Vochtprobleem V40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Feddo
2nd Gear member

ik heb me nu een beetje ingelezen her en der, die roofrails er af halen is denk ik supersimpel:
Gewoon de beschermkappen aan de uiteinden er afhalen en dan de roofrails losschroeven.
Hopelijk gaan dat de bevestigingklemmetjes niet niet stuk bij het er af halen.
Vanwege de kou wel een goed idee om eerst de fohn er een tijdje op te zetten.
snorremans
5th Gear member

Ik denk zelf niet dat het van je roofrails afkomstig is, aan het eind van de daklijst zit een eindstukje dat je er zo af kunt halen, dan kun je daar water langs laten lopen.

De kapjes van je roofrailks afhalen met deze temperaturen gaan altijd kapot, of je moet ze met de föhn eerst lekker warm maken, dan heb je minder kans op dat ze stuk gaan.

Ik zou eerst voor de optie gaan voor de eind stukjes van je daklijsten afhalen, en daar met water spelen.

Bij mij was de lekkage op dezelfde plek als bij jouw maar dan aan de rechterkant, mijne was een v40 van 1998, ik denk dat er een fabrikage fout in een bepaalde tijd is geweest, te weinig kit of niet goed gelast oid.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Feddo
2nd Gear member

Bedankt Snorremans, maar weet je zeker dat ik de eindstukjes van mijn dakrails er af kan halen? Ik heb ik een V40, en jij toch een V50? Mijn V50 1.8 heb ik weer weggedaan omdat hij niet lekker liep op LPG.
Ik heb in ieder geval kit in de kleur van mijn carrosserie, maar dat doe ik liever onder de daklijst dan er op.
Bedankt voor de suggestie.
snorremans
5th Gear member

Voor de V 50 die ik nu al weer 6 jaar heb , heb ik een V 40 gehad, en daar kun je het laatste stukje van de daklijst afhalen.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,

Feddo
2nd Gear member

OK, goed om te weten. Zeker omdat de beschermkappen op het eind van de roofrails makkelijk stuk gaan bij het demonteren ~ zeker bij deze kou.
Maar ik heb nog een test gedaan en ben er achter gekomen dat de boosdoener het rubbertje van de antenne is. Omdat ik geen vochtplekken in de hemel heb dacht ik dat het de roofrails zouden kunnen zijn.
Hier is een mooie howto hoe je het rubbertje van de antenne kunt vervangen:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... it=antenne
Beter dit rubbertje kopen dan veel geld bij de dealer neertellen voor een compleet nieuwe antenne.

Maar bij de V50 heb je helemaal geen rubbertje om de antenne weet ik nog.
Feddo
2nd Gear member

Van iemand anders kreeg ik het advies om er toch maar een originele Volvo antennevoet er op te zetten omdat die goedkope rubbertjes toch op den duur weer gaan lekken. Dat ga ik nu maar doen en met deze handleiding moet dat zeker wel gaan lukken:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=151893
Is wel een stuk duurder maar ik doe het liever meteen goed.
Laatst gewijzigd door Feddo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Feddo
2nd Gear member

Grrrr... het lek nog steeds niet gevonden, ik heb de antennevoet vervangen (62 euro) en de pakking van de lamp (11 euro), maar dat was het beide niet. Het water wordt het eerst zichtbaar in de ruimte achter de ruimte achter de speaker, wat zou het nu nog meer kunnen zijn?
snorremans
5th Gear member

Wat ik al eerder zij , achter de eind stukjes van de daklijst zit het plaatwerk niet helemaal dicht, waar woon je ? mail me even via PM waar je woont, dan kan ik je misschien helpen.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,

volvo-s40
4th Gear member

of... (wat ook al op het andere forum is vermeld) check je rubbers van de kofferdeksel.
Zitten hier geen scheuren of gaten in.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Feddo
2nd Gear member

Deze heb ik al uitvoerig gecheckt, want de plek van lekkage zou dat kunnen zijn of de roofrails. Er zitten wel gaatjes in, maar deze horen volgens mij zo zodat de lucht er uit kan bij het dichtslaan van de achterklep.
Maar bedankt voor de suggestie.
Zaterdag gaat snorremans mij er mee helpen. Echt geweldig dit forum en niet te vergeten zijn superbehulpzame leden.
Feddo
2nd Gear member

Snorremans heeft vandaag het lek voor me opgespoort, het superkleine gaatje zat onder het einde van de roofrails, in het hoekje zit een zwakke plek waar ze niet genoeg kit op hebben gedaan. Ik heb het waarschijnlijk gefixt vandaag. Morgen plaats ik een foto.

Snorremans, bedankt! :-)

Heeft iemand toevallig nog de linkerkant van het einde van de roofrails? Anders moet ik ff langs de sloop ofzo
Feddo
2nd Gear member

Ziehier de foto's. Waarschijnlijk is dit een montagefout van de fabriek en hebben ze niet genoeg kit tussen de verschillende chassis delen aangebracht. Snorremans had het bij zijn V40 op dezelfde plek aan de andere kant. Doordat dit aan het eind van je dak zit stroomt hier relatief veel water langs. Als anderen ook lekkage hebben dan is dit zeker een plek om te checken.
Trouwens, ik heb nu dus een rubber pakking voor het achterlicht en een antennevoet voor niets gekocht. Als iemand daar interesse in heeft, stuur me een pm.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Feddo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Mooi dat het is opgelost, maar dit moet je inderdaad wel weten daar zoek je anders nooit bij lekkages.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
snorremans
5th Gear member

Feddo schreef: Snorremans heeft vandaag het lek voor me opgespoort, het superkleine gaatje zat onder het einde van de roofrails, in het hoekje zit een zwakke plek waar ze niet genoeg kit op hebben gedaan. Ik heb het waarschijnlijk gefixt vandaag. Morgen plaats ik een foto.

Snorremans, bedankt! :-)

Heeft iemand toevallig nog de linkerkant van het einde van de roofrails? Anders moet ik ff langs de sloop ofzo
Feddo is er nog regen bij jullie in de buurt gevallen afgelopen nacht ? m.a.w. is het vocht/ lekkage minder geworden.
Je vraagt om een eind stukje van je roofrails, maar ik denk dat je bedoelt het eind stukje van je daklijst wat ( ik ) gisteren gesloopt heb om de lekkage op te sporen.

Ik zie nu op de foto dat er een scheurtje loopt van af het gaatje richting naar de voorkant van de auto, wellicht kun je daar ook nog kit op doen ( zie je niet als het eind stukje van de daklijst weer gemonteerd zit )

Gr Snorremans
Laatst gewijzigd door snorremans op 01.01.1970 - 01:00, 9 keer totaal gewijzigd.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,

Feddo
2nd Gear member

Ja, het heeft geregend en het is niet naar binnen gelopen vannacht, dus dat was inderdaad de zwakke plek. Het viel mij ook al op dat er een scheurtje zat in die kit, ik ga daar ook nog wat kit op doen.
Nogmaals Bedankt!
Feddo
2nd Gear member

Ik heb nog even gekeken, maar ik had dat andere scheurtje ook al dichtgekit, op de foto lijkt het groot, maar in werkelijkheid is dit erg klein. Met die ene dot kit heb ik meteen de hele plek aangepakt.
Feddo
2nd Gear member

Snorremans heeft met zijn V40 op dezelfde plek (maar dan aan de andere kant) lekkage gehad. Kennelijk komt het vaker voor. Als je veel stoepranden en verkeersdrempels neemt gaan er toch krachten op je chassis werken die dit soort euvels als gevolg kunnen hebben. Misschien is het een fabricagefout dat ze er te weinig kit op hebben gedaan. Of die kit is gewoon te oud geworden en daardoor minder elastisch (en minder goed in staat om die krachten op te vangen).

Ik heb de foto's er bij gezet om anderen duidelijk te maken dat ze daar moeten kijken zodat ze niet - net zoals ik - voor niets een rubber achterlicht pakking en antennevoet kopen terwijl het gaatje op een andere plek zit. Want lekkage kan vele oorzaken hebben en het kan even duren voordat je er achter komt waar het zit. Het is vooral dingen uitsluiten. Als je dit topic goed bestudeerd kun je een aardige waslijst opstellen waar het allemaal aan kan liggen.

In de auto gaan zitten en de auto bespuiten werkt goed om er achter te komen waar het lek zit. Je moet wel geduld hebben, want het kost even wat tijd voordat het water je hele auto is doorgelopen.
Ik ben blij dat ik het heb gevonden (dankzij Snorremans). Het is een tijdrovende klus die je liever zelf doet dan door een garage uit laat voeren.
Rob Roy
1st Gear member

Na het lezen van veel ongenoegen over het lekken van de v40 maar eens de bak van het reservewiel nagekeken, en ja hoor, stond vocht in.

De rubber afdichting die tussen de carrosserie en de klep zit bleek niet echt vast te zitten. Hier kan vocht onderdoor kruipen.
De hele rubber strip van de carrosserie genomen en schoon gemaakt. Hierna het deel waarmee de strip op de carrosserie klemt met siliconenkit ingesmeerd.
De strip weer op de auto bevestigd en de klep dichtgemaakt zodat de strip onder druk tijd krijgt om te drogen.
Nu zit de strip goed vast en er kan geen vocht meer onderdoor, de bak is sindsdien droog.

Bedankt voor de tips, probleem is voor 5,50 euro gefikst.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”