Pagina 2 van 3

Re: verbruik

Geplaatst: 27.12.2013 - 20:44
door lint
Volvovirus schreef:Misschien een domme vraag, maar hoe kun je zien of de auto aan het regenereren is?
Het verbruik neemt behoorlijk toe tijdens het regeneratieproces, is goed te zien op de BC.

Geplaatst: 27.12.2013 - 22:55
door jeroenbunte
Heeft een 163 pk 2.4D wel een roetfilter dan? de 185 pk euro 4 wel. Maar de 163 pk is volgens mij de oude D5, zonder roetfilter.....

Geplaatst: 27.12.2013 - 23:51
door pieneman
@jeroen,

Die van mij heeft het nieuwe blok, geloof D5244T4, en dezelfde specs als de oude D5. En ja, ook een roetfilter heb ik erbij gekregen.

@all,
Nog niet op de snelweg geweest, maar zal het snel testen. Wellicht had het weer afgelopen dinsdag wel invloed op mijn verbruik. Ik hoop het wel maar zal het snel laten weten.

Bedankt voor de vele berichten hierover.

Geplaatst: 28.12.2013 - 05:02
door Fredhead
De 2.4D heeft inderdaad ook een roetfilter en is gewoon de 185 pk D5, maar dan een beetje teruggeschroefd

Geplaatst: 28.12.2013 - 10:04
door jeroenbunte
Oke, nou ik heb de D5 185 pk. Hij heeft 208.000 gelopen. En als ik 100 km/u rijdt in de 5 dan gebruikt ie rond de 4,0 tot 4,5 op de verbruiksmeter. Bij 120 km/u is dat rond de 5.0 tot 5.5 in de 5e en in de 6e iets meer. Bij 135 in de 5e zo rond de 6.0 maar bij 135 in de 6 weer 5.5.

Al deze getallen wijken af van de werkelijkheid, wat ie bij mij over 1 tank gemiddeld aangeeft (meestal rond de 5.0 mag ik 1 bij optellen, dus 6.0)

Ik heb nu over een heel jaar 6.12 l / 100km
Mijn zuinigste volle tank was 5.89 l / 100km 1062 km op 62,5 liter

Ik rij de hele tank veel zuiniger tot hij gaat regenereren. Dan gaat ie bij 120 km/u zo naar een verbruik van 6.5 tot wel 7.0 op de snelweg kan dit maar zo 30 tot 40 minuten duren soms. En het gebeurt elke tank wel een keer. Ik denk zo om de 1200 km. Daar zakt het gemiddelde verbruik enorm van in.

Geplaatst: 28.12.2013 - 10:56
door Jers3n
Regeneratie zou volgens boekje elke 300-900 km (afh van rijstijl etc.) plaatsvinden, dus 1x per tank klopt wel. Maar dat duurt bij ons zeker geen 30-40 minuten, met +/- 20 min is het wel gebeurt.
Overigens is het wel mijn ervaring dat op de snelweg de windrichting tov de rijrichting toch redelijk wat invloed heeft op de BC verbruikscijfers.

Geplaatst: 28.12.2013 - 11:29
door lint
Bij mijn S80 D5 duurt de regeneratie van het roetfilter ongeveer 20 minuten en het interval is erg afhankelijk van de omstandigheden, bij meer kortere ritten start de regeneratie eerder dan bij veel langere ritten.

Geplaatst: 28.12.2013 - 18:59
door pieneman
Vandaag even kunnen testen op de snelweg
Heen met wind tegen:
120 km/u: 6,8 tot 7,3 ltr/100km
100 km/u: 5,5 tot 5,7 ltr/100km

Terug met wind in de rug:
120 km/u: 6 tot 6,4 ltr/100km
100 km/u: 4,4 tot 5 ltr/100km

Misschien door de automaat, maar toch aan de hoge kant als je het mij vraagt.

Zal iig de inlaat eens controleren op roet afzetting. Daarnaast ligt het wellicht wel aan de verstuivers die het einde hebben bereikt aangezien ie bij koude start want onregelmatig loopt gedurende een halve tot hele minuut stationair.

Geplaatst: 28.12.2013 - 20:14
door pieneman
Alhoewel de opgave volgens internet 6 ltr/100 kilometer op de snelweg is, 10,5 in de stad en 7,5 gecombineerd zal het wel kloppen. Als de BC niet in zijn eigen voordeel rekent.

Geplaatst: 28.12.2013 - 20:54
door kuupertie
frequentie en duur van regeneratie is een softwareupdate voor geweest. Mijne deed het ook +/- 1x per 1.000 KM +/- een half uur. Na de software update vaker en korter.

Verbruik is ook enorm afhankelijk van snelheden en temperatuur. Ik zal bijna een jaar lang op 5.5 liter (reset nooit) gemiddeld. De laatste tijd agressiever, kortere stukjes en hogere snelheden; zit nu op 5.7 liter.

Geplaatst: 28.12.2013 - 21:59
door jeroenbunte
Die bewuste update heeft ie in 2008 al gehad. 3 maand geleden ook nog de nieuwste update gehad.

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:20
door 4wielen
Pieneman, ik merk momenteel ook een iets hoger verbruik dan ik hiervoor schetste. Ik heb mijn Excel er eens op nageslagen en mijn D5 verbruikt iets (5-10%) meer in de winterperiode. Komt wsl door winterbanden, meer stroomverbruik in de auto om op te warmen en andere samenstelling van de brandstof.

Geplaatst: 31.12.2013 - 16:28
door pieneman
Er loopt een topic over de verstuivers die ik weer niet wil vervuilen met mijn vraag. Maar ik heb net even met Vida de correctie van de verstuivers uitgelezen. Onderstaand resultaat......iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen mbt status van de verstuivers?

Geplaatst: 02.01.2014 - 21:37
door kuupertie
Edraket

Geplaatst: 02.01.2014 - 21:46
door Fredhead
Vandaag redelijk windstil met 110 km/h op de cruise control een verbruik van 6 liter per 100 km op de boardcomputer.
Bleef heel wat kilometers op deze waarde of erg kort in de buurt ervan, de wind heeft dus wel wat invloed op het verbruik ook al komt deze niet recht van voren of in stormkracht

Geplaatst: 02.01.2014 - 21:47
door sbv
lijkt mij nog goed, alles zit in zelfde orde grootte

Geplaatst: 02.01.2014 - 23:54
door pieneman
@Ferdi, vergelijkbaar dus. Zal het ermee (moeten) doen.
@SBV, Bedankt voor de info!

Iemand nog een idee waar het onregelmatig lopen vandaan komt bij koude start. De benaming weet ik niet, maar probeer het uit te leggen: De vijfcilinder loopt alsof de vijf cilinders achter elkaar de inspuiting krijgen maar eentje niet meedoet (ontsteekt). Dan krijg je op het gehoor een soort schommeling, de overige vier moeten de uitgevallen cilinder compenseren. Begrijpen jullie :)

Bedankt weer voor de feedback!

Re: Hoog verbruik 2.4D 2006

Geplaatst: 19.01.2014 - 14:29
door volvofan90
Dat je een hoger verbruik hebt is wel beetje logisch. Je hebt 160 ipv 130 pk, het is een automaat. Welke maat hebben je banden?
Zelf rij ik met een S60 2004 (130pk), en daar rij ik gemiddeld 5,5l/100km (in de zomer haal ik wel gemakkelijker de 5l/100km, komt waarschijnlijk omdat de motor in de winter wat langer moet opwarmen.)
En natuurlijk ook een euro 4 norm motor dat van je.

Re: Hoog verbruik 2.4D 2006

Geplaatst: 21.01.2014 - 12:59
door Thijs
Ik heb bij wind in de zij en 120 km/h tussen de 6.5 en 7 liter voor staan. Het is de 2.4D handbak. Bijzonder vind ik altijd dat mensen zuiniger rijden met deze motor config.

Wind en weer maken trouwens wel een groot verschil. In de zomer is mijn gemiddelde 6.3 en in de winter 6.8 op de BC. Laatst een tank wat vlotter gereden, 135 op de teller en ik had aan de pomp een verbruik van 1:14. Oops! De tank erna heb ik de A-C uit gezet en ben niet harder als 100 gaan rijden. Gebruik bij pomp: 1:16. Dat scheelt dus ruim 150 km op een tank!

Vergelijken van verbruiken is denk ik sowieso erg lastig. Hoe hard rij je en welke afstanden. Vijf stoplichten op een traject zal al een significant verschil maken, ook al is de reis bv 150 km waarvan q140 snelweg is en alleen het laatste stuk stad.

Re: Hoog verbruik 2.4D 2006

Geplaatst: 23.01.2014 - 12:38
door marc400
Dat kan je niet direct zien. Je kan het herkennen aan het stijgen van het actuele verbruik op kruissnelheid (snelweg). Het actuele verbruik stijgt minstens 1,5 l/km. Dat duurt tot regeneratie klaar is. Ik weet niet precies hoeveel km dat duurt, maar is variabel. Volgens mij duur het bij mij vrij kort, 10 minuten of zo.

Overigens is mijn verbruik met 6-handbak, euro 4, 185 pk gemiddeld nu 5,5 liter per 100 km. Veel stukken met spitsstrook, dus 100 max. Gemiddelde snelheid op bc is 77km/u.