Geplaatst: 14.06.2006 - 22:17
Luchtfilters vervangen is altijd belangrijk. Een vervuild interieur- of pollenfilter zorgt bijvoorbeeld voor veel minder luchtcirculatie in de auto. Waardoor het effekt van de airco en ook de verwarming minder is.locus schreef:Een verkoelende uitleg zullen we maar zeggen
Toch nog paar vraagjes mbt airco:
1. Als je je airco laat controleren/bijvullen/schoonmaken, hoe gaat dat laatste dan in zijn werk. Ik las hierboven al iets over ultrasoon. Ik dacht altijd dat dat iets met geluid te maken had en niet dat het iets vloeibaars/gasvormig is. Maar moeten die luchtfilters dan niet helemaal vervangen worden of is dat alleen als je een ecc uitvoering hebt?
Bij ons koelt de auto in principe nog goed (genoeg) maar iets frisser zou wel fijn zijn.
2.Het vermogen van de airco schijnt voor dit type dus te klein te zijn. Heeft dat nog enigzins een relatie tot het type motor en of brandstof uitvoering? Maw onze v40 houdt echt enorm in bij het inschakelen vd airco, soms zoveel dat het lijkt of hij af gaat slaan. Dit deed de auto vroeger niet - valt hier nog iets zinnigs over te zeggen.
Bijvullen is simpel gezegt het leeghalen van het systeem en weer vullen, na controle op eventuele lekkages, met de juiste hoeveelheid koudemiddel.
Reinigen van de verdamper is uitwendig. Meestal worden hiervoor spuitbussen met een reinigende vloeistof/schuim voor gebruikt. Hier zijn verschillende merken en soorten in te krijgen. De meeste hebben naast de reinigende functie ook een antibacteriele en antischimmel werking. Soms vormen ze een coating na opdroging waardoor schimmels zich minder snel kunnen hechten aan het oppervlak van de verdamper.
Het probleem van inhouden. Hier kan ik een aantal oorzaken voor bedenken.
1 Het was de afgelopen dagen erg warm. Dat betekent dat de drukken in het systeem veel hoger liggen dan bij lagere buitentemperaturen. Hierdoor moet de compressor veel harder "werken" en vraagt hij meer vermogen dan anders. Dit voel je duidelijk en is "lastig", maar is niet erg.
2 Het kan zijn dat 1 of 2 koelventilatoren (vooraan bij de radiateur) defekt zijn. Hierdoor lopen de drukken nog verder op omdat de condensor zijn warmte niet goed kan afvoeren. Dit kan ook leiden tot oplopen van de temperatuur van je koelvloeistof.
3 Het is mogelijk dat het systeem overvuld is. Teveel aan koudemiddel zorgt voor hogere drukken. En hogere drukken zorgt voor meer gevraagd vermogen.
4 De compressor is aan het "overlijden" en draait daardoor zwaarder dan hij normaal deed. Dit zou je nu het wat koeler is ook moeten merken.
Het is dus wijs om er even naar te laten kijken.
Overigens is het inhouden wel afhankelijk van het type motor. Een sterkere motor zal minder last van de compressor hebben dan een zwakkere. Ik voel hem bij mijn T4 ook in en uit schakelen. Bij warmer weer ook meer dan bij kouder weer.