Koekoekgeluid in het ventilatiesysteem?

Geleverd vanaf 2003
RG68
1st Gear member

Ik heb vandaag contact gehad met mijn dealer, om mijn afspraak te verzetten. Hij vertelde mij dat ook zij een demo auto rond hebben rijden die dit geluid maakt. Overigens geen V50, maar een C70.
Deze demo auto wordt binnenkort onderhanden genomen en ik heb afgesproken dat, wanneer zij het euvel gevonden hebben, ik mijn auto langs ga brengen.

Geluk bij een ongeluk. Misschien weten we binnenkort meer. :twisted:
We blijven geintresseerd naar de oplossing.

@Harlem_guy, heb je de afspraak met je dealer gemaakt dat ze je bellen als ze de oplossing hebben? Misschien wel zo handig, weten ze ook gelijk dat je dit probleem hebt. (Als dat nog niet bekent was) 8)
================================================
VOLVO for life!
rbergen
Starter

Ook ik heb er sinds eind april last van, ook bij mij is de recirculatieklep al een keer vervangen, ook in mijn geval zonder resultaat. Mijn dealer heeft me verteld dat het wachten niet zozeer op Volvo Nederland is, maar op Volvo Zweden.
Op de .com-versie van dit forum schrijft een australier die ook een "cuckoo" in zijn airco heeft dat ze hem hebben verteld dat Zweden het inderdaad met een softwarepatch probeert op te lossen. Ongeveer een week geleden dachten ze dat ze de oplossing hadden, maar na tests bleek dat ze terugkonden naar de tekentafel.

Schiet niet echt op dus, en dat vogeltje begint me zo langzamerhand wel het wit uit mijn ogen te irriteren. ](*,)
moosev50
3rd Gear member

Op het duitse forum hebben ze het over blaffende honden....

http://www.motor-talk.de/t1074985/f257/s/thread.html
Harlem_guy
2nd Gear member

RG68 schreef:Ik heb vandaag contact gehad met mijn dealer, om mijn afspraak te verzetten. Hij vertelde mij dat ook zij een demo auto rond hebben rijden die dit geluid maakt. Overigens geen V50, maar een C70.
Deze demo auto wordt binnenkort onderhanden genomen en ik heb afgesproken dat, wanneer zij het euvel gevonden hebben, ik mijn auto langs ga brengen.

Geluk bij een ongeluk. Misschien weten we binnenkort meer. :twisted:
We blijven geintresseerd naar de oplossing.

@Harlem_guy, heb je de afspraak met je dealer gemaakt dat ze je bellen als ze de oplossing hebben? Misschien wel zo handig, weten ze ook gelijk dat je dit probleem hebt. (Als dat nog niet bekent was) 8)
Het was de werkplaatschef van mijn dealer meteen duidelijk wat voor probleem ik had, hij herkende het meteen. Mijn auto is dan ook meteen op 'de lijst' gezet van auto's die dit probleem hebben. Hij beloofde ook contact met me op te nemen om terugkoppeling te geven maar hij vertelde er ook meteen bij dat dat wel eens een tijd zou kunnen gaan duren.

Overigens heb ik niet altijd last van het probleem: soms begint het pas na een half uur, soms ook meteen, en soms houdt het vanzelf op na verloop van tijd...
BG_V50
2nd Gear member

Hebben jullie dit al geprobeerd;

auto airco off,
ventilatie laten blazen in de drie zones (dus rode led brandt voor hoofd, lichaam en voeten)

Als ik hem op die stand zet houdt die klep op met schakelen.

Lijkt wel alsof het te maken heeft met de auto airco, misschien een sensor gone wild?

Klep begint ondertussen al een metaalachtige slag te maken...
rbergen
Starter

In mijn ogen is het een productiefout in mijn spiksplinternieuwe Volvo, dus moet Volvo het gewoon als de sodemieter oplossen. Daar is de prijs van die auto's toch ook wel een beetje naar.
Ik heb inmiddels een (papieren) brief naar Volvo Nederland gestuurd waarin ik uitleg dat ik vind dat ze veel te lang zitten te prutsen met een probleem waar een groot deel van hun klanten last van heeft. Ik ben momenteel in afwachting van hun reactie.
joop58
Starter

ben vanmorgen bij mijn dealer geweest en die gaat kijken of er een modificatie voorhanden is ze bellen als ze wat weten.
RG68
1st Gear member

joop58 schreef:ben vanmorgen bij mijn dealer geweest en die gaat kijken of er een modificatie voorhanden is ze bellen als ze wat weten.
Laat maar wat weten als het verholpen is, dan kunnen wij het ook laten verhelpen.
VOLVO for life!
RG68
1st Gear member

Na het lezen van de post van BG_V50, met de optie om de climat control van "auto" af te halen, heb ik dit ook eens geprobeerd.
Het lijkt te werken, niet zoals het hoort, maar het functioneerd.

Misschien is dit weer een tip voor VOLVO, neem deze kennis mee bij het oplossen van de storing.

[Edit mode] Helaas vandaag (19 juli) mijn climat control van "auto" gehaald, omdat deze teveel koude lucht op mijn arm blies, maar de "koekoek" bleef. Jammer dat dit ook geen optie is, dus. :( [/Edit mode]
VOLVO for life!
Bol
1st Gear member

Heb sinds deze week ook de Airco van de Auto functie afgehaald en laten blazen in de drie zones. Heb sindsdien de klep niet meer gehoord, maar echt goed kan je de temperatuur niet meer regelen. Maar het geluid is sinds 3 maanden pleite, dus ik ben al lang blij.

Vandaag gebeld door mijn dealer (Baars Leiderdorp, heet nu trouwens Svala) dat ze een software update van Volvo Nederland hebben gehad die het probleem misschien zou verhelpen. Ze gaan het vandaag en morgen testen in hun eigen auto's en laten mij dan weten of het DE oplossing is.

Ik houd u op hoogte!! :!:
S40 2.4 Edition II / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Sagitta 17"; / off-black(dala T/Tec)
S40 2.0d Edition II MY2008 / Passion Red / Sport chassis / Xenon / Season-line / Spartacus 17"; / black leder
Vvijftig
2nd Gear member

Met software haal je never het probleem eruit, het is een mechanisch probleem.
"Spee rijdt altijd mee"
BG_V50
2nd Gear member

Dacht ik ook, maar toch effe oppassen, toevallig werk ik in een bedrijf waar ze sets maken in de combinatie electronica, mechanica en software.

Het zou kunnen dat een sensor net op zijn grens gebruikt wordt, en dat deze sensor de bewuste klep aanstuurt, dus zou het kunnen dat een software workaround de boel toch aan de gang krijgt.

Alleen, de ervaring leert dat dergelijke oplossingen nooit de levensduur van een apparaat halen...(ik spreek niet vanuit automotive, daar zou het anders kunnen zijn). Een sensor op zijn grens gebruiken betekent ook meestal dat de levensduur sterk beperkt is.
Stilo
3rd Gear member

Mijn auto is afgelopen week nagekeken. Men heeft de auto twee dagen in de werkplaats gehad omdat het hele dashboard eruit is gehaald. Er is een motor vervangen, maar de koekoek is gebleven. Overigens gaat mijn airco (in de auto stand) ook constant harder en zachter blazen.
De dealer heeft nu contact opgenomen met Volvo NL en kreeg daar (ook) te horen dat men het probleem aan het onderzoeken is. Ik heb dus helaas dus nog geen nieuwe informatie voor jullie.
rovolvo
2nd Gear member

Beste V50 rijders,

ik lees hier veel problemen met het geluid van de stelmotortjes van de airco. Ik ben de zoveelste die daar last van heeft.
Ben vorige week bij dealer geweest. Auto heeft daar een dag gestaan om het motortje te vervangen. Bij mij was er nog een ander probleem: bij dezelfde temp.instelling links en rechts (even uitproberen bij instelling HI) bleek er rechts warme lucht uit de roosters te komen en links gewoon koud. (dus stond links ook ingesteld op HI!!).
Dit is gelukkig wel verholpen, waarschijnlijk door het nieuwe stelmotortje.
Maar het geluid blijft er in zitten. Ik heb de volgende dag de auto weer teruggebracht naar de dealer om hier een oplossing voor te zoeken.
Het maakt mij niet uit hoe lang die daar staat, en vragen ze Volvo NL maar om een oplossing. Voor een auto van zoveel geld is dit niet normaal en uitermate irritant geluid.
Ik wil gewoon dat dit probleem wordt opgelost, ook al duurt het wat langer.
Zoals geschreven wordt heb ik dus ook last van die onregelmatige blaassnelheden van de ventilator.
Voor de rest is het een heerlijke auto. Dit is mijn eerste Volvo maar deze kwaliteit valt mij dan toch tegen en had ik niet verwacht.
Geen lease-auto want anders kun je makkelijk denken dat je 2-3 jaar met het geluid rondrijdt en bij einde contract ben je vanzelf van het geluid af. Het is mijn eigen auto en ik hoop er wel langer dan 3 jaar mee te doen.
Als er nieuwe berichten zijn hoor ik dat graag en ik zal jullie ook op de hoogte houden van mijn bevindingen.
rbergen
Starter

Wat mij met name opvalt is dat ze een mechanisch probleem, want dat is het toch, proberen op te lossen met een aanpassing in de software. Dat is op zich niet erg, als ze dan tenminste een oplossing zouden vinden. Het probleem is inmiddels al ruim 3 maanden(!) bij Volvo bekend, maar de oplossing is er echter nog steeds niet.
Ik krijg een beetje het gevoel dat ze koste wat het kost willen voorkomen dat ze over moeten gaan tot het terugroepen van alle uitgeleverde S40's en V50's om (op kosten van Volvo, want garantie) een lastig bereikbaar onderdeel te vervangen. In plaats daarvan laten ze dus zo'n beetje alle klanten die in 2006 een dergelijke auto gekocht hebben al een paar maanden rondrijden met dat irritante geluid in het rechteroor. Ik hou er overigens rekening mee dat ze die vervanging alsnog zullen moeten gaan doen, want ik denk dat ze de software nu wel zo'n beetje binnenstebuiten gekeerd zullen hebben. (En als in mijn computer de geluidskaart stuk gaat vervang ik hem, in plaats van te proberen het geluid uit de harde schijf te laten komen, als je snapt wat ik bedoel.)
Ik heb Volvo anderhalve week geleden een brief gestuurd waarin ik ze uitleg dat ik vind dat ze veel te laks met dit probleem omspringen. Tot zover heb ik hierop nog geen reactie mogen ontvangen, maar ik laat het je weten als ik hem krijg.
pimp
2nd Gear member

Zijn er ook mensen met deze problemen met een v50 MY2007 of zit de geluid hier niet in??
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
moosev50
3rd Gear member

nog geen last, klop klop.
MY2007 met 1200 km.....
V50 2.0D Brilllant Bleu[Verkocht]
Douglas
1st Gear member

pimp schreef:Zijn er ook mensen met deze problemen met een v50 MY2007 of zit de geluid hier niet in??
Ik ben nieuw hier op het forum en ben het gaan volgen toen de aanschaf van een V50 een serieuze optie werd. Inmiddels ben ik in het bezit van een V50 2.0d Edition II (MY2007). Eén week na aflevering ben ik er mee op vakantie gegaan en 3500 km probleemloos gereden behalve het volgende:

Op een bepaald moment hoorde ik de stelmotortjes/kleppen (denk ik) heen en weer draaien en de luchtstroom ging steeds van hard naar zacht. Ik heb de motor uitgezet (en weer aan), maar dat hielp niet. Daarna heb ik de airco op handmatig gezet en alle secties (boven/midden/onder) een paar keer aan en uit gezet en weer op auto gezet. Toen was het weg. Sindsdien geen last meer.

Ik ga nog niet naar de dealer. Ik ben benieuwd naar de bevindingen hier op het forum en wacht maar even af. Zeker nu het geluid weg is.
RG68
1st Gear member

Tjonge dat klinkt goed.
Hoe lang is het geluid al weg en welke stappen heb je precies ondernomen.
VOLVO for life!
Bossie
1st Gear member

Ja ja, mijn S40 heeft ook een huisdier in het dashboard! Moet binnenkort voor de 10.000 km check langs de garage. Ben benieuwd
S40 Edition II - 2.4 140 - Scotia - Calcite Cream - Bi-Xenon - Arrow Nav - Parrot
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”