Electrisch wegrijden op grind

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
jvov60
4th Gear member

Bedoelen jullie met preheating hier het systeem dat vanzelf z'n werk doet als je in Pure wegrijdt zonder dat je eerst voorverwarming hebt aangezet met sleutel, app of geprogrammeerd?
Ik doe aanzetten van de voorverwarming namelijk vrijwel nooit.

Het automatische systeem is toch ook het systeem dat in de boordcomputer via de keuzehendel links aan het stuur is uit te zetten? Ik meen "Automatisch voorverwarmen aan/uit".
hueting
2nd Gear member

Wat ik heb begrepen:

preheaten kan je standaard instellen als je auto is aangesloten op het laadsnoer.
Het interieur en de motorolie worden dan voorverwarmd als je het in het menu insteld. Dit gebeurd (wanneer buiten geparkeerd) door de dieselmotor.

Dit zelfde systeem (dieselmotor) verwarmd ook de auto als je geen preheating via je menu had ingesteld en vervolgens gaat autorijden. Het interieur wil je dan toch ook warm hebben als je in pure of hybrid wegrijdt. De standkachel zorgt dan voor de verwarming en maakt de dieselmotor klaar om aan het werk te gaan. Naar welke temp hij de olie werkt weet ik trouwens niet. Vandaar dat sommigen gelijk al in power of awd wegrijden omdat ze bang zijn dat de dieselmotor te abrupt hoge toeren krijgt te verwerken.
v60pih
4th Gear member

@heuting: waar heb je de info vandaan dat de motorolie wordt verwarmd?

Standkachels werken vrijwel allemaal middels het verwarmen van het koelwater. Bijeffect is dat een deel van de olie wat opwarmt.
hueting
2nd Gear member

het kan ook zijn wat jij zegt, dat het koelwater wordt opgewarmd en daardoor als bijeffect de motorolie. Nogmaals dit is hoe ik het begrepen had.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”