DAB+ toevoegen aan bestaande radio mogelijk?

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
BlackcurrantV70
7th Gear member

In mijn XC70 sluit ik mijn iphone aan op de USB poort en dan start ik een radio app op de iphone en de geluidskwaliteit is een stuk beter dan FM, probleem is de 3G/4G ontvangst, soms gaat het een uur aan een stuk goed, en dan kapt ie er elke 100m mee, te frustrerend voorlopig.

Heb je dergelijk probleem ookm bij DAB+ ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
mga1600
6th Gear member

In mijn woonomgeving is de FM-dekking waardeloos, terwijl de DAB-dekking juist heel aardig is. Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat we een (Bose) radio in huis hebben die DAB weergeeft met een signaal sterkte van 95-100% met een simpel draadje als antenne. Kortom...ik kijk nog steeds naar de mogelijkheden van DAB in de auto!

De dealer heeft vastgesteld dat mijn auto niet is voorbereid voor de officiële uitbreiding, dan blijft helaas dus alleen een 'aftermarket oplossing' over. Er zijn verschillende systeempjes, maar er zijn er twee die mijn aandacht grepen. Dension heeft iets dat via de USB poort van de standaard audio signaal doorgeeft en ook bediend wordt, en Alpine heeft de Ezi-dab (hetzelfde als de Pure Highway 300Di) die via de AUX ingang werkt. Deze Alpine/Pure oplossing heeft een kleine bedieningings eenheid. Bij Volvo UK is dit een officieel dealer-accessoire waarbij inbouw door de dealer gebeurt in die gevallen dat de "echte" dab-module niet toegevoegd kan worden.
Ik lees hele goede recensies over dat systeem. Over de Dension oplossing wordt verschillend gedacht, variërend van "het werkt lang niet in iedere auto omdat de USB-aansluiting de benodigde power niet kan leveren" tot "alle gradaties van en hele goede tot geen ontvangst". Ik realiseer me dat de dekking in NL nog niet optimaal is.

Wat beide systemen natuurlijk nodig hebben is een antenne. Standaard wordt in beide gevallen een glas-antenne geadviseerd, bij het Engelse Pure-Volvo pakket wordt een actieve (versterkte) plakantenne geleverd. Wat ik mij afvraag is waar de beste plaatsing daarvoor is. In de montage-instructie wordt uitgegaan van de voorruit (aan de passagierskant) vooropgesteld dat die niet gecoat is of van verwarming is voorzien. Maar veel moderne Volvo's hebben juist zo'n voorruitverwarming - dus waar de UK-dealers het ding plakken geen idee. Ik kan me voorstellen dat "het derde ruitje" aan de zijkant van de auto (bijv. bij mijn XC60) een optie is.
Heeft iemand ervaring met de antenne plaatsing-of überhaupt met zo'n los DAB geval?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
mga1600
6th Gear member

Ik ben een stuk verder nadat ik mijn dilemma (zie bovenstaande post) heb voorgelegd aan een leverancier van het Pure Highway ding. Zijn tekst luidde: er is maar een methode en dat is : gewoon proberen! Dus ik mocht er eentje meenemen inclusief de bijbehorende actieve plakantenne. Als het niet naar tevredenheid zou werken kan ik het terugbrengen, mits in originele verpakking. Dus heb ik een provisorische opstelling in mijn auto gemaakt, d.w.z. een paar kabeltjes met schuifstekkertjes aan de Pure kabelboom gemaakt (voor de voeding) en voorlopig maar even gewoon via een 12volt stekker in de accessoire aansluiting gestoken. De antenne heb ik niet direct aan het raam geplakt, omdat hij dan uiteraard niet meer te retourneren zou zijn, maar nog ingepakt met het originele doosje en al (in een extra plastic zakje) met wat isolatietape tegen de ruit geplakt (het eerder genoemde derde ruitje). Dat houdt dus in dat de antennepositie zeker niet optimaal is en zonder dat de aardstrip die er aan vastzit vastgeplakt is die ook essentieel zou zijn). Maar ondanks deze wel erg lompe installatie was ik positief verrast! Hier op de oprit is de signaal sterkte nu al 88%. Vandaag zijn we heen en weer naar Groningen gereden, een mooie gelegenheid om het ding te testen. Hier in de kop van Noord-Holland) en op de Afsluitdijk was de signaal sterkte steeds tussen de 80-90 procent, voldoende voor een goede ontvangst met slechts minimale verstoringen bij obstakels als staalconstructies. Alleen bij Den Oever was het even slecht (klopt met de dekkingskaart, wordt nog aan gewerkt zegt de KPN), maar in Friesland en Groningen was het briljant met steeds 100%, geen storing of uitval.
Kortom: ik vind het wel wat! Bediening is uiterst simpel, heel aardig is ook dat je uitzending kunt pauzeren (tot 15 min), bijvoorbeeld tijdens het tanken, zodat je niets van de uitzending hoeft te missen.
Wordt wel een blijvertje denk ik, alleen nog even nadenken waar ik de bedieningsunit (kastje van 5x7 cm) ga monteren. Ik denk aan de voorkant onder het rolluikje (armsteun) t.p. de bekerhouder die ik toch niet gebruik. Echt fraai is zo'n los ding natuurlijk niet, dus luikje dicht- niets te zien. Zit daar goed onder hand- en oogbereik ( als het luikje 5 cm openstaat).
mga1600
6th Gear member

Aanvulling

Inmiddels heb ik het ding-wegens gebleken succes- gekocht en serieus geïnstalleerd. Hij start nu op als het contact aan gaat, en valt stil als het contact uitgaat, maar net als de HU kun je hem dan toch handmatig aanzetten. Het werkt boven verwachting goed, ook tijdens de rit van en naar Amsterdam ging het weer feilloos.

Het apparaatje bestaat uit een centraal kastje waar alles op wordt aangesloten. Dat kastje is ca 10 bij 6 cm schat ik en kan ergens weggestopt worden. Dan is er een bedieningskastje (controller) van zo'n 5 bij 5 cm met een display en meerdere knoppen. Het display kan naar wens verschillende dingen tonen, bijvoorbeeld zender+programma informatie. Of, bij het testen voor de optimale antenne locatie wel plezierig de signaalsterkte + signaal kwaliteit. Die laatste is steeds minstens 85% maar vaak ook 100%. Wat de signaal sterkte betreft: zolang die niet onder de 45% zakt gaat het goed. Op de snelweg is het steeds 96-100, in de bebouwde kom zakt hij wel wat als er een groot object in de buurt is, maar dat leidt meestal niet tot storing.
Het controller kastje zit bij mij nu op de armsteun op het bijgeleverde (zelfklevende) kogelgewrichtje. Daarmee kan ik hem naar believen in het zicht plaatsen of onder het rolluikje wegdraaien. De controller is trouwens ook afneembaar. De centrale eenheid heb ik met dubbelzijdig tape op de versterker onder de passagiersstoel vastgezet en alle bekabeling is netjes uit het zicht.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Klinkt goed deze optie maar voor mij persoonlijk is het geen oplossing.
Ik heb naar de Dension gekeken en het mooie van dat apparaat is dat je via de normale HU met stuurbediening kan wisselen van zender.

Dit is met de Pure helaas niet mogelijk.
Ik wacht even af tot er een passende oplossing is voor mij.
mga1600
6th Gear member

Nee dat klopt, de stuurbediening werkt inderdaad niet met dit systeem. Maar je kunt wel voorkeuzezenders programmeren en selecteren (doorstappen) met een druktoets. Kleine moeite met de controle unit zo onder handbereik. Aardig is ook dat je het beluisterde programma kunt pauzeren.
JeeWee
3rd Gear member
Contacteer:

Mijn auto heeft af fabriek de DAB optie uit 2011 en dus geen DAB+
Zou ik deze dan wel kunnen upgraden naar DAB+ ?
V70 MY12 D5 AWD Summum, Inscription, Driver support line, Security line, Four-C, Xenium pakket, Premium audio etc etc etc. Caspian Blue 18" Cratus Winter, 18" Odyseus Zomer
V70 MY07 D5 Summum, Inscription full options van 150.000 tot 387.000 gereden van dec 2009 tot Jan 2015
Jaguar XJ6 4.2 Series 1 Babyblue 1972
Harley Davidson Electra Glide Ultra Classic 2009
edbure
1st Gear member

Ik heb af fabriek dab+ in mijn v40 icm harman kardon.
Woon in het oosten en daar is de dab ontvangst zwak.
Praktijk? Geluidskwaliteit zeer veel beter dan analoog/fm. Maar veel regionale storing en uitval dus hier van signaal.
Toch vak dab aan vanwege hoge audiokwaliteit. En zeker meer naar het zuidwesten is ontvangst ok.
Hoop dat het signaal de komende jaren beter landelijk dekkend zal worden.
The only V40 polestar :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”