Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02.10.2013 - 13:19
door V480-S60
Ik kan alleen maar beamen wat RoyVW aangeeft. Nonchalance kan je op een gegeven moment de kop kosten. Zeker als het op dit soort zaken betrekking heeft. (Zegt een HVK in opleiding 8) )

Geplaatst: 02.10.2013 - 16:27
door albertje
Waarom je het contact in II moet zetten heeft inderdaad met spanning en stroompieken te maken. Even in Jip en Janneke taal:

Vergelijk je accu met een enorme emmer. Alleen in plaats van water zit er elektriciteit in. Wanneer je de min pool op je accu aansluit stroomt al die elektriciteit in één keer naar alle apparaten in de auto die aangesloten zitten en op dat moment aan staan, waaronder dus jou computers, enz... Ineens zo'n vloedgolf kan die elektronica niet goed verwerken.

Wat doe je door het contact op II te zetten? Je schakelt veel meer apparaten in. Je lampen, radio, alle pompen, e.d.
Die enorme vloedgolf die dan van de accu komt wordt zo veel beter verdeeld. Dus in plaats van een paar apparaten vangen nu bijna alle apparaten de klap op.

Misschien heeft jou elektronica die vloedgolf al die tijd overleefd, dat kan. Maar het kan dus ook mis gaan. En waarom het risico nemen (zeker met werken aan airbags). De min pool is in een minuutje los...


Deze vergelijking gaat trouwens niet 100% op. Kenners van de wet van Ohm zullen dat wel zien maar het is om het verhaaltje een beetje te verduidelijken.

Geplaatst: 02.10.2013 - 16:32
door marcelV70R
Ok daar zit wat in.
Duidelijk jip en janneke verhaal.

Marcel

Geplaatst: 02.10.2013 - 19:10
door snorremans
Ik heb onlangs een sportstuur in mijn V 50 gezet, en in de beschrijving die er bij zit staat ook dat je de accupool moet los halen , en na de stuur wissel het contact op stand II en dan de accupool weer aansluiten.
Is wel schrikken bij het terugplaatsen, alles gaat aan en branden, ik ben dit bij de Volvo dealer gaan na vragen waarom dit zo moest, en daar werd mij gezegd dat hun bij een stuur wissel de accupolen nooit loshalen.

Geplaatst: 02.10.2013 - 19:13
door MarioC70
RoyvW schreef:
MarioC70 schreef:Niemand die zegt dat je dat ook niet moet of kan doen,ik ga uit van m,n eigen ervaringen en van mijn mede collega,s..Bij Volvo
Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Geplaatst: 02.10.2013 - 19:30
door Ben
Dit is de belangrijkste zin in dit topic
MarioC70 schreef:als je maar weet waar je mee bezig bent.
Een groot deel van de zelfklussers heeft geen opleiding bij Volvocars gevolgd en weet dus wellicht niet helemaal zeker waar ze mee bezig zijn.

Geplaatst: 02.10.2013 - 19:37
door peter geurts
Een groot deel van de zelfklussers heeft geen opleiding bij Volvocars gevolgd en weet dus wellicht niet helemaal zeker waar ze mee bezig zijn.
Dat maak het wel spannend ! En met ze alle komen we er wel uit ?

Geplaatst: 02.10.2013 - 23:11
door albertje
Om nog even het voorbeeld van de airbags erbij te pakken...

Een airbag die uitklapt is een chemische reactie die wordt getriggerd door een elektrische lading. Normaal komt deze uit de computer die met sensoren bijhoudt of er een botsing plaats vind.

Als we nu het "weten waar we mee bezig zijn" behandelen wil ik nog even toevoegen dat een elektrische lading van bijvoorbeeld een wollen trui al genoeg zou kunnen zijn om de airbag te triggeren.

Ga je dus aan een airbag sleutelen in een auto die aan de accu hangt of als je zelf een aardige elektrische lading meebrengt, ben je eigenlijk gewoon gevaarlijk bezig.

Ik zeg niet dat ik zelf ook altijd weet waar ik mee bezig ben, soms doe ik ook gewoon maar wat en komt het goed. Ik heb ook geen opleiding bij Volvo gevolgd.

Maar om mijn verhaaltje even samen te vatten: Zorg dat je wel weet welke gevaren er op de loer liggen en onderschat ze vooral niet. :)

Geplaatst: 02.10.2013 - 23:38
door VolvoTech
MarioC70 schreef:
RoyvW schreef:
MarioC70 schreef:Niemand die zegt dat je dat ook niet moet of kan doen,ik ga uit van m,n eigen ervaringen en van mijn mede collega,s..Bij Volvo
Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))

Geplaatst: 03.10.2013 - 00:51
door wim de jong
Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ))
Dat had je eerder moeten zeggen, toen je in Italië was met vakantie een maand terug.......
Daar wist ik toen nog een VOLVO te staan waar je je los op kon experimenteren... :)

Geplaatst: 03.10.2013 - 10:52
door MarioC70
VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef:
RoyvW schreef: Niet persoonlijk bedoeld Mario, al heb je 50 jaar ervaring, uit veiligheidsoverwegingen zorg je bij het verwijderen van een airbag dat er geen spanning meer op zit. Bij een inspectie ga je nat als je de procedures niet volgt. Doordat mensen nonchalant worden gebeuren helaas uit ervaring de meeste ongelukken.
Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)

Geplaatst: 03.10.2013 - 10:54
door MarioC70
Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.

Geplaatst: 03.10.2013 - 16:08
door Quota
MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...

Geplaatst: 03.10.2013 - 16:37
door MarioC70
Quota schreef:
MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...
Rare reactie,maar het zal wel...
Je reageerd op iets waar jezelf geen verstand van hebt,apart..

Geplaatst: 04.10.2013 - 16:25
door VolvoTech
MarioC70 schreef:
VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef: Ik begrijp wat je bedoeld,maar als je de hele dag in die materie zit,dan wordt je inderdaad wat makkelijker.
Wat we wel doen is een piekspanning adapter op de accu zetten in sommige gevallen,dezelfde die je bij electrisch,s lassen gebruikt.
De contact sleutel verwijderen we uiteraard uit het slot,dan zijn de airbags enz niet meer geactiveerd.

Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)
Wanneer mag ik bij je langs kommu ? ;-) ;-) ;-)

Geplaatst: 04.10.2013 - 16:37
door Quota
MarioC70 schreef:
Quota schreef:
MarioC70 schreef:Je ziet ook dat bij veel aanrijdingen die zakken niet ontploffen,we hebben hier een Volvo staan die vreselijk hard rechtdoor over een rotonde is gegaan,de auto is aan de onderzijde total loss en met de airbags is niets gebeurd.
De achteras is er bijna compleet onderuit geschoven.
En de auto ging rechtdoor over de rotonde omdat de sleutel eruit was gehaald, waardoor de auto op stuurslot sprong? Want dan zijn we weer terug bij het puntje weten waar je mee bezig bent...
Rare reactie,maar het zal wel...
Je reageerd op iets waar jezelf geen verstand van hebt,apart..
Excuus, ik ben de smiley vergeten... Ik reageer op de eerdere posting dat wanneer je de sleutels uit het contact haalt, dat dan de airbags niet meer afgaan. Zou voor mij ook de verklaring zijn waarom een auto rechtdoor over de rotonde gaat...

Geplaatst: 04.10.2013 - 19:41
door MarioC70
VolvoTech schreef:
MarioC70 schreef:
VolvoTech schreef:
Hmmmm. Interessante. Dus de airbags doen het niet als je de contactsleutel er uit hebt. Volgens mij blijven ze doorwerken totdat de canbus in slaap is. En dat kan LANG duren als je aan de auto werkt...

(elke sensor die actief blijft/geactiveerd wordt, maakt dat het weer x minute langer duurt).

Krijg bijna zin om 't uit te proberen een x ;-)))
Het is simpel te proberen,geef aan de zijkant van de auto waar de sensor zit een flinke klap met een hamer en wacht af wat er gebeurd met de sleutel er uit... :)
Wanneer mag ik bij je langs kommu ? ;-) ;-) ;-)
Dat mag altijd...