Pagina 2 van 6

Geplaatst: 28.10.2013 - 13:21
door lint
Is inderdaad al een aantal malen eerder aan de orde geweest, distributieriemwissel niet uitstellen maar liever eerder doen. De kosten bij een riembreuk zijn aanzienkijk.

Geplaatst: 28.10.2013 - 13:22
door Gait
De motor van mijn vorige V50 is ook stukgelopen. Dat was een 1.6D en heb de symptomen van jou niet gehad, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen. Maar ik heb wel voor hetzelfde dilemma gestaan als waar jij nu waarschijnlijk voor staat: wat te doen?

Ik heb destijds bedacht dat ik drie opties had:
- revisiemotor van Volvo (na korting 6000,-)
- ruilmotor via andere dealer (ik meen 3750,-)
- auto as-is verkopen en andere zoeken.

De waarde van mijn auto met defecte motor lag naar schatting ongeveer 5500 onder de vervangingswaarde, dus ik zou sowieso rond de 6000,- 'kwijt' zijn. Omdat de auto verder beviel, en het maar de vraag is welke problemen een andere occasion met zich mee brengt, heb ik besloten hem te laten maken.

Daarna eerst gekeken naar een ruilmotor. Dat zou iets goedkoper zijn (3750 incl montage op basis van geschat aantal uren, excl onvoorziene kosten) maar zoals hierboven al door anderen aangegeven: ik moest de monteur maar op zijn blauwe ogen vertrouwen dat de motor 100% in orde was en maar 120.000km had gelopen. Er was niets bekend over de auto waar hij uit kwam, of de reden waarom de auto gedemonteerd werd. Onderhoudshistorie van die motor totaal onbekend. Ik zou 3 maanden of 10.000 km garantie krijgen. Alleraardigste dealer, ben er later nog wel eens geweest voor wat anders, maar ben een beetje wantrouwend aangelegd en heb hier voor bedankt.

Vandaar gekozen om voor een "fixed price" een revisiemotor van Volvo, met een jaar garantie, te laten plaatsen. In de veronderstelling dat ik met een nieuwe motor weer een hele tijd probleemloos vooruit zou kunnen.
Helaas bleek niets minder waar, ik heb naderhand regelmatig in de garage gestaan met die auto, ook vanwege motorische problemen die niet onder de garantie vielen. Wat ik me toen niet zo realiseerde is dat bepaalde onderdelen van de motor (roetfilter, turbo, ...) van de oude motor overgezet worden op de 'nieuwe'. Die onderdelen zijn, net als de rest van jouw auto trouwens, wel gewoon 6 jaar en 180.000Km oud.

Mijn auto was toen iets jonger dan de jouwe, met ongeveer dezelfde km-stand. De overweging voor jou kan alleen daarom al heel anders zijn dan de mijne, maar ik hoop dat je wel iets aan bovenstaande hebt.

NB1:bovenstaande niet om negatief of afwijzend over te komen mbt het onderwerp motor vervangen, maar dit is mijn ervaring met het subject.
NB2:35% korting is erg coulant. Ik kreeg niet meer dan 10% en een gratis leenauto.

Geplaatst: 28.10.2013 - 13:32
door MarioC70
Ik ruilde hem defect in,voor 9600 euro koop je er eentje van 2008(9) bij ex lease bedrijven..

Geplaatst: 28.10.2013 - 18:45
door NielsPHEV
Men legt inderdaad duidelijk uit hoe het stijgende oliepeil kan ontstaat en we weten dat dit tot een olie drinkende diesel kan leiden (op hol slaan). Wat ik opvallend vind is dat men claimt dat een motorschade bij 187000 km's zou kunnen ontstaan door overschrijding van de 120000 km beurt met 7000 km tevens verwijst naar een 120 kkm beurt die door een niet dealer is uitgevoerd. Vind ik persoonlijke een zeer zwakke (om niet te zeggen geen) verklaring.

De vraag die je natuurlijk moet stellen is of het redelijk is dan een autofabrikant na 6 jaar en 3 maanden en dik 180 kkm's nog verantwoordelijk gehouden kan worden voor zo'n schade. Tevens of je een dealer bedrijf die het onderhoud volgens de voorschriften uitvoert verantwoordelijk gehouden kan worden. Beide vragen zou ik met nee beantwoorden, het is heel vervelend maar je eigen risico en een lastig dilemma. Ik zou eens met de dealer bespreken of het monteren van een goede gebruikte motor een optie is. Op basis van een nieuwe motor met de bijbehorende garanties heb je naar mijn inschatting een redelijk korting voorstel gehad van de dealer.

Geplaatst: 28.10.2013 - 18:57
door evert65
misschien wel mooi die korting , maar de rest van de wagen en de rest van de "omhang "van de motor blijft 6 jr oud, ik ga voor de oplossing van @MarioC70 :
revisie motor of inruilen

Geplaatst: 29.10.2013 - 13:23
door Bover
Misschien heeft Mario wel een mooie optie, als je geen ruilmotor met km wil inbouwen, nl stuk inruilen en 10.000,- euri besteden aan een andere volvo

Geplaatst: 29.10.2013 - 13:46
door MarioC70
Goeie motor met 160000km gebruikt,kost ongeveer 2500 euro compleet met nieuwe turbo erop.
Met in en uitbouwen zit je ongeveer aan de 4500 euro met nieuwe koppeling enz ..

Een nieuwe motor bij Volvo kost 4290 bruto ex btw ex turbo,,
Die zal ook stuk zijn neem ik aan..

Geplaatst: 29.10.2013 - 17:12
door Bover
Jacoline: doe je voordeel met deze info!! :)

Geplaatst: 29.10.2013 - 21:36
door kevinwalter
Tja, voor dat geld zou ik hem lekker laten staan. Je hebt tegenwoordig al V70's voor dat geld!

Ik zou toch Volvo Nederland aansprakelijk stellen hoor. Is al het derde probleem hier op het forum. Blijkt dus dat er wel degelijk wat mis is met die motoren.

Geplaatst: 30.10.2013 - 07:33
door evert65
Volvo nl kletst zich er wel uit
TS, Ga maar naar Mario

Geplaatst: 30.10.2013 - 11:28
door MarioC70
De TS is niet meer aanwezig.....blijkbaar..

Geplaatst: 30.10.2013 - 12:54
door Ben
TS heeft gistermiddag het forum nog bezocht.

Geplaatst: 30.10.2013 - 13:03
door prwi
t5power schreef:Dus je moet zelf ongeveer 6000 euro lappen? Misschien idd niet onverstandig om een ruilmotor te zoeken, de 2.0D was vrij populair. Als dat niet lukt.... dan heb je voor 6000 euro wel een compleet nieuwe motor en roetfilter, dat is in principe ook wel wat waard!
Ik denk dat je gezien de leeftijd en km-stand niet op veel meer hoeft te rekenen.... zuur blijft het echter zeker, vooral omdat het zo plotseling gebeurde...
Dat lijkt mij helemaal niets waard, 6k investeren in een bijna 7 jaar oude auto. Een gelijkwaardige V50 kost 8 a 9 duizend euro.

Geplaatst: 30.10.2013 - 13:55
door Boswachter
Wat ik lees:
Auto gekocht met 110.000 km km beurt voor 120.000 uitgevoerd bij dealer (weliswaar bij 127.000 maar wel bij dealer, dus filter vervangen neem ik aan) Dan zou er niets mogen gebeuren.......
Dat door dat verschil een "verloop"in normaal onderhoud ontstaan kan zijn, maar de auto heeft wel de normale interval gehad en al 2 beurten na het vervangen van het roetfilter.
Als er iets met de olie is dan zou dat door de dealer moeten zijn opgemerkt bij eerdere beurten en had dat gemeld moeten zijn.
Dat bij 187.000 de dealer doet alsof dit aan achterstallig onderhoud ligt geeft hem zelf een slechte beurt m.i.
Kortom, ik zou nog even heel serieus naar de zaak kijken en eventueel eens contact opnemen met de bovag of de rechtsbijstandverzekering. 8000 euro voor een auto van die leeftijd is geen kattepis.

Geplaatst: 30.10.2013 - 14:10
door Oceanracer
Door de EGR en het roetfilter kun je gemakkelijk dit soort problemen krijgen. Zo merkte ik bij mijn lesauto dat hij een turbogat had ontwikkeld rond de 2500 tpm. Door een week met een flesje turbo-reiniger van Forté in de tank rond te rijden én daarna bij de dealer het regenereer-proces op te roepen met de laptop mét een flesje roetfilter-reiniger (ook van Forté trouwens) loopt hij nu weer als een zonnetje.

Moraal van het verhaal: ongeacht het (voorgeschreven) onderhoud moet je wel zelf alert blijven op dit soort zaken. Want als door het type ritjes wat je rijdt (zoals in mijn lesauto) het regeneratieproces niet kan worden afgemaakt, kan dit op termijn echt problemen geven.

Geplaatst: 30.10.2013 - 17:03
door Jacolien
Dag allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er heel lang overna gedacht, maar besloten de auto aan de dealer te verkopen voor 4.000 euro. Ik had eigenlijk geen andere keuze want maken was zo extreem duur.

Na lang speuren op internet heb ik geleerd dat het probleem mogelijk niet zou zijn opgelost met een nieuwe motor (het kon weer gebeuren). En voor iemand die nul verstand heeft van auto's gewoon een te groot risico.

Laat onverlet dat ik het onbegrijpelijk vind dat ik 15.000 euro heb afgeschreven op deze auto in 3 jaar. Daarnaast heb ik zeker 3000 euro uitgegeven aan allerlei beurten en winterbanden bij een Volvo dealer. Dan vraag je je wel af 'was dat het waard'. Nee dus! Maar ja dat is achteraf makkelijk praten. Ik dacht een goede, betrouwbare auto te hebben gekocht voor 'lang'.

Ik ben daarnaast nog steeds teleurgesteld in de opstelling van Volvo NL. Maar goed wie ben ik. Ik had verwacht dat de naam Volvo voor service 2.0 stond. Maar goed, blijkbaar heb ik me daarin vergist. Voor iedereen die dit bericht ooit leest: denk goed na over zo'n motor. Ik zou het nooit meer doen.... Neem gewoon een V70 of een ander merk!


Ik heb vandaag een gloednieuwe niet-Volvo gekocht met 5 jaar fabrieksgarantie. Ik laat me niet nog een keer kennen.

Geplaatst: 30.10.2013 - 17:06
door Jacolien
Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.

Geplaatst: 30.10.2013 - 18:41
door lint
Jammer!
Veel onbezorgd rijplezier gewenst met je nieuwe auto.

Geplaatst: 30.10.2013 - 18:57
door bart simpson
ook namens mij

Geplaatst: 30.10.2013 - 19:00
door Ben
Veel plezier met je niet-Volvo met 5 jaar garantie.