Wel of geen automatische niveauregeling

Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Lekkere keuze, denk ik.
Na deze XC, die wij gewoon een keer hebben willen rijden, kopen we ook weer iets wat lager bij de grond ligt en spaarzamer met alles omspringt.
Die 8traps is, denk ik, erg fijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

lint schreef: De S80 staat nu op 66k km dus ik rijd eigenlijk te weinig voor een diesel. Maar de afschrijving valt mee, iets meer dan de helft afgeschreven in 4 jaar, is volgens mij niet slecht voor een S80 D5.
Ik ga de D5 zeker missen maar de nieuwe T5 met de 8 traps geartronic is ook geen verkeerde combinatie.
Da's inderdaad een vrij gunstig afschrijvingspercentage, al verkocht dus?
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, niet verkocht maar als inruil op de nieuwe V70 gebruikt. De inruilprijs is natuurlijk een fictieve prijs, het gaat erom wat je moet bijbetalen voor een nieuwe auto. Er zit een heel gedoe achter met kortingen, acties etc, wil ik eigenlijk helemaal niet weten, alleen het bedrag dat ik moet bijbetalen is interessant.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

T'is dat ik nu niet op zoek ben naar een vervanger voor de S60 (mede vanwege onzekerheden parkeren in Amsterdam), maar anders zou ik zeker interesse hebben.
Als ik met OV moet ipv. auto is een diesel voor mij ook niet interessant meer.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Seashell op een V70...dat zie je niet veel! De eerste V70 NN's zag je er nog wel eens in, met die fraaie, kenmerkende 'Odyssens' 18" velgen er onder. Mooie combi vind ik dat nog steeds.

Op het nieuwste type vind ik persoonlijk de Inscription Electric Silver met verlaagd chassis (goedkoper dan niveauregeling, die je er dan bij krijgt..vreemd) en bijvoorbeeld de 18" Sleipner's bijzonder fraai (die je veel in de reclame-uitingen tegenkomt zeg maar). VCNL heeft een V70 D4 demo met die lak en met het prachtige Inscription Chestnut interieur, echt een plaatje! Zwart is ook maar zwart...dat zie je al zoveel...

Neemt u ook de schakelpaddles met het sportstuur? Ik zou ook altijd voor de Security Line kiezen, alarm klasse 3 moet er toch op en voor die paar honderd extra krijg je een stillere wagen en de PCC (keyless entry/start).
henk_bouwman
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 08.03.2014 - 09:27

Ik rij al mijn hele leven Volvo estates. Een belangrijke reden is juist de fantastische niveauregeling (nivomats) die Volvo biedt. (een V70 zonder nivomats komt er bij mij niet!) Er is niets lelijker dan een auto die tijdens zware belading, en dat kan ook al als je veel mensen achterin hebt, in "de kont" hangt. Het grote voordeel van de automatische niveauregeling is dat de V70 zonder belading even comfortabel is als met belading. (ik lees hierboven dat met nivomats de V70 standaard stugger is, maar is absoluut niet waar) Ik hoor vaak dat er geadviseerd wordt, om kosten te besparen, dan maar andere veren, lees stuggere, of schokdempers te plaatsen. Het nadeel is dat je dan tijdens de meeste kilometers opgezadeld wordt met een stug geveerde auto! (dan had ik wel een Duitser gekocht!!).
Ander voordeel is dat niemand het ziet, totdat er een Volvo voorbij rijdt die geen automatische niveauregeling heeft en in de kont hangt, dan valt het ineens op. Het valt mij altijd gelijk op als ik zo'n Volvo zie rijden, lelijk, jammer denk ik dan, verkeerde bezuiniging!
Dus mijn advies is duidelijk, altijd doen! (bij de jongste V70 is achteraf montage niet meer mogelijk, was bij alle voorgaande estates wel mogelijk!).
Als ik moest kiezen tussen adaptieve cruisecontrole (heb ik trouwens ook) of nivomats, dan kies ik voor nivomats. Je ziet het niet, maar wat een fantastisch systeem.
PS. ook de sedans kunnen uitgerust worden met nivomats van Volvo!
Laatst gewijzigd door henk_bouwman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik begrijp je verhaal en als je inderdaad veel met een zwaar beladen V70 onderweg bent is de automatische niveauregeling erg handig. Ik heb toch niet voor de optie gekozen omdat wij zelden met een maximaal beladen V70 rijden, voor het beulswerk gebruiken wij de 945, met automatische niveauregeling, van mijn vrouw.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Thom schreef: Seashell op een V70...dat zie je niet veel! De eerste V70 NN's zag je er nog wel eens in, met die fraaie, kenmerkende 'Odyssens' 18" velgen er onder. Mooie combi vind ik dat nog steeds.

Op het nieuwste type vind ik persoonlijk de Inscription Electric Silver met verlaagd chassis (goedkoper dan niveauregeling, die je er dan bij krijgt..vreemd) en bijvoorbeeld de 18" Sleipner's bijzonder fraai (die je veel in de reclame-uitingen tegenkomt zeg maar). VCNL heeft een V70 D4 demo met die lak en met het prachtige Inscription Chestnut interieur, echt een plaatje! Zwart is ook maar zwart...dat zie je al zoveel...

Neemt u ook de schakelpaddles met het sportstuur? Ik zou ook altijd voor de Security Line kiezen, alarm klasse 3 moet er toch op en voor die paar honderd extra krijg je een stillere wagen en de PCC (keyless entry/start).
Ik vind Seashell een mooie kleur en weer eens wat anders dan zwart of grijs. Ik heb de Nordic+ Luxury Line met de Intellisafe Pro Line en de Security Line gekozen. Bewust gekozen voor zwart lederen interieur, bij mij blijft een lichte kleur interieur nooit zo lang mooi.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Goede keuze! Gefeliciteerd met de aanschaf en succes met aftellen.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

henk_bouwman schreef: Ik rij al mijn hele leven Volvo estates. Een belangrijke reden is juist de fantastische niveauregeling (nivomats) die Volvo biedt. (een V70 zonder nivomats komt er bij mij niet!) Er is niets lelijker dan een auto die tijdens zware belading, en dat kan ook al als je veel mensen achterin hebt, in "de kont" hangt. Het grote voordeel van de automatische niveauregeling is dat de V70 zonder belading even comfortabel is als met belading. (ik lees hierboven dat met nivomats de V70 standaard stugger is, maar is absoluut niet waar) Ik hoor vaak dat er geadviseerd wordt, om kosten te besparen, dan maar andere veren, lees stuggere, of schokdempers te plaatsen. Het nadeel is dat je dan tijdens de meeste kilometers opgezadeld wordt met een stug geveerde auto! (dan had ik wel een Duitser gekocht!!).
Ander voordeel is dat niemand het ziet, totdat er een Volvo voorbij rijdt die geen automatische niveauregeling heeft en in de kont hangt, dan valt het ineens op. Het valt mij altijd gelijk op als ik zo'n Volvo zie rijden, lelijk, jammer denk ik dan, verkeerde bezuiniging!
Dus mijn advies is duidelijk, altijd doen! (bij de jongste V70 is achteraf montage niet meer mogelijk, was bij alle voorgaande estates wel mogelijk!).
Als ik moest kiezen tussen adaptieve cruisecontrole (heb ik trouwens ook) of nivomats, dan kies ik voor nivomats. Je ziet het niet, maar wat een fantastisch systeem.
PS. ook de sedans kunnen uitgerust worden met nivomats van Volvo!
Je haalt me de woorden uit de mond.
Als je de auto belaadt (en het systeem dus nog niet werkt) zie je hoe ver de auto naar achteren helt zonder niveauregeling. Even later (als de motor loopt) ligt de auto weer prettig horizontaal en dat rijdt een stuk veiliger en prettiger, vooral bij verkeersdrempels.... (en die hebben we bij miljarden in NL).
Auto's zonder zien er bij belading armoedig uit en zwalken altijd een beetje in bochten.
Een zeer nuttig accessoire voor elke statiioncar.
Hooguit niet nodig als je nauwelijks lading (of flinke achterpassagiers) vervoert....
Laatst gewijzigd door Battlecruiser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Helaas is Volvo het niet met 'ons' eens, op de V60 en S80 is het geschrapt als optie met modeljaar 2015. Eerdere jaren was het standaard op bijvoorbeeld XC modellen en met Editions op bv. de V70. Merk ook dat dealers er weinig van weten, behalve dan 'dat het ook kapot kan'
Laatst gewijzigd door Thom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik las hier onlangs dat de nivomats puur mechanisch werken, hoe kan het dan dat de auto pas horizontaal komt als je de motor start ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat dacht ik ook, na een par honderd meter rijden zijn de nivomaten door de druk van de lading en het rijden weer op niveau.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Thom schreef: Helaas is Volvo het niet met 'ons' eens, op de V60 en S80 is het geschrapt als optie met modeljaar 2015. Eerdere jaren was het standaard op bijvoorbeeld XC modellen en met Editions op bv. de V70. Merk ook dat dealers er weinig van weten, behalve dan 'dat het ook kapot kan'
Volgens mijn dealer is de automatische niveauregeling een heel weinig bestelde optie op de V70 en inderdaad ook niet meer leverbaar op de V60 en S80 van My 2015.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
henk_bouwman
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 08.03.2014 - 09:27

Nivomats zijn schokdempers die onder druk olie verplaatsen van het ene vat naar het andere vat, (simpel uitgelegd) waardoor de druk opgevoerd wordt in de schokdemper en deze de auto omhoog pompt. Dat gebeurt pas als de schokdemper in beweging komt. (dus, als je gaat rijden, alleen starten is niet voldoende). Vandaar dat bij het beladen van de auto de achterkant gewoon inzakt zoals normaal. Na enkele meters gereden te hebben pompt de schokdemper (uit zichzelf) bij elke beweging die hij maakt de auto iets omhoog totdat deze de "normale "positie weer ingenomen heeft. Een zeer eenvoudig maar zeer doeltreffend middel. Ik vind dat altijd een prachtig effect. Iedereen stapt in, eventueel de caravan achter de auto, (zonder caravan, de wintersport) de achterkant hangt "in de kont", wegrijden en je voelt de schokdempers bij elke kleine beweging de auto iets omhoog pompen totdat deze de normale positie weer ingenomen heeft. (moet je wel een freak van dit systeem zijn zoals ik, mijn vrouw merkt er niets van) Grandioos!
Het enige wat ik mij daar altijd bij afvraag is hoe het kan dat de schokdempers eigenlijk de draagfunctie van de vering overneemt!? (daar zijn schokdempers niet voor bedoeld, maar werkt in dit geval wel zo).
Grote voordeel van nivomats is dat de normale (comfortabele) vering blijft bestaan, waardoor de auto, wel of niet zwaar beladen, zijn comfort behoudt. Bij mijn vorige V70 (II) heb ik de nivomats aan laten brengen omdat die dat niet had. Je ziet dan wel dat ook de veren worden vervangen omdat die iets langer zijn. Het plaatsen van zwaardere veren of schokdempers heeft een blijvend negatief effect op het comfort!
De huidige V70 kun je achteraf niet voorzien van nivomats omdat de constructie in de bodemplaat aangepast is op dit systeem. (heeft mogelijk te maken met Ford onderstel?!). Een 740,940,850, v70 I en II (ook de sedan modellen) kun je wel achteraf laten voorzien van dit systeem! Dealers, zeker de verkopers, kijken je vaak schaapachtig aan als je vraagt of de auto ook nivomats heeft. Ik kijk altijd onder de auto. Je kan namelijk aan de dikte van de schokdempers vrij eenvoudig zien of deze is voorzien van dit systeem. (Voorheen maakte dit systeem onderdeel uit van de "Estate line" als je een nieuwe auto bestelde). Dus zie je in de toekomst een Estate met zware belading en eventueel een caravan rijden die prachtig horizontaal staat dan is dat waarschijnlijk niet omdat de kogeldruk erg laag is, maar omdat de auto automatisch niveauregeling heeft!
Laatst gewijzigd door henk_bouwman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nou dan was mijn verkoper bij Volvo dealer Lacom wel erg goed op de hoogte, die kwam zelf met de opmerking dat de XC70 die ik wou kopen automatische niveauregeling had, niks schaapachtig aankijken :-)

Ik rij 99% van de ritten licht beladen of zelfs leeg, dus een must was het niet, maar als de auto meer opties heeft dan je eigenlijk wou is altijd prettig :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dan is jouw dealer de beroemde uitzondering op de regel, maar wel goed dat er dealers zijn die weten waarover ze het hebben bij hun merk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Idd mooi systeem, maar btje aandacht besteden aan je kogeldruk en wijze van beladen is natuurlijk altijd aan te raden
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Zou ik ook niet doen, en als je geen kinderen meer hebt kunnen de banken plat en is t gewicht mooi te verdelen. En zoveel gewicht zijn de vakantiespullen nu ook niet. Volgens mij pas interessant bij 5 personen, plus bepakking en caravan/aanhanger.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28540
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat was inderdaad mijn afweging ook en daarom heb ik afgezien van de optie automatische niveauregeling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”