Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13.10.2013 - 11:09
door OGA244
als de aansluiting in je huis die permanente 13A afname aankan vast wel

Geplaatst: 13.10.2013 - 11:50
door RichieB
daaldijk schreef:ik vind zo'n wandbox nogal duur, minimaal 900 euri. Maar waarvoor nu eigenlijk?
Als je een wandbox neemt met vaste kabel dan is dat vele malen handiger dan steeds een losse kabel uit je auto/huis te moeten halen. Bovendien kan je met 16A laden ipv max 13A met de mode 2 kabel.
Maar vervolgens lees ik dat er normaal gesproken nog iets van een regelaar moet zijn. In het snoer dat je in het gewone stopcontact steekt zit zo'n box in het snoer, maar in een snoer met 2x mennekes niet. Die hoor je in een laadbox te steken. Gaat dat dan goed als je die rechtstreeks in het mennekes-stopcontact steekt zonder een regelkast er tussen?
Nee, dat gaat zeker niet werken. De Mennekes stekker geeft naast de fasen voor de laadstroom ook communicatie door tussen de auto en de laadbox. Zonder de juiste communicatie gaat de auto niet laden. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Geplaatst: 13.10.2013 - 12:55
door daaldijk
Kijk, dat geeft wel duidelijkheid, heel erg bedankt.

Ik vond de Home charger c22 (zie http://www.mennekes.de/nl/131.html?asim ... Id=7004250) wel mooi en eenvoudig maar toen ik even ging zoeken naar wat dat kost schrok ik wel. Inderdaad, handig om een vaste kabel te hebben hangen, maar of ik daarvoor zo veel geld over heb....dan maar gewoon een stopcontact met het standaard snoer en wat langer wachten voor laden.
Of is er iemand die daar nog goede ideeën over heeft?

Geplaatst: 13.10.2013 - 20:58
door ferretje
Ik heb een EV-box met vaste kabel. De kabel is zo'n spiraalkabel als vroeger aan de telefoon.

Daardoor hangt de kabel altijd los van de grond en wordt-ie niet vies. En blij
ven mijn handen dus ook schoon. Uitgerekt heb ik een bereik van ruim 4 meter. Met de stekker in de ev box hangt hij net vrij van de grond....