Pagina 2 van 2

Geplaatst: 13.01.2014 - 07:41
door XC30
Poni schreef:J
En overigens, als je de vamil al hebt toegepast, dan zou de auto in de onderneming al grotendeels afgeschreven zijn, terwijl je de nieuwe weer over de komende jaren volgens de normale regels mag afschrijven.
Als je in 2013 75% hebt afgeschreven moet je in eerste instantie in 2014 wel de boekwinst nemen. De uitkering van de verzekering wordt in 2014 gezien als opbrengst van de eerste V60. Maar er is nog een uitweg. Door de herinvesteringsreserve toe te passen zou je de boekwinst op de eerste afgebrande PIH kunnen afboeken op de aanschafprijs van de tweede. Al met al dus idd alleen schade op het bijtellingsvlak. Je kunt echter niet twee keer een PIH volledig gaan afschrijven.

Geplaatst: 13.01.2014 - 08:31
door Paul
Maar er zit toch nog een verschil in echt 100% afschrijven in 1 jaar en hem op de balans in 5 jaar toch? Zoiets zei die belastingmeneer tegen mij.

Geplaatst: 13.01.2014 - 09:32
door JRK
Paul schreef:Maar er zit toch nog een verschil in echt 100% afschrijven in 1 jaar en hem op de balans in 5 jaar toch? Zoiets zei die belastingmeneer tegen mij.
Je moet de auto als gevolg van de VAMIL/MIA/KIA regeling wel inderdaad 5 jaar rijden. Je mag hem niet doorverkopen tot 5 jaar na de aanschaf. Echter hier in het forum zijn de uitzonderingen hierop ook al voorgekomen waardoor je dit niet hoeft te doen. Bijvoorbeeld diefstal, total loss verklaring als gevolg van een ongeluk (niet gespecificeerd of het brand of aanrijding is). Dus de eerste auto mag volledig uit de boeken verdwijnen. Je hebt hem niet verkocht, hij is total loss gegaan.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 63#1240163
AgentschapNL schreef: Van de AgentschapNL site

"Moet ik het financiële voordeel terugbetalen als ik mijn e-auto weer snel verkoop?
Er is op de MIA desinvesteringsbijtelling van toepassing, zoals verwoord in artikel 3.47 in de wet voor inkomstenbelasting 2001. Dit betekent dat de belastingdienst u kan vragen genoten fiscaal voordeel terug te betalen als u de auto voortijdig verkoopt. Er zijn echter twee belangrijke voorbehouden te maken.
1. Als een operationeel leasecontract voortijdig wordt beëindigd, blijft het bedrijfsmiddel nog steeds eigendom van de leasemaatschappij. In zo'n geval is er geen sprake van dat de leasemaatschappij geld zou moeten terugbetalen.
2. Bij total loss is evenmin sprake van een terugbetalingsverplichting."
Dit is ook wat ik van de baas thuis begrijp. Het is haar werk zeg maar... :D
Wat XC30 typte klink mij als de meest logische oplossing.

Ik hoop wel dat de v60 tegen aanschafprijs verzekerd is en niet kale catalogus waarde, dan zou je in de uitkering nog wel eens wat opties mis kunnen lopen en opnieuw moeten bijbetalen.

[semi off-topic vraagje]
Nu het hele gebeuren met de VAMIL/MIA regeling is afgelopen, is het nu al mogelijk om eindelijk korting op die auto's te bedingen?
[/semi off-topic vraagje]


Jelle

Geplaatst: 13.01.2014 - 20:08
door Skibs
Denk het wel ja, geen hond die zich na 31 december nog meldt om een V60 pih te kopen, dus die paar exemplaren gaan alleen met korting weg. Mia is vanaf 1 januari verwaarloosbaar en kia en vamil weg. In de lease wordt het ook lastig voor Volvo, het leasetarief gaat omhoog omdat leasemij's ook minder aftrek kunnen toepassen en 7% van 80k is nog steeds een relatief hoge bijtelling voor een auto van dit formaat. Volvo zal het vooral van de V40 14% varianten moeten hebben dit jaar.. Verder kunnen ze weer normaal ademhalen en hebben ze de komende 5 jaar goede tijden in de werkplaats dankzij het surplus aan onderhoud aan PIH's..
Duitsers snappen er ook niks meer van denk ik.. Eerst worden platgestalkt door ollanders die een pih zoeken en plotseling wil niemand hem meer :-)

Geplaatst: 13.01.2014 - 20:27
door Superfunky
Skibs schreef:Volvo zal het vooral van de V40 14% varianten moeten hebben dit jaar..
Denk dat je dat goed ziet. Voor de bagageruimte c.q. binnenruimte hoef je geen PiH te nemen en eerlijk gezegd vind ik de V40 die m'n zus vd week krijgt 10x mooier dan m'n eigen PiH!

Geplaatst: 13.01.2014 - 21:02
door XC30
En wat dachten jullie van de V60 D4 GTR dan?

Geplaatst: 13.01.2014 - 21:16
door NielsPHEV
Skibs schreef:Denk het wel ja, geen hond die zich na 31 december nog meldt om een V60 pih te kopen, dus die paar exemplaren gaan alleen met korting weg. Mia is vanaf 1 januari verwaarloosbaar en kia en vamil weg. In de lease wordt het ook lastig voor Volvo, het leasetarief gaat omhoog omdat leasemij's ook minder aftrek kunnen toepassen en 7% van 80k is nog steeds een relatief hoge bijtelling voor een auto van dit formaat. Volvo zal het vooral van de V40 14% varianten moeten hebben dit jaar.. Verder kunnen ze weer normaal ademhalen en hebben ze de komende 5 jaar goede tijden in de werkplaats dankzij het surplus aan onderhoud aan PIH's..
Duitsers snappen er ook niks meer van denk ik.. Eerst worden platgestalkt door ollanders die een pih zoeken en plotseling wil niemand hem meer :-)
Welke 14 % V40's, ik verwacht dat er toch zeker nog wel pih's verkocht worden een flinke groep mensen wordt nu pas wakker en 7% is een lage bijtelling, prijzen van de pih in NL zal ook wel wat zakken

Geplaatst: 13.01.2014 - 22:10
door Skibs
Welke? Zijn die er niet meer dan in 2014? Anyways: het leasetarief is door de hoge aanschafprijs voor velen een no-go. Dit itt tot de Outlander of de vele andere 14% barrels die tussen de 20 en de 40k kosten. Misschien dat een uitgeklede kinetic V60 pih nog wat soelaas biedt.

Geplaatst: 13.01.2014 - 23:05
door tomtom
Superfunky schreef:
Skibs schreef:Volvo zal het vooral van de V40 14% varianten moeten hebben dit jaar..
Denk dat je dat goed ziet. Voor de bagageruimte c.q. binnenruimte hoef je geen PiH te nemen en eerlijk gezegd vind ik de V40 die m'n zus vd week krijgt 10x mooier dan m'n eigen PiH!

+10!

maareuh, je kunt je zussie tch ook wel een PIH geven? 3 halen 2 betalen was het toch :-)?!

Geplaatst: 14.01.2014 - 09:58
door Poni
Volgens mij zijn er geen 14% V40´s meer.
Ze vallen niet binnen de schepere norm.
Zal wel driftig geschroefd worden in Zweden om dat toch weer voor elkaar te krijgen.