Pagina 2 van 3
Geplaatst: 21.06.2006 - 20:03
door IkeV70
Nee. Maar ik heb me inmiddels laten vertellen dat je wel kunt zien of het ding aan vervanging toe is, als je er verstand van hebt uiteraard.
Geplaatst: 22.06.2006 - 17:16
door volvomen-1
Deze trillingsdemper kan een hoop ellende geven...!!!!! Dit kostte mij over de duizend euro, omdat de distr. riem ook was beschadigd. Dus bij twijfel wisselen ! Volgens mij is dit evenals de vacuümpomp een probleem van die VW transporter motoren. Dus bij de 2e distr. riem wissel altijd de trilliningsdemper meevervangen. Dit kan voor een redelijk gering bedrag een hoop ellende voorkomen.
Het lullige was dat het gerammel van de vacuumpomp ongeveer hetzelfde klonk als de poelie (tr. demper)
Een test om te "horen" of het de vacuumpomp is, bij stationair toerental het rempedaal en paar keer intrappen. dan houd het gerammel even op.
Luister maar eens naar de VW busjes en Volvo's met deze motor, vaak hoor dit gerammel.
Geplaatst: 22.06.2006 - 19:23
door Frumpy
Bij de dealer wisten ze te melden dat vaak ook een bijna verrotte waterpomp de oorzaak kan zijn van het stuklopen van die trillingsdemper.
Volgens mij wil je dat ook niet meemaken, dat de waterpomp vastloopt. Dan is de schade niet meer te overzien.
Verder werd gezegd dat het probleem met een defecte trillingsdemper overwegend (of was het nou uitsluitend?) bij diesels voor kwam.
Geplaatst: 22.06.2006 - 21:22
door Gast
Frumpy schreef:Bij de dealer wisten ze te melden dat vaak ook een bijna verrotte waterpomp de oorzaak kan zijn van het stuklopen van die trillingsdemper.
Volgens mij wil je dat ook niet meemaken, dat de waterpomp vastloopt. Dan is de schade niet meer te overzien.
Verder werd gezegd dat het probleem met een defecte trillingsdemper overwegend (of was het nou uitsluitend?) bij diesels voor kwam.
Ik kan nog niet de link leggen tussen de waterpomp en de trillingsdemper. WIE WEL???
Inderdaad een diesel is hier vele malen gevoeliger voor, maar...... heel soms ook een benzine.
Geplaatst: 23.06.2006 - 14:24
door VolvoZoeker
Zou iemand eens een fotootje met een pijl er op of zo kunnen maken naar die trillingsdemper??? Ja ik weet het, ik ben een leek wat auto's aangaat.

Geplaatst: 11.05.2007 - 08:45
door Frumpy
Hallo, nog even inhakend op de trillingsdemper.
Ik hoop niet dat het ooit nodig zal zijn om deze bij mijn S80 2,5T te moeten vervangen, maar mocht het t.z.t. gebeuren, is deze dan makkelijk zelf te vervangen?
Las ergens dat het motorblok losmoet, omdat deze deels moet zakken? Of is dit alleen bij bepaalde types?
Geplaatst: 11.05.2007 - 12:30
door edraket
Blok hoeft zeker niet te zakken. Als je het rechter voorwiel weghaalt kun je de poelie zo zien zitten. Dit is een zwak punt bij de 2.5D motoren. D5 motoren hebben hier vooralsnog geen last van. De benzine varianten ook niet. Je kunt overigens goed controleren of de poelie stuk is. Hij bestaat uit een binnenste deel en een buitenste deel, met daartussen rubber. Als het rubber slecht wordt gaan de twee delen tov elkaar verschuiven. Door een streep over de twee delen te zetten is achteraf te controleren of deze delen tov elkaar verschuiven en de poelie moet worden vervangen.
Geplaatst: 11.05.2007 - 18:58
door Frumpy
Ed, bedankt voor de info, hopelijk zal het nooit aan de orde zijn.
Geplaatst: 11.05.2007 - 19:49
door Oceanracer
Ed, kan dat ook een reden zijn van het klapperen van mijn multieriem, of kan dat er niet mee te maken hebben?
idem dito......
Geplaatst: 01.07.2008 - 23:46
door BarnOwl
Vandaag precies hetzelfde meegemaakt met mijn 2.5 D van eind 2000:
Ik reed vanmiddag weg bij een klant en merkte dat mijn stuurbekrachtiging het niet meer deed.
Ik zag even later een melding "Laadsyteem service" in het display staan.
Gelukkig was ik vlak bij huis en een km van een garage. Ik reed voorzichtig verder om deze garage te bereiken toen met zo'n 50km/u ineens een klap en een hoop stank en rook. Ik zag iets in mijn achteruitkijkspiegel op de weg stuiteren.
De motor maakte een ratelend geluid, meteen in de berm gezet en afgezet. 50m teruggelopen en een gloeiend hete krukaspully met een zwart stuk rubber van de weg gehaald (Met een stok...)
Naar de garage gelopen en met de servicetruck en een monteur teruggegaan.
Voorlopig is de diagnose dat er waarschijnlijk geen verdere schade aan de motor is maar je schrikt je helemaal de pleuris.
Ik rijd al 20 jaar Volvo en zelfs met de oudste barrels heb ik nog nooit meegemaakt dat er rijdend onderdelen van een motor af vliegen.
Gelukkig heb ik nog garantie maar vrolijk wordt je er niet van..........
Geplaatst: 02.07.2008 - 10:03
door Paul
Hoe is het mogelijk zeg! Wat gaf je dealer aan als mogelijke reden?
Geplaatst: 02.07.2008 - 12:42
door C.Igar
Oeh, ben ik blij dat de mijne tijdens het vervangen van de distri is meegenomen. De volvo specialist belde daar toen nog over, en ik baalde wel want waren inderdaad weer extra kosten, maar als ik dit zo lees ben ik blij dat ik 'm toch heb laten vervangen. Volgens mij verliest dat rubber gewoon z'n kracht waardoor de buitenring eraf kan lopen volgens mij.
Geplaatst: 02.07.2008 - 13:21
door BarnOwl
Paul schreef:Hoe is het mogelijk zeg! Wat gaf je dealer aan als mogelijke reden?
Sja, dat heb ik dus ook gevraagd aan de ANWB monteur, de monteur van de plaatselijke garage en de dealer. Ze zeiden eigenlijk allemaal hetzelfde:
Het schijnt moeilijk te zijn dit bekende euvel van te voren vast te stellen, die trillingsdemper kan blijkbaar gaan bij zowel 80.000 als 300.000 km en zelden worden er voorzorgsvervangingen gedaan. Dus iedereen die nu rondrijd in een 2.5 TDi met wat km's op de klok doet er verstandig aan dat ding bij de volgende beurt goed te laten controleren.
In ieder geval ben ik blij dat het nu is gebeurd en niet over twee weken in de Provence...........

Geplaatst: 02.07.2008 - 13:39
door Oceanracer
Zoiets kan alleen bij de TDI gebeuren? Dus D5's en benzine's (al dan niet met turbo) lopen geen gevaar?
Geplaatst: 02.07.2008 - 14:45
door BarnOwl
Ik weet het niet zeker, maar voorzover ik weet is dit een typisch kwaaltje van de (VAG) TDI motor.
Geplaatst: 02.07.2008 - 15:39
door bartv70
Volvozoeker, ik ben ook een semi-leek, maar zou ook graag een Vadis afbeelding of foto zien.
Mijn stuurbekrachtiging maakt bij lage toeren en verdraaien van stuurwiel ook een brommend geluid dat eveneens voelbaar is.
Bij heel warm weer is er geen,merkbaar, problemen.
Garage heeft tot nu toe het geluid wel gehoord maar kan het niet lokaliseren.
IkeV70 schrijft "Het hart van de krukaspoulie is van rubber", dit zou kunnen verklaren dat ik bij koud weer(hard rubber) wel en bij warm weer(zacht rubber)geen bijgeluiden heb.
Distributieriem incl alle rollen zijn 25.000km terug vervangen.Zit daat die poelie ook bij?
BArtV70
Geplaatst: 02.07.2008 - 16:13
door BarnOwl
De trillingsdemper is eigenlijk het buitenste deel van de krukas pully. Deze komt er dus vanaf en je multiriem drijft geen dingen meer aan als dynamo, stuurbekrachtiging, airco etc. Het is een metalen ring die om de kukaspully zit met een rubber. Dat rubber gaat dus kapot met als gevolg het idee dat je auto in de brand staat.
Net zoals topicstarter had ik dezelfde symtomen: Stuurbekrachtiging die niet meer werkt en servicemelding "Laadsysteem service".
Hier een foto van het beruchte onderdeel waar de rubber ring tussen binnen en buitenste gedeelte goed te zien is (Audi/V70 2.5TDI):
Ik heb even een screenshot uit Vadis gehaald met de nog intacte trillingdemper:
Geplaatst: 02.07.2008 - 18:14
door Black Sapphire D5
Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald namelijk de krukaspoelie en de dynamopoelie. Beiden hebben volgens mij een trillingsdemper. Gezien de kostenopgaaf van 500 euro denk ik dat het in dat geval (slechts) om de dynamopoelie gaat.
heb zelf ook het genoegen gehad om een kapotte krukaspoelie te ervaren. De rekening daarvan was beduidend hoger nl rond de 1000 euro.
Bij vervanging van de krukaspoelie moet nl ook de distributieriem (weer) worden vervangen.
Geplaatst: 02.07.2008 - 18:29
door BarnOwl
Nee, trillingsdemper zit rechtstreeks op de krukas (Zie Vadis tekening)
Hier zie je de hele multiriem assemlage (dus NIET de distr. riem!) met de aangedreven onderdelen inclusief de dynamo, de distributieriem zit meer aan de binnenkant naar de motor. De tekening in het kader (5) laat duidelijk de trillingsdemper linksonder zien.
Geplaatst: 03.07.2008 - 00:34
door IkeV70
Idd, bij mij is ook de krukaspoelie vervangen, en dat kan zonder de distributieriem te vervangen.