Pagina 2 van 6

Geplaatst: 09.12.2013 - 09:36
door JustinK
MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40

En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?

Ik ervaar iets meer koppel, vooral in de hogere versnellingen goed merkbaar. Fijn als je wat afremmend verkeer hebt op de snelweg. Met de D2 moet je dan toch vaak terugschakelen. Voor m'n gevoel minder noodzakelijk met DTSC in Sport Mode.

Geplaatst: 09.12.2013 - 10:41
door CHRISITO
Heb ook zo een vermoeden dat ie pittiger is in sport stand! Vreemd dat volvo dit niet vermeld in haar handleiding;)

Geplaatst: 09.12.2013 - 10:51
door Tankiej
Heb nu een aantal ritten gedaan met die 'sport' modus aan, hij reageert iets feller. Rijdt wel prettig, maar iets minder goed voor m'n verbruik geloof ik.. :P
Wel irritant dat je elke keer het menu in moet om het in te stellen, een sneltoets hiervoor zou wel makkelijk zijn!

Geplaatst: 09.12.2013 - 11:09
door CHRISITO
Safety first :)

Geplaatst: 09.12.2013 - 11:59
door Mir
Hoe zet je die sport stand aan? Ik heb het nog nooit gezien.
Of is dit niet mogelijk op een D2?

Geplaatst: 09.12.2013 - 12:04
door CHRISITO
Dstc uitzetten in menu mycar en dan heb je sport mode

Geplaatst: 09.12.2013 - 12:18
door MichelR
En je merkt het echt zelfs met de D2.. Van het weekend ook even uitgeprobeerd op stil en bochtige weg.. ;)

Geplaatst: 09.12.2013 - 12:27
door CHRISITO
Dat is zoals de dna stand van alfa romeo alleen ontbreekt die switch ;)

Geplaatst: 09.12.2013 - 13:02
door JustinK
CHRISITO schreef:Dat is zoals de dna stand van alfa romeo alleen ontbreekt die switch ;)
Ja ik was verliefd op standje D in de MiTo ;)

Geplaatst: 09.12.2013 - 13:35
door robbertos
Zoals hierboven al eerder aangegeven vond ik hem wat sneller optrekken vanuit zijn 1. Dacht dat het meer een gevoel was maar jullie bevestigen dat het niet alleen gevoel is :) Ik zal hem straks op de terug weg naar huis ook eens in sportmode zetten om te voelen wat hij op de snelweg doet. Ben benieuwd!

Geplaatst: 09.12.2013 - 15:58
door TomB
JustinK schreef:
MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40

En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?

Ik ervaar iets meer koppel, vooral in de hogere versnellingen goed merkbaar. Fijn als je wat afremmend verkeer hebt op de snelweg. Met de D2 moet je dan toch vaak terugschakelen. Voor m'n gevoel minder noodzakelijk met DTSC in Sport Mode.
Ik heb net even een stukje Duitse Autobahn meegepakt om het te proberen maar door drukte op de weg ben ik niet boven de 180 gekomen. Ik had sowieso het idee dat het bij 160+ weinig toevoegde, terwijl ik het verschil bij lagere snelheden wel merkte.

Geplaatst: 09.12.2013 - 16:00
door CHRISITO
In het naar huis rijden van het werk opnieuw getest! Ik denk dat hem vinniger is! Zelfs in.5 de en 6 de versnelling! Om zeker te zijn zou je hem een week in deze stand moeten rijden!
Heb wel een T3 dus ik weet niet hoe ie met de D2 reageert!
sUcces guys lets find out!

Geplaatst: 09.12.2013 - 16:31
door CHRISITO
Er is misschien iemand hier op het forum die binnenkort een chiptuning gaat doen en dit met ons wil delen ? Een test op de meetbrug zou ons misschien 100 % zekerheid kunnen bieden :)

Met of zonder dstc en wat het verschil in pk het zou kunnen geven?

Geplaatst: 09.12.2013 - 18:28
door Inny
JustinK schreef:Iemand met DTSC in Sport Mode aan al geprobeerd om een hogere topsnelheid te halen dan de 199? In theorie zou dat dan ook mogelijk moeten zijn toch?
CHRISITO schreef:Met of zonder dstc en wat het verschil in pk het zou kunnen geven?
Zoals ik het begrijp is een functie van DSTC, welke in de Sport-modus ontbreekt, dat het vermogen in bepaalde situaties beperkt wordt om wielspin te voorkomen en economisch rijden beter mogelijk te maken. Dus niet bij vol vermogen/max. snelheid bij toelatende omstandigheden zoals rechtuit op de snelweg zonder gedetecteerd verlies van grip.

Het lijkt me dat ze dit met name kunnen doen door het vermogen te beperken bij wegrijden, want hoe sneller je optrekt hoe groter het verbruik (verspilling van brandstof en extra slijtage materiaal). Dat geldt waarschijnlijk in bepaalde zin ook wel bij hogere snelheden, dat je door vermogen 'rustiger te laten opkomen,' je kunt besparen.

Het lijkt mij dan ook niet logisch dat het uiteindelijk gemeten PK/max. snelheid met of zonder DSTC Sport modus zou verschillen.

Wel blijkt uit menige ervaring hier dat DSTC Sport-modus een 'levendigere' rij-ervaring oplevert zonder dat je hier echt aan veiligheid voor hoeft in te boeten. Wat dat betreft komt het dus overeen met een 'Sport' knopje op andere auto's, enig verschil is dat wij er 'DSTC voor uitzetten,' en dat vind ik een beetje misleidend/ontmoedigend, immers, DSTC kun je helemaal niet uitzetten. Het staat ook in de omschrijving: door uitvinken zet je Sport modus aan.

Volgens mij hebben we ze door, onze geliefde boefjes bij Volvo! DSTC Sport modus moet AAN!

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:08
door Cascam
dbt schreef:
Cascam schreef:Als ik mijn "DTSC SPORT" aanzet zie ik het op mijn dashboard, alleen zie ik dan niet meer dat mijn regensensor aanstaat, da's wel een beetje knullig,..
Als het goed is zit er een groen ledje op je ruitenwisserhendel als hij aan staat. Zit niet op een goed zichtbare plek maar daar zou je het aan kunnen zien ;)
Idd, ACHTER MIJN STUUR JA!!!! :lol: :lol:

Dat had ik gemerkt, alleen zie je dat niet tijdens het sturen, als je zo'n twijfel momentje hebt,... "Heb ik em nou wel,.... Of niet???"

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:17
door Cascam
Vandaag weer ff getest, ook in de snelle bochten en rotondes,... Tja,... Idd heb je nu wel wielspin als je de rotonde afkomt,...
Om nou te zeggen dat ik hem feller vind in snelle bochten,... Ik vind hem iig niet prettiger aanvoelen, maar dat kan ook omdat ik geen sport onderstel heb,
Ik denk dat de DTSC modus aan, precies de grens is van het standaard onderstel, dan merk je ook de fijne correcties van de auto,
Met DTSC modus uit ga je toch iets feller door de bocht, en dan begint hij toch wat ongecontroleerd over te hellen, zeker icm 16" winterbanden,..

Ik denk dat de "R" en "Dynamic line" rijders meer profijt hebben van het uitschakelen van DTSC,..

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:34
door Cavallino
Goh, dat ga ik ook eens proberen. Eens zien wat hij dan in z'n 1 doet.

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:35
door V40Rdesign
Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:43
door Cavallino
V40Rdesign schreef:Ik zeg meten is weten en ik weet dat het niet echt een verschil is en ik heb gemeten.
Maar er kan een verschil zijn tussen het Gevoel en de Kille Cijfers.

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:51
door CHRISITO
En wat is er gemeten?:)