Onvindbaar probleem XC60 D5 motor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
diesel01
Geartronic member

Martijn-A schreef: @Rutger en @gardacus Hoe is jullie rijstyle? Rijden jullie vaak in een laag toerental? Ik bedoel dan langdurig onder de 2000rpm?
Vast staat is dat ons snelheids klimaat (NL) niet het beste is voor de D5 en roetfilter.
Ik woon in het noorden van NL daar waar nog ruimte is en ik rijd regelmatig even door (tot 150km/h), regelmatig een stukje Dld met een tankje BP Ultimate je merkt dat het blok adem krijgt.
In Dld staat de cruise regelmatig langere tijd op 180km/h waarbij het blok echt op tempratuur komt.
Na een dergelijke rit merk ik een andere, lees fijnere loopcultuur van de motor en pakt hij vlotter op en lijkt stiller te zijn.
Heeft het dan toch te maken met afzetting in het blok ism lagere toerentallen in NL?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mehrzahl
3rd Gear member

Afzetting in het roetfilter dus...teveel korte ritten, te weinig tijd om de regeneratie af te maken. Afzetting in het inlaattraject krijg je sowieso op lange termijn, dat is nou eenmaal inherent aan de EGR klep. Dit "brand" je ook niet even weg door een tijd 180 te rijden - het inlaattraject blijft nl relatief koel. En daarbij: waarschijnlijk zit na die lange snelle rit je roetfilter aardig vol...

Neemt niet weg dat een langere rit evt in combinatie met BP ultimate af en toe geen kwaad kan, met name de injectoren zullen daar baat bij hebben.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
HP4VOLVO
2nd Gear member

Beste Gardacus en andere forumleden.

Enige jaren rij ik al diesel, eerst in een Fiat Punto Multijet en nu in een Volvo V40.
Ik heb ondervonden dat z.g. biodiesel het roetfilter zeer frequent laat regenereren, biodiesel is mijns inziens ongeschikt voor personenauto's met een roetfilter.

Sinds ik premium diesel tank zoals Exelium of V-Power is dit regenereren zeer drastisch afgenomen.
Bij de Volvo tank ik vanaf de eerste tankbeurt V-Power en heb geconstateerd dat over een afstand van ruim 10.000 km er vijf keer een regeneratie heeft plaatsgevonden.
Bij zo'n regeneratie wordt de achterzijde van mijn Volvo enigszins zwart en vettig door de luchtwervelingen slaat dit neer op achterklep en achterruit.

Graag een reactie of andere forumleden ook baat hebben bij het tanken van premium dieselbrandstoffen

Met vriendelijke groet,
HP4VOLVO
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Mickmeister
1st Gear member

Tja wat is premium? Voorheen had ik een Mercedes E-klasse en daar heb ik ondervonden dat er wel degelijk verschil zit in de kwaliteit van de diesel. Nu staan de CDI motoren van die tijd daar ook wel bekend voor dat ze gevoelig hiervoor zijn. Ik tankte toen regelmatig bij de witte pomp en uiteindelijk allemaal storingen met de LM sensor etc. Vanaf toen gewoon bij de merk pompen getankt en nooit meer problemen gehad. Of er verschil zit tussen regulier of de V-powers , ultimate etc twijfel ik aan, maar ik tank wel nu uitsluitend merk brandstof. Mede door de roestduivel heb ik de Benz weggedaan met 755k op de klok maar hij rijdt nu nog vrolijk rond in Polen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”