Pagina 2 van 4

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:33
door MarioC70
jaapburg schreef:Daarom gebruik ik het ook niet, omdat je er ook negatieve verhalen over hoort icm wielbouten. Veiligheid telt in mijn opzicht. Heb geen zin dat er wielbouten uit draaien tijdens een rit.
Dat heeft niets met kopervet van doen,maar meestal door een verkeerde combinatie van velgen en verkeerde bouten.

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:33
door MarioC70
Of een momentsleutel van een goedkoop merk die niet goed aangeeft..

Geplaatst: 24.10.2013 - 19:47
door evert65
MarioC70 schreef: Meer spek eten zou ik zeggen..sjonge jonge,je zet ze hopelijk niet vast met die steigerpijp? :)
tjonge zeg, wat een verhalen...
ik geef een flinke klap met vuist of vlakke hand op het uiteinde van wielmoersleutel , alles komt los , en alles zit op dezelfde manier vast
voor een eindje steigerpijp heb ik geen ruimte :D

Tip: eet vaker spekpannekoeken !

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:00
door tuftuf
MarioC70 schreef:Dat zijn bouten dus geen moeren..
En de TS had het over moeren

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:03
door Oceanracer
Klopt, maar TS heeft een V60 en daar zitten toch geen wielmoeren meer op?

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:05
door tuftuf
Nee

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:07
door Oceanracer
Dat zal hij tóch het aandraaimoment van de bouten willen weten en niet van de moeren...

Geplaatst: 24.10.2013 - 20:48
door snorremans
Uit het instructieboekje van V 50 / S 40.

Stalenvelgen worden normaal vast gezet met een lage wielmoer, hoewel voor stalen velgen ook de hoge wielmoer gebruikt kan worden, vast zetten met 140 Nm en controleer met momentsleutel.

Aluminium velgen, alleen de hoge wielmoer kan voor deze velg gebruiklt worden, deze moer verschilt behoorlijk van andere omdat deze een losdraaiende conische afstelring heeft, draai aan tot 85 Nm , controleer met een momentsleutel.

Geplaatst: 24.10.2013 - 21:13
door jaapburg
MarioC70 schreef:
jaapburg schreef:Daarom gebruik ik het ook niet, omdat je er ook negatieve verhalen over hoort icm wielbouten. Veiligheid telt in mijn opzicht. Heb geen zin dat er wielbouten uit draaien tijdens een rit.
Dat heeft niets met kopervet van doen,maar meestal door een verkeerde combinatie van velgen en verkeerde bouten.
Mwa, heb van dichtbij meegemaakt dat er bij een Fiesta 2 van de 4 moeren los waren, vriend van me had een beetje erg veel kopervet gesmeerd. Wel met momentsleutel op de goede waarde....

Maar goed jij zult er wel vaker mee te maken hebben ;) Ik gebruik het gewoon niet, kan het ook niet misgaan haha

Geplaatst: 24.10.2013 - 21:53
door diesel01
Oceanracer schreef:Dacht op een S40/V40.
Nope, ik heb 2 maal een V40 gehad en die had bouten net als de S60, V70 en XC60

Geplaatst: 24.10.2013 - 22:12
door Jers3n
Dan moet je nog maar eens diep graven in je herinneringen, onze V40 had toch echt moeren..... :roll:

Geplaatst: 24.10.2013 - 22:16
door diesel01
Jers3n schreef:Dan moet je nog maar eens diep graven in je herinneringen, onze V40 had toch echt moeren..... :roll:
Meen je dat :shock: heb ik die auto's dan zo snel uit mijn gedachten verbannen...

Geplaatst: 24.10.2013 - 22:18
door jaapburg
Hij had waarschijnlijk wel bouten, die zaten alleen van achteren erin, en moest je de moer erop draaien ;)

Geplaatst: 24.10.2013 - 22:55
door Richo
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!
140 Nm kan elke volwassen man toch wel opbrengen hoop ik.... anders heb je ook niet veel aan een moment sleutel want daar zit al een behoorlijke hefboom op. Heb zelf tot nu nog nooit mijn moeren aangedraaid nadat de bandenboer ze erop gelegd heeft, zij draaien die dingen gewoon aan met de luchthammer en dats it... (altijd LM velgen gehad winter en zomer)

Geplaatst: 24.10.2013 - 23:08
door LightStar
Mijn V40 heeft moeren ipv bouten echt ideaal, velg erop en vastschroeven ma.

Geplaatst: 24.10.2013 - 23:15
door Peppie Kok
Ik doe altijd tot een halve slag voor het afbreken vastdraaien...

Geplaatst: 25.10.2013 - 09:33
door Jé Lé
instructieboekje van V50 geeft 90Nm, internet geeft meestal 110-120Nm aan,

ikzelf doe op 100Nm (beetje de gulden middenweg dus ;) )

140Nm is veel te hoog voor gebruik met moeren...

Geplaatst: 25.10.2013 - 09:56
door jaapburg
Richo schreef:
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!
140 Nm kan elke volwassen man toch wel opbrengen hoop ik.... anders heb je ook niet veel aan een moment sleutel want daar zit al een behoorlijke hefboom op. Heb zelf tot nu nog nooit mijn moeren aangedraaid nadat de bandenboer ze erop gelegd heeft, zij draaien die dingen gewoon aan met de luchthammer en dats it... (altijd LM velgen gehad winter en zomer)
Ja 140 kan iedereen wel trekken. Ik (en anderen ook) bedoel meer als je een paar maanden gereden hebt, en alles zit dan een beetje vast gecorrodeerd door zout, roest e.d. Dan zitten ze gewoon vast. Kan je stoer gaan doen, maar met een kruissleutel met een hefboom van 15cm red je het gewoon niet.

Misschien wat beter lezen voordat je anderen belachelijk gaat lopen maken...?

Geplaatst: 25.10.2013 - 10:09
door diesel01
jaapburg schreef:
Richo schreef:
jaapburg schreef:Ja een velgje langs de kant verwisselen gaat niet zonder flinke hefboom. Een stukje steigerbuis oid op de kruissleutel is wel nodig!
140 Nm kan elke volwassen man toch wel opbrengen hoop ik.... anders heb je ook niet veel aan een moment sleutel want daar zit al een behoorlijke hefboom op. Heb zelf tot nu nog nooit mijn moeren aangedraaid nadat de bandenboer ze erop gelegd heeft, zij draaien die dingen gewoon aan met de luchthammer en dats it... (altijd LM velgen gehad winter en zomer)
Ja 140 kan iedereen wel trekken. Ik (en anderen ook) bedoel meer als je een paar maanden gereden hebt, en alles zit dan een beetje vast gecorrodeerd door zout, roest e.d. Dan zitten ze gewoon vast. Kan je stoer gaan doen, maar met een kruissleutel met een hefboom van 15cm red je het gewoon niet.

Misschien wat beter lezen voordat je anderen belachelijk gaat lopen maken...?
+1 en natuurlijk krijg je ze los met een kruissleutel.
Ik heb het eenmaal meegemaakt dat vanwege de houding(1 hand trekken, 1 hand duwen) de rug gaat protesteren tussen de schouderbladen.
Dan vind ik dit stukken makkelijker.
http://www.carfantasy.nl/uitschuifbare- ... 11417.html

Geplaatst: 25.10.2013 - 10:17
door jaapburg
Ja die zijn handig! Ik heb uitgevonden dat de hendel van mijn garagekrik in mijn kruissleutel past... Werkt ook voldoende.

Voor de zomer-winter-wissels op de oprit heb ik een elektrische slagmoersleutel, heerlijk!