Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.11.2013 - 15:30
door yoan
Ik heb in april een V70 bj 2000 2.4 gekocht.

deze is ook gechipped tot 170 PK.

Ik heb een uitdraai maar krijg het niet geupload.

je heb een PM.

Geplaatst: 29.11.2013 - 17:49
door Bakboord1
En wat is je ervaring?
Merk je verschil en hoe/waarin?

Geplaatst: 29.11.2013 - 20:44
door yoan
Bakboord1 schreef:En wat is je ervaring?
Merk je verschil en hoe/waarin?
kan ik helaas niet zeggen. ik heb de V70 zo gekocht.

Geplaatst: 30.11.2013 - 12:20
door Steven Volvo
mocht je gaan chippen (of wat dan ook), dan moet je denk ik ook wat aan de remmen doen. Mijn vorige 2.0T (180pk) had grotere remmen dan de de 140pk versie.

Ook wel zo veilig.

Geplaatst: 30.11.2013 - 13:13
door Bakboord1
Zou ik niet perse doen.
Niet alle 16 inch velgen passen op de grotere schijven.
Zelf heb ik de upgrade gedaan en nooit verschil gevoeld. De grotere schijven zijn met name beter geventileerd.
Mocht je aan nieuwe schijven toezijn en je zomer en winterset passen nog na een upgrade dan is het een leuk ding dat je maar 70 euro kost. Klauw en blokken blijven gelijk. Het is enkel de bracket en schijf die je moet vervangen. Bij mij was de 305 schijf evenduur als de 286 schijf.

Geplaatst: 01.12.2013 - 16:55
door V70 T5 assen
@ Steven

Verklaar je nader waarom grotere remmen ?
Auto gaat er amper harder van en met 130 KM/uur remmen met 140 pk of met 170 pk maakt ook geen verschil...

Geplaatst: 01.12.2013 - 17:06
door Johan s60
Remmen zijn van een 140 en 170 pk hetzelfde, het is niet nodig, of je moet het zelf willen.

Geplaatst: 01.12.2013 - 17:18
door Steven Volvo
Het is meer een overweging hoor. Mijn idee was dat de remmen ( en misschien meer?) afgestemd zijn op het motorvermogen. Het leek me een veilige gedachte...

Mijn vorige 2.0T (ca. 180pk) had grotere schijven dan de 170pk versie. Het geeft mijn inziens aanndat er rond dat vermogen behoefte is om de remmerij op te waarderen.

Als de 170pk dezelfde setup heeft als de 140pk versie, tja dan, dan lijkt het me ook niet nodig.

Geplaatst: 02.12.2013 - 09:44
door prwi
Laptom schreef:
prwi schreef:Zinloze investering, koop iets leuks voor je vrouw. Daar heb je meer aan :)
Over zinloos gesproken :P .
Ja, zinloos. Je geeft een berg geld uit voor 30pk's in een toerengebied waar je normaal gesproken nooit komt. Een niet-geblazen motor chip-tunen is een zinloze investering. Je merkt het alleen in je portemonnee :)

Geplaatst: 02.12.2013 - 10:55
door RoyvW
De 140PK variant zou wel meer koppel onderin hebben dan een 170PK versie en daarom beter geschikt zijn voor het trekken van een caravan. Gaat bij het tunen van een 140PK variant dat koppel dan verloren wanneer je de auto laat tunen? Of zit het verschil in de versnellingen?

Geplaatst: 03.12.2013 - 15:49
door Laptom
140pk heeft 10NM minder koppel in het gehele toerenbereik ten opzichte van de 170pk. Dit kan uiteraard wel gecompenseerd worden met de versnellignen.

Geplaatst: 03.12.2013 - 16:15
door yoan
hier een uitdraai van mijn V70.



Afbeelding

Geplaatst: 03.12.2013 - 20:20
door Bakboord1
Dat ziet er uit als het ricaplaatje en is het ook. Daar ligt geen dynotest aan ten grondslag maar een tekenprogramma.
In werkelijkheid zul je de pk's niet eerder beschikbaar krijgen zoals hier staat maar gaat de curve door waar deze nu bij de 140pk versie stopt/afvlakt.

Geplaatst: 04.12.2013 - 09:28
door RoyvW
Laptom schreef:140pk heeft 10NM minder koppel in het gehele toerenbereik ten opzichte van de 170pk. Dit kan uiteraard wel gecompenseerd worden met de versnellignen.
Dat klopt, maar een originele 140pk variant heeft al bij een lager toerental meer koppel beschikbaar hebben dan de 170pk variant en daardoor sterker onderin de toeren zijn. Het verschil in de versnellingen zou hier een rol in kunnen spelen.

Ter onderbouwing heb ik even de twee motoren vergeleken en als attachment toegevoegd. Je ziet hier dat de 140pk motor zijn max. koppel al veel eerder voorhanden heeft dan de 170pk motor, daarnaast valt me ook op dat de 140pk motor minder toeren maakt bij 120km/h.

Meer PK's wil niet zeggen dat de motor op all punten krachtiger is. De 140pk variant is mijn ogen ook meer geschikt voor het rijden op LPG en het trekken van een caravan dan een 170pk variant omdat je in het lagere toerenbereik meer koppel beschikbaar hebt, je hoeft dus niet het hogere toerenbereik te benutten om kracht te krijgen.

Wij hebben ook beide varianten van derze motoren in onze familie en ik merk het verschil tussen de beide motoren erg goed. De 140pk motor pakt onderin beter op dan een 170pk motor dat doet, maar laat je de naald voorbij de 3500-4000 toeren komen de is de 170pk motor een stuk sneller.
Dit zijn voor mij de toerentallen die ik probeer te vermijden wegens de slijtage van de motor i.c.m. LPG. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de 140pk motor waar je meer kunt "dieselen" dan de 170pk motor. Dit zal dan ook de reden zijn dat er geen bi-fuel beschikbaar i.c.m. een 170pk motor.

Geplaatst: 04.12.2013 - 10:42
door prwi
Mooi plaatje yoan maar dat is geen meting. Mooie prijs ook. Dat iemand daar in trapt.

Geplaatst: 04.12.2013 - 11:01
door RoyvW
prwi schreef:Mooi plaatje yoan maar dat is geen meting. Mooie prijs ook. Dat iemand daar in trapt.
Ik heb het ook een tijdje overwogen, maar aan koppel win je bij een non-turbo gewoon "niks" en is dan voor mij niet interessant.

Geplaatst: 04.12.2013 - 13:27
door Easterboy
RoyvW schreef:
prwi schreef:Mooi plaatje yoan maar dat is geen meting. Mooie prijs ook. Dat iemand daar in trapt.
Ik heb het ook een tijdje overwogen, maar aan koppel win je bij een non-turbo gewoon "niks" en is dan voor mij niet interessant.
Mijn vorige auto, een MY99 S70 2.4 140pk, heb ik bij Rica laten chippen naar 163pk (de andere 7 waren door de jaren heen verloren gegaan).
Ondanks de meeste toename bovenin de toeren zat (logisch, want pk's), had ik ook een koppeltoename welke ook duidelijk merkbaar was op de weg.
Maar goed, wat ik merkbaar een verbetering vind kan voor iemand anders natuurlijk als 'niks' worden bevonden.
Ik heb er ± 2 jaar geleden € 375,- voor betaald bij Rica, dat inclusief 2x een rollerbanktest van voor en na de update. Ik vond het zeker het geld waard!

Geplaatst: 04.12.2013 - 15:57
door yoan
prwi schreef:Mooi plaatje yoan maar dat is geen meting. Mooie prijs ook. Dat iemand daar in trapt.
kwam bij de aankoop. heeft dus niets gekost. Maar de uitdraai is wel specifiek op kenteken dus ik neem aan dat dat ook klopt.

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:27
door Bakboord1
yoan schreef:
prwi schreef:Mooi plaatje yoan maar dat is geen meting. Mooie prijs ook. Dat iemand daar in trapt.
kwam bij de aankoop. heeft dus niets gekost. Maar de uitdraai is wel specifiek op kenteken dus ik neem aan dat dat ook klopt.
Nee dus..
Dit is de standaard reclame curve. Een meting geeft een veel grilliger beeld.

Overigens geloof ik niet dat door tunng je aan koppel inboet in de lage toeren zoals hier wordt verondersteld. Waarschijnlijk loopt de curve erg vlak met een piekje dat later ligt. Qua koppel is er namelijk vrij weinig winst te halen.

Geplaatst: 05.12.2013 - 16:35
door Laptom
RoyvW schreef:
Meer PK's wil niet zeggen dat de motor op all punten krachtiger is. De 140pk variant is mijn ogen ook meer geschikt voor het rijden op LPG en het trekken van een caravan dan een 170pk variant omdat je in het lagere toerenbereik meer koppel beschikbaar hebt, je hoeft dus niet het hogere toerenbereik te benutten om kracht te krijgen.
Ik zie niet dat de 140pk meer koppel heeft onderin, alleen dat meer koppel bij een hoger toerental afgegeven wordt door de 170pk. Je kan het omgekeerde niet beweren.

Overigens heb ik ook een 140pk en vind het prima zo!!