dstc sport mode

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
JustinK
2nd Gear member

MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40

En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?

Ik ervaar iets meer koppel, vooral in de hogere versnellingen goed merkbaar. Fijn als je wat afremmend verkeer hebt op de snelweg. Met de D2 moet je dan toch vaak terugschakelen. Voor m'n gevoel minder noodzakelijk met DTSC in Sport Mode.
Huidig
Volvo XC40 Recharge TE - Ultimate / Bright Dusk
MicroTech in Charcoal | 20" Glossy Black/Diamond Cut | Pixel-LED | Extra getint glas

Historie
Volvo XC40 D3 GT Polestar Engineered - Inscription / Pine Grey
Volvo V40 D4 - R-Design / Caspian Blue
Volvo V40 D2 - R-Design / Ice White
CHRISITO
4th Gear member

Heb ook zo een vermoeden dat ie pittiger is in sport stand! Vreemd dat volvo dit niet vermeld in haar handleiding;)
Tankiej
3rd Gear member

Heb nu een aantal ritten gedaan met die 'sport' modus aan, hij reageert iets feller. Rijdt wel prettig, maar iets minder goed voor m'n verbruik geloof ik.. :P
Wel irritant dat je elke keer het menu in moet om het in te stellen, een sneltoets hiervoor zou wel makkelijk zijn!
CHRISITO
4th Gear member

Safety first :)
Mir
3rd Gear member

Hoe zet je die sport stand aan? Ik heb het nog nooit gezien.
Of is dit niet mogelijk op een D2?
CHRISITO
4th Gear member

Dstc uitzetten in menu mycar en dan heb je sport mode
MichelR
6th Gear member

En je merkt het echt zelfs met de D2.. Van het weekend ook even uitgeprobeerd op stil en bochtige weg.. ;)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
CHRISITO
4th Gear member

Dat is zoals de dna stand van alfa romeo alleen ontbreekt die switch ;)
JustinK
2nd Gear member

CHRISITO schreef:Dat is zoals de dna stand van alfa romeo alleen ontbreekt die switch ;)
Ja ik was verliefd op standje D in de MiTo ;)
Huidig
Volvo XC40 Recharge TE - Ultimate / Bright Dusk
MicroTech in Charcoal | 20" Glossy Black/Diamond Cut | Pixel-LED | Extra getint glas

Historie
Volvo XC40 D3 GT Polestar Engineered - Inscription / Pine Grey
Volvo V40 D4 - R-Design / Caspian Blue
Volvo V40 D2 - R-Design / Ice White
robbertos
2nd Gear member

Zoals hierboven al eerder aangegeven vond ik hem wat sneller optrekken vanuit zijn 1. Dacht dat het meer een gevoel was maar jullie bevestigen dat het niet alleen gevoel is :) Ik zal hem straks op de terug weg naar huis ook eens in sportmode zetten om te voelen wat hij op de snelweg doet. Ben benieuwd!
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
TomB
2nd Gear member

JustinK schreef:
MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40

En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?

Ik ervaar iets meer koppel, vooral in de hogere versnellingen goed merkbaar. Fijn als je wat afremmend verkeer hebt op de snelweg. Met de D2 moet je dan toch vaak terugschakelen. Voor m'n gevoel minder noodzakelijk met DTSC in Sport Mode.
Ik heb net even een stukje Duitse Autobahn meegepakt om het te proberen maar door drukte op de weg ben ik niet boven de 180 gekomen. Ik had sowieso het idee dat het bij 160+ weinig toevoegde, terwijl ik het verschil bij lagere snelheden wel merkte.
CHRISITO
4th Gear member

In het naar huis rijden van het werk opnieuw getest! Ik denk dat hem vinniger is! Zelfs in.5 de en 6 de versnelling! Om zeker te zijn zou je hem een week in deze stand moeten rijden!
Heb wel een T3 dus ik weet niet hoe ie met de D2 reageert!
sUcces guys lets find out!
CHRISITO
4th Gear member

Er is misschien iemand hier op het forum die binnenkort een chiptuning gaat doen en dit met ons wil delen ? Een test op de meetbrug zou ons misschien 100 % zekerheid kunnen bieden :)

Met of zonder dstc en wat het verschil in pk het zou kunnen geven?
Inny
2nd Gear member

JustinK schreef:Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?
CHRISITO schreef:Met of zonder dstc en wat het verschil in pk het zou kunnen geven?
Zoals ik het begrijp is een functie van DSTC, welke in de Sport-modus ontbreekt, dat het vermogen in bepaalde situaties beperkt wordt om wielspin te voorkomen en economisch rijden beter mogelijk te maken. Dus niet bij vol vermogen/max. snelheid bij toelatende omstandigheden zoals rechtuit op de snelweg zonder gedetecteerd verlies van grip.

Het lijkt me dat ze dit met name kunnen doen door het vermogen te beperken bij wegrijden, want hoe sneller je optrekt hoe groter het verbruik (verspilling van brandstof en extra slijtage materiaal). Dat geldt waarschijnlijk in bepaalde zin ook wel bij hogere snelheden, dat je door vermogen 'rustiger te laten opkomen,' je kunt besparen.

Het lijkt mij dan ook niet logisch dat het uiteindelijk gemeten PK/max. snelheid met of zonder DSTC Sport modus zou verschillen.

Wel blijkt uit menige ervaring hier dat DSTC Sport-modus een 'levendigere' rij-ervaring oplevert zonder dat je hier echt aan veiligheid voor hoeft in te boeten. Wat dat betreft komt het dus overeen met een 'Sport' knopje op andere auto's, enig verschil is dat wij er 'DSTC voor uitzetten,' en dat vind ik een beetje misleidend/ontmoedigend, immers, DSTC kun je helemaal niet uitzetten. Het staat ook in de omschrijving: door uitvinken zet je Sport modus aan.

Volgens mij hebben we ze door, onze geliefde boefjes bij Volvo! DSTC Sport modus moet AAN!
Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
Cascam
2nd Gear member

dbt schreef:
Cascam schreef:Als ik mijn "DTSC SPORT" aanzet zie ik het op mijn dashboard, alleen zie ik dan niet meer dat mijn regensensor aanstaat, da's wel een beetje knullig,..
Als het goed is zit er een groen ledje op je ruitenwisserhendel als hij aan staat. Zit niet op een goed zichtbare plek maar daar zou je het aan kunnen zien ;)
Idd, ACHTER MIJN STUUR JA!!!! :lol: :lol:

Dat had ik gemerkt, alleen zie je dat niet tijdens het sturen, als je zo'n twijfel momentje hebt,... "Heb ik em nou wel,.... Of niet???"
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Cascam
2nd Gear member

Vandaag weer ff getest, ook in de snelle bochten en rotondes,... Tja,... Idd heb je nu wel wielspin als je de rotonde afkomt,...
Om nou te zeggen dat ik hem feller vind in snelle bochten,... Ik vind hem iig niet prettiger aanvoelen, maar dat kan ook omdat ik geen sport onderstel heb,
Ik denk dat de DTSC modus aan, precies de grens is van het standaard onderstel, dan merk je ook de fijne correcties van de auto,
Met DTSC modus uit ga je toch iets feller door de bocht, en dan begint hij toch wat ongecontroleerd over te hellen, zeker icm 16" winterbanden,..

Ik denk dat de "R" en "Dynamic line" rijders meer profijt hebben van het uitschakelen van DTSC,..
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
Cavallino
4th Gear member

Goh, dat ga ik ook eens proberen. Eens zien wat hij dan in z'n 1 doet.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
V40Rdesign
2nd Gear member

Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
Cavallino
4th Gear member

V40Rdesign schreef:Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.
Maar er kan een verschil zijn tussen het Gevoel en de Kille Cijfers.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
CHRISITO
4th Gear member

En wat is er gemeten?:)
Plaats reactie

Terug naar “V40”