Verborgen diagnosemenu in kleurenscherm

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
FrankM
4th Gear member

Raadplegen is zonder risico's. De meeste instellingen ook, maar je kunt het wel verkl**en, bijvoorbeeld als je de positie op de kaart aanpast.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Frumpy
5th Gear member

Frank, bedankt. Vandaag eens kijken wat voor info er tevoorschijn komt. Van de adjust optie zal ik wel afblijven. :)

Heeft de RTI eigenlijk ook iets van een refresh functie tijdens het rijden. Zaterdag wilde ik bijv. van Den Haag naar Nijmegen rijden via Gorinchem. Omdat de A15 gedeeltelijk afgesloten is voor wegwerkzaamheden word je omgeleid via Dordrecht. Nou kwam daardoor het systeem enigszins in de knoop met zichzelf en gaf een totaal absurde route aan, deels zelfs door het weiland.
Eenmaal weer terug op de A15 was de rode navigatiepijl niet meer op de A15 maar ver naast de A15 en deels ook in het water.

Is er een optie om dit te voorkomen, of is dit 1 van de tekortkomingen? Mijn andere nav. systemen gaven eigenlijk altijd keurig de huidige positie weer.
FrankM
4th Gear member

Er zijn hier meer topics te vinden over dit onderwerp. De RTI gebruikt GPS, maar ook voertuiggegevens om de positie te bepalen. GPS heeft een beperkte nauwkeurigheid en uit stuurbewegingen (gyroscoop) en wielomwentelingen wordt extra informatie afgeleid. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van 'dit is volgens de kaart onmogelijk'-informatie (bijvoorbeeld bij een afrit met een bocht - je zit dan kennelijk niet op de rechtdoorgaande snelweg.

In dit geval lijkt het erop dat het GPS signaal tijdelijk niet goed of niet te ontvangen was. Op basis van een foute uitgangspositie tellen dan alleen nog wielomwentelingen en stuurbewegingen en blijf je door het weiland ploegen. Je kunt in een van de (gewone) menus de GPS status opvragen (hoeveel sattelieten het systeem ziet).

Als je er vaker last van hebt dat de kaartpositie niet overeenkomt met de werkelijkheid dan moet je toch langs de dealer. Bij mij werkt het systeem prima, alleen bij hoge versnellingen (ik bedoel niet de pook, maar heel snel optrekken) zie je het soms misgaan. Daarna is er heel snel correctie, dus geen weiland verhaal.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Frumpy
5th Gear member

Duidelijk verhaal, dankjewel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”