Forum traag sinds vandaag?

Technische mededelingen over de werking van dit forum
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland


Bij de upgrade van het oude forum naar dit platform hebben jullie m'n vorige account ook al stuk gekregen
Dat is nogal een beschuldigend vingertje.... De moderators zullen dat nooit opzettelijk gedaan hebben.

Ik heb een keer last van gehad van een traag forum, maar na opnieuw opstarten van mijn browser (Firefox met adblock) is het weer als vanouds.
En ik ben altijd automatisch ingelogd
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je onderstaande al gedaan hebt maar wie weet....

Rechtsboven klik op "My Dashboard"
In het controle panel ga je naar settings
Dan naar Subscriptions en unread post
En hier zie je een vinkje bij Database en daar naast Cookie.
Vink Cookie aan en dan heb je weer een snel forum
Laatst gewijzigd door Jeroen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Jeroen schreef: Ik ga er eigenlijk vanuit dat je onderstaande al gedaan hebt maar wie weet....

Rechtsboven klik op "My Dashboard"
In het controle panel ga je naar settings
Dan naar Subscriptions en unread post
En hier zie je een vinkje bij Database en daar naast Cookie.
Vink Cookie aan en dan heb je weer een snel forum
Jeroen, dank voor de fix.

Goed verstopt die setting, dus toch een server side issue mbt tot deze setting.
Ik zou de queries achter deze specifieke setting maar eens analyseren en kijken of er een optimalisatie mogelijk is.

Nu ga ik mogelijk de situatie krijgen dat ik op verschillende locaties met verschillende browsers en caches/cookies inlog, waardoor m'n unread count niet goed wordt bijgehouden. Toch apart dat andere forum software deze issues niet kent... Het is niet anders...


De server side latency mbt tot het laden van de pagina is enorm afgenomen.
Nu is het weer acceptabel :)


Jelle
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40893
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Serverside staat het goed ingesteld Jelle.
Alle nieuwe account hoeven die stap niet te nemen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 450
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ben schreef: Serverside staat het goed ingesteld Jelle.
Alle nieuwe account hoeven die stap niet te nemen.
Ik begrijp goed dat de setting standaard op cookies gezet wordt om het probleem te omzeilen, Ben. Misschien is het mogelijk en zelfs verstandig om met een query analyzer te kijken wat het onderliggende probleem van deze setting is. Een delay van 7 seconde is echt een rotte query of een verkeerde index ergens op een tabelletje waardoor een query zeer traag verloopt.

Er valt zeker nog ergens winst te behalen.


Jelle
Weten is leuk, controleren is beter.

Afbeelding auto's:
2017- : Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding

Afbeelding auto's:
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jrkalf schreef: Ik begrijp goed dat de setting standaard op cookies gezet wordt om het probleem te omzeilen, Ben. Misschien is het mogelijk en zelfs verstandig om met een query analyzer te kijken wat het onderliggende probleem van deze setting is. Een delay van 7 seconde is echt een rotte query of een verkeerde index ergens op een tabelletje waardoor een query zeer traag verloopt.

Er valt zeker nog ergens winst te behalen.


Jelle
Jelle, ik denk dat je de technische mogelijkheden van Ben en zijn collega's een beetje overschat. Het zijn geen programmeurs, geen DB admininstrators, geen server administrators. Ze gaan echt geen query analyzers gebruiken en op basis van resultaten aanpassingen maken in de database en/of de forumsoftware. Als je iets zou willen laten verbeteren dan kun dit waarschijnlijk beter opnemen met de makers van de forumsoftware.

Persoonlijk vind ik het bijhouden van gebruikersdata in cookies ipv in de database een goed concept. Het verlicht de taak van de database aanzienlijk, een groot voordeel bij dit soort drukbezochte "hobby-sites". Nadeel is natuurlijk wel dat je enerzijds minder exact bij kunt houden wat een gebruiker al gelezen heeft, en anderzijds uiteraard dat het geheugen aan de specifieke machine/browser gebonden is. In de praktijk vind ik dat laatste niet echt een bezwaar. Zeker niet nu er een handige 'alle berichten van de afgelopen 24 uur' knop beschikbaar is.

Verder is de traagheid en de cookiefix al vanaf het begin van de nieuwe forumsoftware bekend. Zelfs in dit topic nog naar verwezen (hoewel pas op pagina 5 van het topic). Hoe heb je dat toch kunnen missen?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat laatste vind ik inderdaad ook een grote misser. En dan weer lopen klagen.....

Verder, als iedereen jaarlijks € 25,00 bijdraagt, wordt het natuurlijk al een ander verhaal voor Ben. Maar het gros wil voor een dubbeltje op de eerste rang: snelle site, goede mod's en gratis natuurlijk. Tja, voor niks gaat alleen de zon op Jelle.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40893
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

We gebruiken standaard software en de suggesties van jelle zijn doorgestuurd naar de ontwikkelaar.
Als die daar bij een toekomstige update iets mee gaan doen zullen we dat wel zien.

De oplossing is gegeven. Topic is overbodig.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gesloten

Terug naar “Berichten over de werking van Volvo-forum.nl”