Nieuwe D4 181 pk tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Ik lees op de site van Rica dat er volgende maand meer nieuws komt over de tuning van de nieuwe D4. Ben benieuwd.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11718
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Volgens mij is Volvo ook strategisch met het kiezen van welke modellen ze het wel en niet WILLEN aanbieden. Eerder op de top-motoren dan op motoren die door een upgrade dichter bij een hoger model aan komen te zitten.
Want als je met Polestar tuning qua vermogen van een D4 een D5 maakt, waarom zou je die premium dan nog betalen voor dat blok?
Aan de andere kant: ik denk dat motorenbouwers met de huidige drang naar het terugdringen van CO2 uitstoot steeds verder gaan in het afstemmen van de motor om ieder grammetje maar te kunnen besparen.
Ik vrees dat dit niet per definitie betekend dat er veel rek in die motoren zit, en dat foutmarges steeds kleiner worden.
Het beste wat je kunt doen is bij iedere auto die je koopt steeds een stapje verder te doen.
Ik ben van een V50 2.0D Powershift naar een V60 D3 Geartronic naar (heel binnenkort) V60 D4 8-speed GT. Iedere keer meer vermogen en meer koppel af fabriek.
Maar gezien de huidige tendens in milieuregels zal heel binnenkort deze lijn wel afvlakken
Want als je met Polestar tuning qua vermogen van een D4 een D5 maakt, waarom zou je die premium dan nog betalen voor dat blok?
Aan de andere kant: ik denk dat motorenbouwers met de huidige drang naar het terugdringen van CO2 uitstoot steeds verder gaan in het afstemmen van de motor om ieder grammetje maar te kunnen besparen.
Ik vrees dat dit niet per definitie betekend dat er veel rek in die motoren zit, en dat foutmarges steeds kleiner worden.
Het beste wat je kunt doen is bij iedere auto die je koopt steeds een stapje verder te doen.
Ik ben van een V50 2.0D Powershift naar een V60 D3 Geartronic naar (heel binnenkort) V60 D4 8-speed GT. Iedere keer meer vermogen en meer koppel af fabriek.
Maar gezien de huidige tendens in milieuregels zal heel binnenkort deze lijn wel afvlakken

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Wat mij is verteld is dat men verwacht 200pk+ en ongeveer 50nm extra uit het blok te kunnen halen.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Kan Rica dan nog wel aan de software ? Ik had namelijk begrepen dat BSR dat niet meer kon omdat het zo goed beveiligd is, en dat ze overhoop liggen met Volvo daarover.
Ik ga eerst eens rijden met de nieuwe D4 en zien wat het zegt, die 181 PK tegenover de getunede 220 PK die ik nu heb. Ik reken op de 8-trapsautomaat om het toerental goed in de powerband van het maximum koppel te houden.
Ik ga eerst eens rijden met de nieuwe D4 en zien wat het zegt, die 181 PK tegenover de getunede 220 PK die ik nu heb. Ik reken op de 8-trapsautomaat om het toerental goed in de powerband van het maximum koppel te houden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Bij mij gaat het om de 'echt' nieuwe D4, dus de 4-cilinder handgeschakeld, als ik mij niet vergis is de D4 automaat nog steeds de 'oude' 5-cilinder alleen is het vermogen aangepast van 163 naar 181 pk.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik het wel degelijk ook over de 'écht' nieuwe D4, 181 PK, 2,0 liter en vier cylinders, VEA en i-ART en dubbele turbo. Mét de nieuwe 8-traps automaat 

V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Mea culpa, je hebt gelijk, ik was in de war met AWD, die heeft nog de 'oude' 5-cilinder.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Raak nog maar eens wijs uit dat motorenaanbod van vroeger en nu, zeker als dezelfde motoren door de jaren heen andere namen krijgen, of verschillende motoren dezelfde naam krijgen :oops:
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40722
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Het is nog interessanter die tuners hebben ook nog geen ervaring met deze motorenBen schreef:Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40722
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Exact, ik heb het donkerbruine vermoeden dat alleen Volvcars AB en wellicht Polestar de motor kennen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Elke auto die ik de afgelopen 6 jaar heb gereden was gechiptuned, zonder enige problemen overigens. Komend van een 275pk benzine zal het verschil wel behoorlijk zijn. Ik zeg niet dat dit het vermogen onvoldoende is, ik ben alleen van mening dat er ruimte tot verbetering is. Ook bij deze diesel.
En ja ik ben mij ervan bewust dat het nooit een sportwagen zal worden.
En ja ik ben mij ervan bewust dat het nooit een sportwagen zal worden.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40722
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb het al eerder gezegd. Wanneer je een auto kiest en die door derden laat opvoeren (en dat dan ook nog binnen de garantieperiode laat doen) heb je de verkeerde auto gekozen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik schrijf nergens dat ik de nieuwe auto wil gaan tunen. In tegendeel, ik wijs op het feit dat de marge daarvoor waarschijnlijk heel klein is, en ik schrijf ook dat ik er eerst mee wil gaan rijden en dat ik op de nieuwe automaat reken om maximaal gebruik te maken van het koppel.Ben schreef:Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Op papier en in de eerste tests ziet het er toch al goed uit.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40722
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Maar daar gaat dit hele topic toch over Wout ? 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ja Ben, maar als je mijn eerste bericht in deze thread leest, zie je dat ik m'n reserves uit t.o.v. tuning van deze specifieke motor.Ben schreef:Maar daar gaat dit hele topic toch over Wout ?
Om helemaal duidelijk te zijn : ik heb op dit ogenblik niet de intentie om mijn nieuwe V70 D4 te gaan tunen en ik maak me sterk dat het niet nodig zal zijn. De nieuwe D4 heeft een puik koppel, weliswaar in een redelijk beperkt toerentalbereik, maar met 8 versnellingen moet het mogelijk zijn om daar efficiënt mee om te springen.
Hoop doet leven...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15
Wat een onzin. Er zijn diverse autofabrikanten die modellen aanbieden waarvan de motoren veelal hetzelfde zijn maar met verschillende vermogens.Ben schreef:Wanneer je voor een bepaalde auto gaat weet je wat die kan.
Wil je méér, dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Waarom zou je 1000'en euro's extra betalen voor een sterkere variant van dezelfde motor terwijl je bij een gerespecteerde tuner hetzelfde vermogen kan halen met een lager vermogende uitvoering.
Voorbeeld bij JD engineering
http://www.jdengineering.nl/2-0-tdi-cr- ... -t5-140pk/
Diverse vermogens met dezelfde motor. Echter zijn het zeker niet allemaal dezelfde prijzen bij de fabrikant.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wimwerf, je redenering over de 2.0 TDI gaat hier niet op, de D4 4 pitter is er bij mijn weten niet met een hoger vermogen af fabriek.
Het komt misschien wat hard aan, maar Ben heeft wel een punt.
Het komt misschien wat hard aan, maar Ben heeft wel een punt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
De D4 4 pitter zal toch wel dezelfde motor zijn als de nieuwe D5, die t/m 230 PK zou komen???
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5