Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Overigens is moeilijk uit zo'n foto te zeggen met welke snelheid dit heeft plaatsgevonden. Een XC60 is op het ogenblik de sterkst gebouwde Volvo denk ik, met ook een hoogte die in dit soort situaties gunstig is natuurlijk.
Edoch beter opletten is het devies zoals altijd.
Rijden tussen vrachtwagens is nooit een goed idee.
Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen. Remmen is niet eens nodig, het gaat altijd simpelweg om onoplettendheid; een alarmering is daarom voldoende om ongelukken te voorkomen. EU doe er wat aan!
VOLVO XC60 in kop-staartaanrijding !
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Hoeft niet. In Nederland is wetgeving zat, o.a. vastgelegd in art. 19 RVV 1990 (afstand houden)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Als het systeem in wil gaan grijpen, wordt het overruled door acties van de bestuurder zoals remmen en gas loslaten. De bestuurder kan immers de situatie beter inschatten dan de computer en wellicht om het obstakel heen rijden. Dat lukt niet meer als City Safety het anker overboord gooit. Daarbij werkt City Safety bij de eerste uitvoering tot ongeveer 20km/uJCF schreef:Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21177
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..JCF schreef:Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Overigens is moeilijk uit zo'n foto te zeggen met welke snelheid dit heeft plaatsgevonden. Een XC60 is op het ogenblik de sterkst gebouwde Volvo denk ik, met ook een hoogte die in dit soort situaties gunstig is natuurlijk.
Edoch beter opletten is het devies zoals altijd.
Rijden tussen vrachtwagens is nooit een goed idee.
Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen. Remmen is niet eens nodig, het gaat altijd simpelweg om onoplettendheid; een alarmering is daarom voldoende om ongelukken te voorkomen. EU doe er wat aan!
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Indrukwekkende prestatie van deze Volvo, als je ziet hoe ongevallen met een personenwagen tussen 2 vrachtwagens meestal eindigen ... geillustreerd door de bekende test van de ADAC http://www.adac.de/infotestrat/tests/cr ... fault.aspx
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21177
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Potverdorie, van die Renault blijft ook gewoon helemaal niks van over. Wat een ravage, daar draait je maag van om. Je zult maar hulpverlener zijn en naar zo'n ongeluk moeten. Respect!MU schreef:Indrukwekkende prestatie van deze Volvo, als je ziet hoe ongevallen met een personenwagen tussen 2 vrachtwagens meestal eindigen ... geillustreerd door de bekende test van de ADAC http://www.adac.de/infotestrat/tests/cr ... fault.aspx
Zag laatst ook een filmpje van een Renault Modus vs een Volvo 940 Estate, maar van de 940 bleef helaas ook niet veel meer over.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Zo zie je maar dat de leeftijd van auto's enorm veel verschil maakt. Zou bijvoorbeeld mijn Volvo S60 van 2001 volgens de huisige standaarden veiliger zijn dan een nieuwe Honda Civic?
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- RoyvW
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
- Locatie: Brunssum
Wat een fantastisch systeem is het ook. Het zou me wel een schone onderbroek kosten als ik zoiets in mijn achteruitkijkspiegel zag gebeuren.diesel01 schreef:
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Yep. Zo is er ook een van Folksam van een 940 tegen een Yaris waar de uitkomst afgezien van de benen gelijkwaardig is.RoyvW schreef: Zag laatst ook een filmpje van een Renault Modus vs een Volvo 940 Estate, maar van de 940 bleef helaas ook niet veel meer over.
http://www.folksam.se/testergodarad/kro ... rockfilmer
Maar het blijft nu eenmaal een auto die in de basis hetzelfde is als de 740 die begin jaren '80 op de markt kwam. Vanuit dat perspectief doet hij het fantastisch

http://www.youtube.com/watch?v=Vt0oQsRvtWI
reden edits: zag 2x niks na posten ... bleek spatie in een url
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21177
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Als dat nog kan want als de chauffeur daar achter net een whatsappie zit te versturen en die zet hem met een maximum massa van 50.000kg achterin de noodstopper gaat jouw schone onderbroek geen verschil meer maken.RoyvW schreef:Wat een fantastisch systeem is het ook. Het zou me wel een schone onderbroek kosten als ik zoiets in mijn achteruitkijkspiegel zag gebeuren.diesel01 schreef:
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27372
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar hoe een vol geladen vrachtwagen dit gaat doen.
Van de week iemand op het werk ook kunnen vertellen dat hij vreselijke mazzel had, op nat wegdek met de vrachttrekker en weinig belading (lees, gehele combinatie woog slechts een 9 ton) op tijd stil kunnen staan toen hij totaal onnodig een noodstop maakte omdat hij niet oplette.
Had de combinatie wat groter en zwaarder geweest had ik er dwars doorheen gegaan (mag maximaal 40 ton wegen en is dan wat langer dan een vrachtwagen oh en behalve de trekker zelf is alles ongeremd (rare jongens daar op Schiphol ik weet het))
Maar terug naar het eerste bericht, die mensen hebben echt onwijs geluk gehad!
Zou in zo'n geval ook niet lang na hoeven denken of ik weer een XC60 zou nemen als je er zo uit komt.
Jaren geleden aangereden door een stadsbus met mijn oude S60 en aldus de berger en politie ook mazzel gehad dat ik op dat moment een Volvo had, want kon zelf nog uitstappen
Van de week iemand op het werk ook kunnen vertellen dat hij vreselijke mazzel had, op nat wegdek met de vrachttrekker en weinig belading (lees, gehele combinatie woog slechts een 9 ton) op tijd stil kunnen staan toen hij totaal onnodig een noodstop maakte omdat hij niet oplette.
Had de combinatie wat groter en zwaarder geweest had ik er dwars doorheen gegaan (mag maximaal 40 ton wegen en is dan wat langer dan een vrachtwagen oh en behalve de trekker zelf is alles ongeremd (rare jongens daar op Schiphol ik weet het))
Maar terug naar het eerste bericht, die mensen hebben echt onwijs geluk gehad!
Zou in zo'n geval ook niet lang na hoeven denken of ik weer een XC60 zou nemen als je er zo uit komt.
Jaren geleden aangereden door een stadsbus met mijn oude S60 en aldus de berger en politie ook mazzel gehad dat ik op dat moment een Volvo had, want kon zelf nog uitstappen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ja, jullie mogen op me schieten maar dat de inzittenden slechts met lichte verwondingen uit dit wrak zijn bevrijd heeft nu werkelijk helemaal niets met de veiligheid van een Volvo te maken.
Letterlijk geluk bij een ongeluk is het, meer niet ! Of een wonder zo je wilt.
Prima dat de veiligheid van een Volvo zeer hoog staat aangeschreven en dat Volvo ook bewezen zeer veilig is maar een beetje realiteitszin kan echt geen kwaad ........
Waar o.a. deze reactie van getuigt:
Op deze website (bij velen bekend neem ik aan): Wrecked Exotics kom je ze allemaal tegen van 'onveilig' tot 'zeer veilig', óók Volvo's. Je valt van de ene verbazing in de andere, van "Ongelooflijk dat ze daar levend uitgekomen zijn !" tot "Nou dat begrijp ik niet, het ziet er helemaal niet zo ernstig uit"
Rob
Letterlijk geluk bij een ongeluk is het, meer niet ! Of een wonder zo je wilt.
Prima dat de veiligheid van een Volvo zeer hoog staat aangeschreven en dat Volvo ook bewezen zeer veilig is maar een beetje realiteitszin kan echt geen kwaad ........
Waar o.a. deze reactie van getuigt:
En verwijzen naar andere merken ? Nietszeggend !V70/2.4D/2003 schreef:Maar, zo ziet u maar, zelfs met een Volvo dient er sprake te zijn van de bekende engel op de schouder als je geplet wordt tussen twee vrachtwagens. Wonderen bestaan zeg maar.
Op deze website (bij velen bekend neem ik aan): Wrecked Exotics kom je ze allemaal tegen van 'onveilig' tot 'zeer veilig', óók Volvo's. Je valt van de ene verbazing in de andere, van "Ongelooflijk dat ze daar levend uitgekomen zijn !" tot "Nou dat begrijp ik niet, het ziet er helemaal niet zo ernstig uit"
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Vanaf 2014 wordt het op vrachtauto's verplicht. Waarom het op auto's niet verplicht wordt snap ik niet, nu krijgen de chauffeurs weer de schuld. Vast omdat ze meer schade kunnen aanbrengen.diesel01 schreef:Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..JCF schreef:Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen.
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Nah, ik laat mn buks gewoon aan de muur hangen deze keergsx750r schreef:Ja, jullie mogen op me schieten maar dat de inzittenden slechts met lichte verwondingen uit dit wrak zijn bevrijd heeft nu werkelijk helemaal niets met de veiligheid van een Volvo te maken.
Letterlijk geluk bij een ongeluk is het, meer niet ! Of een wonder zo je wilt.
Prima dat de veiligheid van een Volvo zeer hoog staat aangeschreven en dat Volvo ook bewezen zeer veilig is maar een beetje realiteitszin kan echt geen kwaad ........
Rob

Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21
O dat wist ik niet. Interessant en een goede ontwikkeling. Niet om beroepschauffeurs verdacht te maken, zoals in alle beroepsgroepen lijden de goeden altijd onder de kwaden, maar de gevolgen van een moment van onoplettendheid in een voertuig van 40 ton zijn eenvoudigweg veel groter. Het is die massa die zeer gevaarlijk kan zijn.JeroenSpock schreef:Vanaf 2014 wordt het op vrachtauto's verplicht. Waarom het op auto's niet verplicht wordt snap ik niet, nu krijgen de chauffeurs weer de schuld. Vast omdat ze meer schade kunnen aanbrengen.diesel01 schreef:Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..JCF schreef:Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen.
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
En nog een keer een gelijkaardig ongeval:
http://www.hbvl.be/vlaams-brabant/geetb ... ummen.aspx
Droevig
http://www.hbvl.be/vlaams-brabant/geetb ... ummen.aspx
Droevig
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Mogelijk speelde de laagstaande zon een rol....
Wel weer een akelige klap zeg! Helaas het slachtoffer in kriteke toestand naar het ziekenhuis, hopelijk komt het weer goed. Wel opvallend trouwens dat de XC60 uit het eerdere ongeval in dit topic veel ernstiger vervormd was en de verwondingen juist minder lijken te zijn. Zo zie je maar weer dat het toch ook vaak een kwestie van puur geluk of domme pech is hoe je uit zo'n ongeval komt.
Wel weer een akelige klap zeg! Helaas het slachtoffer in kriteke toestand naar het ziekenhuis, hopelijk komt het weer goed. Wel opvallend trouwens dat de XC60 uit het eerdere ongeval in dit topic veel ernstiger vervormd was en de verwondingen juist minder lijken te zijn. Zo zie je maar weer dat het toch ook vaak een kwestie van puur geluk of domme pech is hoe je uit zo'n ongeval komt.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Ja, er is geen pijl op te trekken. Voorste compartiment is volledig intact. Kennelijk was de snelheidsverandering door de klap zo hevig ("G-krachten") dat daardoor interne verwondingen zijn ontstaan.
Over de discrepantie met de lichte verwondingen in het openingstopic: wellicht werd die Volvo direct gestuit door de voorste vrachtwagen zodat de snelheidsverandering op zichzelf beperkt bleef en alleen de auto compleet opschrompelde.
Over de discrepantie met de lichte verwondingen in het openingstopic: wellicht werd die Volvo direct gestuit door de voorste vrachtwagen zodat de snelheidsverandering op zichzelf beperkt bleef en alleen de auto compleet opschrompelde.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Het is een poging om de crashes te analyseren en zo de verschillen te verklaren.
Tenzij ze inderdaad geen gordel droeg zal in (eventuele) berichtgeving waarschijnlijk niets relevants over dat onderwerp te vinden zijn.
Tenzij ze inderdaad geen gordel droeg zal in (eventuele) berichtgeving waarschijnlijk niets relevants over dat onderwerp te vinden zijn.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997