Pagina 2 van 2

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 02.11.2015 - 09:39
door williewortel
even weer een update.
Gieren 1e versnelling is standaard. Niet fraai maar wel ok.
Inmiddels is auto weer aantal dagen bij garage geweest. Na uitsluiting van diverse dingen is de keuze gemaakt om de bak te vervangen. Bak zit er weekje onder maar niet zoveel gereden. Het oorspronkelijke probleem (afremmen tot ca 10km/u en dan weer gasgeven geeft een ruk) lijkt er nu uit te zijn. Nu moet bak eerst nog even leren. Schakeld wat bruusk door de versnellingen en slipt af en toe iets door als je wat steviger gasgeeft. Maak ik mij niet echt ongerust over, had ik na spoelen ook een tijdje totdat eea goed ingeleerd was.
Al met al lijkt de oplossing gevonden te zijn ook al heeft het ruim 2 jaar geduurd. Blijkt maar weer dat je met dit soort gevallen er vanaf dag 1 bovenop moet zitten om wat aan de garantie te hebben. Gelukkig voelde de garage zich toch ook wel verantwoordelijk in deze en is alles uiteindelijk netjes opgelost. Even ervanuit gaande dat de storing er nu echt uit is :)

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 02.11.2015 - 15:13
door kevinwalter
Dat is fijn, nu genieten! :)

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 05.11.2015 - 16:35
door Carfreak
Het blijft toch een GIER tronic he? :D

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 20.02.2016 - 14:48
door williewortel
helaas was alles toch niet helemaal ok.
Al vrij snel na het vervangen van de bak merkt ik dat als ik wat snel afremde, stopte en met voet op rem stil kwam te staan er vaak een behoorlijke schok volgde, soms gevolgd door foutmelding op dashboard.
Terug naar garage bleek er te weinig olie in de bak te zitten. Olie op peil gebracht en bak leek weer normaal te schakelen.
Wat bruuske schakelen bleef er wel inzitten maar zoals gezegd wellicht inleer tijd.
Nu enige tijd later en ca 2000km schakeld bak onder lichte belasting meestal goed echter bij wat zwaarder belasten (optrekken met 3 รก 3500 rpm) blijft bak erg lomp schakelen.
Kortom weer terug naar garage, lijkt nog steeds niet goed te zijn. Heb geen verstand van automatische bakken maar wel van techniek en dit kan niet "by design" zijn.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 20.02.2016 - 16:27
door evert65
second opinion bij een transmissieboer laten doen, of zoeken ze met z`n allen op de verkeerde plek en is het een "ietsje" onder de motorkap?

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 14:21
door williewortel
En wederom een update.
Ook de tweede bak is wederom vervangen door een "verse" (hulde aan de dealer). Dit keer echt een wereld verschil, deze bak schakeld helemaal top.
Echter doordat de rand omgeving steeds beter wordt vallen andere dingen des te meer op.
Wat ik nu merk is dat als ik in de file zo rond de 20km per uur (lijkt op tweede versnelling) rij dat er een sort van speling in de aandrijving lijkt te zitten. Als je voorzichtig gas loslaat en dan weer voorzichtig gas geeft dan resulteerd dat niet een op een in vertragen en versnellen van de auto, net alsof er speling ergens zit. Bij hogere of lagere snelheid merk je dit niet maar uitgerekend net wel in het gebied waarin je file rijd.
Iemand een idee wat dit kan zijn als men al heeft vervangen: gasklep, motorsteunen, versnellingsbak, laatste sw updates

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 16:15
door Fredhead
Tik de pook eens naar links, ook kans dat ie bij de file in z'n 3 gat rijden en dan valt ie direct in de vrijloop als je het gas los laat

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 16:32
door williewortel
eh, kan alleen naar rechts met pookje. Als de bak in zijn vrijloop valt is het dan normaal gedrag?
Lastig dat je niet kunt zien welke versnelling de bak gekozen heft als deze in D staat.
Lijkt echt rond de 20km p/u te zitten als alles goed warm gereden is.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 16:35
door diesel01
williewortel schreef: En wederom een update.
Ook de tweede bak is wederom vervangen door een "verse" (hulde aan de dealer). Dit keer echt een wereld verschil, deze bak schakeld helemaal top.
Echter doordat de rand omgeving steeds beter wordt vallen andere dingen des te meer op.
Wat ik nu merk is dat als ik in de file zo rond de 20km per uur (lijkt op tweede versnelling) rij dat er een sort van speling in de aandrijving lijkt te zitten. Als je voorzichtig gas loslaat en dan weer voorzichtig gas geeft dan resulteerd dat niet een op een in vertragen en versnellen van de auto, net alsof er speling ergens zit. Bij hogere of lagere snelheid merk je dit niet maar uitgerekend net wel in het gebied waarin je file rijd.
Iemand een idee wat dit kan zijn als men al heeft vervangen: gasklep, motorsteunen, versnellingsbak, laatste sw updates
Dit is exact wat de automaat doet, je ervaart aldanniet lockup.
Vanaf 1400rpm moet de lockup er in komen dat betekend dat de motor volledig aan de aandrijving zit, daaronder kan er slip zijn.
Wat Fredhead zegt tik de bak in manueel en je kunt zelf schakelen waarmee je de lockup ook zelf kunt regelen.
Dit is een product eigenschap en wanneer ik in automaat vol op het gas ga maakt hij ook eerst toeren en slip voordat hij gaat versnellen.
Wat ik doe bij het inhalen is de bak in manueel en kan dan zelf mijn versnelling kiezen en daarbij zelf het moment van schakelen.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 16:47
door williewortel
Is zeker onder de 1400 rpm. Is dus normal gedrag dat je bij heel rustig gasgeven dit ervaart als een slappe motorfiets ketting?

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 17:33
door kevinwalter
Die "Speling" heb ik ook inderdaad. Volgens een Engels fora moest je de gasklep daarvoor opnieuw laten kalibreren. (Ga ik nog proberen)
Zal wel even laten weten hoe en wat.

Merk je ook vooral op een rotonde. Voelt erg raar zegmaar. Alsof de bak in zijn vrij staat en met gas geven hij ineens weer inkomt. :/

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 17:49
door Carfreak
Ik vrees dat je nooit tevreden zult zijn over deze transmissie. Alles wat ik lees is herkenbaar.
Om er minder last van te hebben en een rustiger schakelende bak te krijgen heb ik afgelopen maand de 2.5t laten tunen bij Volvotune tot 375nm. De GT schakelt nu veel sneller op en veel minder terug bij vlot acceleren. Echt wat voor jou denk ik.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 18:02
door williewortel
@kevinwalter. Dat wat jij beschrijft (bij rotonde aarzelen en als hij dan "pakt" als een straaljager over de rotonde) had ik ook maar dat is nu opgelost na vervanging van de bak.
@carfreak. Wellicht inderdaad de oplossing als dit een gevalletje is van "by-design gedrag" Heb indertijd naar rica gekeken maar had te weinig winst. Ik heb de 2009 versie met 231Pk/340Nm

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 18:46
door Carfreak
Daarom benoemde ik alleen het koppel. Qua pk's zul je minder winst hebben.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 20:58
door Fredhead
williewortel schreef: Is zeker onder de 1400 rpm. Is dus normal gedrag dat je bij heel rustig gasgeven dit ervaart als een slappe motorfiets ketting?
Ik denk dat de bak naar een hoge versnelling gaat. Daarom de bak eens in manueel zetten om te kijken in welke versnelling dit gedrag gebeurd.
Als dat de 3e versnelling is wat ik wel verwacht zou ik hem eens in z'n 2 zetten en kijken wat er op zo'n zelfde moment gebeurd.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 21:10
door williewortel
ok, ga ik volgende week proberen.
thnx

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 27.09.2016 - 23:45
door peer54
Erg interessante topic dit. Erg herkenbaar bij onze S80 3.2 2007. Na een rotonde (als voorbeeld) pakt de bak op in zijn tweede versnelling. Hij gooit het toerental flink omhoog en schakelt dan terug naar zijn eerste versnelling. Heel oncomfortabel. Dit gebeurt ook tijdens filerijden. De auto heeft nu 174.00klm op de teller. De bak is onder Volvo garantie bij 95.000 klm vervangen.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 28.09.2016 - 10:07
door williewortel
@peer54. toch klinkt dit mij anders in de oren. Bij mij schakelde de bak niet terug maar reageerde gewoon niet goed. Ik weet wel dat ik toen gestart ben met een power flush via varioclean en dat toen alle versnellingen vanaf de 2e en hoger aanmerkelijk soepeler verliepen. Bak had toen iets van 110dkm gereden.

Re: Stotteren en ruw schakelen

Geplaatst: 28.09.2016 - 16:48
door Carfreak
Traag reageren heeft ook vaak iets met solenoids (of was het selenoid) te maken. Google maar eens.