Geplaatst: 02.12.2013 - 17:51
Nee vieze handen, van de klep open en dicht doen.zakraket schreef:Heeft zij de de broek aan dan?
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Nee vieze handen, van de klep open en dicht doen.zakraket schreef:Heeft zij de de broek aan dan?
Nog geen veer besteld, moet eerst ff knutseltijd hebben, ben ook bezig met het "FULL LED PROJECT",..Thomaserati schreef:Welke veer heb je uiteindelijk besteld?Cascam schreef:Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..
Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
he die cascam, al tijd gehad om die veer te bestellen??Cascam schreef:Nog geen veer besteld, moet eerst ff knutseltijd hebben, ben ook bezig met het "FULL LED PROJECT",..Thomaserati schreef:Welke veer heb je uiteindelijk besteld?Cascam schreef:Ehhh, moet ik nog ff proberen, heb vandaag alleen de gasveren ff omgedraaid, maakt niks uit, wat ik ergens al dacht, slag en veerdruk blijft hetzelfde,..
Kogel bevestiging aan de zuigerstang is kunststof en kun je losdraaien,..
Dan veer over de stang heen schuiven met m8 ring aan beide uiteinden van de veer( om beschadiging gasveer te voorkomen) en dan gasveer weer monteren, zit met een metalen klipje over de kogelkop, die moet je ook eerst losklikken om los te halen van kogel, met kleine platte schroevendraaier.
Hallo allemaal! Dit is mijn eerste post hier (heb nu een maandje of 4 mijn Volvo V40 R-Design in bezit) ... dus vandaar een beetje onbekende naam! Echter zag ik dit topic en moest hier eventjes induikenCascam schreef: Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:
Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.
Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.
Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.
O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,..
dat zou goed nieuws zijn, ik ben zeer benieuwdTroxelke schreef:Hallo allemaal! Dit is mijn eerste post hier (heb nu een maandje of 4 mijn Volvo V40 R-Design in bezit) ... dus vandaar een beetje onbekende naam! Echter zag ik dit topic en moest hier eventjes induikenCascam schreef: Bij WWW.ALCOMEX.NL hebben ze geschikte veren, kosten zo'n €3,- p/stuk, en het type heb ik zo berekend:
Als klep dicht is heb je nog 60mm op de zuigerpen, dus als veer ingedrukt is moet hij iig compacter zijn dan 60mm.
Diameter van gasveer stang is 8mm
Als klep op z'n dode punt staat, dwz dat als je de klep op het punt open hebt dat hij net niet zelf omhoog gaat en net niet dichtvalt , is de zuigerstang 50mm uitgeschoven.
Dus veer moet onbelaste lengte hebben van 110mm, belast 55mm ,as diameter van min 8mm en een buitendiameter van max 20mm, gasveer is namelijk 20mm dik.
Op mijn vorige foto staan stempelveren, die zijn denk ik te stug, en hebben geen lange slag, dis ik ga voor RVS draadveren.
Lagere druk en lange slag.
O ja, gasveren omdraaien maakt niks uit, dit was bij de golf waarschijnlijk gedaan wegens ruimte gebrek als je de bovenste beugels omdraait,... Ik heb namelijk het zelfde truukje ook eens bij mijn vorige auto geinstalleerd (BMW 1 serie).
Even op bovenstaande reageren, dat is een eerste goede aanzet! Even nog nagemeten, en de maten kloppen zo ongeveer wel. Ik heb dit aangenomen:
- Zuigerstang bij gesloten koffer: 60mm --> belaste lengte van de veer <60mm dus bijvoorbeeld 50mm
- Zuigerstang bij punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat: 100mm --> onbelaste lengte van de veer >100mm
- Zuigerstang diameter inderdaad 8mm dus binnendiameter veer >8mm (maar niet veel groter, gaat ie rammelen)
- Gasveer diameter inderdaad 20mm dus buitendiamter veer < 20mm (of wat kleiner mag).
Dan even iets over de krachten die de veren moeten leveren: ik heb even gemeten hoeveel kracht er nodig is om de klep te openen, dat is ongeveer 7 kilo, ofwel 70N. Echter is de slag van de klep zo'n 40 cm bij het punt waar de klep net uit eigen kracht open gaat, waar de veer dus 100-40=40mm slag heeft. Dus precies een overbreningsverhouding van 1:10. Dus de veren moeten 70*10=700N --> 350N per veer aan kracht leveren (liever iets meer). Even gekeken bij de veren-boer, maar dat worden toch stempelveren. Ik heb bij Alcomex de ST11300 veren besteld (zie hier).
Die voldoen eigenlijk perfect aan wat ik nodig had! Nog aan beide kanten 2 rubberen ringetjes van 2-3mm dik (intern iets kleiner dan 8mm, buiten diameter 20mm), dan gaat 't denk ik wel werken. Maar goed, dit ga ik dus even testen ... hopelijk heb ik de veren snel thuis, ik houd jullie op de hoogte!
Da's een ander verhaal, de klep op o.a. de V70 en XC70 is elektrisch (gemotoriseerd) te openen wanneer je die optie hebt. Van binnenuit met een knopje, op de afstandbediening met een knopje, en aan de greep van de kofferklep zelf.sander69 schreef: als ik de tv reclame zie van de volvo xc70, gaat die ook van binnenuit open.
het kan dus wel.