Pagina 2 van 5
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 08:24
door Rippie V70
Met een vouwwagen rijdt je gewoon 120 tegen het bergje op hoor. Geen zorgen
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 17:55
door V70/2.4D/2003
Rippie V70 schreef:
Met een vouwwagen rijdt je gewoon 120 tegen het bergje op hoor. Geen zorgen
Met 1600 kg Hobby aan de haak ook! En daar was zowaar The Volvoboy getuige van toen ik hem net na Lyon in Noordelijke richting voorbij kwam pompen met als trekkende auto een 131 PK V70.
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 18:38
door koster
Ha ha, die 5 pk meer zal niet zoveel uitmaken, dus dat kan ik ook!
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 18:47
door LtStone
Ik las zojuist dat de prijzen omlaag zijn gegaan scheelt 200 euries, nou als dát de drempel niet verlaagd dan weet ik het ook niet meer:
Volvo Tuning
Polestar Tuning, nu verkrijgbaar voor € 795 i.p.v. € 995
Haal meer uit uw Volvo met Volvo Tuning. Natuurlijk levert uw Volvo voldoende vermogen. Maar met speciale software wordt de reactiesnelheid van uw motor aanzienlijk hoger! Hierdoor haalt u sneller, dus veiliger in en u geniet van de fellere respons op uw gaspedaal.
Deze Volvo-tuningset (chiptuning in de volksmond) is ontwikkeld in nauwe samenwerking met onze officiële Zweedse 'partner in racing'. Polestar.
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 19:22
door V70/2.4D/2003
Alleen.....NIET voor de 126 PK! Mannen, zoek even op het forum, staat zat over geschreven en met name over de onmogelijkheid om de 126 PK te tunen. Kan wel maar niet bij Polestar en aldus is tunen bij de rest geheel voor eigen rekening en dito risico.
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 19:32
door LtStone
Oei, ok zo ver heb ik (inderdaad) niet gekeken, excuus.
Goed er zijn zeker andere goede huizen bijvoorbeeld Rica is zeker geen pannekoek
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 19:38
door V70/2.4D/2003
Dat geeft niks, nogmaals: Als je de 126 PK wel gaat tunen dan heb je een verhoogd risico dat het fout gaat. Je loopt tegen meer kosten aan door extra slijtage etc etc.
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 19:54
door koster
Nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat er zo "anders" is aan de 126 pk motor?!?!
Is dat zo'n teer beestje?
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 20:35
door diesel01
koster schreef:
Nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat er zo "anders" is aan de 126 pk motor?!?!
Is dat zo'n teer beestje?
Koppeling, vliegwiel en remmen!
Overigens heb je 20nm koppel meer dan de 131pk diesel.
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 21:16
door koster
Meen je dat nou?
Denk dat ik maar tevreden moet zijn..
Re: polestartuning
Geplaatst: 15.04.2014 - 21:35
door Rippie V70
Denk dat ik maar tevreden moet zijn..
Dat is denk ik een goede keuze. Ik ben dat ook al een paar jaar en heb er nu 328000 vrijwel probleemloze kilometers op zitten. 130PK voldoet voor mij prima.
De sterkere zijn sneller,ook met een caravan, maar 126PK kan echt wel met een caravan overweg. Ik rijdt met een Kip47 van 1450kg.
En Ger deed het met een 1600Kg Hobby, en dat ging ook goed.
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 01:19
door LtStone
Wellicht dat we ons ietwat laten meeslepen in de moderne "pk-praat" (bij gebrek aan een beter woord).
126 pk is natuurlijk echt niet misselijk - en al helemaal ook nog met die koppel - 20 jaar geleden ging met ook met caravans op reis en de auto's waren heus niet van dit hedendaags kaliber. Misschien is de tevreden weg inderdaad de nederige en dus juiste hier...
Goed en dat uit de bek van de gast met zijn brute T5 van tegen de 300 pk; daar is ook een mooi woord voor: hypocritie

Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 05:16
door koster
Tja, we willen altijd "meer" wellicht dat wij dat aan kunnen merken als een slechte gewoonte.
Gegroet!
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 06:59
door mees
'kDeed het jarenlang met slechts 115pk en 1600kg.
Kon gewoon inhalen en nam de steilste bergpassen.
Maar die 1e versnelling en koppeling in de toenmalige 245 was werkelijk superb…..
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 10:50
door staaf
diesel01 schreef:
koster schreef:
Nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat er zo "anders" is aan de 126 pk motor?!?!
Is dat zo'n teer beestje?
Koppeling, vliegwiel en remmen!
Overigens heb je 20nm koppel meer dan de 131pk diesel.
Kan iemand dit bevestigen? Ik ben zelf in het bezit van zo'n '06 126pk diesel en heb enige tijd met Vida de onderdeelnummers gecontroleerd. Ik kwam toen tot de conclusie dat de 126pk motorisch hetzelfde blok is dan de 185 pk versie. Koppeling en vliegwiel waren volgens mij dezelfde nummers. Remmen weet ik niet, want dit heb ik niet gecontroleerd.
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 11:20
door diesel01
Ik ben hier te rade gegaan bij iemand die direct toegang heeft tot de meest recente info op Vida en die verzekerde mij dat zowel koppeling als vliegwiel de zwakkere schakel zijn toz van de 5 cylinder 131/163/185.
De 126pk schijnt een tijdje in NL geleverd te zijn maar was eigenlijk voor de Belgische markt waar men word afgerekend op pk's en niet op gewicht.
Een soepele 5cylinder met relatief weinig pk was daar zeer goed te verkopen maar er schijnt weldegelijk een andere (lees) zwakkere koppeling/vliegwiel in te zitten.
Remmen zijn 286mm toz van 302/320mm voor de D5.
Mijn 126pk S60 stond op 15" winterbanden terwijl de latere D5 allemaal 16" velgen moest hebben omdat anders de remklauw aanliep.
Maar ik zou indien je meer pk's wilt gewoon naar Rica gaan die hebben een set klaar liggen waarbij ze hem naar 226pk zetten met 460nm koppel, kun je garantie bijkopen en die ga je nodig hebben.
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 11:32
door lint
diesel01 schreef:
Ik ben hier te rade gegaan bij iemand die direct toegang heeft tot de meest recente info op Vida en die verzekerde mij dat zowel koppeling als vliegwiel de zwakkere schakel zijn toz van de 5 cylinder 131/163/185.
De 126pk schijnt een tijdje in NL geleverd te zijn maar was eigenlijk voor de Belgische markt waar men word afgerekend op pk's en niet op gewicht.
Een soepele 5cylinder met relatief weinig pk was daar zeer goed te verkopen maar er schijnt weldegelijk een andere (lees) zwakkere koppeling/vliegwiel in te zitten.
Remmen zijn 286mm toz van 302/320mm voor de D5.
Mijn 126pk S60 stond op 15" winterbanden terwijl de latere D5 allemaal 16" velgen moest hebben omdat anders de remklauw aanliep.
Maar ik zou indien je meer pk's wilt gewoon naar Rica gaan die hebben een set klaar liggen waarbij ze hem naar 226pk zetten met 460nm koppel, kun je garantie bijkopen en die ga je nodig hebben.
Gewoon even wachten en de volgende Volvo met een sterkere motor kopen

Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 11:41
door staaf
[/quote]
Gewoon even wachten en de volgende Volvo met een sterkere motor kopen

[/quote]
Hier gaat het me eigenlijk niet om.
Ik had dit opgezocht omdat ik er toen ook het fijne wou van weten.
Hoe het zit met de eerste generatie D5244T en D5244T2 (163 en 130pk) weet ik niet
Mijn versie de D5244T7 (126k) zou volgens Vida motorisch identiek zijn aan de T4 en de T5 (185 en 163pk)
De auto is uitgerust met een M56 5-versnellingsbak, of deze enkel in de 126pk geleverd werd weet ik niet.
Wat Diesel1 zegt ivm de remmen klopt: mijn 126pk staat op 15" winterwielen
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 12:04
door diesel01
De 131/163/185pk zijn bij mijn weten identiek, de 126pk is de vreemde eend in de bijt met verschil in materiaal.
Re: polestartuning
Geplaatst: 16.04.2014 - 12:38
door Rippie V70
De 131/163/185pk zijn bij mijn weten identiek, de 126pk is de vreemde eend in de bijt met verschil in materiaal.
Nee, Dat is niet zo. de oude 163pk D5, en de 2.4D 131pk t/m MY2005 zijn gelijk, behalve de Software.
Daarna zijn de verschillen wat groter geworden, al is de 2.4D 163PK weer gelijk aan de 185PK D5 van na 2005.
Een en ander staat hier :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor