V50 motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 zonder foutmeld

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is inderdaad al een aantal malen eerder aan de orde geweest, distributieriemwissel niet uitstellen maar liever eerder doen. De kosten bij een riembreuk zijn aanzienkijk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gait
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
Locatie: Zwolle

De motor van mijn vorige V50 is ook stukgelopen. Dat was een 1.6D en heb de symptomen van jou niet gehad, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Maar ik heb wel voor hetzelfde dilemma gestaan als waar jij nu waarschijnlijk voor staat: wat te doen?

Ik heb destijds bedacht dat ik drie opties had:
- revisiemotor van Volvo (na korting 6000,-)
- ruilmotor via andere dealer (ik meen 3750,-)
- auto as-is verkopen en andere zoeken.

De waarde van mijn auto met defecte motor lag naar schatting ongeveer 5500 onder de vervangingswaarde, dus ik zou sowieso rond de 6000,- 'kwijt' zijn. Omdat de auto verder beviel, en het maar de vraag is welke problemen een andere occasion met zich mee brengt, heb ik besloten hem te laten maken.

Daarna eerst gekeken naar een ruilmotor. Dat zou iets goedkoper zijn (3750 incl montage op basis van geschat aantal uren, excl onvoorziene kosten) maar zoals hierboven al door anderen aangegeven: ik moest de monteur maar op zijn blauwe ogen vertrouwen dat de motor 100% in orde was en maar 120.000km had gelopen. Er was niets bekend over de auto waar hij uit kwam, of de reden waarom de auto gedemonteerd werd. Onderhoudshistorie van die motor totaal onbekend. Ik zou 3 maanden of 10.000 km garantie krijgen. Alleraardigste dealer, ben er later nog wel eens geweest voor wat anders, maar ben een beetje wantrouwend aangelegd en heb hier voor bedankt.

Vandaar gekozen om voor een "fixed price" een revisiemotor van Volvo, met een jaar garantie, te laten plaatsen. In de veronderstelling dat ik met een nieuwe motor weer een hele tijd probleemloos vooruit zou kunnen.
Helaas bleek niets minder waar, ik heb naderhand regelmatig in de garage gestaan met die auto, ook vanwege motorische problemen die niet onder de garantie vielen. Wat ik me toen niet zo realiseerde is dat bepaalde onderdelen van de motor (roetfilter, turbo, ...) van de oude motor overgezet worden op de 'nieuwe'. Die onderdelen zijn, net als de rest van jouw auto trouwens, wel gewoon 6 jaar en 180.000Km oud.

Mijn auto was toen iets jonger dan de jouwe, met ongeveer dezelfde km-stand. De overweging voor jou kan alleen daarom al heel anders zijn dan de mijne, maar ik hoop dat je wel iets aan bovenstaande hebt.

NB1:bovenstaande niet om negatief of afwijzend over te komen mbt het onderwerp motor vervangen, maar dit is mijn ervaring met het subject.
NB2:35% korting is erg coulant. Ik kreeg niet meer dan 10% en een gratis leenauto.
Gert

Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik ruilde hem defect in,voor 9600 euro koop je er eentje van 2008(9) bij ex lease bedrijven..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5302
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Men legt inderdaad duidelijk uit hoe het stijgende oliepeil kan ontstaat en we weten dat dit tot een olie drinkende diesel kan leiden (op hol slaan). Wat ik opvallend vind is dat men claimt dat een motorschade bij 187000 km's zou kunnen ontstaan door overschrijding van de 120000 km beurt met 7000 km tevens verwijst naar een 120 kkm beurt die door een niet dealer is uitgevoerd. Vind ik persoonlijke een zeer zwakke (om niet te zeggen geen) verklaring.

De vraag die je natuurlijk moet stellen is of het redelijk is dan een autofabrikant na 6 jaar en 3 maanden en dik 180 kkm's nog verantwoordelijk gehouden kan worden voor zo'n schade. Tevens of je een dealer bedrijf die het onderhoud volgens de voorschriften uitvoert verantwoordelijk gehouden kan worden. Beide vragen zou ik met nee beantwoorden, het is heel vervelend maar je eigen risico en een lastig dilemma. Ik zou eens met de dealer bespreken of het monteren van een goede gebruikte motor een optie is. Op basis van een nieuwe motor met de bijbehorende garanties heb je naar mijn inschatting een redelijk korting voorstel gehad van de dealer.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

misschien wel mooi die korting , maar de rest van de wagen en de rest van de "omhang "van de motor blijft 6 jr oud, ik ga voor de oplossing van @MarioC70 :
revisie motor of inruilen
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14859
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Misschien heeft Mario wel een mooie optie, als je geen ruilmotor met km wil inbouwen, nl stuk inruilen en 10.000,- euri besteden aan een andere volvo
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Goeie motor met 160000km gebruikt,kost ongeveer 2500 euro compleet met nieuwe turbo erop.
Met in en uitbouwen zit je ongeveer aan de 4500 euro met nieuwe koppeling enz ..

Een nieuwe motor bij Volvo kost 4290 bruto ex btw ex turbo,,
Die zal ook stuk zijn neem ik aan..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14859
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Jacoline: doe je voordeel met deze info!! :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Tja, voor dat geld zou ik hem lekker laten staan. Je hebt tegenwoordig al V70's voor dat geld!

Ik zou toch Volvo Nederland aansprakelijk stellen hoor. Is al het derde probleem hier op het forum. Blijkt dus dat er wel degelijk wat mis is met die motoren.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

Volvo nl kletst zich er wel uit
TS, Ga maar naar Mario
keep calm!, your randomizer is running
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

De TS is niet meer aanwezig.....blijkbaar..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41036
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

TS heeft gistermiddag het forum nog bezocht.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
prwi
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40

t5power schreef:Dus je moet zelf ongeveer 6000 euro lappen? Misschien idd niet onverstandig om een ruilmotor te zoeken, de 2.0D was vrij populair. Als dat niet lukt.... dan heb je voor 6000 euro wel een compleet nieuwe motor en roetfilter, dat is in principe ook wel wat waard!
Ik denk dat je gezien de leeftijd en km-stand niet op veel meer hoeft te rekenen.... zuur blijft het echter zeker, vooral omdat het zo plotseling gebeurde...
Dat lijkt mij helemaal niets waard, 6k investeren in een bijna 7 jaar oude auto. Een gelijkwaardige V50 kost 8 a 9 duizend euro.
Boswachter
4th Gear member
Berichten: 509
Lid geworden op: 30.05.2008 - 15:08

Wat ik lees:
Auto gekocht met 110.000 km km beurt voor 120.000 uitgevoerd bij dealer (weliswaar bij 127.000 maar wel bij dealer, dus filter vervangen neem ik aan) Dan zou er niets mogen gebeuren.......
Dat door dat verschil een "verloop"in normaal onderhoud ontstaan kan zijn, maar de auto heeft wel de normale interval gehad en al 2 beurten na het vervangen van het roetfilter.
Als er iets met de olie is dan zou dat door de dealer moeten zijn opgemerkt bij eerdere beurten en had dat gemeld moeten zijn.
Dat bij 187.000 de dealer doet alsof dit aan achterstallig onderhoud ligt geeft hem zelf een slechte beurt m.i.
Kortom, ik zou nog even heel serieus naar de zaak kijken en eventueel eens contact opnemen met de bovag of de rechtsbijstandverzekering. 8000 euro voor een auto van die leeftijd is geen kattepis.
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)

2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Door de EGR en het roetfilter kun je gemakkelijk dit soort problemen krijgen. Zo merkte ik bij mijn lesauto dat hij een turbogat had ontwikkeld rond de 2500 tpm. Door een week met een flesje turbo-reiniger van Forté in de tank rond te rijden én daarna bij de dealer het regenereer-proces op te roepen met de laptop mét een flesje roetfilter-reiniger (ook van Forté trouwens) loopt hij nu weer als een zonnetje.

Moraal van het verhaal: ongeacht het (voorgeschreven) onderhoud moet je wel zelf alert blijven op dit soort zaken. Want als door het type ritjes wat je rijdt (zoals in mijn lesauto) het regeneratieproces niet kan worden afgemaakt, kan dit op termijn echt problemen geven.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Jacolien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2013 - 15:55

Dag allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er heel lang overna gedacht, maar besloten de auto aan de dealer te verkopen voor 4.000 euro. Ik had eigenlijk geen andere keuze want maken was zo extreem duur.

Na lang speuren op internet heb ik geleerd dat het probleem mogelijk niet zou zijn opgelost met een nieuwe motor (het kon weer gebeuren). En voor iemand die nul verstand heeft van auto's gewoon een te groot risico.

Laat onverlet dat ik het onbegrijpelijk vind dat ik 15.000 euro heb afgeschreven op deze auto in 3 jaar. Daarnaast heb ik zeker 3000 euro uitgegeven aan allerlei beurten en winterbanden bij een Volvo dealer. Dan vraag je je wel af 'was dat het waard'. Nee dus! Maar ja dat is achteraf makkelijk praten. Ik dacht een goede, betrouwbare auto te hebben gekocht voor 'lang'.

Ik ben daarnaast nog steeds teleurgesteld in de opstelling van Volvo NL. Maar goed wie ben ik. Ik had verwacht dat de naam Volvo voor service 2.0 stond. Maar goed, blijkbaar heb ik me daarin vergist. Voor iedereen die dit bericht ooit leest: denk goed na over zo'n motor. Ik zou het nooit meer doen.... Neem gewoon een V70 of een ander merk!


Ik heb vandaag een gloednieuwe niet-Volvo gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie. Ik laat me niet nog een keer kennen.
Jacolien
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 26.10.2013 - 15:55

Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Jammer!
Veel onbezorgd rijplezier gewenst met je nieuwe auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

ook namens mij
Volvo for life
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41036
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Veel plezier met je niet-Volvo met 5 jaar garantie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”