Over laadpalen, zonnepanelen en de belastingdienst

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Superfunky
5th Gear member

jp-v60 schreef: Helaas is het niet zo dat een zonnepaneel zomers meer oplevert.
Een zonnepaneel heeft licht nodig maar moet voor maximale rendement ook nog koel blijven.
Over het algemeen zal de jaarpiek van zonnepanelen in het voorjaar liggen ( veel licht en lage temperatuur )
Dan is het toch wel heel grappig dat mijn zonnepanelen in Italië 75% van hun opbrengst leveren in mei-september en dat de opbrengst 50% hoger is dan dezelfde panelen in Nederland.
M.a.w.: dat is dus niet zo en bovendien blijkt daaruit tevens de ridicule onzin van het plaatsen van onrendabele, veel te kostbare systemen als zonnepanelen in Nederland.
Is van dezelfde categorie als: laten we een waterkrachtcentrale bouwen in Limburg want we hebben zo lekker veel bergen!

Zonnepanelen in Zuid-Europa
Waterkracht in de Alpen en Scandinavië
Wind alleen op plaatsen met veel winduren (zoals Denemarken)
Getijdestroom in Nederland en Thorium als midden lange termijn ontwikkeling op een aantal andere plaatsen.
Dit Europees regelen en uit één pot betalen en over 10 jaar zijn we klaar ipv dat we nu miljarden wegpompen aan onzin als zonnepanelen op D+ NL daken. Jeetje, was alles maar zo simpel.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Wat doe jij nog in dat kantoor in Utrecht Funky ?!
Jij hoort in Den Haag, de plaats waar dit soort geluiden gehoord moeten worden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

dat schuift vast niet genoeg
Volvo for life
Superfunky
5th Gear member

Ben schreef:Wat doe jij nog in dat kantoor in Utrecht Funky ?!
Jij hoort in Den Haag, de plaats waar dit soort geluiden gehoord moeten worden.
Ik weet 't Ben, ik hoor 't al jaren, maar er zijn 2 problemen:
het betaalt zo beroerd, en belangrijker: ik ben zo klaar met democratie as we know it. Ik wacht tot het moment dat de maatschappij zich realiseert dat ons huidige systeem ook maar weer een periode in de tijd is en dat het tijd wordt voor een efficiënter systeem dan ons huidige "vliegen afvangen geneuzel".
Gewoon het land laten besturen en regelen door ministeries geleid door een "board van wijzen" en de moderne techniek aanwenden om het beleid te laten beoordelen.
Debatteren kan via "onderwerps-fora" en de hele bevolking kan daaraan deelnemen. De goede ideeën komen vanzelf boven drijven. Stem modules aanbrengen zodat de beslissers weten wat de tendens is. En 1x per jaar hebben we een grote internet stemronde waarin iedereen de hoofdlijnen van het beleid kan beoordelen c.q goed of afkeuren. Daarnaast wordt dan de vertrouwensvraag gesteld: meer dan 60% stemt voor wegsturen "board van wijzen" is: wegwezen.

Ben, ik zie een toekomst voor jouw als chief forums!
Superfunky
5th Gear member

bart simpson schreef:dat schuift vast niet genoeg
Jij kent mij al te goed!
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik had het geschreven, liep de deur uit en wist het antwoord. Bart was me voor :-)
Maar als jij die organisatie voor elkaar krijgt doe ik de forums wel !
Autowina
3rd Gear member

Superfunky schreef:
jp-v60 schreef:
Dan is het toch wel heel grappig dat mijn zonnepanelen in Italië 75% van hun opbrengst leveren in mei-september en dat de opbrengst 50% hoger is dan dezelfde panelen in Nederland.
M.a.w.: dat is dus niet zo en bovendien blijkt daaruit tevens de ridicule onzin van het plaatsen van onrendabele, veel te kostbare systemen als zonnepanelen in Nederland.
Is van dezelfde categorie als: laten we een waterkrachtcentrale bouwen in Limburg want we hebben zo lekker veel bergen!
Eigenlijk is het net zo als een V60 pih: gooi er een bak belastingkorting tegenaan en het wordt toch rendabel.

Meer dan de helft van de kosten van electra bestaat uit energiebelasting en (vaak) BTW. Als je dit bespaart met zonnepanelen, dan wordt het vanzelf rendabel in Nederland. Ik heb nu een terugverdientijd van ruim vijf jaar. Zonder belastingkorting was dit eerder vijftien jaar.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Autowina
3rd Gear member

jp-v60 schreef: Een zonnepaneel heeft licht nodig maar moet voor maximale rendement ook nog koel blijven.
Het klopt dat warmte ten koste van het rendement gaat. Daarom verbaas ik me er ook een beetje over dat bijna iedereen zo graag duurdere zwarte panelen heeft. Deze worden namelijk veel warmer dan de goedkopere blauwe panelen. Je betaalt dus meer voor minder rendement.

En laten we eerlijk zijn: de meeste mensen kopen geen zonnepanelen omdat ze dit zo mooi vinden lijken.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
RoaldH
6th Gear member

@Autowina & jp-v60: Dus ik kan beter voor die blauwe gaan om meer stroom op te wekken tijdens de zomer?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
RoaldH
6th Gear member

Superfunky schreef: Ik weet 't Ben, ik hoor 't al jaren, maar er zijn 2 problemen:
het betaalt zo beroerd, en belangrijker: ik ben zo klaar met democratie as we know it. Ik wacht tot het moment dat de maatschappij zich realiseert dat ons huidige systeem ook maar weer een periode in de tijd is en dat het tijd wordt voor een efficiënter systeem dan ons huidige "vliegen afvangen geneuzel".
Gewoon het land laten besturen en regelen door ministeries geleid door een "board van wijzen" en de moderne techniek aanwenden om het beleid te laten beoordelen.
Debatteren kan via "onderwerps-fora" en de hele bevolking kan daaraan deelnemen. De goede ideeën komen vanzelf boven drijven. Stem modules aanbrengen zodat de beslissers weten wat de tendens is. En 1x per jaar hebben we een grote internet stemronde waarin iedereen de hoofdlijnen van het beleid kan beoordelen c.q goed of afkeuren. Daarnaast wordt dan de vertrouwensvraag gesteld: meer dan 60% stemt voor wegsturen "board van wijzen" is: wegwezen.

Ben, ik zie een toekomst voor jouw als chief forums!
Ik zie dat idee ook wel zitten!
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Autowina
3rd Gear member

RoaldH schreef:@Autowina & jp-v60: Dus ik kan beter voor die blauwe gaan om meer stroom op te wekken tijdens de zomer?
Volgens mijn leverancier, die er behoorlijk veel verstand van lijkt te hebben, wel. In theorie is het in ieder geval beter en dat voor minder geld (of voor hetzelfde geld meer panelen). Of het in ons koude kikkerlandje heel veel uitmaakt weet ik niet.
jp-v60
4th Gear member

Het spijt me SF, maar je hebt niet overal verstand van.
Maar de piek van een zonnepaneel ligt toch echt in mei.
Dit is middels monitoren van enkele jaren bewezen.
Dus een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het onzin is.
Hou jij je nou bij je financiele gedeelte doe ik het mijne en dat is de installatietechniek.
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm
jp-v60
4th Gear member

RoaldH schreef:@Autowina & jp-v60: Dus ik kan beter voor die blauwe gaan om meer stroom op te wekken tijdens de zomer?
Die zwarte leveren meer stroom op bij direct zonlicht maar kunnen slecht tegen warmte, de blauwe leveren meer stroom op bij diffus zonlicht en kunnen beter tegen warmte.
Als je ze gaat vergelijken dan leveren ze in Nederland ongeveer evenveel op.
Dus je moet meer gaan voor wat je mooi vindt op je dak.
Wel is het belangrijk dat je zonnepaneel niet een stukje in de schaduw ligt ( schoorsteen ) Zonnepaneel zal zich dan aanpassen aan het rendement van dat ene stuk wat in de schaduw ligt.
Superfunky
5th Gear member

jp-v60 schreef:Het spijt me SF, maar je hebt niet overal verstand van.
Maar de piek van een zonnepaneel ligt toch echt in mei.
Dit is middels monitoren van enkele jaren bewezen.
Dus een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het onzin is.
Hou jij je nou bij je financiele gedeelte doe ik het mijne en dat is de installatietechniek.
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm
Mwah, die ga ik wel aan!
Dat zeg ik toch ook?? Ik schreef dat 75% van de productie van mijn installatie in Italië wordt opgewekt in de 5 maanden mei-sept. Laat 't half april - half september zijn, ik reageerde op jouw opmerking dat een paneel zomers niet meer oplevert (die tabel laat overigens iets anders zien ;) ).
Daarnaast levert mijn installatie 5.000 kwh per jaar, terwijl dezelfde installatie in NL 3.200 oplevert, m.a.w.: allemaal onzin en verkwisting die lelijke dingen op je dak schroeven!
jp-v60
4th Gear member

alles is afhankelijk van de ligging ten opzichte van de zon, de hoek en zelfs de plaats in nederland. Bij de kust zijn ze rendabeler omdat daar meer wind staat en vaak net meer zonuren zijn. en je mag er geen schaduw op hebben staan.
Je kan dan nog beter voor minder panelen gaan. ( een blaadje van een boom die op je paneel blijft plakken is al funest )
Maar normaal gesproken moet je 250 kwh p/j per paneel kunnen produceren
kameel1
2nd Gear member

Ik heb even naar dat linkje van polderpv gekeken en dan is het grappig om te zien dat destijds, 12 jaar geleden, de zonnepanelen rond de 100 Wp waren. Terwijl momenteel de gangbare panelen met de zelfde afmetingen rond de 250 Wp zijn en ook nog eens veel goedkoper.
Over ontwikkeling gesproken.

p.s. morgen pih ophalen.
vanaf 04/08: xc70, d5 summum, electr.silver,g.t., mob.line, secur.line, act.driv.line, adap.c.c..
Per 11/13: V60 PIH
Superfunky
5th Gear member

kameel1 schreef:Ik heb even naar dat linkje van polderpv gekeken en dan is het grappig om te zien dat destijds, 12 jaar geleden, de zonnepanelen rond de 100 Wp waren. Terwijl momenteel de gangbare panelen met de zelfde afmetingen rond de 250 Wp zijn en ook nog eens veel goedkoper.

p.s. morgen pih ophalen.
Allemaal relatief. Ik heb 175 en 250, in de werkelijkheid is het verschil in opbrengst gering.
Prijzen zijn kunstmatig laag door onder kostprijs dumpende Chinezen. Absurd dat wij zo lang toegestaan hebben dat ze de EU producenten uitgerookt hebben. Helaas zijn de EU ingrepen minder rigoreus als de Amerikanen.

Is overigens wel een mooi businessmodel voor de NL industrie:
Laten we flinke productiesubsidies op windmolens gaan verstrekken (daar liggen tenslotte onze roots). Dan gooien we er net zo lamg geld tegenaan tot alle fabrikanten van windmolens kapot zijn en dan is de markt van ons.
Toch raar dat als je het zo stelt, iedereen zegt: "nee, dat mag niet", maar als we het over te goedkope zonnepanelen hebben en er komt een heffing, staat half NL op z'n achterste poten met het argument: "als die Chinezen zo goedkoop willen leveren, laat ze dat dan lekker doen!"
Rare wereld!
jp-v60
4th Gear member

kameel1 schreef:Ik heb even naar dat linkje van polderpv gekeken en dan is het grappig om te zien dat destijds, 12 jaar geleden, de zonnepanelen rond de 100 Wp waren. Terwijl momenteel de gangbare panelen met de zelfde afmetingen rond de 250 Wp zijn en ook nog eens veel goedkoper.

p.s. morgen pih ophalen.
In die tijd koste één paneel ook nog eens 2000,- gulden.
Ben
Executive Member
Contacteer:

En... weten we inmiddels het Kwh verbruik?
Autowina
3rd Gear member

Ook nog:
Autowina schreef:... Op de electrische ritten op pure zit ik gemiddeld iets boven 23 KwH/100 km.

Hier moet je het laadverlies bij opladen nog bijtellen. Ik meen dat op het forum een keer is uitgezocht dat dit circa 12,5% is. In totaal kom je dan uit rond 26 a 27 KwH/100 km.

Je zit dan bij thuisladen op circa 6 cent per kilometer. Bij plaatsing van een tussenmeter heb je mogelijk nog aftrek BTW en winstbelasting.

...
En daarna begon ik over zonnepanelen :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”