Ik herken deze klachten niet en ben zeer tevreden over de D2. Zou het met de dealer opnemen.
Wat betreft de D2 in het algemeen: natuurlijk is het geen strepentrekker, maar ik kom voor mijn gevoel weinig tekort. De aanschaf van deze auto was vooral financieel gedreven, maar voor mij stond wel vast: niet tegen elke prijs. Persoonlijk vind ik dat je met de D2 weinig concessies hoeft te doen.
slechte loop D2 koude start
-
- 4th Gear member
Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
- Rha007
- 5th Gear member
Ik herken het en vind het echt een meerwaarde. En dan te bedenken dat ik twijfelde of ikmde Rica software eraf wilde laten halenzakraket schreef: Tuning is super. Hij is net zo zuinig (misschien zelfs zuiniger) maar zo had de D2 eigenlijk moeten zijn. Zonder zou ik hem niet meer willen hebben, want zelfs bij een rustige rijstijl zit je al aan het max. Nu heb je een (flinke) reserve.

Dat van het onregelmatig lopen bij een koude start heb ik overigens niet, maar in de 3 weken dat ik de auto nu heb is het ook niet echt koud geweest.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
-
- 1st Gear member
Mijn auto zowel die van een collega, beide my2014 hebben ook problemen bij een koude start.
Beide hebben tussen de 9000 en 10.000 km gelopen.
Mijn auto gaat volgende week dinsdag voor de 10.000 check naar de garage en er wordt gelijk naar het niet lekker lopen gekeken.
Ik zal de bevindingen met jullie delen.
Mijn auto gaat volgende week dinsdag voor de 10.000 check naar de garage en er wordt gelijk naar het niet lekker lopen gekeken.
-
- Starter
Erg herkenbaar, ik zelf heb ook een D2 met Rica softloader M2014. Bij een koude loopt ie erg slecht, ben het in de gaten gaan houden en ben tot het volgende gekomen. Een koude start onder de 10 gr geen probleem, als je een koude start hebt vanaf zo'n 15 gr heb ik 5 van de 10 keer prijs dat ie slecht loopt, ben je de straat uit loopt ie gewoon weer goed. Ik heb het met de standaard software en ook met de software van Rica, ik heb wel het idee dat het met de Rica software ernstiger is. De auto heeft net zijn 20 k beurt gehad, heb het vermeld en er is naar gekeken. Ze hebben de laatste software update gedaan een weekje geleden, alleen jammer genoeg is het probleem niet verholpen. Verder ik het met de Rica softloader de Rica software nog niet terug gezet dus weet nog niet wat ie dan doet maar dat zal wel niet veel beter zijn!
Hopelijk komt er iemand snel met een oplossing, toch jammer een auto van een half jaar oud en die pruttelt als een oude diesel.
Gr. Mario
Hopelijk komt er iemand snel met een oplossing, toch jammer een auto van een half jaar oud en die pruttelt als een oude diesel.
Gr. Mario
-
- 1st Gear member
Ook ik herken het probleem met mijn D2, danwel in een V50. Bij een koude start erg onrustige loop, beetje bokkig. Ik heb zelfs zelden dat als ik op cruisecontrol rijd dat de motor zich lijkt te verslikken. Mijn V50 is van 01-2012 en heeft nu 198.000km gelopen maar deze zaken hebben zich de gehele looptijd voorgedaan. Ook bij mij zei de dealer dat het bij de motor hoort...
V40 D4 Business Ocean Race met 17''Ixion
-
- 2nd Gear member
Ik voel me aangesproken over “wat besparen”. Toen ik mijn V40 kocht, was het verschil tussen een D2 en een D3 5000,00 euro. Het prijsverschil voor de belastingen is maar 240,18 euro! Dus om een D3 te rijden zou ik 4759,82 euro extra aan de (r)overheid betalen. De D2 was voor 2013 ook nog vrij van wegenbelasting. Voor de volledigheid vermeld ik ook nog even de bijtelling als je privé rijdt met een bedrijfswagen. Voor een D2 (en nu ook de nieuwe D4) mag je 14% van de nieuwwaarde bij je inkomen optellen, voor een D3 is dat 25% (Inderdaad bijna een verdubbeling.)
Dus ik heb ook MY14 D2 (nog
niet getuned) en die loopt inderdaad niet perfect na een koude start. Maar ik het is zo gering, dat je het niet terug ziet in de toerenteller en het is voordat ik de straat uit ben alweer normaal. Ik heb er dan ook nooit melding over gemaakt bij de dealer (en daar is de auto ondertussen alweer een paar keer geweest voor onderhoud). Ik rij al een paar auto’s met hetzelfde blok. Ik heb een Ford Fiesta gehad en een C30, vooral de Ford maakte koud heel wat meer geluid. Ik was aangenaam verrast hoe goed de motor het in de V40 koud doet. 
Dus ik heb ook MY14 D2 (nog

- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
En hiervoor krijge je elke 3-4 jaar een nieuwe auto, inclusief gratis verzekering, onderhoud en brandstof ?
Balen man
Ik heb jaren geleden ook een Nlse leaseauto gereden, tot de bijtellingsregeltjes de pan uit swingden, sindsdien prive auto met salarisverhoging en km vergoeding, ja ook voor een XC70 D3 AWD
Balen man

Ik heb jaren geleden ook een Nlse leaseauto gereden, tot de bijtellingsregeltjes de pan uit swingden, sindsdien prive auto met salarisverhoging en km vergoeding, ja ook voor een XC70 D3 AWD

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 4th Gear member
Omdat het maar een klein probleempje is en ik er telkens alleen bij het wegrijden weer aan herinnerd wordt. Meestal na een uur rijden ben ik het weer vergeten. Over een maand komt de eerste beurt, dan kunnen ze er gelijk naar kijken
Anyway, ook vanmiddag rond 15u in een nogal warme auto heb ik hetzelfde probleem. Dus niet alleen tijdens koud weer (koude start betekent: niet op bedrijfstemperatuur, niet perse in koud weer), al was het nu iets minder.
Anyway, ook vanmiddag rond 15u in een nogal warme auto heb ik hetzelfde probleem. Dus niet alleen tijdens koud weer (koude start betekent: niet op bedrijfstemperatuur, niet perse in koud weer), al was het nu iets minder.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
Wil je meer met je SCT? kijk hier
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Hier ook hetzelfde probleem, alleen als de auto een lange tijd stil heeft gestaan onregelmatige loop.
Het is rond de 30.000km naar voren gekomen. Bij de 40.000km beurt zal ik er melding van maken net als de waas aan de bestuurderszijde bij de retourslag van de ruitenwisser.
Verder een prima auto.
Het is rond de 30.000km naar voren gekomen. Bij de 40.000km beurt zal ik er melding van maken net als de waas aan de bestuurderszijde bij de retourslag van de ruitenwisser.
Verder een prima auto.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
-
- 4th Gear member
Dat ruitenwisserprobleem heb ik ook: heen gaat goed, terug laat de ruitenwisser een waas van vocht achter (bij sproeien of bij regen) waardoor ik slecht zicht heb. Bij snelheden vanaf zo'n 70km/h.JacoS80 schreef: Hier ook hetzelfde probleem, alleen als de auto een lange tijd stil heeft gestaan onregelmatige loop.
Verder een prima auto.
Probleem is gemeld bij Volvo nederland (en nu dus inmiddels bekend), daarna is de ruitenwisserarm vervangen alsook de ruitenwissers zelf (door een identiek exemplaar...) en dat heeft niet geholpen....
Is al vanaf dat de auto nieuw is en ben er al een paar keer voor naar de dealer geweest.
Volgens mij is het probleem dat vocht ophoopt in het "blok" waarin de ruitenwisser vast zit en dit water sproeit eruit als de ruitenwisser terug gaat. Vervangen door een identieke arm heeft dan - uiteraard - geen nut...
Volvo gaf nog aan dat ik wel Volvo-ruitensproeivloeistof moet gebruiken...(goed voor de omzet?)
Laatst gewijzigd door zakraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D2 R-Design | RICA 140pk/330Nm | Wit | R-Design Plus Line | Business pack Pro | Verwarmbare voorstoelen | Sensus Connect Touch - met navigatie | privacyglass | Dubbele bodem met bagagehouder
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik gebruik Volvo ruitensproeiervloeistof maar dat helpt geen moer.
Volgens de dealer moet ik de ruiten beter vetvrij houden en is het verder geen bekend probleem.
Aangegeven dat het probleem weldegelijk bekend is en vetvrij houden niet het gewenste resultaat geeft, verder laat ik het maar zo.
Volgens de dealer moet ik de ruiten beter vetvrij houden en is het verder geen bekend probleem.
Aangegeven dat het probleem weldegelijk bekend is en vetvrij houden niet het gewenste resultaat geeft, verder laat ik het maar zo.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
- Cascam
- 2nd Gear member
Ben met mijne voor dit koude start probleem al bij de dealer geweest, niet verholpen, updates uitgevoerd, maakte niets uit, stottert en pruttelt nog steeds bij elke start,... Vorige week begonnen mensen al te lachen ,"weet je zeker dat je een nieuwe hebt? " zeiden ze,...
Ik durf bijna te zeggen, zelfs ik als echte Volvo liefhebber, mijn volgende word geen Volvo meer als ze deze standaard blijven houden,
- Een half jaar oude auto die beroerd start en af en toe uitvalt
- een bijzonder bonkig onderstel, terwijl ik geen sportonderstel heb, vorige week terug gekomen uit Italië, die stoelen zijn fantastisch! 1600km in één keer zonder een centje pijn, maar dat harde onderstel word ik gek van,...
- Navigatie update binnen gekregen,blij doe ik de 1e DVD erin ,en er staat "deze update duurt 6uur en 23minuten" !!!!! Haal disc eruit, en natuurlijk werkt mijn navi niet meer,.. !!! Had ik wel verwacht, maar HALLO VOLVO HET IS AL 2014!!!,
Dit is mijn eerste auto die twijfel bij me oproept, had ik nou maar die 20% BMW 1 serie besteld, of had ik,... Da's niet goed toch?
Ik baal er zo van, want het is zo'n belachelijk mooie en solide auto,... En een Volvo, ik hoop dat de toekomst betere en comfortabelere Volvo's brengt, en ze geen consessies meer doen voor zuinigheid en uitstoot, waardoor de kwaliteit van de auto in het geding komt,.. Daar zit volgens mij het start probleem,..
Ik durf bijna te zeggen, zelfs ik als echte Volvo liefhebber, mijn volgende word geen Volvo meer als ze deze standaard blijven houden,
- Een half jaar oude auto die beroerd start en af en toe uitvalt
- een bijzonder bonkig onderstel, terwijl ik geen sportonderstel heb, vorige week terug gekomen uit Italië, die stoelen zijn fantastisch! 1600km in één keer zonder een centje pijn, maar dat harde onderstel word ik gek van,...
- Navigatie update binnen gekregen,blij doe ik de 1e DVD erin ,en er staat "deze update duurt 6uur en 23minuten" !!!!! Haal disc eruit, en natuurlijk werkt mijn navi niet meer,.. !!! Had ik wel verwacht, maar HALLO VOLVO HET IS AL 2014!!!,
Dit is mijn eerste auto die twijfel bij me oproept, had ik nou maar die 20% BMW 1 serie besteld, of had ik,... Da's niet goed toch?
Ik baal er zo van, want het is zo'n belachelijk mooie en solide auto,... En een Volvo, ik hoop dat de toekomst betere en comfortabelere Volvo's brengt, en ze geen consessies meer doen voor zuinigheid en uitstoot, waardoor de kwaliteit van de auto in het geding komt,.. Daar zit volgens mij het start probleem,..
Laatst gewijzigd door Cascam op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 D2 SUMMUM - misty blue metallic - P100 charcoal/charcoal leder - business pack pro- xenon pakket - extra getint glas
- Phacoid
- 3rd Gear member
Als de auto pas zes maanden oud is dan dient de dealer dit probleem gewoon op te lossen. Helpen updates niet dan moeten ze maar opnieuw aan de slag en beter een diagnose gaan stellen. Heb je al eens geprobeerd om een second opinion te vragen bij een andere dealer? De garantie is gewoon geldig bij elke dealer. Geen idee of je nu bij de dichtstbijzijnde dealer gaat, maar even wat verderop gaan kan echt goed uitdraaien. Helaas is het anno 2014 zo dat niet bij elke dealer de service van een hoog niveau is.
Navigatie... tsjah. Op het forum hier lees je vaak verhalen van mensen die niet te spreken zijn van het updatesysteem van de navigatie of het gebruik van DVD's en nog een resem andere problemen. Het is jammer. Ik wist op voorhand wat voor een drama de navigatie was en heb meteen beslist deze achterwege te laten.
Navigatie... tsjah. Op het forum hier lees je vaak verhalen van mensen die niet te spreken zijn van het updatesysteem van de navigatie of het gebruik van DVD's en nog een resem andere problemen. Het is jammer. Ik wist op voorhand wat voor een drama de navigatie was en heb meteen beslist deze achterwege te laten.
-
- 1st Gear member
Vandaag auto weer opgehaald.Peter/v40 schreef: Mijn auto zowel die van een collega, beide my2014 hebben ook problemen bij een koude start.
Naast de 10.000 km check heb ik gevraagd of ze naar de volgende punten wilde kijken:
1. Rijwind duidelijk beter hoorbaar aan bestuurderskant dan aan bijrijderskant
2. overhellen in bochten (niet strak, dweil) Dit is bij mij auto duidelijk erger dan tijdens proefrit alsmede bij de leenauto die ik nu 2 dagen gereden heb.
3. krakende stoel in bochten en optrekken.
4. stotteren koude start
Heb na het ophalen pas 2 kleine afstanden gereden, kan het volgende concluderen.
1. is zeker verminderd, oplossing zou het strakker afstellen van de deur zijn.
2. Monteur heeft tijdens testrit gelukkig hetzelfde ervaren. Aan de receptie hebben ze me helaas niet duidelijk genoeg uit kunnen leggen wat de oplossing was. Er is iets met het stuurkolom gebeurd en ook uitgelijnd. Is verbeterd maar niet goed genoeg naar me zin.
3. compleet verholpen, heeeerlijk.
4. Dit heb ik nog niet voldoende kunnen testen omdat het vanmiddag al aardig warm was. Wat wel opviel was dat de vertraging (gevoel dat vermogen geknepen wordt)in optrekken die ik ervaar bij uit stilstand wegrijden ( dit is mijn simpele zonder autokennis opgebouwde omschrijving) kleiner was. Om enigszins vlot op te trekken met mijn d2 geef ik wat meer gas voordat de koppeling opkomt dan ik met al mijn vorige auto's deed. Dit lijkt nu allemaal wat vlotter te gaan. Oplossing zou "software matige aanpassing aan verschillende waardes" zijn. Bij mij garage was dit een bekend probleem.
Er werd me gezegd , als ik niet tevreden was ik niet moest aarzelen terug te komen.
Dat zou ik jou ook adviseren Cascam
Excuus voor de zwakke omschrijving, hopelijk kunnen jullie er wat mee.
-
- Starter
Ik heb exact hetzelfde probleem. Gebeurt alleen als de motor koud is, maakt dan een wat knorrig geluid, en schokt wat tijdens het rijden. Aangezien de motor vrij snel warm is, is dit probleem na een aantal minuten weg.
Ik heb nu zo'n 17000 op de teller, probleem trad op na 10000 kilometer.
Ik heb ook de D2 laten tunen, absoluut geen spijt van. Motor is nu soepel en kan zeer goed meekomen met het verkeer ook in zijn zes. Liever tunen dan zo'n D3, extra bijtelling, de D3 is een stuk minder zuinig duurder in onderhoud, dus waarom zou je in godsnaam een D3 kopen :s Nogal een onzinnige opmerking, je hebt nu een D2 die net zo snel is als een D3 en een stuk goedkoper.
Ik heb nu zo'n 17000 op de teller, probleem trad op na 10000 kilometer.
Ik heb ook de D2 laten tunen, absoluut geen spijt van. Motor is nu soepel en kan zeer goed meekomen met het verkeer ook in zijn zes. Liever tunen dan zo'n D3, extra bijtelling, de D3 is een stuk minder zuinig duurder in onderhoud, dus waarom zou je in godsnaam een D3 kopen :s Nogal een onzinnige opmerking, je hebt nu een D2 die net zo snel is als een D3 en een stuk goedkoper.
-
- 4th Gear member
Nou, ik moet mijn opmerking dat ik geen last heb van een slechtlopende motor bij koude start, herroepen..... Sinds de 20.000km beurt loopt de motor bij koude start beroerd..... Bonken en inhouden op een manier die ik de afgelopen 25 jaar bij andere auto's niet heb meegemaakt. Hij lijkt zelfs minder zuinig te zijn geworden. Voor de beurt was ik zeer tevreden over de D2: dat is nu aardig veranderd. Let wel: dit zijn louter ervaringen bij koude start: een warme D2 is nog steeds een prima motor.
Binnenkort als de agenda het toelaat een keer terug naar de dealer (die normaal gesproken alles keurig oplost).
Binnenkort als de agenda het toelaat een keer terug naar de dealer (die normaal gesproken alles keurig oplost).
Hij:
Zij:
Zij:
- Rickkie
- 2nd Gear member
Mijn v50 D2 heeft het ook, duurt maar heel even.. (122dkm & Rica)
MY11: V50 D2 Sport titanium grey, winter line, Serapis velgen, dakspoiler, R-design spiegelkappen, R-Design stuur, R-Design pook, LED DRL, privacy glass, 3cm verlaagd
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
Voor de mooiere maanden: Yamaha R6 2005
-
- 2nd Gear member
Heb precies hetzelfde.
Heb het bij een tussentijdse afspraak aangegeven.
De dealer zei dat het een bekende kwaal is en ze kunnen er nog niet veel aan doen.
Ze hebben er wel iets aan gedaan, vraag mij niet wat.
Nu heb ik het euvel niet meer dat hij onregelmatig loopt bij een koude start.
Heb het bij een tussentijdse afspraak aangegeven.
De dealer zei dat het een bekende kwaal is en ze kunnen er nog niet veel aan doen.
Ze hebben er wel iets aan gedaan, vraag mij niet wat.
Nu heb ik het euvel niet meer dat hij onregelmatig loopt bij een koude start.
Besteld 12-7-2013 Geleverd 30-10-2013Ingelevered op 29-11-2016: Volvo V40 D2 R-Design: Black Sapphire - R-Design Plus Line - Business Pack Pro - Interieur verlichtingspack 2 - Verwarmbare stoelen - Elektrisch bedienbare kindersloten - Volvo Alarm kl.3 - Keyless Drive - Verwarmbare voorruit - Extra getint glas achterportieren en achterklep - Uitschakelbare pasagiersairbag - Zonder model -en motortype aanduiding
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
Februari 2017 Mercedes Benz CLA SB 200d lease edition dct aut, Keyless Go, Urban Line, Stoelverwarming voor, Spiegelpakket, Lease Edition plus, Spiegelpakket
-
- 1st Gear member
Ik heb exact hetzelfde, jammer dat er nog niet echt iets aan te doen is.
Toch ga ik het wel aangeven bij de eerste beurt.
Ik hou jullie op de hoogte!
Toch ga ik het wel aangeven bij de eerste beurt.
Ik hou jullie op de hoogte!
Huidige auto:
Volvo V40 D2 R-Design Plus Line - Ice White - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Verwarmbare voorruit
Peugeot 207 CC 1.6 THP
Vorige auto's:
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Alfa Romeo Mito 1.4T 155 PK
Peugeot 107 XS + aftermarket extra's
Volvo V40 D2 R-Design Plus Line - Ice White - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Verwarmbare voorruit
Peugeot 207 CC 1.6 THP
Vorige auto's:
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Alfa Romeo Mito 1.4T 155 PK
Peugeot 107 XS + aftermarket extra's