Pagina 2 van 2

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 27.01.2014 - 22:14
door Eagletje
Pimsam, ben je niet in de war met bougies!?

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 27.01.2014 - 23:41
door MarioC70
Hij heeft dus een gasklephuis...en die gaan helaas stuk..

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 27.01.2014 - 23:42
door MarioC70
Henielma schreef:
pimsam schreef: Maar een gasklephuis bij een diesel???? Nooit van gehoord. Een diesel heeft geen gasklephuis.
Veel verstand heb ik er niet van maar dit lijkt toch echt een gasklephuis te zijn voor een D5. Uit ervaring kan ik zeggen dat een D5 toch echt een dieselmotor is. In ieder geval gooi ik er al 4 jaar diesel in. ;)
Dat is hem dus..

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 27.01.2014 - 23:43
door MarioC70
Alle moderne diesels hebben een gasklephuis..

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 28.01.2014 - 09:56
door edraket
De diesels vanaf mu2006 hebben een smoorklep die vaak ook gasklep wordt aangezien.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 28.01.2014 - 11:03
door MarioC70
Er zit een electronisch,s gasklep huis op dus tegenwoordig.

Er zijn twee types.
402 ex btw of,
392 ex btw

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 28.01.2014 - 16:17
door edraket
Ik zou toch even kijken of de klep wel soepel beweegt. Deze koeken vaak helemaal dicht omdat ze erg dicht bij de EGR mengklep zitten.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 28.01.2014 - 19:38
door Henielma
Luisterend onder de motorkap is me opgevallen dat er uit de hoek waar het gasklephuis zit bij het loslaten van het gas een metaal op metaal geluid ontstaat gedurende 1 a 2 seconden. Ik verwacht dat het motortje of de overbrenging dat geluid maakt en daarom toch echt defect is.

Morgen komt er een nieuw gasklephuis op voor EUR 561 bij de dealer. Inclusief montage en BTW. Het kost wat maar als die het dan weer goed doet hoop ik dat de auto er weer even tegen kan.

Er 500 meter over doen om bij 80 km/u te komen is geen pretje.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 28.01.2014 - 23:05
door MarioC70
edraket schreef: Ik zou toch even kijken of de klep wel soepel beweegt. Deze koeken vaak helemaal dicht omdat ze erg dicht bij de EGR mengklep zitten.
Het gasklephuis zit gelijk vanaf het luchtfilter gemonteerd en heeft verder niets met de EGR van doen.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 29.01.2014 - 10:22
door edraket
MarioC70 schreef: Het gasklephuis zit gelijk vanaf het luchtfilter gemonteerd en heeft verder niets met de EGR van doen.
Nou, niets met de EGR van doen... Hieronder een plaatje van de EGR. De luchtstroom vanaf de uitlaat loopt vanaf 4 naar 1. Nummer 8 is de klep. Die heeft echt wel met de EGR van doen en vervuild ook.
Afbeelding

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 29.01.2014 - 10:39
door Henielma
Vanmorgen het gasklephuis laten vervangen door een nieuwe. Nu rijd de auto weer als vanouds. :-)

De oude klep mee terug gevraagd ter lering en de vermaak. Hieronder twee foto's van het lijdende voorwerp het gasklephuis. Nader onderzoek leert dat er gelukkig echt iets versleten is aan dit onderdeel. De tandjes (dichtbij het asje) op de 2e foto zijn helemaal afgesleten waardoor de klep volgens mij vol open stond. Terwijl ik dacht dat de klep vrijwel dicht zou staan.

Afbeelding

Afbeelding

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 29.01.2014 - 12:27
door MarioC70
De terug stroom van de egr gaat niet via de gasklep bij dit systeem, de tandwieltjes gaan stuk..maar dat stond er al met een mooie tekening.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 29.01.2014 - 21:48
door pimsam
Alle moderne diesels hebben een gasklephuis
Ah, ik ben niet zo thuis met moderne diesel. Sinds ik een moderne diesel rij, ga ik naar de dealer. Zonder goede uitleesmogelijkheid (die ik niet heb) is er geen beginnen aan.

Bij mij was het gelukkig een simpele oplossing: gescheurde kunststof turbodruk buis (die onder het blok door loopt). Hij rijdt weer prima.

Re: D5 plotseling weinig vermogen

Geplaatst: 29.01.2014 - 22:12
door Henielma
In ieder geval fijn dat het bij jou ook opgelost is. En waarschijnlijk was die turbodrukbuis goedkoper dan het gasklephuis wat ik nodig had.