Polestar, Rica of BR-Performance?
-
- 2nd Gear member
Maakt daar 09 november van en ik kan erbij zijn 

- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
-
- 5th Gear member
Lijkt mij niet mogelijk dat de software van Rica gelijk is aan die van Polestar. Rica ontwikkeld zelf, Polestar idem..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- remmm
- 5th Gear member
Het is ook een aanname.... Maar ik kan mij niet voorstellen dat als ze beiden hetzelfde koppel en pk beloven na tuning dat er veel verschil zal zitten in de programmering om hier te geraken.Marc Apeldoorn schreef:Lijkt mij niet mogelijk dat de software van Rica gelijk is aan die van Polestar. Rica ontwikkeld zelf, Polestar idem..
Wellicht en dat is wederom een aanname is het wel gewoon het progamma affabriek van de hogere variant die ze kopieren. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.
Ik hoor graag wie deze hypothese kan ontkrachten.
-
- 2nd Gear member
Je kan wel eens gelijk hebben dat er achter de schermen wordt samen gewerkt.remmm schreef:Het is ook een aanname.... Maar ik kan mij niet voorstellen dat als ze beiden hetzelfde koppel en pk beloven na tuning dat er veel verschil zal zitten in de programmering om hier te geraken.Marc Apeldoorn schreef:Lijkt mij niet mogelijk dat de software van Rica gelijk is aan die van Polestar. Rica ontwikkeld zelf, Polestar idem..
Wellicht en dat is wederom een aanname is het wel gewoon het progamma affabriek van de hogere variant die ze kopieren. Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.
Ik hoor graag wie deze hypothese kan ontkrachten.
Ze zijn idd de enige die veilige marge nemen voor wat het blok initieel bedoeld is. Beide versies 136pk en 163pk zijn vanuit die 185pk teruggeschroefd om puur fiscale redenen. Dit wist de dealer me toch te vertellen.
Andere tuners, in BE dan, zoals Heinz en PPE beloven nog hogere waardes en ik weet dat deze 2 soms ook wel eens een programma delen.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik denk dat je het om moet keren remmm.
Niet vragen of iemand jouw hypothese kan ontkrachten maar zelf bewijzen dat jouw hypothese juist is.
Niet vragen of iemand jouw hypothese kan ontkrachten maar zelf bewijzen dat jouw hypothese juist is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
Enfin, zaterdag een afspraak met Rica gezien de baas naar Belgie komt. Ik krijg dus de 185pk mapping (+163 en originele) en Isoftloader maar de eerste keer moet door rica zelf gebeuren i.v.m. een pincode?
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
- elnero
- Starter
Klopt. Pincode is Volvo-beveiliging. Zonder deze is ECM aanpassingen, dus chiptuning niet mogelijk. Externe tuning kan nog wel maar niet zo interressant. Rica is prima. Na uitlezing van de code is de tuning met isoft zo gemaakt. En ja nadien .... we gaan vooruit, razendsnel vooruit. Prima service van Rica. Bevelenswaardig.
-
- 1st Gear member
Je zou bijna denken dat je belangen hebt bij Rica...elnero schreef:Klopt. Pincode is Volvo-beveiliging. Zonder deze is ECM aanpassingen, dus chiptuning niet mogelijk. Externe tuning kan nog wel maar niet zo interressant. Rica is prima. Na uitlezing van de code is de tuning met isoft zo gemaakt. En ja nadien .... we gaan vooruit, razendsnel vooruit. Prima service van Rica. Bevelenswaardig.
Welkom op het forum by the way!

-
- 1st Gear member
Ok we zijn dus gisteren bij janitec langsgeweest waar de boss van Rica langskam om vlug even mijn auto plus die van andere klant te tunen... twee wagens waren in ongeveer 45min. getuned denk.
Ik ben dus terug naar huis gereden met zogezegd 185pk software 453nm., Isoftlaoder incl. de originele mapping en ook de 163Pk mapping.
Het is nog wat vroeg om al concreet conclusies te trekken. Ja hij is natuurlijk sneller geworden met die 185pk, rijdt stuk prettiger en de wagen (chassis) komt een pak meer tot zijn recht. Echter is het verschil niet zo groot als ik had verwacht en stel ik mij beetje vragen of de beloofde waarden effectief wel gehaald worden. Het is allemaal vrij subtiel moet ik zeggen, maar als je dan naar de snelheidsmeter kijkt zie je hem wel een pak sneller omhoog gaan.
Het feit dat hij niet zo heel veel sneller aanvoelt zou kunnen liggen aan het feit dat de gasrespons niet werd aangepast. (Bij mijn alfa 147 werd dit door squadra wel gedaan en gevoelsmatig was dit verschil na tuning véél groter)
Gevraagd of hij het gas wat directer kon zetten maar was niet mogelijk of hij doet dit niet omdat een diesel daardoor te agressief wordt volgens hem.
Filerijden is wel best lastig heb ik ondervonden. In eerste is hij nogal nerveus en lukt precies niet om kalm te vertrekken.
Ik heb hem momenteel even op de 163 pk software gezet en daar merk ik echter heel weinig of zogoed als niks van vershil met de standaard 136 pk software.
Het is dus momenteel met gemengde gevoelens en het is nog te vroeg om mij hier concreet over uit te spreken. Maar als je mij vraagt zou U terug gaan naar Rica of is het zijn geld waard? Moet ik op beide vragen klaar en duidelijk NEEN antwoorden.
Ik heb voor Rica gekozen in eerste plaats omdat het systeem met Isoftlaoder en de mogelijkheid te switchen tss de verschillende software versies mij heel interessant leek. Ook was ik van plan de meeste kilometers met de 163 pk versie te bollen en de 185pk achter de hand te houden voor dagen waar in in de mood ben voor meer en de mogelijkheid heb om het vermogen aan te spreken.
Er zijn heel wat positieve recensies te lezen oa op dit forum over Rica. Echter over de werkwijze dat men toepast stel ik mij toch serieus vragen. Zeker in vergelijking met mijn eerdere ervaringen dat ik vroeger heb opgedaan met Squadra Tuning met mijn 147 JTD 16v. Stefan Lenoir zijn werk is toch wel van een totaal andere orde dan van Rica vrees ik. Rica is lopende band tuning en snel snel veel cash rapen imo, had dan ook amper de tijd en was wel erg gehaast blijkbaar, Stefan Lenoir is in mijn ogen veel professioneler en bekwamer in mijn ogen en doet een reeks aanpassingen aan de motor die hem gewoon beter maken. Zoals aanpassing gaspedaal respons, verhoogd stationair toerental voor minder dieselkop, maakt het vermogen pas volop beschikbaar indien motor op bedrijfstemperatuur is. Ook is hij daar een tweetal uur mee bezig geweest met nadien een uitgebreide testrit met verschillende spurtjes op vollast, zat toen naast mij met de diagnoser aangesloten om de verschillende parameters te controleren. Toen bleek dat tijdens de testrit de turbodruk wat hoog opliep werd deze veiligheidshalve wat terugggeschroefd nadien om de boel in de toekomst heel te houden!
Dit is in mijn ogen een tuner (Squadra) met kennis van zaken die zijn beroep waardig is en wagens tuned met liefde voor mechaniek en het merk, bij rica niks van dit alles. Gewoon snel software erop, cash rapen en wegwezen!
Stafste van dit alles is dat Squadra dit doet voor een 600€ en dat bij Rica de lopende-band-tuning bijna 1000€ moet kosten en dan reken ik de isoftloader niet bij! (Heb wel wat korting gekregen, maar dan nog...)
Vooraf werd mij gezegd dat ik geen enkel risico loop want indien niet tevreden krijg ik mijn geld terug of moet ik niet betalen... wel beetje moeilijk natuurlijk als er geen testrit vanaf kan.
Ik zal dit nog even laten bezinken, mogelijks zal ik Rica nog aanspreken met het feit dat ik graag mijn cash zou terugkrijgen en de software terug inleveren en nadien aankloppen bij een tuner die deftige tuning op maat levert met aanpassing op de rollenbank.
Wordt vervolgd...
Ik ben dus terug naar huis gereden met zogezegd 185pk software 453nm., Isoftlaoder incl. de originele mapping en ook de 163Pk mapping.
Het is nog wat vroeg om al concreet conclusies te trekken. Ja hij is natuurlijk sneller geworden met die 185pk, rijdt stuk prettiger en de wagen (chassis) komt een pak meer tot zijn recht. Echter is het verschil niet zo groot als ik had verwacht en stel ik mij beetje vragen of de beloofde waarden effectief wel gehaald worden. Het is allemaal vrij subtiel moet ik zeggen, maar als je dan naar de snelheidsmeter kijkt zie je hem wel een pak sneller omhoog gaan.
Het feit dat hij niet zo heel veel sneller aanvoelt zou kunnen liggen aan het feit dat de gasrespons niet werd aangepast. (Bij mijn alfa 147 werd dit door squadra wel gedaan en gevoelsmatig was dit verschil na tuning véél groter)
Gevraagd of hij het gas wat directer kon zetten maar was niet mogelijk of hij doet dit niet omdat een diesel daardoor te agressief wordt volgens hem.
Filerijden is wel best lastig heb ik ondervonden. In eerste is hij nogal nerveus en lukt precies niet om kalm te vertrekken.
Ik heb hem momenteel even op de 163 pk software gezet en daar merk ik echter heel weinig of zogoed als niks van vershil met de standaard 136 pk software.
Het is dus momenteel met gemengde gevoelens en het is nog te vroeg om mij hier concreet over uit te spreken. Maar als je mij vraagt zou U terug gaan naar Rica of is het zijn geld waard? Moet ik op beide vragen klaar en duidelijk NEEN antwoorden.
Ik heb voor Rica gekozen in eerste plaats omdat het systeem met Isoftlaoder en de mogelijkheid te switchen tss de verschillende software versies mij heel interessant leek. Ook was ik van plan de meeste kilometers met de 163 pk versie te bollen en de 185pk achter de hand te houden voor dagen waar in in de mood ben voor meer en de mogelijkheid heb om het vermogen aan te spreken.
Er zijn heel wat positieve recensies te lezen oa op dit forum over Rica. Echter over de werkwijze dat men toepast stel ik mij toch serieus vragen. Zeker in vergelijking met mijn eerdere ervaringen dat ik vroeger heb opgedaan met Squadra Tuning met mijn 147 JTD 16v. Stefan Lenoir zijn werk is toch wel van een totaal andere orde dan van Rica vrees ik. Rica is lopende band tuning en snel snel veel cash rapen imo, had dan ook amper de tijd en was wel erg gehaast blijkbaar, Stefan Lenoir is in mijn ogen veel professioneler en bekwamer in mijn ogen en doet een reeks aanpassingen aan de motor die hem gewoon beter maken. Zoals aanpassing gaspedaal respons, verhoogd stationair toerental voor minder dieselkop, maakt het vermogen pas volop beschikbaar indien motor op bedrijfstemperatuur is. Ook is hij daar een tweetal uur mee bezig geweest met nadien een uitgebreide testrit met verschillende spurtjes op vollast, zat toen naast mij met de diagnoser aangesloten om de verschillende parameters te controleren. Toen bleek dat tijdens de testrit de turbodruk wat hoog opliep werd deze veiligheidshalve wat terugggeschroefd nadien om de boel in de toekomst heel te houden!
Dit is in mijn ogen een tuner (Squadra) met kennis van zaken die zijn beroep waardig is en wagens tuned met liefde voor mechaniek en het merk, bij rica niks van dit alles. Gewoon snel software erop, cash rapen en wegwezen!
Stafste van dit alles is dat Squadra dit doet voor een 600€ en dat bij Rica de lopende-band-tuning bijna 1000€ moet kosten en dan reken ik de isoftloader niet bij! (Heb wel wat korting gekregen, maar dan nog...)
Vooraf werd mij gezegd dat ik geen enkel risico loop want indien niet tevreden krijg ik mijn geld terug of moet ik niet betalen... wel beetje moeilijk natuurlijk als er geen testrit vanaf kan.
Ik zal dit nog even laten bezinken, mogelijks zal ik Rica nog aanspreken met het feit dat ik graag mijn cash zou terugkrijgen en de software terug inleveren en nadien aankloppen bij een tuner die deftige tuning op maat levert met aanpassing op de rollenbank.
Wordt vervolgd...
-
- 2nd Gear member
Ok, dat was duidelijk.
Maar een vraagje, als je door rica zou laten tunen met een testbank zoals bv in waalwijk (waar ze hem er wel opzetten) dan kan dit wel allemaal nog netjes aangepast worden.
Maar een vraagje, als je door rica zou laten tunen met een testbank zoals bv in waalwijk (waar ze hem er wel opzetten) dan kan dit wel allemaal nog netjes aangepast worden.
-
- 1st Gear member
Als hij dan ook effectief de tijd neemt om er iets mee aan te vangen met die rollen en software aanpast op maat aan uw auto kan het misschien wel een goede oplossing zijn ja.Gizmoke schreef:Ok, dat was duidelijk.
Maar of Rica dit effectief dan ook zal doen, of zelfs kan stel ik mij toch wel serieuze vragen over.
Ik denk dat hun manier van tunen gewoon is de tabellen nemen en overal X aantal % bovenop de waardes te doen en klaar is kees.
- denjos
- 2nd Gear member
Dank voor het delen van jouw mening.
Je zou toch veel verwachten van 50pk extra?
Ik ga woensdag richting Volvotune wel met de 2.4d 163pk en ga ook voor de +-50pk erbij
en ik verwacht er ook wel veel van dus begrijp ik de frustratie.
Je zou toch veel verwachten van 50pk extra?
Ik ga woensdag richting Volvotune wel met de 2.4d 163pk en ga ook voor de +-50pk erbij
en ik verwacht er ook wel veel van dus begrijp ik de frustratie.
Volvo V50 1.6D MY2006 safari green
Volvo V50 1.6D MY2007 willow green
Volvo V50 1.6D MY2010 ice white
Volvo V60 D3 RD MY2013
Volvo V70 2.4D MY 2009
Volvo V50 1.6D MY2007 willow green
Volvo V50 1.6D MY2010 ice white
Volvo V60 D3 RD MY2013
Volvo V70 2.4D MY 2009
-
- 2nd Gear member
wel heel jammer, ik ga alle opties toch nog eens goed bekijken dan. Hou ons maar op de hoogte de komende wekenGeneticx schreef:Als hij dan ook effectief de tijd neemt om er iets mee aan te vangen met die rollen en software aanpast op maat aan uw auto kan het misschien wel een goede oplossing zijn ja.Gizmoke schreef:Ok, dat was duidelijk.
Maar of Rica dit effectief dan ook zal doen, of zelfs kan stel ik mij toch wel serieuze vragen over.
Ik denk dat hun manier van tunen gewoon is de tabellen nemen en overal X aantal % bovenop de waardes te doen en klaar is kees.
-
- 1st Gear member
Polestar geen maatwerk dan? Wellicht ook geen run op de rollen gezien de tuning vooral bij de dealers gebeurd.
Nu bij Squadra was er ook geen rollenbank aanwezig maar die deed tenminste een testrun op de weg met het diagnosetoestel in de ODB-poort.
Ik denk niet dat ik de beloofde waarden bij Rica zal halen, totaal niet. En als die ergens in een filiaal een testbank hebben mogen ze hem er gerust wel eens opzetten om het tegendeel te bewijzen.
Ik denk dat BR-Performance nog een goede optie is.
Nu bij Squadra was er ook geen rollenbank aanwezig maar die deed tenminste een testrun op de weg met het diagnosetoestel in de ODB-poort.
Ik denk niet dat ik de beloofde waarden bij Rica zal halen, totaal niet. En als die ergens in een filiaal een testbank hebben mogen ze hem er gerust wel eens opzetten om het tegendeel te bewijzen.
Ik denk dat BR-Performance nog een goede optie is.
-
- 2nd Gear member
Ja, die laatste is vlakbij, maar dan wacht ik nog 2 jaar of ze zouden ook zo'n isoftloader moeten aanbieden
... of zou die van Rica ook bij andere tuners gaan?

-
- 1st Gear member
Die isoftloader dat ze zogezegd zelf ontwikkeld hebben zal denk ik ook maar een cheepo china product zijn waar ze hun logo op gekleefd hebben.
Als een andere tuner hun software daarop kan zetten en kan laten werken daarmee weet ik niet.
Er kunnen wel slechts twee files op maar dit is voldoende. De standaard software van voor tuning staat er vast op. En dan kan ik kiezen tussen de 163pk en 185 pk mapping om erbij te zetten en die ik moet downloaden van hun server. Het is op zich wel een leuk systeem dat je dit zelf kan doen en kan switchen.
Als een andere tuner hun software daarop kan zetten en kan laten werken daarmee weet ik niet.
Er kunnen wel slechts twee files op maar dit is voldoende. De standaard software van voor tuning staat er vast op. En dan kan ik kiezen tussen de 163pk en 185 pk mapping om erbij te zetten en die ik moet downloaden van hun server. Het is op zich wel een leuk systeem dat je dit zelf kan doen en kan switchen.
-
- 5th Gear member
@Genetics: Even een paar puntjes:
- Rica ontwikkelt zelf de software, denk je niet dat ze niet in staat zijn om op maat te schrijven? Dan heb je het zeker mis...
- Overigens is het zeker zo dat Rica behoorlijk duur is, maar het is vrij simpel, als de vraag er is en de naam, dan kunnen ze meer vragen en dat doen ze dan ook. En het is standaard, maar zeker niet %parameters klaar....
-Er kunnen meer dan 2 files op de isoftloader, had er zelf 4 op staan voor mijn S80
- Denjos, Volvotune die levert zeker maatwerk en is daarboven ook nog eens niet duur
- Rica ontwikkelt zelf de software, denk je niet dat ze niet in staat zijn om op maat te schrijven? Dan heb je het zeker mis...
- Overigens is het zeker zo dat Rica behoorlijk duur is, maar het is vrij simpel, als de vraag er is en de naam, dan kunnen ze meer vragen en dat doen ze dan ook. En het is standaard, maar zeker niet %parameters klaar....
-Er kunnen meer dan 2 files op de isoftloader, had er zelf 4 op staan voor mijn S80
- Denjos, Volvotune die levert zeker maatwerk en is daarboven ook nog eens niet duur
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
-
- 1st Gear member
Dan zijn ze in staat om op maat te schrijven maar doen het niet en maken zich er wel erg makkelijk vanaf.Marc Apeldoorn schreef:@Genetics: Even een paar puntjes:
Op mijn Isoftloader krijg ik dus enkel maar 1 tuningfile naast de standaard software (136pk) die er vast op staat. Voor meer dan dit is er geen plaats genoeg in het geheugen zei Roel.
Vandaag nog eens geswhitched tss 185en de standaard 136pk. Wat mij nogmaals meteen opviel is dat in 1ste versnelling al meteen de turbo te hard erin kwam. Iemand die doordachte tuning levert (zoals Squadra) beperkt het koppel in 1ste en 2de versnelling om de aandrijflijnen te sparen maar ook omdat dit nogal vervelend en nerveus rijden is bij file verkeer. Bij Rica wordt dit dus wederom niet gedaan.
Ook viel mij op dat toen hij terug origineel stond deze avond de motor gewoon veel mooier en rustiger draait. :?
Rica stelt voor om hem eens op de testbank te zetten omdat ik niet geloof dat de beloofde cijfers effectief worden gehaald, maar ik ga proberen mijn geld terug te recuperen vrees ik.
Vandaag ook contact gehad met Stephan van Squadra. Over de kwaliteit van Rica wil hij zich niet uitspreken. Maar hij raadde Easy Tech aan.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Ik heb zelf een Rica getunede V70 MY12 163 pk 2.0 D 5 cilinder gehad (in NL toen D3). Deze auto is lang op de testbank geweest en heeft vele runs gemaakt men heeft de software op deze auto geschreven en het was ook de eerste MY 12 D3 die men tunede. Het lastige van deze auto is dat er een vrij kleine turbo opzit en de auto een kleine powerband heeft. Dit viel met de tuning niet echt te verbeteren en de vermogens toename bleef beperkt tot zo'n 175 pk. Je kunt de tuning van zo'n D3 niet vergelijken met de good old 2.4D 5 cil die een powerband hebben als de tafelberg.