Auto in de brand ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Nee. Maar ik heb me inmiddels laten vertellen dat je wel kunt zien of het ding aan vervanging toe is, als je er verstand van hebt uiteraard.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
volvomen-1
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 09.02.2005 - 19:03
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

Deze trillingsdemper kan een hoop ellende geven...!!!!! Dit kostte mij over de duizend euro, omdat de distr. riem ook was beschadigd. Dus bij twijfel wisselen ! Volgens mij is dit evenals de vacuümpomp een probleem van die VW transporter motoren. Dus bij de 2e distr. riem wissel altijd de trilliningsdemper meevervangen. Dit kan voor een redelijk gering bedrag een hoop ellende voorkomen.

Het lullige was dat het gerammel van de vacuumpomp ongeveer hetzelfde klonk als de poelie (tr. demper)

Een test om te "horen" of het de vacuumpomp is, bij stationair toerental het rempedaal en paar keer intrappen. dan houd het gerammel even op.
Luister maar eens naar de VW busjes en Volvo's met deze motor, vaak hoor dit gerammel.
V70 D5, Silver metallic, 225.000 km. en net weer nw. voorbanden...
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Bij de dealer wisten ze te melden dat vaak ook een bijna verrotte waterpomp de oorzaak kan zijn van het stuklopen van die trillingsdemper.

Volgens mij wil je dat ook niet meemaken, dat de waterpomp vastloopt. Dan is de schade niet meer te overzien.
Verder werd gezegd dat het probleem met een defecte trillingsdemper overwegend (of was het nou uitsluitend?) bij diesels voor kwam.
Gast

Frumpy schreef:Bij de dealer wisten ze te melden dat vaak ook een bijna verrotte waterpomp de oorzaak kan zijn van het stuklopen van die trillingsdemper.

Volgens mij wil je dat ook niet meemaken, dat de waterpomp vastloopt. Dan is de schade niet meer te overzien.
Verder werd gezegd dat het probleem met een defecte trillingsdemper overwegend (of was het nou uitsluitend?) bij diesels voor kwam.

Ik kan nog niet de link leggen tussen de waterpomp en de trillingsdemper. WIE WEL???

Inderdaad een diesel is hier vele malen gevoeliger voor, maar...... heel soms ook een benzine.
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Zou iemand eens een fotootje met een pijl er op of zo kunnen maken naar die trillingsdemper??? Ja ik weet het, ik ben een leek wat auto's aangaat. :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hallo, nog even inhakend op de trillingsdemper.

Ik hoop niet dat het ooit nodig zal zijn om deze bij mijn S80 2,5T te moeten vervangen, maar mocht het t.z.t. gebeuren, is deze dan makkelijk zelf te vervangen?

Las ergens dat het motorblok losmoet, omdat deze deels moet zakken? Of is dit alleen bij bepaalde types?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Blok hoeft zeker niet te zakken. Als je het rechter voorwiel weghaalt kun je de poelie zo zien zitten. Dit is een zwak punt bij de 2.5D motoren. D5 motoren hebben hier vooralsnog geen last van. De benzine varianten ook niet. Je kunt overigens goed controleren of de poelie stuk is. Hij bestaat uit een binnenste deel en een buitenste deel, met daartussen rubber. Als het rubber slecht wordt gaan de twee delen tov elkaar verschuiven. Door een streep over de twee delen te zetten is achteraf te controleren of deze delen tov elkaar verschuiven en de poelie moet worden vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Ed, bedankt voor de info, hopelijk zal het nooit aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ed, kan dat ook een reden zijn van het klapperen van mijn multieriem, of kan dat er niet mee te maken hebben?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Vandaag precies hetzelfde meegemaakt met mijn 2.5 D van eind 2000:
Ik reed vanmiddag weg bij een klant en merkte dat mijn stuurbekrachtiging het niet meer deed.
Ik zag even later een melding "Laadsyteem service" in het display staan.
Gelukkig was ik vlak bij huis en een km van een garage. Ik reed voorzichtig verder om deze garage te bereiken toen met zo'n 50km/u ineens een klap en een hoop stank en rook. Ik zag iets in mijn achteruitkijkspiegel op de weg stuiteren.

De motor maakte een ratelend geluid, meteen in de berm gezet en afgezet. 50m teruggelopen en een gloeiend hete krukaspully met een zwart stuk rubber van de weg gehaald (Met een stok...)

Naar de garage gelopen en met de servicetruck en een monteur teruggegaan.

Voorlopig is de diagnose dat er waarschijnlijk geen verdere schade aan de motor is maar je schrikt je helemaal de pleuris.
Ik rijd al 20 jaar Volvo en zelfs met de oudste barrels heb ik nog nooit meegemaakt dat er rijdend onderdelen van een motor af vliegen.

Gelukkig heb ik nog garantie maar vrolijk wordt je er niet van..........
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hoe is het mogelijk zeg! Wat gaf je dealer aan als mogelijke reden?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
C.Igar
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 04.02.2007 - 01:01

Oeh, ben ik blij dat de mijne tijdens het vervangen van de distri is meegenomen. De volvo specialist belde daar toen nog over, en ik baalde wel want waren inderdaad weer extra kosten, maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik 'm toch heb laten vervangen. Volgens mij verliest dat rubber gewoon z'n kracht waardoor de buitenring eraf kan lopen volgens mij.

Volvo XC70 D4 2.4 AWD 5-cilinder Summum 2015 MY2016
Volvo XC70 D5 Geartronic Summum 2008
Volvo C70 D5 Geartronic Summum 2007
Volvo XC70 D5 Geartronic Prestige 2004 (xenon-rti-standverwarming-iMIV-rear view cam-Danhag comfort call-fasttech)
Volvo C70 Cabrio 2.4T Prestige 2001 (SE: two tone leer uitvoering)
Volvo V70 2.5D comfort 2000 - Fasttech 170Pk - 339.000km

BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Paul schreef:Hoe is het mogelijk zeg! Wat gaf je dealer aan als mogelijke reden?
Sja, dat heb ik dus ook gevraagd aan de ANWB monteur, de monteur van de plaatselijke garage en de dealer. Ze zeiden eigenlijk allemaal hetzelfde:

Het schijnt moeilijk te zijn dit bekende euvel van te voren vast te stellen, die trillingsdemper kan blijkbaar gaan bij zowel 80.000 als 300.000 km en zelden worden er voorzorgsvervangingen gedaan. Dus iedereen die nu rondrijd in een 2.5 TDi met wat km's op de klok doet er verstandig aan dat ding bij de volgende beurt goed te laten controleren.

In ieder geval ben ik blij dat het nu is gebeurd en niet over twee weken in de Provence...........;)
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zoiets kan alleen bij de TDI gebeuren? Dus D5's en benzine's (al dan niet met turbo) lopen geen gevaar?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ik weet het niet zeker, maar voorzover ik weet is dit een typisch kwaaltje van de (VAG) TDI motor.
Jeroen

V50 1.6 benzine
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Volvozoeker, ik ben ook een semi-leek, maar zou ook graag een Vadis afbeelding of foto zien.
Mijn stuurbekrachtiging maakt bij lage toeren en verdraaien van stuurwiel ook een brommend geluid dat eveneens voelbaar is.
Bij heel warm weer is er geen,merkbaar, problemen.
Garage heeft tot nu toe het geluid wel gehoord maar kan het niet lokaliseren.
IkeV70 schrijft "Het hart van de krukaspoulie is van rubber", dit zou kunnen verklaren dat ik bij koud weer(hard rubber) wel en bij warm weer(zacht rubber)geen bijgeluiden heb.
Distributieriem incl alle rollen zijn 25.000km terug vervangen.Zit daat die poelie ook bij?

BArtV70
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

De trillingsdemper is eigenlijk het buitenste deel van de krukas pully. Deze komt er dus vanaf en je multiriem drijft geen dingen meer aan als dynamo, stuurbekrachtiging, airco etc. Het is een metalen ring die om de kukaspully zit met een rubber. Dat rubber gaat dus kapot met als gevolg het idee dat je auto in de brand staat.

Net zoals topicstarter had ik dezelfde symtomen: Stuurbekrachtiging die niet meer werkt en servicemelding "Laadsysteem service".

Hier een foto van het beruchte onderdeel waar de rubber ring tussen binnen en buitenste gedeelte goed te zien is (Audi/V70 2.5TDI):

Afbeelding

Ik heb even een screenshot uit Vadis gehaald met de nog intacte trillingdemper:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Black Sapphire D5
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 09.09.2007 - 20:53

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald namelijk de krukaspoelie en de dynamopoelie. Beiden hebben volgens mij een trillingsdemper. Gezien de kostenopgaaf van 500 euro denk ik dat het in dat geval (slechts) om de dynamopoelie gaat.
heb zelf ook het genoegen gehad om een kapotte krukaspoelie te ervaren. De rekening daarvan was beduidend hoger nl rond de 1000 euro.
Bij vervanging van de krukaspoelie moet nl ook de distributieriem (weer) worden vervangen.
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Nee, trillingsdemper zit rechtstreeks op de krukas (Zie Vadis tekening)

Hier zie je de hele multiriem assemlage (dus NIET de distr. riem!) met de aangedreven onderdelen inclusief de dynamo, de distributieriem zit meer aan de binnenkant naar de motor. De tekening in het kader (5) laat duidelijk de trillingsdemper linksonder zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Idd, bij mij is ook de krukaspoelie vervangen, en dat kan zonder de distributieriem te vervangen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”