Pagina 2 van 2
Geplaatst: 19.11.2013 - 18:02
door Marc Apeldoorn
@Bas, natuurlijk als je meer dan alleen chiptuning uitvoert zal de T5 een standaard R voor kunnen blijven, als er alleen wordt gechipt geloof ik dat niet. Youtube filmpje is trouwens wel leuk. Zal zelf eens kijken hoe de versnelling is van mijn R van 140-200 (als ik in Duitsland ben...)
Geplaatst: 19.11.2013 - 18:11
door Fredhead
edraket schreef:
Heb je de auto wel eens op de testbank gehad? Denk dat deze toch wel richting de 300 pk gaat, of zelfs er overheen.
Lees de tekst onder het filmpje even

294 pk en 501 nm
Geplaatst: 19.11.2013 - 19:08
door NielsPHEV
Een standaard T5 van die generatie heeft 220 pk, een polestar T4 al 200 pk. Volgens mij is het vermogens potentieel van die T5 motoren wel fors.
Geplaatst: 19.11.2013 - 19:22
door Marc Apeldoorn
De T5 motoren kunnen meer hebben dan de R uitvoering, Beiden zijn in basis exact gelijk, de R is uitgeboord voor extra vermogen. Zonder dat cilinderwanden zijn verstevigd scheuren de wanden als je er een andere turbo opzet bij ongeveer 400 PK. De T5 motoren kunnen daar ver overheen. Als je de cilinder wanden wel verstevigd en een andere turbo erop zet, dan zijn er in NL in ieder geval en r van 500 PK, in de USA, waar tuning veel gebruikelijker is zijn er R'eb met meer dan 800 PK.. Kortom het potentieel van de motor is er wel.....
Geplaatst: 19.11.2013 - 19:24
door Silver_R
Marc, de T5 in een V50/S40 is standaard een 2.5
De T5 in een V70 is een 2.3
Geplaatst: 19.11.2013 - 19:52
door Marc Apeldoorn
Maar Sjoerd, de T5 uit een S-v 40 is toch exact gelijk aan die van de 2003 /2007 R?
Geplaatst: 19.11.2013 - 19:55
door Silver_R
Weet ik niet. Maar je schrijft dat het blok van de R uitgeboord is.
Als ze gelijk zijn en allebei 2.5L kan dat niet.
Geplaatst: 19.11.2013 - 20:05
door Marc Apeldoorn
Toch is dat zo Sjoerd, gaf Mark (ET) aan, bij swedespeed forum is daar heel veel over te vinden..
Geplaatst: 19.11.2013 - 20:05
door Marc Apeldoorn
En wel zeker uitgeboord...
Geplaatst: 19.11.2013 - 20:13
door edraket
Beide blokken hebben dezelfde boring en slag. Misschien dat de R andere cilinder voeringen heeft, of een ander cilinder blok?
Geplaatst: 19.11.2013 - 20:14
door edraket
fredhead schreef:edraket schreef:
Heb je de auto wel eens op de testbank gehad? Denk dat deze toch wel richting de 300 pk gaat, of zelfs er overheen.
Lees de tekst onder het filmpje even

294 pk en 501 nm
:oops: niet gezien :oops:
Zat er wel erg dicht in de buurt

Geplaatst: 19.11.2013 - 20:35
door Fredhead
Je gok kon bijna niet beter nee :razz:
Volgens mij zijn de cilindervoeringen van de R anders
Geplaatst: 19.11.2013 - 20:49
door Marc Apeldoorn
Echt uitgeboord hoor.. Cilinderwanden zijn dunner
Geplaatst: 19.11.2013 - 21:29
door Laguna-S60
2.5 R blok is een opgeboord 2.3 T5 blok schijnt, daarom komen gescheurde cilinderwanden ook nog wel eens voor bij Ren..
De turbomotor kennen we uit de T5. Hij werd voor de S60 R weliswaar opgeboord naar 2,5 liter, maar de grootste vermogenswinst komt uit de nieuwe, met twee intercoolers uitgeruste KKK-turbocompressor. De continu variabele kleptiming moet voor een soepele verdeling van de krachten over een breed toerengebied zorgen. Zuigers en drijfstangen zijn versterkt en de koeling van de cilinderkop is verbeterd. Deze vijfcilinder maakt de S60 R de snelste Volvo ooit.
Geplaatst: 19.11.2013 - 22:39
door Fredhead
Dus dan klopt de redenatie ook niet dat de basis van een T5 blok uit de S40/V50 reeks hetzelfde is als een R blok
Geplaatst: 20.11.2013 - 01:12
door Jeroen-V70R
We kunnen allemaal speculeren, mijn R heeft alleen een BSR openluchtfilter en BSR sport uitlaat eronder, niet heel bijzonder, zal paar pk's meer geven and that's it...
Máár!! Die T5 heeft mij letterlijk weggereden, ik was nergens!!😔
Dan moet er meer zijn verbouwd aan dat hok?! Ik heb een dashcam en baal stevig dat ik dit niet heb opgenomen!! 2 kleine uitlaatjes, maar motorisch keihard onder handen genomen, kan niet anders, ofwel een échte liefhebber met verstand van vermogen...
Heb trouwens direct al het overbodige ballast uit de auto gehaald...😉
Geplaatst: 20.11.2013 - 07:22
door NielsPHEV
Laguna-S60 schreef:2.5 R blok is een opgeboord 2.3 T5 blok schijnt, daarom komen gescheurde cilinderwanden ook nog wel eens voor bij Ren..
De turbomotor kennen we uit de T5. Hij werd voor de S60 R weliswaar opgeboord naar 2,5 liter, maar de grootste vermogenswinst komt uit de nieuwe, met twee intercoolers uitgeruste KKK-turbocompressor. De continu variabele kleptiming moet voor een soepele verdeling van de krachten over een breed toerengebied zorgen. Zuigers en drijfstangen zijn versterkt en de koeling van de cilinderkop is verbeterd. Deze vijfcilinder maakt de S60 R de snelste Volvo ooit.
Voordat er mensen boos worden het is een KK&K turbocompressor. Daarnaast haalde de Ren naar ik me herinner in het begin een opgegeven vermogen niet (allemaal) ik weet niet of er software aanpassingen zijn geweest
Geplaatst: 20.11.2013 - 10:02
door edraket
Jeroen-V70R schreef:We kunnen allemaal speculeren, mijn R heeft alleen een BSR openluchtfilter en BSR sport uitlaat eronder, niet heel bijzonder, zal paar pk's meer geven and that's it...
Máár!! Die T5 heeft mij letterlijk weggereden, ik was nergens!!😔
Dan moet er meer zijn verbouwd aan dat hok?! Ik heb een dashcam en baal stevig dat ik dit niet heb opgenomen!! 2 kleine uitlaatjes, maar motorisch keihard onder handen genomen, kan niet anders, ofwel een échte liefhebber met verstand van vermogen...
Heb trouwens direct al het overbodige ballast uit de auto gehaald...😉
Als je echt heel hard bent weggereden zal het een flink gekietelde V50 zijn geweest, en dan niet alleen maar een chip.
Geplaatst: 28.11.2013 - 13:20
door Alex S40 T5
Toch wel leuk om te lezen als S40 T5 rijder, moet wel eerlijk zeggen standaard is hij niet heel snel, loopt leuk maar verwacht geen wonderen, maar nadat ik hem heb laten chippen loopt hij toch wel een heel stuk sneller.
Om maar een voorbeeld te geven: Pas naast een Audi S5 gestaan, precies even snel, Rondje Nurburgring wat haalde we in, een nieuwe Porsche Boxster S, Dragraces op Zandvoort, exact zelfde tijd als CLK55 AMG, en een maat van me heeft een Golf 2 met een R32 uit Golf 5 erin en ik ben ook sneller dan hem ondanks dat hij lichter is en het vermogen zowat het zelfde is.
Al om al blijft het leuk speelgoed, maar dat vind ik van alle volvo's T5, T6, R, en vanaf volgend jaar Polestar
Wens iedereen nog veilige, leuke en snelle kilometers en blijf ze afschudden vooral deze boys :car8:
Geplaatst: 28.11.2013 - 14:03
door Laguna-S60
NielsPHEV schreef:Laguna-S60 schreef:2.5 R blok is een opgeboord 2.3 T5 blok schijnt, daarom komen gescheurde cilinderwanden ook nog wel eens voor bij Ren..
De turbomotor kennen we uit de T5. Hij werd voor de S60 R weliswaar opgeboord naar 2,5 liter, maar de grootste vermogenswinst komt uit de nieuwe, met twee intercoolers uitgeruste KKK-turbocompressor. De continu variabele kleptiming moet voor een soepele verdeling van de krachten over een breed toerengebied zorgen. Zuigers en drijfstangen zijn versterkt en de koeling van de cilinderkop is verbeterd. Deze vijfcilinder maakt de S60 R de snelste Volvo ooit.
Voordat er mensen boos worden het is een KK&K turbocompressor. Daarnaast haalde de Ren naar ik me herinner in het begin een opgegeven vermogen niet (allemaal) ik weet niet of er software aanpassingen zijn geweest
Klopt als een bus, ik ga er vanuit dat wij een 280/285pk hebben.