Over autoprijzen

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een open markt kan transparanter lijken dan hij werkelijk is, dat wilde ik aangeven door er wat opties aan toe te voegen, de auto mag goedkoper lijken te zijn, de opties zijn dat doorgaans niet
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Inmiddels is me gebleken dat tenminste één "Volvo-specialist" bereid is een parallelle import te verzorgen en het (eventuele) voordeel van een kleine 3000 E door te geven aan de consument. Waar was die EU toch ooit ook alweer voor bedoeld .............?
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat jij nu die auto gemakkelijk uit Duitsland kan halen.

Maar ik zou dat transport etc gewoon zelf doen. Auto in Nederland verkopen, misschien krijg je nog wel korting in Duitsland?
Ook voordeel je hoeft de BTW niet voor te schieten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Boreas schreef:
Boreas schreef:
NielsPHEV schreef: Nou dat is nu toch wel duidelijk OGA, zoals uit eerdere (PIH) prijs discussies al bleek willen we wel de voordelen en niet de nadelen en gunnen we voordelen alleen aan de consument zelfs in een open markt. Dat een autofabrikant die innovatief ontwikkeld en de daar bijhorende risico's neemt probeert iets aan zijn producten te verdienen en gebruik maakt van marktwerking vinden we NIET acceptabel. Lijkt me logisch.
Het verdient de voorkeur om niet alleen zuivere vergelijkingen te maken, maar ook zuiver taalgebruik te hanteren. :P
Boreas dank voor de correctie, de een kan rekenen de ander weet wanneer een rudimentaire T te plaatsen en een verkeerde T te corrigeren. Ik wil dat laatste maar niet consequent onder de knie krijgen.

Voor wat betreft de zuivere vergelijkingen zijn we het eens maar nog los daarvan het staat een iedere leverancier vrij om in elke markt op elk moment zijn prijs te bepalen. Net als het een klant vrij staat om wel of niet te kopen op de plek die hij wil. Daar is niets mis mee

Overigens is voor wat betreft auto's decennia andersom geweest. Om ondanks de BPM toch nog auto's in NL te kunnen verkopen waren (en zijn)de basisprijzen in NL LAGER dan bijvoorbeeld Duitsland.

Ik reis frequent in Noord Amerika, je zult verbaast zijn wat een Levi's jeans of I-phone in de US kost, zo gaan die dingen heb nog geen aanleiding gezien de VN veiligheidsraad bijeen te roepen en een interventie te verlangen.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

::lol:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Het is inderdaad een onverwachte ontwikkeling dat een netto autoprijs in Duitsland wellicht lager is. Uiteraard is het de vrijheid van de fabrikant om de prijs naar eigen believen vast te stellen en aan de oplettend, kritische consument om zijn eigen calculaties te maken.

Ik hoop alleen niet dat de Nederlandse Volvodealers - in het bijzonder in grensstreken - het gelag betalen en in dezelfde positie komen te verkeren als sommige pomphouders in de grensstreken. Een Volvodealer over de grens of een Volvo"specialist" in Nederland ontvangt je met open armen en kan je nu de auto voor een prijs aanbieden die de Nederlandse dealer nooit haalt. Slaag je er bovendien in je huidige auto particulier te verkopen, dan zit ook daar nog een behoorlijk winst. (Terzijde: mijn recente ervaring is dat bieding van de Volvodealer op mijn prachtauto ronduit treurig was - duizenden lager dan de Toyota, Honda en Landrover dealer en zo'n 10.000 lager dan een vergelijkbare occasion bij die dealer).

Ik constateer dat allemaal zeer ongaarne, omdat ik een goede en betrouwbare garage bijna net zo belangrijk als een goede auto vind. Kennelijk neemt de fabrikant van Volvo de mogelijke collateral damage aan zijn dealers voor lief.

De Veiligheidsraad zou ik er inderdaad niet bij roepen. Het is wel een taak voor de Europese commissie om het vrij verkeer van goederen ook op dit gebied meer gestalte te geven en de bijzondere positie van auto's daarin op te heffen.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Ben schreef:::lol:
Volvo-Forum.nl heeft een stand op:
28/29 september Volvo Klassieker Beurs in Autotron Rosmalen
26/27 Oktober Scandinavië-XL bij VOLVOdealer SVALA in Haarlem
En www.volvo-plaza.nl voor alle Volvo hebbedin
gen


Dit lijkt me redelijk off topic voor een site adm. Ik hoop maar dat er geen persoonlijke belangen meespelen ....
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20770
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat is zijn onderschrift. Dat verschijnt standaard bij elk bericht dat Ben schrijft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

V480-S60 schreef:Dat is zijn onderschrift. Dat verschijnt standaard bij elk bericht dat Ben schrijft.
Maar wat schreef hij dan?
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dit
Ben schreef:::lol:
ik moest erg lachen om de laatste opmerking van Niels.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Ben schreef:Dit
Ben schreef:::lol:
ik moest erg lachen om de laatste opmerking van Niels.
Ik vermoedde al en klein beetje dat die opmerking van Niels geestig (bedoeld) was. Een beetje humor kan natuurlijk nooit kwaad. Ik moet alleen even wennen aan het gebruik van emoticons/smileys in plaats van onze moedertaal. :buzzsaw:
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik gebruik zowel de taal die ik van mijn moeder geleerd heb als de emoticons die vaak met 1 beeld uitdrukken waar anders een gehele zin, zo niet een volledige alinea voor nodig is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

maar wat bedoel je nou met de bijzondere positie van auto's als het gaat om vrij verkeer van goederen. Die vrijheid is er toch gewoon, heb zelf auto's uit Dld gehaald (ook nieuwe) kwestie van de grens over rijden 15 minuten vooral papieren inspectie bij RDW BPM aftikken en klaar.

Ter voorkoming van misverstanden ik maak nooit grapjes.
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

NielsPHEV schreef:maar wat bedoel je nou met de bijzondere positie van auto's als het gaat om vrij verkeer van goederen. Die vrijheid is er toch gewoon, heb zelf auto's uit Dld gehaald (ook nieuwe) kwestie van de grens over rijden 15 minuten vooral papieren inspectie bij RDW BPM aftikken en klaar.

Ter voorkoming van misverstanden ik maak nooit grapjes.
Die laatste opmerking lijkt me een grapje.

Ik ben helaas niet in staat een college Europees recht in zakformaat te geven. Er zijn echter speciale regels in de EU voor auto's die het mogelijke maken de vrije markt bij de verkoop van nieuwe auto's te belemmeren en de prijzen te beschermen. Een Nederlandse dealer kan niet zo maar bij een Duitse importeur inkopen, als deze goedkoper is. Er zijn vast wel mensen die dit precies weten en kunnen uitleggen.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gast

Maar een Duits ingezetene mag wel in NL een auto kopen, en een NL ingezetene eveneens in Duitsland.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Eerste constatering is correct

Dat een NL dealer niet bij de D importeur kan kopen regelen dealerorganisaties in het dealercontract dat ze met de NL (resp D)importeur afsluiten. Dat is overigens voor heel veel producten zo geregeld en daar is ook veel voor te zeggen. Een importeursorganisatie investeert in de lokale markt, denk aan reclame, het garanderen van reservedelen en service etc. Je zult nauwelijks dealers van producten kunnen vinden die dit niet in hun overeenkomst met de importeur hebben staan.
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

Als jullie het dan echt willen weten:

BESLUIT

Verordening (EU) nr. 461/2010 van de Commissie van 27 mei 2010 betreffende de toepassing van artikel 101, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op groepen verticale overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen in de motorvoertuigensector

SAMENVATTING

Artikel 101, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) kent een vrijstelling toe voor verticale overeenkomsten * die voldoende baten opleveren om op te wegen tegen de mededingingsverstorende gevolgen. Verordening (EG) nr. 1400/2002, die verstrijkt op 31 mei 2010, kende de motorvoertuigensector een specifieke groepsvrijstelling toe voor verticale overeenkomsten betreffende de aankoop, verkoop of wederverkoop van nieuwe motorvoertuigen en voor verticale overeenkomsten betreffende de verrichting van herstellings- en onderhoudsdiensten voor deze voertuigen en de distributie van reserveonderdelen. Verordening (EU) nr. 461/2010 vervangt Verordening (EG) nr. 1400/2002.

Verticale overeenkomsten betreffende de aankoop, verkoop of wederverkoop van nieuwe motorvoertuigen

Verordening (EU) nr. 461/2010 past Verordening (EU) nr. 330/2010 toe op verticale overeenkomsten betreffende de aankoop, verkoop of wederverkoop van nieuwe motorvoertuigen. Om de marktdeelnemers echter de tijd te bieden om zich aan de algemene regeling aan te passen, worden de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1400/2002 die verband houden met dergelijke overeenkomsten, verlengd tot en met 31 mei 2013.

Verticale overeenkomsten betreffende de vervolgmarkt voor motorvoertuigen

Verordening (EU) nr. 461/2010 past Verordening (EU) nr. 330/2010 eveneens toe op verticale overeenkomsten betreffende de voorwaarden voor de aankoop, verkoop of wederverkoop van reserveonderdelen voor motorvoertuigen, of voor de verrichting van herstellings- en onderhoudsdiensten voor motorvoertuigen, zolang deze aan de vrijstellingsvoorwaarden onder Verordening (EU) nr. 330/2010 voldoen en geen van de volgende hardcore beperkingen bevatten, die in Verordening (EU) nr. 461/2010 beschreven worden:

beperking van de verkoop van reserveonderdelen voor motorvoertuigen door leden van een selectief distributiestelsel;
tussen een leverancier van reserveonderdelen of herstellingsgereedschap en een fabrikant van motorvoertuigen overeengekomen beperking van de mogelijkheid van de leverancier, deze goederen aan erkende of onafhankelijke distributeurs, herstellers of eindgebruikers te verkopen;
tussen een fabrikant van motorvoertuigen die onderdelen gebruikt voor de aanvankelijke assemblage van motorvoertuigen, en de leverancier van die onderdelen overeengekomen beperking van de mogelijkheid van de leverancier, zijn merk of logo op de geleverde onderdelen aan te brengen.
Wanneer naast elkaar bestaande netwerken van gelijksoortige verticale beperkingen meer dan 50 % van een relevante markt bestrijken, kan de Commissie overeenkomstig Verordening nr. 19/65/EEG beslissen dat onderhavige verordening niet van toepassing is op verticale overeenkomsten die bepaalde beperkingen bevatten, die op die markt betrekking hebben.

In het besluit gebruikte sleutelbegrippen
Verticale overeenkomst: een overeenkomst of onderling afgestemde feitelijke gedraging waarbij twee of meer, met het oog op de toepassing van de overeenkomst elk in een verschillend stadium van de productie- of distributieketen werkzame ondernemingen partij zijn en die betrekking hebben op de voorwaarden waaronder de partijen bepaalde goederen of diensten kunnen kopen, verkopen of doorverkopen.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gast

en nu in Jip en Janneke taal..........
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40990
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat is vast lekker voer voor de juristen maar aan mij niet besteed.
Ik kijk liever gewoon naar mooie auto's dan al dat politiek en prijsgeneuzel.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Boreas
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 25.09.2011 - 13:56

dbosker schreef:en nu in Jip en Janneke taal..........
Ik kan alleen maar herhalen: Ik ben helaas niet in staat een college Europees recht in zakformaat te gevenn

Ik probeer alleen aan te geven dat er iets bijzonders aan de hand is in autoland, waardoor de concurrentie niet optimaal is. Er is vast wel een MOOC Europees recht voor beginners te vinden voor de echt geïnteresseerde.
Meus automobilis non volvit, sed currit.
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”