Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14.06.2006 - 22:17
door smokingman
locus schreef:Een verkoelende uitleg zullen we maar zeggen :)

Toch nog paar vraagjes mbt airco:

1. Als je je airco laat controleren/bijvullen/schoonmaken, hoe gaat dat laatste dan in zijn werk. Ik las hierboven al iets over ultrasoon. Ik dacht altijd dat dat iets met geluid te maken had en niet dat het iets vloeibaars/gasvormig is. Maar moeten die luchtfilters dan niet helemaal vervangen worden of is dat alleen als je een ecc uitvoering hebt?
Bij ons koelt de auto in principe nog goed (genoeg) maar iets frisser zou wel fijn zijn.

2.Het vermogen van de airco schijnt voor dit type dus te klein te zijn. Heeft dat nog enigzins een relatie tot het type motor en of brandstof uitvoering? Maw onze v40 houdt echt enorm in bij het inschakelen vd airco, soms zoveel dat het lijkt of hij af gaat slaan. Dit deed de auto vroeger niet - valt hier nog iets zinnigs over te zeggen.
Luchtfilters vervangen is altijd belangrijk. Een vervuild interieur- of pollenfilter zorgt bijvoorbeeld voor veel minder luchtcirculatie in de auto. Waardoor het effekt van de airco en ook de verwarming minder is.
Bijvullen is simpel gezegt het leeghalen van het systeem en weer vullen, na controle op eventuele lekkages, met de juiste hoeveelheid koudemiddel.
Reinigen van de verdamper is uitwendig. Meestal worden hiervoor spuitbussen met een reinigende vloeistof/schuim voor gebruikt. Hier zijn verschillende merken en soorten in te krijgen. De meeste hebben naast de reinigende functie ook een antibacteriele en antischimmel werking. Soms vormen ze een coating na opdroging waardoor schimmels zich minder snel kunnen hechten aan het oppervlak van de verdamper.

Het probleem van inhouden. Hier kan ik een aantal oorzaken voor bedenken.
1 Het was de afgelopen dagen erg warm. Dat betekent dat de drukken in het systeem veel hoger liggen dan bij lagere buitentemperaturen. Hierdoor moet de compressor veel harder "werken" en vraagt hij meer vermogen dan anders. Dit voel je duidelijk en is "lastig", maar is niet erg.
2 Het kan zijn dat 1 of 2 koelventilatoren (vooraan bij de radiateur) defekt zijn. Hierdoor lopen de drukken nog verder op omdat de condensor zijn warmte niet goed kan afvoeren. Dit kan ook leiden tot oplopen van de temperatuur van je koelvloeistof.
3 Het is mogelijk dat het systeem overvuld is. Teveel aan koudemiddel zorgt voor hogere drukken. En hogere drukken zorgt voor meer gevraagd vermogen.
4 De compressor is aan het "overlijden" en draait daardoor zwaarder dan hij normaal deed. Dit zou je nu het wat koeler is ook moeten merken.

Het is dus wijs om er even naar te laten kijken.

Overigens is het inhouden wel afhankelijk van het type motor. Een sterkere motor zal minder last van de compressor hebben dan een zwakkere. Ik voel hem bij mijn T4 ook in en uit schakelen. Bij warmer weer ook meer dan bij kouder weer.

Geplaatst: 15.06.2006 - 09:20
door v40pokemon
vind het wel mooi om te horen die 10%/jr. Ben blij dat mijn auto van '97 tot vorig jaar dealer onderhouden en nog nooit airco-onderhoud heeft gehad in de vorm van bijvullen of vervangen van gas, na 9 jaar nog een prima airco heeft. niet slecht voor een systeem met nog maar iets van 10-20% vulling...

Geplaatst: 15.06.2006 - 10:00
door MathijsT4
Rare berekening dan.
Je wou zeggen dat je over 5 jaar op -40% zit??

Als je 9 jaar lang 10% zou verliezen zou je nu nog rond de 40% zitten.
Maar er is al gezegd dat 10% voor moderne systemen veel te overdreven is.
Daarbij denk ik dat een systeem wat al de helft kwijt is ook minder snel lekt doordat de druk is afgenomen, dus het drukverschil met de buitenwereld kleiner is geworden.

Stel hij lekt per jaar 5%, dan zit je nu nog op 63% vulling.

Geplaatst: 15.06.2006 - 12:50
door Renkel
10 % van 100 is 10
10 % van 90 is 9
10 procent van 81 is 8,1
dus elk jaar minder lekkage??

Geplaatst: 21.06.2006 - 19:17
door Bugfix
Ok, en nu even een verhaal uit de praktijk:

Mijn V40 1,9 Diesel (95 PK) is afgeleverd door Serva Amersfoort op 18 maart 1999 met 900 gram koudemiddel.

Vandaag, 21 Juni 2006, dus 7 jaar en 3 maanden later heeft een aircobeurt gehad van Furness Car. Was actie van Volvo; voor Eur 149,- reinigen, controleren en: bijvullen. Ik heb alle bonnen nog van de voorgaande eigenaren en die hebben er nooit naar laten kijken, dat is zeker.

Raden hoeveel er bij moest: slechts 200 gram. Dat is dus in totaal 22% verlies in 7,25 jaar oftewel: Net iets meer dan 3% per jaar.

Ik moet zeggen: hij koelt sneller maar om nou te zeggen wat een wereld van verschil... wel stinkt ie tenminste niet meer....

Geplaatst: 21.06.2006 - 19:23
door Renkel
Inderdaad, als je het verhaal op blad 1 leest van Smokingman, dat zegt voldoende, die 10-12% lijkt mij veel.

Geplaatst: 14.05.2007 - 11:45
door panic
10% verlies per jaar of niet. V70 uit '97 koelt ook niet meer.
Weet iemand een betrouwbaar adres nabij Amsterdam?

Geplaatst: 14.05.2007 - 12:18
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 14.05.2007 - 12:26
door IkeV70
Ik kan uit ervaring bevestigen dat 10% verlies per jaar onzin is. Mijn airco heeft na 2 jaar (en misschien wel veel meer) 2% koudemiddel verloren, 20 gram. Althans, als er de laatste keer exact 1000 gram is ingegooid.