Pagina 2 van 4

Geplaatst: 18.10.2013 - 19:38
door NielsPHEV
mijn ervaring met een MY07 V70N D5 is dat ie met 185pk moeite heeft het vermogen op de weg te krijgen en de remmen eigenlijk al te krap zijn. Ik heb mijn N nooit getuned.

Geplaatst: 18.10.2013 - 20:18
door V70/2.4D/2003
NielsPHEV, +1 (maar dan voor de NN met 185 van die wilde mustangs)

Geplaatst: 18.10.2013 - 20:27
door diesel01
NielsPHEV schreef:mijn ervaring met een MY07 V70N D5 is dat ie met 185pk moeite heeft het vermogen op de weg te krijgen en de remmen eigenlijk al te krap zijn. Ik heb mijn N nooit getuned.
Exact mijn bevinding.
Ik weet niet hoelang TS in zijn D5 rijd maar mijn V70 had op het nat problemen om weg te komen wanneer het vermogen ineens los kwam.
Ook de 286mm remmen zijn voldoende maar niet meer dan dat, ik zou er nog maar eens over nadenken.

Geplaatst: 18.10.2013 - 20:46
door Harrywarry
dank voor het delen van jullie ervaringen!
misschien toch bij Volvotune een ecotune overwegen met een lichtere vermogens toename....
Zijn er ook gerenommeerde tuners in de omgeving van Zwolle?
Natuurlijk rij ik graag een stukje verder, maar als het niet hoeft......

Geplaatst: 18.10.2013 - 20:52
door diesel01
Harrywarry schreef:dank voor het delen van jullie ervaringen!
misschien toch bij Volvotune een ecotune overwegen met een lichtere vermogens toename....
Zijn er ook gerenommeerde tuners in de omgeving van Zwolle?
Natuurlijk rij ik graag een stukje verder, maar als het niet hoeft......
Niet echt in de buurt maar wel een mooi ritje binnendoor, Fasttech in Neede.

Geplaatst: 18.10.2013 - 20:55
door Harrywarry
is fasttech qua kennisniveau van Volvo en dan met name de d5 gelijkwaardig aan Volvotune?

waarschijnlijk lastig te beantwoorden vraag, maar ik stel hem toch ;-)

Geplaatst: 18.10.2013 - 21:02
door Laguna-S60
Fasttech heeft een stuk meer ervaring.

Moet wel zeggen, mocht de R gechipt worden, gaan we naar Volvotune ;)

Geplaatst: 18.10.2013 - 21:11
door koen.s
Zelf zou ik niet aan de goedkope chips beginnen, gewoon naar een Volvo specialist gaan.
Kost meer, maar dan weet je zeker dat je een goede software heb.

Neem eens contact op met europeantuning.
Echte volvo liefhebbers, goeie service en uiteraard een goede software.


ik snap nooit waarom hier altijd moelijk wordt gedaan over tunning.
Bak kapot en allerlij onzin.
Als er iets stuk zou gaan, is de oorzaak de bestuurdr of de software.

Ik rij een 98 R met 340 pk, volgend jaar 400+ pk.
Nooit iets stuk gegaan door tuning.

Met de V70N R uit 2003 ook geen problemen, deze doet bijna 370 pk.

Dit alles gaat al jaren goed, allebij meer dan 2 ton gedraaid.

Geplaatst: 18.10.2013 - 21:42
door edraket
koen.s schreef: ik snap nooit waarom hier altijd moelijk wordt gedaan over tunning.
Bak kapot en allerlij onzin.
Als er iets stuk zou gaan, is de oorzaak de bestuurdr of de software.

Ik rij een 98 R met 340 pk, volgend jaar 400+ pk.
Nooit iets stuk gegaan door tuning.

Met de V70N R uit 2003 ook geen problemen, deze doet bijna 370 pk.

Dit alles gaat al jaren goed, allebij meer dan 2 ton gedraaid.
Toch wel een nuancering over de betrouwbaarheid na tuning van de 2.4D. Ik heb meerdere malen problemen gehad met de koppeling gekregen na tuning. Dat zijn hele dure reparaties. Overigens heb ik de huidige ook weer getuned met een Rica map met 205 of 185 pk. Ik ben bewust niet verder gegaan vanwege de koppeling. Deze kan ik wisselen met de isoftloader. Ik heb gelijk de EGR dicht laten zetten.

Overigens kan o.a. Fasttech op maat tunen. Je kunt bijvoorbeeld het koppel bij lage toeren beperken zodat de koppeling het wat minder zwaar heeft. Dat kan Volvotune ongetwijfeld ook. Rica kan ook alles op maat doen, maar dat is bij Rica wat minder vanzelfsprekend.

Geplaatst: 18.10.2013 - 21:49
door koen.s
edraket schreef:
koen.s schreef: ik snap nooit waarom hier altijd moelijk wordt gedaan over tunning.
Bak kapot en allerlij onzin.
Als er iets stuk zou gaan, is de oorzaak de bestuurdr of de software.

Ik rij een 98 R met 340 pk, volgend jaar 400+ pk.
Nooit iets stuk gegaan door tuning.

Met de V70N R uit 2003 ook geen problemen, deze doet bijna 370 pk.

Dit alles gaat al jaren goed, allebij meer dan 2 ton gedraaid.
Toch wel een nuancering over de betrouwbaarheid na tuning van de 2.4D. Ik heb meerdere malen problemen gehad met de koppeling gekregen na tuning. Dat zijn hele dure reparaties. Overigens heb ik de huidige ook weer getuned met een Rica map met 205 of 185 pk. Ik ben bewust niet verder gegaan vanwege de koppeling. Deze kan ik wisselen met de isoftloader. Ik heb gelijk de EGR dicht laten zetten.

Overigens kan o.a. Fasttech op maat tunen. Je kunt bijvoorbeeld het koppel bij lage toeren beperken zodat de koppeling het wat minder zwaar heeft. Dat kan Volvotune ongetwijfeld ook. Rica kan ook alles op maat doen, maar dat is bij Rica wat minder vanzelfsprekend.
Dan is de koppeling te zwak voor tuning, en niet de bak.
Een optie is dat wanneer de koppling versleten is, deze te vervangen voor een sterkere.

Bijvoorbeeld een race koppeling stage 1/2 deze is nog licht te bedienen.
Als bijvoorbeeld de kopppelinplaat van een D5 ook past, zou dit een mooie oplosssing zijn.
Of is de koppeling van een 2.4D en D5 hetzelfde.

Geplaatst: 18.10.2013 - 22:00
door edraket
Koppeling is identiek bij de latere modellen en is niet te upgraden door een sterkere uit het Volvo magazijn. Je kunt deze koppeling niet zomaar vervangen door een SPEC oid door het dual massa vliegwiel. Voor de D5 is niet veel te krijgen wat dat betreft.

Mijn punt is dat je stelling dat het onzin is dat er door tuning altijd dingen stuk gaan gewoon niet waar is. De bak zal er inderdaad niet door stuk gaan, maar de koppeling is echt een zwak punt. En dat is echt een heel duur grapje.

Geplaatst: 18.10.2013 - 22:15
door Marc Apeldoorn
Volgens mij is het vrij simpel:
Ga je behoudend tunen (=Polestar niveau, binnen alle toleranties) en er gaat wat stuk, ligt het echt aan de bestuurder. Ook niet getunende volvo's zijn zo stuk te rijden.
Als ik mijn V70 R standaard had gehouden en elke dag stoplicht sprintjes had gedaan, was de Haldex er heel snel mee opgehouden, koppeling idem.
Ga je daar over heen moet je aanpassen.
Ga je daar heel ver overheen , moet je dus meer aanpassen.
SPEC koppeling + single mass vliegwiel gaan in ieder geval niet stuk, ook als je erg veel extra vermogen toevoegt. Remmen upgrade (als je standaard geen brembo hebt) is dan wel aan te raden.
Heb nu ook SPEC 3+ en single mas vliegwiel, die gaat echt niet meer stuk.
En dan nog, ook nu doe ik niet aan stoplicht sprintjes, de Haldex vindt dat eenmaal niet zo fijn.

Geplaatst: 19.10.2013 - 08:18
door V70/2.4D/2003
En dan nog eventjes hoor, ter verhoging van de feestvreugde in die altijd weer leuke tuning-topic's:

Alvorens de stekker er in gaat en je van 185 pk naar de gewenste (in eerste aanleg) 240 PK gaat, verdient het de aanbeveling eerst eens met de Dienst Wegverkeer (RDW) in conclaaf te gaan om te bezien of een dergelijke wijziging wel binnen de geldende wet- en regelgeving gaat vallen en je niet gaat spelen met de geldigheid van je kentekenbewijs.

Kort door de bocht: Na een dergelijke tuning is het voertuig niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs omdat er dusdanige wijzigingen aan de "constructie" zijn doorgevoerd dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs ia afgegeven. En dan vervalt feitelijk de geldigheid van het kentekenbewijs en mag het voertuig dus niet langer op de weg (als bedoeld in art. 1 WvW '94) worden gebruikt.
Maar, Nederland zou Nederland niet zijn als ze daar een soort van "marge" voor hebben en aldus even bellen of mailen.

En voor de juiste context: Het is een tip, geen mening, geen zgn. IWAB-posting of anti-tuningboodschap.

Geplaatst: 19.10.2013 - 09:01
door koen.s
V70/2.4D/2003 schreef:En dan nog eventjes hoor, ter verhoging van de feestvreugde in die altijd weer leuke tuning-topic's:

Alvorens de stekker er in gaat en je van 185 pk naar de gewenste (in eerste aanleg) 240 PK gaat, verdient het de aanbeveling eerst eens met de Dienst Wegverkeer (RDW) in conclaaf te gaan om te bezien of een dergelijke wijziging wel binnen de geldende wet- en regelgeving gaat vallen en je niet gaat spelen met de geldigheid van je kentekenbewijs.

Kort door de bocht: Na een dergelijke tuning is het voertuig niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs omdat er dusdanige wijzigingen aan de "constructie" zijn doorgevoerd dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs ia afgegeven. En dan vervalt feitelijk de geldigheid van het kentekenbewijs en mag het voertuig dus niet langer op de weg (als bedoeld in art. 1 WvW '94) worden gebruikt.
Maar, Nederland zou Nederland niet zijn als ze daar een soort van "marge" voor hebben en aldus even bellen of mailen.

En voor de juiste context: Het is een tip, geen mening, geen zgn. IWAB-posting of anti-tuningboodschap.
Wat een onzin is dit, net zo krom als de apk regels.
Net alsof de auto dit vermogen niet aankan, 240pk haal je niet met een chip je mag blij zijn als je de 220 tot 225 pk eruit haalt.
Het enige wat misschien aangepast moet worden zijn je remmen naar iets groter, al is dit bij alleen chiptuning meestal niet nodig.

Ga je richting 400 pk, zijn er wel meer aanpassingen nodig.

Geplaatst: 19.10.2013 - 10:22
door V70/2.4D/2003
Wat een onzin is dit, net zo krom als de apk regels.
En weet je wat nou zo leuk is: ik heb de regels niet verzonnen, dat heeft de overheid gedaan. :D

Geplaatst: 19.10.2013 - 10:50
door koen.s
V70/2.4D/2003 schreef:
Wat een onzin is dit, net zo krom als de apk regels.
En weet je wat nou zo leuk is: ik heb de regels niet verzonnen, dat heeft de overheid gedaan. :D
Dat weet ik, ik geef jou niet de schuld.

Geplaatst: 19.10.2013 - 12:24
door Harrywarry
V70/2.4D/2003 schreef:En dan nog eventjes hoor, ter verhoging van de feestvreugde in die altijd weer leuke tuning-topic's:

Alvorens de stekker er in gaat en je van 185 pk naar de gewenste (in eerste aanleg) 240 PK gaat, verdient het de aanbeveling eerst eens met de Dienst Wegverkeer (RDW) in conclaaf te gaan om te bezien of een dergelijke wijziging wel binnen de geldende wet- en regelgeving gaat vallen en je niet gaat spelen met de geldigheid van je kentekenbewijs.

Kort door de bocht: Na een dergelijke tuning is het voertuig niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs omdat er dusdanige wijzigingen aan de "constructie" zijn doorgevoerd dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs ia afgegeven. En dan vervalt feitelijk de geldigheid van het kentekenbewijs en mag het voertuig dus niet langer op de weg (als bedoeld in art. 1 WvW '94) worden gebruikt.
Maar, Nederland zou Nederland niet zijn als ze daar een soort van "marge" voor hebben en aldus even bellen of mailen.

En voor de juiste context: Het is een tip, geen mening, geen zgn. IWAB-posting of anti-tuningboodschap.
dank je voor je info, hier had ik nog niet aan gedacht.
Na het lezen van alle reacties denk ik dat ik voor een eco tuning ga met een lichte vermogens toename...

Geplaatst: 19.10.2013 - 12:47
door koen.s
Harrywarry schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:En dan nog eventjes hoor, ter verhoging van de feestvreugde in die altijd weer leuke tuning-topic's:

Alvorens de stekker er in gaat en je van 185 pk naar de gewenste (in eerste aanleg) 240 PK gaat, verdient het de aanbeveling eerst eens met de Dienst Wegverkeer (RDW) in conclaaf te gaan om te bezien of een dergelijke wijziging wel binnen de geldende wet- en regelgeving gaat vallen en je niet gaat spelen met de geldigheid van je kentekenbewijs.

Kort door de bocht: Na een dergelijke tuning is het voertuig niet langer in overeenstemming met het kentekenbewijs omdat er dusdanige wijzigingen aan de "constructie" zijn doorgevoerd dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met de typegoedkeuring op grond waarvan het kentekenbewijs ia afgegeven. En dan vervalt feitelijk de geldigheid van het kentekenbewijs en mag het voertuig dus niet langer op de weg (als bedoeld in art. 1 WvW '94) worden gebruikt.
Maar, Nederland zou Nederland niet zijn als ze daar een soort van "marge" voor hebben en aldus even bellen of mailen.

En voor de juiste context: Het is een tip, geen mening, geen zgn. IWAB-posting of anti-tuningboodschap.
dank je voor je info, hier had ik nog niet aan gedacht.
Na het lezen van alle reacties denk ik dat ik voor een eco tuning ga met een lichte vermogens toename...
Wat voor vermogen heb je dan?

Geplaatst: 19.10.2013 - 13:16
door V70/2.4D/2003
Hij heeft nu 185 dieselpaarden en wil graag dat deze zich op enigerlei wijze voortplanten tot een hoger aantal dieselpaarden en iets meer Nm.

Geplaatst: 19.10.2013 - 13:47
door Harrywarry
V70/2.4D/2003 schreef:Hij heeft nu 185 dieselpaarden en wil graag dat deze zich op enigerlei wijze voortplanten tot een hoger aantal dieselpaarden en iets meer Nm.
dat heb je mooi omschreven als antwoord op koen's vraag. Of bedoel je mijn financiƫle vermogen? Die is volgens mijn negatief ;-)