery
Maurice Pierik schreef:Wat een beetje merkwaardig is, is dat de V70 D3 ineens terug is. Deze neemt tussen de 20%-bijtellings V70 D2 en V70 D4 juist een onmogelijke positie in. Wie zal er voor een (oude) D3 gaan?
Die D3 is er alweer een tijdje en voor mensen die privé kopen nog steeds interessant.

Geplaatst: 14.09.2013 - 12:13
door lint
Dat is een motor voor de liefhebbers want de D3 is ook nog eens een 5 cylinder!

Geplaatst: 14.09.2013 - 12:28
door Chaufftimmer
Dat wordt over 4 jaar de opvolger voor mn V50, een V60 D4. Wel een 2de hansje natuurlijk :wink: Het liefst een Zwarte Summum met beige sport leder en offblack hemelbekleding. Nog ff sparen en blijven dromen.

De nieuwprijzen voor n D4 zijn niet schokkend, mijn V50 2.0d edition I is ook iets van 37.OOO,- EUR.

Geplaatst: 14.09.2013 - 12:30
door OGA244
Volgens mij was de D3 al sinds my 2014 (vroeg 2013) terug

Geplaatst: 14.09.2013 - 13:41
door MarcoL
Mantis schreef:Tegenvaller..stukken minder BPM en dan toch duurder..de dealer hier rekende op 1-2K goedkoper gisteren...dus niet..

Geen goede zet van Volvo
Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij heb ik de S60 D4 R-Design (MY2013) eind 2012 geleverd gekregen voor een cataloguswaarde van € 42.175,-. In de prijslijst van mei 2013 staat de vergelijkbare MY2014 versie voor € 38.995,-, en nu met de nieuwe 4-cilinder gaat deze versie € 38.795,- kosten.

Of zie ik iets over het hoofd? :?

Geplaatst: 14.09.2013 - 13:57
door Maurice Pierik
Mantis schreef:Tegenvaller..stukken minder BPM en dan toch duurder..de dealer hier rekende op 1-2K goedkoper gisteren...dus niet..

Geen goede zet van Volvo
Het gaat er bij de fabrikanten om dat de consumentprijs 'logisch' en concurrerend is. Het is erg naïef te veronderstellen dat Volvo met een nieuwere, zuinigere, sterkere, bijtellings-vriendelijkere auto ineens het 'BPM-voordeel' aan de potentiële klant te geven. Volvo kan mijn inziens terecht de oude prijs (met een geringe meerprijs) rekenen, en in dit geval een grotere marge pakken.
Als Volvo geen geld kan verdienen kunnen ze de zaak wel sluiten. Daarbij zou een prijsverlaging bepaald niet gunstig uitpakken voor de tweedehandswaarde van de oudere types. Daar zullen Volvo-klanten namelijk ook niet om zitten te springen.

Soms rekent Volvo het BPM-voordeel wel door. Bijvoorbeeld bij de laatste C30 D2. Maar dit was vooral om nog een beetje aantallen van deze toch moeilijk verkopende auto te kunnen neerzetten.
Soms rekent Volvo zelfs een negatieve meerprijs om de consumentenprijs 'normaal' te krijgen. Zo hadden (hebben) diverse Geartronic varianten een minderprijs, omdat door de BPM-regeling (gebaseerd op de veel hogere CO2-waarde) anders de prijs veel te hoog zou uitvallen.

Nederland heeft een nogal complexe manier van belasting heffen. Ik ga ervan uit dat de Volvo importeur niet veel meer doet dan eerst een consumentenprijs bepalen, om vervolgens dit terug te rekenen naar de kale prijs en BTW en BPM-toeslagen.

Waarschijnlijk werden ze hier bij de S60/V60 T6 AWD daar een beetje moe van, en hebben ze de twintig mille meerprijs voor de AWD-versie maar voor lief genomen. Deze auto's zullen in Nederland toch al niet met bosjes de deur uit gaan.

Geplaatst: 14.09.2013 - 14:43
door rsnhakan
lint schreef:
rsnhakan schreef:Goede zet van Volvo! Toch wel balen dat we geen lease auto meer hebben :(
Waarom? Je kan altijd zelf een auto aanschaffen!
Als alles goed gaat, willen we eind volgend jaar naar een nieuwe auto kijken. Op dit moment (kan het) nog niet :)

Geplaatst: 14.09.2013 - 18:07
door V70_Frank
Ik heb de mijne (V70 met de nwe D4) zojuist besteld. Het lange wachten is begonnen.

Geplaatst: 14.09.2013 - 18:21
door bart simpson
eind november valt toch wel mee?

Geplaatst: 14.09.2013 - 18:29
door V70_Frank
Op dit moment is alles later dan morgen - lang...

Geplaatst: 14.09.2013 - 18:30
door bart simpson
ik heb nog wel ergens een oude D4 staan, overmorgen ok?