Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Overigens is moeilijk uit zo'n foto te zeggen met welke snelheid dit heeft plaatsgevonden. Een XC60 is op het ogenblik de sterkst gebouwde Volvo denk ik, met ook een hoogte die in dit soort situaties gunstig is natuurlijk.
Edoch beter opletten is het devies zoals altijd.
Rijden tussen vrachtwagens is nooit een goed idee.
Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen. Remmen is niet eens nodig, het gaat altijd simpelweg om onoplettendheid; een alarmering is daarom voldoende om ongelukken te voorkomen. EU doe er wat aan!
Geplaatst: 18.10.2013 - 08:17
door V70/2.4D/2003
Hoeft niet. In Nederland is wetgeving zat, o.a. vastgelegd in art. 19 RVV 1990 (afstand houden)
Geplaatst: 18.10.2013 - 08:24
door Walter
JCF schreef:Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Als het systeem in wil gaan grijpen, wordt het overruled door acties van de bestuurder zoals remmen en gas loslaten. De bestuurder kan immers de situatie beter inschatten dan de computer en wellicht om het obstakel heen rijden. Dat lukt niet meer als City Safety het anker overboord gooit. Daarbij werkt City Safety bij de eerste uitvoering tot ongeveer 20km/u
Geplaatst: 18.10.2013 - 08:41
door diesel01
JCF schreef:Een XC60 zou toch zo'n automatisch stopsysteem moeten hebben?
Overigens is moeilijk uit zo'n foto te zeggen met welke snelheid dit heeft plaatsgevonden. Een XC60 is op het ogenblik de sterkst gebouwde Volvo denk ik, met ook een hoogte die in dit soort situaties gunstig is natuurlijk.
Edoch beter opletten is het devies zoals altijd.
Rijden tussen vrachtwagens is nooit een goed idee. Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen. Remmen is niet eens nodig, het gaat altijd simpelweg om onoplettendheid; een alarmering is daarom voldoende om ongelukken te voorkomen. EU doe er wat aan!
Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
Geplaatst: 18.10.2013 - 11:52
door MU
Indrukwekkende prestatie van deze Volvo, als je ziet hoe ongevallen met een personenwagen tussen 2 vrachtwagens meestal eindigen ... geillustreerd door de bekende test van de ADAC http://www.adac.de/infotestrat/tests/cr ... fault.aspx
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:11
door diesel01
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:18
door RoyvW
MU schreef:Indrukwekkende prestatie van deze Volvo, als je ziet hoe ongevallen met een personenwagen tussen 2 vrachtwagens meestal eindigen ... geillustreerd door de bekende test van de ADAC http://www.adac.de/infotestrat/tests/cr ... fault.aspx
Potverdorie, van die Renault blijft ook gewoon helemaal niks van over. Wat een ravage, daar draait je maag van om. Je zult maar hulpverlener zijn en naar zo'n ongeluk moeten. Respect!
Zag laatst ook een filmpje van een Renault Modus vs een Volvo 940 Estate, maar van de 940 bleef helaas ook niet veel meer over.
Zo zie je maar dat de leeftijd van auto's enorm veel verschil maakt. Zou bijvoorbeeld mijn Volvo S60 van 2001 volgens de huisige standaarden veiliger zijn dan een nieuwe Honda Civic?
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:21
door RoyvW
diesel01 schreef:
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
Wat een fantastisch systeem is het ook. Het zou me wel een schone onderbroek kosten als ik zoiets in mijn achteruitkijkspiegel zag gebeuren.
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:40
door MU
RoyvW schreef: Zag laatst ook een filmpje van een Renault Modus vs een Volvo 940 Estate, maar van de 940 bleef helaas ook niet veel meer over.
Yep. Zo is er ook een van Folksam van een 940 tegen een Yaris waar de uitkomst afgezien van de benen gelijkwaardig is.
Maar het blijft nu eenmaal een auto die in de basis hetzelfde is als de 740 die begin jaren '80 op de markt kwam. Vanuit dat perspectief doet hij het fantastisch veel beter dan de andere slappe hap uit die tijd:
reden edits: zag 2x niks na posten ... bleek spatie in een url
Geplaatst: 18.10.2013 - 12:46
door diesel01
RoyvW schreef:
diesel01 schreef:
Zo ziet het er bij Mercedes uit.
Dit is Volvo.
Wat een fantastisch systeem is het ook. Het zou me wel een schone onderbroek kosten als ik zoiets in mijn achteruitkijkspiegel zag gebeuren.
Als dat nog kan want als de chauffeur daar achter net een whatsappie zit te versturen en die zet hem met een maximum massa van 50.000kg achterin de noodstopper gaat jouw schone onderbroek geen verschil meer maken.
Geplaatst: 18.10.2013 - 13:41
door Fredhead
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar hoe een vol geladen vrachtwagen dit gaat doen.
Van de week iemand op het werk ook kunnen vertellen dat hij vreselijke mazzel had, op nat wegdek met de vrachttrekker en weinig belading (lees, gehele combinatie woog slechts een 9 ton) op tijd stil kunnen staan toen hij totaal onnodig een noodstop maakte omdat hij niet oplette.
Had de combinatie wat groter en zwaarder geweest had ik er dwars doorheen gegaan (mag maximaal 40 ton wegen en is dan wat langer dan een vrachtwagen oh en behalve de trekker zelf is alles ongeremd (rare jongens daar op Schiphol ik weet het))
Maar terug naar het eerste bericht, die mensen hebben echt onwijs geluk gehad!
Zou in zo'n geval ook niet lang na hoeven denken of ik weer een XC60 zou nemen als je er zo uit komt.
Jaren geleden aangereden door een stadsbus met mijn oude S60 en aldus de berger en politie ook mazzel gehad dat ik op dat moment een Volvo had, want kon zelf nog uitstappen
Geplaatst: 18.10.2013 - 14:14
door gsx750r
Ja, jullie mogen op me schieten maar dat de inzittenden slechts met lichte verwondingen uit dit wrak zijn bevrijd heeft nu werkelijk helemaal niets met de veiligheid van een Volvo te maken.
Letterlijk geluk bij een ongeluk is het, meer niet ! Of een wonder zo je wilt.
Prima dat de veiligheid van een Volvo zeer hoog staat aangeschreven en dat Volvo ook bewezen zeer veilig is maar een beetje realiteitszin kan echt geen kwaad ........
Waar o.a. deze reactie van getuigt:
V70/2.4D/2003 schreef:Maar, zo ziet u maar, zelfs met een Volvo dient er sprake te zijn van de bekende engel op de schouder als je geplet wordt tussen twee vrachtwagens. Wonderen bestaan zeg maar.
En verwijzen naar andere merken ? Nietszeggend !
Op deze website (bij velen bekend neem ik aan): Wrecked Exotics kom je ze allemaal tegen van 'onveilig' tot 'zeer veilig', óók Volvo's. Je valt van de ene verbazing in de andere, van "Ongelooflijk dat ze daar levend uitgekomen zijn !" tot "Nou dat begrijp ik niet, het ziet er helemaal niet zo ernstig uit"
Rob
Geplaatst: 18.10.2013 - 15:21
door JeroenSpock
diesel01 schreef:
JCF schreef:Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen.
Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
Vanaf 2014 wordt het op vrachtauto's verplicht. Waarom het op auto's niet verplicht wordt snap ik niet, nu krijgen de chauffeurs weer de schuld. Vast omdat ze meer schade kunnen aanbrengen.
Geplaatst: 18.10.2013 - 15:46
door MU
gsx750r schreef:Ja, jullie mogen op me schieten maar dat de inzittenden slechts met lichte verwondingen uit dit wrak zijn bevrijd heeft nu werkelijk helemaal niets met de veiligheid van een Volvo te maken.
Letterlijk geluk bij een ongeluk is het, meer niet ! Of een wonder zo je wilt.
Prima dat de veiligheid van een Volvo zeer hoog staat aangeschreven en dat Volvo ook bewezen zeer veilig is maar een beetje realiteitszin kan echt geen kwaad ........
Rob
Nah, ik laat mn buks gewoon aan de muur hangen deze keer want ik zie je punt over het toeval ("geluk") dat hier meespeelt, als de vrachtwagen achter verder was doorgeknald dan was deze Volvo net zo plat als de ReNoooo in het filmpje van de ADAC. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een stevig passagierscompartiment zoals dat van de XC60 mede heeft bijgedragen aan de goede afloop.
Geplaatst: 18.10.2013 - 20:55
door JCF
JeroenSpock schreef:
diesel01 schreef:
JCF schreef:Het is mij een raadsel waarom er in trucks geen waarschuwingssysteem zit voor files. Technisch eenvoudig toe te passen.
Dezelfde reden dat het ook niet in auto's zit..
Volvo en MB komen er nu mee maar de factor is altijd de mens.
Vanaf 2014 wordt het op vrachtauto's verplicht. Waarom het op auto's niet verplicht wordt snap ik niet, nu krijgen de chauffeurs weer de schuld. Vast omdat ze meer schade kunnen aanbrengen.
O dat wist ik niet. Interessant en een goede ontwikkeling. Niet om beroepschauffeurs verdacht te maken, zoals in alle beroepsgroepen lijden de goeden altijd onder de kwaden, maar de gevolgen van een moment van onoplettendheid in een voertuig van 40 ton zijn eenvoudigweg veel groter. Het is die massa die zeer gevaarlijk kan zijn.
Wel weer een akelige klap zeg! Helaas het slachtoffer in kriteke toestand naar het ziekenhuis, hopelijk komt het weer goed. Wel opvallend trouwens dat de XC60 uit het eerdere ongeval in dit topic veel ernstiger vervormd was en de verwondingen juist minder lijken te zijn. Zo zie je maar weer dat het toch ook vaak een kwestie van puur geluk of domme pech is hoe je uit zo'n ongeval komt.
Geplaatst: 31.10.2013 - 12:49
door MU
Ja, er is geen pijl op te trekken. Voorste compartiment is volledig intact. Kennelijk was de snelheidsverandering door de klap zo hevig ("G-krachten") dat daardoor interne verwondingen zijn ontstaan.
Over de discrepantie met de lichte verwondingen in het openingstopic: wellicht werd die Volvo direct gestuit door de voorste vrachtwagen zodat de snelheidsverandering op zichzelf beperkt bleef en alleen de auto compleet opschrompelde.
Geplaatst: 31.10.2013 - 13:00
door Discovery
Missschien droeg ze wel geen gordel. Het zijn allemaal speculaties, laten we de berichtgeving afwachten.
Geplaatst: 31.10.2013 - 13:16
door MU
Het is een poging om de crashes te analyseren en zo de verschillen te verklaren.
Tenzij ze inderdaad geen gordel droeg zal in (eventuele) berichtgeving waarschijnlijk niets relevants over dat onderwerp te vinden zijn.