Pagina 2 van 3
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 09:41
door MartenS40
Fons099 schreef:
Ik haal hier (
www.autobandemarkt.nl) altijd mijn banden en laat ze bij een bandenomlgger hier in de buurt afleveren.
Omleggen kost me ± 12,50 per band
Dus 600 euro voor een complete set is waanzin.
We hebben het hier over Michelin. De goedkoopste Michelin kost 132,- euro, zelfs nog bij autombandenmarkt.nl (205/50/17). Dat maakt 528 voor de banden alleen. Dan nog omleggen kost het mij 578 euro. Dus idd, wat dat betreft... een complete set voor 600 euro is inderdaad waanzin. Het is maar liefst 22 euro goedkoper.

Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 09:42
door raspaardje
Van harte met de goede keuze voor een 2.0 benzine...

Met normaal gebruik (wisselende wegen, normale rijstijl) is 1 op 12,5 prima mogelijk met deze motor.
Ikzelf rij voornamelijk lange afstanden met de auto en haal dan met gemak 1 op 15. Veel CC gebruik en veel maximum snelheid van 100 km/h.
Mijn afweging benzine vs. diesel was dan ook dat de kans op een dikke rekening bij een diesel vele malen groter is dan bij een benzine. Dus die beetje extra variabele lasten (ex. onderhoud) met een benzine neem ik graag voor lief.
Vwb je naar links trekken probleem: banden idd van links naar rechts wisselen.
Indien geen resultaat banden van voor naar achteren wisselen.
Grote kans dat het in je banden zit, en misschien wellicht verkeerd gemonteerd qua rijrichting. Een krik kopen is dus ook een goede investering zoals je leest. Betere banden ook....

Een band kan dan wel prima lijken tijdens voorspelbaar rijden, je moet eigenlijk weten hoe zo'n band zich gedraagt bij onvoorspelbare rijbewegingen (uitwijken, hard remmen in diverse weersomstandigheden).
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 09:53
door MartenS40
Bedankt!
raspaardje schreef:
...Met normaal gebruik (wisselende wegen, normale rijstijl) is 1 op 12,5 prima mogelijk met deze motor....
...Een krik kopen is dus ook een goede investering zoals je leest. Betere banden ook....
Ja dat hoor ik idd vaker, maar bij mij dus niet, vandaar dat ik me afvraag of het misschien aan de banden ligt. Ik heb deze tankbeurt al steeds op de cruise gereden met maximaal 110, zoveel mogelijk laten uitrollen in de versnelling, rustig optrekken. En ik zit nog steeds niet op 1:12. Ik had 1:11.9, maar nu naar een paar stadritjes 1:10.5. Van het weekend komt er een lange rit aan 2 uur heen en 2 uur terug. Wie weet wordt het nog beter, maar voor nu valt het me tegen.
Ik heb een krik, maar voor omwisselen heb je twee nodig of een assteun. Daarbij bezit ik geen momentsleutel, wat volgens de meeste forumgebruikers hier wel aan te raden is als je zelf je banden gaat wisselen.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 09:59
door raspaardje
Onderhoud bekend?
Bougies om de 60.000 km vervangen?
Recent vers luchtfilter?
Bandenspanning oké? (+ 0,2 als voorgeschreven, + 0,3 met winterbanden doe ik altijd)
Wisselen met één krik doe je met montage van een reserve- of winterband, indien in bezit.
Gewoon handvast draaien met een goede sleutel en je bouten na 100 km weer even checken.
Daar heb je echt geen momentsleutel voor nodig.
Worden die momentsleutels altijd goed gebruikt en geijkt? Nee dus, schijnveiligheid heet dat.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 10:06
door MartenS40
Dealeronderhouden tot de laatste grote beurt bij aflevering die door de verkoper is uitgevoerd. Banden voor 2.5, banden achter 2.3.
Kan ik het bandenset reparatiesetje er ook onder zetten?
Helaas trof ik dat kleine bakje aan, in het midden van het gigantische reservewielgat. Wie dat nu weer bedacht heeft....
Qua momentsleutel bij wielen lees ik nogal wisselende meningen. De meeste 'experts' op het forum zoals ik dat kan beoordelen zijn volgens mij van mening dat je bij wielen wel een momentsleutel moet gebruiken.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 12:06
door raspaardje
Ik heb die reparatieset ook...

Maar ook winterbanden.
Een setje assteunen is echter nooit weg.
Je vindt wel meer op internet. Gewoon stevig vastzetten met de hand en na wat km nalopen: ik doe het al 15 jaar met verschillende auto's en dat ging bijzonder goed. Beetje kopervet erbij en je krijgt 'm ook weer gemakkelijk los na een jaar. Is geen momentsleutel-science voor nodig hoor.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 12:36
door diesel01
MartenS40 schreef:
Dealeronderhouden tot de laatste grote beurt bij aflevering die door de verkoper is uitgevoerd. Banden voor 2.5, banden achter 2.3.
Kan ik het bandenset reparatiesetje er ook onder zetten?
Helaas trof ik dat kleine bakje aan, in het midden van het gigantische reservewielgat. Wie dat nu weer bedacht heeft....
Qua momentsleutel bij wielen lees ik nogal wisselende meningen. De meeste 'experts' op het forum zoals ik dat kan beoordelen zijn volgens mij van mening dat je bij wielen wel een momentsleutel moet gebruiken.
Ik zou datgene volgen wat de fabrikant voorschrijft en die zegt op moment van 140nm..
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 18:11
door Fons099
raspaardje schreef:
Ik heb die reparatieset ook...

Maar ook winterbanden.
Een setje assteunen is echter nooit weg.
Je vindt wel meer op internet. Gewoon stevig vastzetten met de hand en na wat km nalopen: ik doe het al 15 jaar met verschillende auto's en dat ging bijzonder goed. Beetje kopervet erbij en je krijgt 'm ook weer gemakkelijk los na een jaar. Is geen momentsleutel-science voor nodig hoor.
Aldi heeft geloof ik deze week weer een momentsleutel in de aanbieding.
En als je maar 2x per jaar gebruikt (verwisselen van zomer naar winterbanden v.v.) voldoet deze prima.
Ik heb er vorig jaar eentje gekocht en moet zeggen dat hij prima werkt en ook nog akelig nauwkeurig is.
Ik heb hem laten testen op een torque meter hier op het werk en er is eigenlijk niets mis met dat ding.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 21:22
door MartenS40
Ideaal! Vanaf zaterdag zie ik. Die ga ik halen. Bedankt voor de tip! Altijd handig zo'n ding.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 21:39
door Schorpioen
raspaardje schreef:
Beetje kopervet erbij en je krijgt 'm ook weer gemakkelijk los na een jaar.
Kopervet erbij?
Waar smeer je dat op?
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 23:04
door Gerald de Groot
Op de schroefdraad. Nadeel is wel bij het loshalen van de bouten en je laat ze op de grond vallen, dat ze dan gelijk vol rotzooi zitten. Daarom smeer ik het er nooit meer op. Bij 140 Nm krijg je ze doorgaans wel weer goed los.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 23:13
door Schorpioen
Gerald de Groot schreef:
Op de schroefdraad. Nadeel is wel bij het loshalen van de bouten en je laat ze op de grond vallen, dat ze dan gelijk vol rotzooi zitten. Daarom smeer ik het er nooit meer op. Bij 140 Nm krijg je ze doorgaans wel weer goed los.
Dat dacht ik al.
Olie of vet op het schroefdraad van de wielbout/moer staat bij ons de doodstraf op.
Je verlaagt de weerstand op het contactvlak van bout/moer waardoor deze gemakkelijker kan loslopen.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 23:19
door Fons099
Je kunt dan beter wat vet op het naafgat smeren, want daar blijft bij mij meestal de velg op hangen.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 23:30
door MarioC70
Beetje WD40 erop kan echt geen kwaad, en op de naaf een klein likkie kopervet.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 11.02.2014 - 23:43
door Schorpioen
MarioC70 schreef:
Beetje WD40 erop kan echt geen kwaad, en op de naaf een klein likkie kopervet.
WD40 "verdampt" ook na een tijdje.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 12.02.2014 - 05:13
door P3T3R V50
MartenS40 schreef:
Ja dat hoor ik idd vaker, maar bij mij dus niet, vandaar dat ik me afvraag of het misschien aan de banden ligt. Ik heb deze tankbeurt al steeds op de cruise gereden met maximaal 110, zoveel mogelijk laten uitrollen in de versnelling, rustig optrekken. En ik zit nog steeds niet op 1:12. Ik had 1:11.9, maar nu naar een paar stadritjes 1:10.5. Van het weekend komt er een lange rit aan 2 uur heen en 2 uur terug. Wie weet wordt het nog beter, maar voor nu valt het me tegen.
Ik zit nu 6 tankbeurten verder op een verbruik van 7.1 L op 100 km dus idd net iets meer dan 1 op 14.
Moet ik wel zeggen dat ik op de snelweg altijd rond de 110 km/u rijd.
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 12.02.2014 - 09:08
door MartenS40
Mooie waarden. Ik hoop dat ik straks met andere banden dat ook gewoon weer kan halen. 1:14 hoeft van mij ook niet gelijk, maar 1:10.5 is wel erg karig. We hebben ook nog exact dezelfde uitvoering.
Ik heb me trouwens afgevraagd, is 'Sport' als toevoeging op de Edition II echt een officiele uitvoering, of is het meer iets wat handelaren er bij zetten zodat het mooier lijkt. Bij die van mij stond het er ook bij, maar kan er nergens iets over vinden, en de optielijst klopt precies zoals hier beschreven staat.
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 4-2008.pdf
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 12.02.2014 - 15:18
door MarioC70
raspaardje schreef:
Onderhoud bekend?
Bougies om de 60.000 km vervangen?
Recent vers luchtfilter?
Bandenspanning oké? (+ 0,2 als voorgeschreven, + 0,3 met winterbanden doe ik altijd)
Wisselen met één krik doe je met montage van een reserve- of winterband, indien in bezit.
Gewoon handvast draaien met een goede sleutel en je bouten na 100 km weer even checken.
Daar heb je echt geen momentsleutel voor nodig.
Worden die momentsleutels altijd goed gebruikt en geijkt? Nee dus, schijnveiligheid heet dat.
Hoezo kromme remschijven en naven,van onregelmatig vast zetten dus
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 12.02.2014 - 18:27
door lint
Laat gaan die mensen die het altijd beter denken te weten, gewoon een momentsleutel gebruiken bij het vastzetten van de wielen en ook bij andere bevestigingen in de auto!
Re: Naar links trekken en verbruik door banden?
Geplaatst: 13.02.2014 - 09:26
door raspaardje
Ik doe het al mijn hele autocarrière en nog nooit last gehad van kromme schijven en naven...
Doe ik het nu zo goed of anderen dan zo fout?
Neemt niet weg dat een momentsleutel altijd handig is voor enige referentie. Als je echt bijzondere dingen ermee gaat doen (kopbouten aantrekken bijvoorbeeld) is regelmatig ijken, juist gebruik en een goed merk haast een vereiste.
Over de toevoeging Sport: die is nooit leverbaar geweest als een Edition versie (I of II dus).
Er is dus wel een V50 Sport leverbaar geweest maar dus nooit een V50 Edition II Sport.