Idem XC60..
Maar eigenlijk geeft deze topic precies weer wat er mis is met de samenleving.
Ik heb geen zin om mij sproeierreservoir te vullen en daarom sluit ik hem af op de koplampen.
Fuck de tegenliggers daar heb ik geen last van..
De zekering ligt eruit en daarom doet hij het niet maar daar heb ik geen last van en bij de apk valt het niet op dus lekker zo laten.
Dat mogelijk andere mensen er last van hebben maakt verder niet uit.
Koplampsproeier uitzetten
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ik ben het helemaal met je eens, 'ikke ikke en de rest kan stikken' maar kennelijk interesseert het de wetgever ook niets tenzij men heeft vastgesteld dat die koplampsproeiers niet wezenlijk bijdragen aan hetgeen waarvoor ze bedoeld waren.diesel01 schreef:Dat mogelijk andere mensen er last van hebben maakt verder niet uit.
Maar een vraag die me toch blijft kwellen: Zouden dit dan de typische Volvorijders zijn .........

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De wetgever kan onmogelijk controleren en daarom halen ze het uit het wetboek, gevalletje minste weerstand.
Pas bij 100% controle's valt het op en word er bekeurd, laatst een mannetje die hem kreeg voor verblindend xenon in de niet daarvoor bestemde beglazing. Mannetje ging uit zijn pan en de agent was de boeman.
Maar OT ik snap niet dat je gaat sleutelen om de sproeiers onklaar te maken.
Pas bij 100% controle's valt het op en word er bekeurd, laatst een mannetje die hem kreeg voor verblindend xenon in de niet daarvoor bestemde beglazing. Mannetje ging uit zijn pan en de agent was de boeman.
Maar OT ik snap niet dat je gaat sleutelen om de sproeiers onklaar te maken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 26.09.2013 - 20:31
- Locatie: Moerzeke
In mijn V60 (non PIH) met xenon gaat er nadat de melding komt van sproeivloeistof een busje van 5 liter in. En moet dat echt niet veel bijvullen.BlackcurrantV70 schreef:Ik weet niet hoe groot het reservoir is op een V60, maar op de XC70 met xenon is het 6.5 liter...
- Jaguar XE 20t R-sport - caesium blue - MY2018 - 06/2018 tot ...[/s]
- Mini Cooper Clubman - melting silver - 06/2016 tot ...[/s]
- Volvo V60 D3 Momentum - black sapphire - MY2014 - 06/2018
- BMW 525D E61 - silbergrau - 01/2005 tot 11/2013
- BMW 116i E87 - titansilber - 05/2005 tot 06/2016
- Mini One Park Lane - 11/2006 tot ??/??
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ook even OT (off-topic) dan in dit geval.
Rob
Oneens, ik schreef dan ook 'men heeft vastgesteld' enz. 'Men' is in Nederland ongetwijfeld de RDW (al of niet in samenwerking met bijv. TNO) die in opdracht van de wetgever allerlei zaken controleert en vaststelt waarbij toetsing aan de EU regel-/wetgeving, zeker tegenwoordig, bijna een hoofdrol speelt. Aan de hand van die bevindingen wordt door de wetgever o.a. de Regeling Voertuigen evt. aangepast. Van de Regeling Voertuigen wordt weer afgeleid hoe de keurmeesters deze regeling dienen te hanteren/interpreteren tijdens de APK. Het 'APK-handboek voor de keurmeester' noem ik het maar.diesel01 schreef:De wetgever kan onmogelijk controleren en daarom halen ze het uit het wetboek, gevalletje minste weerstand.
Ik ook niet. In een woord: belachelijk! Geldt ook zeker voor de aangevoerde "argumenten".diesel01 schreef:Maar OT ik snap niet dat je gaat sleutelen om de sproeiers onklaar te maken.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Een van die argumenten is dat het sproeien van de koplampglazen noodzakelijk is om tegenliggers niet te verblinden. Dat wordt voetstoots aangenomen, terwijl dat niet bewezen is.
Het was ooit een aanname van de wetgever (gebaseerd op een kleine extreme proef), maar het argument is nu door de wetgever blijkbaar vervallen verklaard.
Het effect van het sproeien van de koplampglazen wordt trouwens overdreven. Alleen grote brokken sneeuw en zand worden ermee weggespoten. (de vroegere wissers deden beter hun werk)
Er gaat niets boven een spons zo af en toe!
Het was ooit een aanname van de wetgever (gebaseerd op een kleine extreme proef), maar het argument is nu door de wetgever blijkbaar vervallen verklaard.
Het effect van het sproeien van de koplampglazen wordt trouwens overdreven. Alleen grote brokken sneeuw en zand worden ermee weggespoten. (de vroegere wissers deden beter hun werk)
Er gaat niets boven een spons zo af en toe!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
en dat kun je natuurlijk wetenschappelijk onderbouwen?
In zo'n beetje de hele wereld is het verplicht gesteld door zo'n beetje alle overheden, dit op basis van onderzoek door meer als dat van "de wetgever" alhier..
Maar overtuig mij/ons eens met alle beschikbare cijfers, ik neem namelijk niets voetstoots aan....(zeg je A moet je nu ook B zeggen)
In zo'n beetje de hele wereld is het verplicht gesteld door zo'n beetje alle overheden, dit op basis van onderzoek door meer als dat van "de wetgever" alhier..
Maar overtuig mij/ons eens met alle beschikbare cijfers, ik neem namelijk niets voetstoots aan....(zeg je A moet je nu ook B zeggen)
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Nee, ik zeg Z, want lees maar hierboven: het hoeft niet meer van onze wetgever.
En goed lezen levert de conclusie op dat het helpt tegen grote brokken rotzooi, maar niet tegen een fijne dunne vuillaag. En dat wordt dagelijks bewezen en gezien door gebruikers die hun ogen niet in hun zak hebben.
In NL komen die grote brokken rotzooi nauwelijks of niet voor, dus is het nut van die koplampsproeiers nogal hypothetisch.
En goed lezen levert de conclusie op dat het helpt tegen grote brokken rotzooi, maar niet tegen een fijne dunne vuillaag. En dat wordt dagelijks bewezen en gezien door gebruikers die hun ogen niet in hun zak hebben.
In NL komen die grote brokken rotzooi nauwelijks of niet voor, dus is het nut van die koplampsproeiers nogal hypothetisch.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28402
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!gsx750r schreef:Ook even OT (off-topic) dan in dit geval.
Oneens, ik schreef dan ook 'men heeft vastgesteld' enz. 'Men' is in Nederland ongetwijfeld de RDW (al of niet in samenwerking met bijv. TNO) die in opdracht van de wetgever allerlei zaken controleert en vaststelt waarbij toetsing aan de EU regel-/wetgeving, zeker tegenwoordig, bijna een hoofdrol speelt. Aan de hand van die bevindingen wordt door de wetgever o.a. de Regeling Voertuigen evt. aangepast. Van de Regeling Voertuigen wordt weer afgeleid hoe de keurmeesters deze regeling dienen te hanteren/interpreteren tijdens de APK. Het 'APK-handboek voor de keurmeester' noem ik het maar.diesel01 schreef:De wetgever kan onmogelijk controleren en daarom halen ze het uit het wetboek, gevalletje minste weerstand.
Ik ook niet. In een woord: belachelijk! Geldt ook zeker voor de aangevoerde "argumenten".diesel01 schreef:Maar OT ik snap niet dat je gaat sleutelen om de sproeiers onklaar te maken.
Rob
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
0,0 feitelijke onderbouwing van het mogelijke waarom, en als het al zo is dan is het op nieuwe auto's met andere xenonarmaturen en niet op de jouwe, zoals verwacht snap je er de ballen van...Battlecruiser schreef:Nee, ik zeg Z, want lees maar hierboven: het hoeft niet meer van onze wetgever.
En goed lezen levert de conclusie op dat het helpt tegen grote brokken rotzooi, maar niet tegen een fijne dunne vuillaag. En dat wordt dagelijks bewezen en gezien door gebruikers die hun ogen niet in hun zak hebben.
In NL komen die grote brokken rotzooi nauwelijks of niet voor, dus is het nut van die koplampsproeiers nogal hypothetisch.
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ha, daar hebben we die charmante Bart Simpson weer!
Altijd vriendelijk voor andersdenkenden, zodat de goede sfeer behouden blijft. Niemand loopt van je weg uit discussies, want je weet altijd de sfeer geweldig goed te bewaren.
Misschien dat jij dan zelf het door jou beweerde kan onderbouwen met een gedegen wetenschappelijk onderzoek ( dus niet van de VU of Tilburg...)
En dat laatste wat je beweerde is volgens de APK althans toch echt vervallen voor alle auto's:
"Controle koplampreinigingsinstallatie bij Xenon lichten vervalt:
De eis dat er een reinigingsinstallatie aanwezig moet zijn bij gasontladingslichten (xenonlichten) vervalt per 1 april 2012.
Meestal is een dergelijke reinigingsinstallatie uitgevoerd als sproei-installatie.
Waarom hoeft dit niet meer bij de APK gecontroleerd te worden?
Bij de typekeuring is een koplampreinigings installatie alleen verplicht als de sterkte (lichtopbrengst) van de dimlichten boven een bepaalde waarde ligt.
Alleen wanneer de sterkte van het licht meer bedraagt dan 2000 lumen moet er een koplampreinigingsinstallatie aanwezig zijn.
Bij een APK is deze lichtsterke niet vast te stellen omdat de daarvoor noodzakelijke, gespecialiseerde apparatuur niet is voorgeschreven.
Vandaar dat deze eis vervalt."
Zo rollen de ballen toch naar het goede doel.
Altijd vriendelijk voor andersdenkenden, zodat de goede sfeer behouden blijft. Niemand loopt van je weg uit discussies, want je weet altijd de sfeer geweldig goed te bewaren.
Misschien dat jij dan zelf het door jou beweerde kan onderbouwen met een gedegen wetenschappelijk onderzoek ( dus niet van de VU of Tilburg...)
En dat laatste wat je beweerde is volgens de APK althans toch echt vervallen voor alle auto's:
"Controle koplampreinigingsinstallatie bij Xenon lichten vervalt:
De eis dat er een reinigingsinstallatie aanwezig moet zijn bij gasontladingslichten (xenonlichten) vervalt per 1 april 2012.
Meestal is een dergelijke reinigingsinstallatie uitgevoerd als sproei-installatie.
Waarom hoeft dit niet meer bij de APK gecontroleerd te worden?
Bij de typekeuring is een koplampreinigings installatie alleen verplicht als de sterkte (lichtopbrengst) van de dimlichten boven een bepaalde waarde ligt.
Alleen wanneer de sterkte van het licht meer bedraagt dan 2000 lumen moet er een koplampreinigingsinstallatie aanwezig zijn.
Bij een APK is deze lichtsterke niet vast te stellen omdat de daarvoor noodzakelijke, gespecialiseerde apparatuur niet is voorgeschreven.
Vandaar dat deze eis vervalt."
Zo rollen de ballen toch naar het goede doel.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
"en niet op de jouwe, zoals verwacht snap je er de ballen van..."
Weer niet goed (maar dat verwachtte ik al): die van mij is van 2004 en wat lees je hier onder?
_________________
Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Weer niet goed (maar dat verwachtte ik al): die van mij is van 2004 en wat lees je hier onder?
_________________
Voor personenauto's en bedrijfsauto's vanaf bouwjaar 2007 die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslampen geldt dat deze dimlichten :
Voorzien moeten zijn van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
Ingeschakeld moeten blijven wanneer het grootlicht brandt
Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Toe maar, dus omdat een goede werking niet zo goed te controleren is hoeft het maar niet meer staat daar dus..
Dat zegt mij eerlijk gezegd niets over het niet zinnig dan wel niet noodzakelijk zijn, je neemt dat voetstoots aan omdat het je nu goed uitkomt met je defecte sproeiers..
Maar je hebt wel je best gedaan, chapeau!
Wat je nu alleen niet moet doen is de Europese typegoedkeuring afschilderen als iets dat op een V.U. of op de K.U.T. bedacht is, want dat is natuurlijk niet zo....
Dat zegt mij eerlijk gezegd niets over het niet zinnig dan wel niet noodzakelijk zijn, je neemt dat voetstoots aan omdat het je nu goed uitkomt met je defecte sproeiers..
Maar je hebt wel je best gedaan, chapeau!
Wat je nu alleen niet moet doen is de Europese typegoedkeuring afschilderen als iets dat op een V.U. of op de K.U.T. bedacht is, want dat is natuurlijk niet zo....
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Hoezo natuurlijk? Is alles wat Europa bedenkt dan zo geweldig?
Er zijn miljarden Europese regels die zó op de lachspieren werken dat ik ze momenteel niet eens wens op te zoeken.
Er zijn miljarden Europese regels die zó op de lachspieren werken dat ik ze momenteel niet eens wens op te zoeken.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is natuurlijk zo, heb je toch een keer gelijk.Battlecruiser schreef: Er zijn miljarden Europese regels die zó op de lachspieren werken dat ik ze momenteel niet eens wens op te zoeken.
Je spreekt steeds over "de NL wetgever" die nu terug komt op zijn eerdere beslissingen, ik stelde dat het iets ruimer geregeld is, te weten Europees.
Dacht je dat voor een boertje vanuit NL men als autofabrikant iets ging ondernemen?
Volvo for life
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Zullen we het dan maar afsluiten hier?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Indien de tekst tussen haakjes van jouw is dan rolt de bal in dit geval net náást het doel ..........Battlecruiser schreef:...Voorzien moeten zijn van een niveauregeling (let op, dus geen automatische niveauregeling vereist. Handmatige regeling is voldoende) die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
Off-topic: Als ik zo hier en daar eens lees dan kunnen we spreken van een heftig begin van het Forumjaar 2014 ...........
Net een spannend jongensboek. Ik blijf het volgen

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 07.04.2013 - 22:45
Haha, fijn dat jullie allemaal zo fanatiek worden. Dank voor alle input en ik ga eens kijken hoeveel mensen ik kan "verblinden". Denken jullie er ook allemaal aan om niet te hard te rijden? Dat mag namelijk niet van de wetgever.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Blijf vooral aan jezelf denken, houd dat vast!
Ik geef je wel een "seintje" met bi-xenon mocht je mij "verblinden"
Ik geef je wel een "seintje" met bi-xenon mocht je mij "verblinden"
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Knuppel in het hoenderhok?
Is het dan zo dat, hypothetisch?, bij staandehouding oid. en, indien technisch mogelijk, een 'nameting van het aantal lumen' er altijd nog een boete kan volgen? Ik kan het mis hebben hoor.
Ik lees hierboven dat het boven de 2000 lumen (meeste xenon levert meer dan 3000 lumen!) weldegelijk verplicht is, maar omdat het niet vast te stellen is bij APK, vervalt de eis. Kortom niet te controleren, dus ook niet te handhaven bij APK.Battlecruiser schreef:.......
En dat laatste wat je beweerde is volgens de APK althans toch echt vervallen voor alle auto's:
"Controle koplampreinigingsinstallatie bij Xenon lichten vervalt:
De eis dat er een reinigingsinstallatie aanwezig moet zijn bij gasontladingslichten (xenonlichten) vervalt per 1 april 2012.
Meestal is een dergelijke reinigingsinstallatie uitgevoerd als sproei-installatie.
Waarom hoeft dit niet meer bij de APK gecontroleerd te worden?
Bij de typekeuring is een koplampreinigings installatie alleen verplicht als de sterkte (lichtopbrengst) van de dimlichten boven een bepaalde waarde ligt.
Alleen wanneer de sterkte van het licht meer bedraagt dan 2000 lumen moet er een koplampreinigingsinstallatie aanwezig zijn.
Bij een APK is deze lichtsterke niet vast te stellen omdat de daarvoor noodzakelijke, gespecialiseerde apparatuur niet is voorgeschreven.
Vandaar dat deze eis vervalt."
Is het dan zo dat, hypothetisch?, bij staandehouding oid. en, indien technisch mogelijk, een 'nameting van het aantal lumen' er altijd nog een boete kan volgen? Ik kan het mis hebben hoor.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue