Pagina 2 van 5
Geplaatst: 03.12.2013 - 14:44
door BDE
Ik lees op de site van Rica dat er volgende maand meer nieuws komt over de tuning van de nieuwe D4. Ben benieuwd.
Geplaatst: 03.12.2013 - 20:46
door arnoud
Volgens mij is Volvo ook strategisch met het kiezen van welke modellen ze het wel en niet WILLEN aanbieden. Eerder op de top-motoren dan op motoren die door een upgrade dichter bij een hoger model aan komen te zitten.
Want als je met Polestar tuning qua vermogen van een D4 een D5 maakt, waarom zou je die premium dan nog betalen voor dat blok?
Aan de andere kant: ik denk dat motorenbouwers met de huidige drang naar het terugdringen van CO2 uitstoot steeds verder gaan in het afstemmen van de motor om ieder grammetje maar te kunnen besparen.
Ik vrees dat dit niet per definitie betekend dat er veel rek in die motoren zit, en dat foutmarges steeds kleiner worden.
Het beste wat je kunt doen is bij iedere auto die je koopt steeds een stapje verder te doen.
Ik ben van een V50 2.0D Powershift naar een V60 D3 Geartronic naar (heel binnenkort) V60 D4 8-speed GT. Iedere keer meer vermogen en meer koppel af fabriek.
Maar gezien de huidige tendens in milieuregels zal heel binnenkort deze lijn wel afvlakken

Geplaatst: 04.12.2013 - 09:19
door BDE
Wat mij is verteld is dat men verwacht 200pk+ en ongeveer 50nm extra uit het blok te kunnen halen.
Geplaatst: 04.12.2013 - 09:49
door Fulaks
Kan Rica dan nog wel aan de software ? Ik had namelijk begrepen dat BSR dat niet meer kon omdat het zo goed beveiligd is, en dat ze overhoop liggen met Volvo daarover.
Ik ga eerst eens rijden met de nieuwe D4 en zien wat het zegt, die 181 PK tegenover de getunede 220 PK die ik nu heb. Ik reken op de 8-trapsautomaat om het toerental goed in de powerband van het maximum koppel te houden.
Geplaatst: 04.12.2013 - 10:09
door BDE
Bij mij gaat het om de 'echt' nieuwe D4, dus de 4-cilinder handgeschakeld, als ik mij niet vergis is de D4 automaat nog steeds de 'oude' 5-cilinder alleen is het vermogen aangepast van 163 naar 181 pk.
Geplaatst: 04.12.2013 - 10:34
door Fulaks
Ik het wel degelijk ook over de 'écht' nieuwe D4, 181 PK, 2,0 liter en vier cylinders, VEA en i-ART en dubbele turbo. Mét de nieuwe 8-traps automaat

Geplaatst: 04.12.2013 - 11:39
door BDE
Mea culpa, je hebt gelijk, ik was in de war met AWD, die heeft nog de 'oude' 5-cilinder.
Geplaatst: 04.12.2013 - 11:48
door Fulaks
Raak nog maar eens wijs uit dat motorenaanbod van vroeger en nu, zeker als dezelfde motoren door de jaren heen andere namen krijgen, of verschillende motoren dezelfde naam krijgen :oops:
Geplaatst: 04.12.2013 - 12:37
door Ben
Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Geplaatst: 04.12.2013 - 12:41
door NielsPHEV
Ben schreef:Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Het is nog interessanter die tuners hebben ook nog geen ervaring met deze motoren
Geplaatst: 04.12.2013 - 12:47
door Ben
Exact, ik heb het donkerbruine vermoeden dat alleen Volvcars AB en wellicht Polestar de motor kennen.
Geplaatst: 04.12.2013 - 14:18
door BDE
Elke auto die ik de afgelopen 6 jaar heb gereden was gechiptuned, zonder enige problemen overigens. Komend van een 275pk benzine zal het verschil wel behoorlijk zijn. Ik zeg niet dat dit het vermogen onvoldoende is, ik ben alleen van mening dat er ruimte tot verbetering is. Ook bij deze diesel.
En ja ik ben mij ervan bewust dat het nooit een sportwagen zal worden.
Geplaatst: 04.12.2013 - 14:48
door Ben
Ik heb het al eerder gezegd. Wanneer je een auto kiest en die door derden laat opvoeren (en dat dan ook nog binnen de garantieperiode laat doen) heb je de verkeerde auto gekozen.
Geplaatst: 04.12.2013 - 14:53
door Fulaks
Ben schreef:Dus als ik het goed begrijp willen jullie een motor/aandrijflijn die nog niet geleverd is op voorhand al als onvoldoende bestempelen en laten tunen door een bedrijf dat geen banden met Volvo heeft?
Is dat niet een beetje voorbarig (en riskant)?
Ik schrijf nergens dat ik de nieuwe auto wil gaan tunen. In tegendeel, ik wijs op het feit dat de marge daarvoor waarschijnlijk heel klein is, en ik schrijf ook dat ik er eerst mee wil gaan rijden en dat ik op de nieuwe automaat reken om maximaal gebruik te maken van het koppel.
Op papier en in de eerste tests ziet het er toch al goed uit.
Geplaatst: 04.12.2013 - 15:17
door Ben
Maar daar gaat dit hele topic toch over Wout ?

Geplaatst: 04.12.2013 - 16:28
door Fulaks
Ben schreef:Maar daar gaat dit hele topic toch over Wout ?

Ja Ben, maar als je mijn eerste bericht in deze thread leest, zie je dat ik m'n reserves uit t.o.v. tuning van deze specifieke motor.
Om helemaal duidelijk te zijn : ik heb op dit ogenblik niet de intentie om mijn nieuwe V70 D4 te gaan tunen en ik maak me sterk dat het niet nodig zal zijn. De nieuwe D4 heeft een puik koppel, weliswaar in een redelijk beperkt toerentalbereik, maar met 8 versnellingen moet het mogelijk zijn om daar efficiënt mee om te springen.
Hoop doet leven...
Geplaatst: 09.12.2013 - 16:22
door wimwerf
Ben schreef:Wanneer je voor een bepaalde auto gaat weet je wat die kan.
Wil je méér, dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Wat een onzin. Er zijn diverse autofabrikanten die modellen aanbieden waarvan de motoren veelal hetzelfde zijn maar met verschillende vermogens.
Waarom zou je 1000'en euro's extra betalen voor een sterkere variant van dezelfde motor terwijl je bij een gerespecteerde tuner hetzelfde vermogen kan halen met een lager vermogende uitvoering.
Voorbeeld bij JD engineering
http://www.jdengineering.nl/2-0-tdi-cr- ... -t5-140pk/
Diverse vermogens met dezelfde motor. Echter zijn het zeker niet allemaal dezelfde prijzen bij de fabrikant.
Geplaatst: 09.12.2013 - 16:39
door BDE
Don't feed the trolls...
Geplaatst: 09.12.2013 - 20:48
door BlackcurrantV70
Wimwerf, je redenering over de 2.0 TDI gaat hier niet op, de D4 4 pitter is er bij mijn weten niet met een hoger vermogen af fabriek.
Het komt misschien wat hard aan, maar Ben heeft wel een punt.
Geplaatst: 09.12.2013 - 20:56
door Marc Apeldoorn
De D4 4 pitter zal toch wel dezelfde motor zijn als de nieuwe D5, die t/m 230 PK zou komen???