V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Montalbano
3rd Gear member

Ik heb me vooralsnog tot reguliere snelheden gehouden met stukken tot 150 en vind het absoluut niet tegenvallen. Of beter gezegd: eigenlijk heel prettig!
Het rijdt heel anders dan een A6, maar zeker niet slechter. Gewoon anders. Of dat op echt hoge snelheden ook zo zal zijn is afwachten maar vind ik ook niet zo belangrijk, voor die 3x dat ik ergens kom waar dat mag (en het dan ook nog eens kan) zal ik de bochten vast wel doorkomen.
Heb winterbanden op 2.8bar.
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
RoaldH
6th Gear member

Mijn zomerbanden (245/40 R18) voelen stabieler (minder dweilerig) aan dan de winterbanden boven de 150 km/h.

@Montalbano: herkenbaar en mee eens (ex BMW rijder).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
tomtom
3rd Gear member

jvov60 schreef:
tomtom schreef:
evol schreef:Rij jij ook op winterbanden, tomtom?

Afgelopen week in Duitsland geweest en daar met de power knop aan wat gas gegeven. Het waaide wel wat, maar de auto werd erg zoekerig en onrustig. Mijn vriendin vond het eng worden en ik heb het dus bij 170 voor gezien gehouden.

Op de terugweg rustig aan naar de 160 gegaan en cruise control erop. Ging beter, maar nog steeds niet superstrak naar mijn gevoel.

Het weggedrag valt mij dus ook nog wat tegen. Hopelijk brengt 18 inch met zomerbanden daar nog wat verandering in straks.
Nope, "gewoon" 18 inch Conti's PC5 (45/235) met ongeveer 2.6 bar. Van winterbanden zou ik dat gedrag inderdaad iets meer verwachten. Ik zal een "spelen" met de stuurbekrachtiging want ook ik heb de STB optie.
Dan eerst maar eens 3.0 bar in je bandjes doen zoals voorschreven zou ik zeggen...
Vind ik best hoor maar min dealer levert de auto op 2.5 bar af dus wat mij betreft een tikkie raar. Ik ga dat dus maar eens proberen. Wat ik wel raar vind is het "gemak" waarmee sommigen het accepteren. Tenslotte zet Volvo de V60 als 1 van de meest dynamische modellen die ze hebben gemaakt in de markt en roemen ze de wegligging. Ik heb nergens gelezen/gehoord dat ik hier een concessie moet doen omdat het een PIH is (i.t.t. bijvoorbeeld het verbruik bij het rijden op diesel).
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
RoaldH
6th Gear member

@tomtom: iets meer bandendruk doet wonderen. ;)
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
daaldijk
2nd Gear member

tomtom schreef:
jvov60 schreef:
tomtom schreef: Nope, "gewoon" 18 inch Conti's PC5 (45/235) met ongeveer 2.6 bar. Van winterbanden zou ik dat gedrag inderdaad iets meer verwachten. Ik zal een "spelen" met de stuurbekrachtiging want ook ik heb de STB optie.
Dan eerst maar eens 3.0 bar in je bandjes doen zoals voorschreven zou ik zeggen...
Ik heb nergens gelezen/gehoord dat ik hier een concessie moet doen omdat het een PIH is (i.t.t. bijvoorbeeld het verbruik bij het rijden op diesel).
sterker nog: in de commercial van de PIH gaat het zelfs over geen concessies doen. Nou.....

Maar is er iemand die de D6 kan vergelijken met de D5? Dat is echt interessant.
XC90 T8
BMW 330 cabriolet
s60magic
4th Gear member

Komt me bekend voor, ik heb de auto opgehaald met 18 inch zomerbanden Conti na een paar weken toch maar eens naar Duitsland, daar dik 200 gereden en snaar strak sturen. Vorige week mijn winterbanden er onder ook 18 inch Conti en bij 160 schrok ik me rot, dweilen als een gek ik durfde niet harder. Bij een tankstation mijn bandenspanning verlaagd van 3,3 naar 2,8 en daar zat het probleem. Nu stuurt hij weer zoals het hoort. De dealers pompen de banden veel te hard op.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Pvdveen
2nd Gear member

diesel01 schreef:Je had dus nooit van Audi moeten afstappen.
Je word nu door Audirijders om de oren gereden en als Audirijders ergens een hekel aan hebben...is het een ander voor laten gaan.
Maar had je gedacht dat het onderstel van een pih een S-line kan evenaren??
De Pih heeft toch andere "voordelen"?
Die voordelen maken veel goed :P
En dat het geen A6 zou zijn daar heb ik bewust voor gekozen. In deze economische omstandigheden vond ik dat ik het niet kon maken om opnieuw een A6 te gaan rijden.
Maar ik had wel verwacht dat de het stuur gedrag van de D6 met de optie snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging meer aangepast zou kunnen worden naar mijn persoonlijke wens. Na de winter maar eens afwachten hoe het op de zomerbanden gaat.
Volvo V60 PIH MY14 Saville Grey. Licht leer sport stoelen, donkere hemel. Met SCT
s60magic
4th Gear member

Ik snap het niet, ik heb een klant die ook een A6 reed en hij is helemaal weg van de PIH.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
plugger
1st Gear member

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die niet de optie snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebben.

Nu rij ik een MY11 V60 T5 zonder die optie en heb absoluut geen problemen met de wegligging. Tegen het advies van de dealer in heb ik die optie dan ook weggelaten in de V60 PIH bestelling. Ik hoop dat ik daar geen spijt van krijg en dat mijn PIH dan qua stuurgedrag in de buurt zal komen van mijn huidige V60.
MY15 V60 D6 Plug-in Hybrid Ember Black Beechwood/Offblack - Titania
MY11 V60 T5 Ember Black Summum - Beechwood - Sleipner
MY03 S60 T5 Maya Yellow Pearl
Superfunky
5th Gear member

Godsamme! Ben ik daar ff leker een avondje van de A6 aan 't genieten (mwah, Vorarlberg/'t Gooi in 6,5 uur, doe dat maar eens na met een PiH!!!), zitten jullie de hele avond zonder mij te kletsen over m'n favoriete onderwerp!!

Laat ik er dit over zeggen:
- ja tom, je mag ff rijden ;)
- Roald heeft gelijk, voor 18 inch Conti met 1800kg is 2.6 te weinig, zet ze eens op 3.0
- mijn probleem met Volvo's (los van alle imago perikelen) is altijd geweest dat ik de wegliging matig vond. Prima voor de gemiddelde Volvo-rijder; type: rustig, af en tie eens flink gas, maar vooral rechtuit, altijd netjes en bedaard (en ja, vaak ook bebaard :) :) ).
Kortgezegd: de auto's gaan niet op rails door de bocht, maar zoeken en happen als je flink gas geeft.
Tot ik een keertje in de Volvo van een vriendje reed die er een Heico onderstel onder had, toen was 't bijna Duits goed. Niet BMW, maar prima Audi waardig, if you know what I mean.
Het gewicht van de PiH maakt duideljk al één en ander goed, dat was ook te verwachten, maar snel was ook al duidelijk dat er een ander onderstel nodig was voor types zoals ik (en Tom, dus neem je chequeboek maar mee, gaat duur avondje worden!).
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

plugger schreef:Ik ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die niet de optie snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebben.

Nu rij ik een MY11 V60 T5 zonder die optie en heb absoluut geen problemen met de wegligging. Tegen het advies van de dealer in heb ik die optie dan ook weggelaten in de V60 PIH bestelling. Ik hoop dat ik daar geen spijt van krijg en dat mijn PIH dan qua stuurgedrag in de buurt zal komen van mijn huidige V60.
Hier heb je een topic voor mensen die het wel hebben. Ik wilde deze optie graag, omdat ik veel in de bebouwde kom rijdt.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
HansBb
1st Gear member

Superfunky schreef:Godsamme! Ben ik daar ff leker een avondje van de A6 aan 't genieten (mwah, Vorarlberg/'t Gooi in 6,5 uur, doe dat maar eens na met een PiH!!!), zitten jullie de hele avond zonder mij te kletsen over m'n favoriete onderwerp!!

- Roald heeft gelijk, voor 18 inch Conti met 1800kg is 2.6 te weinig, zet ze eens op 3.0
- mijn probleem met Volvo's (los van alle imago perikelen) is altijd geweest dat ik de wegliging matig vond. Prima voor de gemiddelde Volvo-rijder; type: rustig, af en tie eens flink gas, maar vooral rechtuit, altijd netjes en bedaard (en ja, vaak ook bebaard :) :) ).
Kortgezegd: de auto's gaan niet op rails door de bocht, maar zoeken en happen als je flink gas geeft.
Tot ik een keertje in de Volvo van een vriendje reed die er een Heico onderstel onder had, toen was 't bijna Duits goed. Niet BMW, maar prima Audi waardig, if you know what I mean.
Het gewicht van de PiH maakt duideljk al één en ander goed, dat was ook te verwachten, maar snel was ook al duidelijk dat er een ander onderstel nodig was voor types zoals ik (en Tom, dus neem je chequeboek maar mee, gaat duur avondje worden!).
Ben benieuwd naar je ervaringen, worden de Heico onderstellen door de dealer gemonteerd trouwens?
Superfunky
5th Gear member

HansBb schreef:
Superfunky schreef:Godsamme! Ben ik daar ff leker een avondje van de A6 aan 't genieten (mwah, Vorarlberg/'t Gooi in 6,5 uur, doe dat maar eens na met een PiH!!!), zitten jullie de hele avond zonder mij te kletsen over m'n favoriete onderwerp!!

Ben benieuwd naar je ervaringen, worden de Heico onderstellen door de dealer gemonteerd trouwens?
Hangt af van de dealer. De ene wel, de andere niet. De Heico distributeur weet welke dealers. De mijne komt uit Duitsland, daar monteren alle dealers Heico, maar dat is omdat daar een intensievere samenwerking is.
HansBb
1st Gear member

Superfunky schreef:
HansBb schreef:

Hangt af van de dealer. De ene wel, de andere niet. De Heico distributeur weet welke dealers. De mijne komt uit Duitsland, daar monteren alle dealers Heico, maar dat is omdat daar een intensievere samenwerking is.

Ik zal morgen de dealer eens bellen, misschien kan ik dat voor de wintersport nog even regelen :-).
Thom
5th Gear member

Die HEICO set houdt een verlaging in van ca. 30mm, dat is best fors, de R Design houdt het bij 15mm, en dat ziet er al best 'straf' uit.

Ik vrees dat het stuiteren wordt met die sjonnie kit...
Superfunky
5th Gear member

Thom schreef:Die HEICO set houdt een verlaging in van ca. 30mm, dat is best fors, de R Design houdt het bij 15mm, en dat ziet er al best 'straf' uit.

Zeker niet. Berijders die de kit al hebben melden allemaal dat het helemaal geen stuiterbak wordt. Verder betwijfel ik of die 30mm gehaald wordt want ik vind dat er nog steeds een gapend gat tussen band en wielkast zit.

Maarrrrr...., de kit is geen moeten hoor!!
diesel01
Geartronic member

Thom schreef:Die HEICO set houdt een verlaging in van ca. 30mm, dat is best fors, de R Design houdt het bij 15mm, en dat ziet er al best 'straf' uit.

Hahaha paar dobbelstenen aan de spiegel, Anita er naast en met 180+ de doordraaiers door. 8)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Superfunky
5th Gear member

diesel01 schreef:

Hahaha paar dobbelstenen aan de spiegel, Anita er naast en met 180+ de doordraaiers door. 8)
Het blijft me verbazen, die narrow minded eenheidsworsten mentaliteit die veel verstokte Volvo-fielen typeert. Wijkt het een beetje af, ben je meteen een Sjonnie. Nou, 100x liever een Sjonnje dan een grijze muis!
Thom
5th Gear member

Nou nou.. :roll: Ik heb niets tegen het optisch verfraaien en technisch optimaliseren van een Volvo..maar vier dikke uitlaten en spoorverbreders vind ik niet heel chique.

Ik ben heel benieuwd naar foto's van een D6 met de HEICO chassiskit!
lint
Geartronic member

Sommige mensen slaan vaak een beetje door met het verfraaien van hun Volvo, maar zoals al vaker gezegd is: smaken verschillen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”