Pagina 2 van 5
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 17.06.2014 - 22:15
door Pil
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 17.06.2014 - 22:31
door X4er0
Ah, dit is de bron/ mededeling omtrent de prijsverhoging:
http://www.thenewmotion.com/laden/vanaf ... ew-motion/
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 17.06.2014 - 22:37
door jp-v60
Ik heb een bericht gekregen van Nuon, en die wist me te vertellen dat het alleen om e-laad laadpalen gaat, de rest hanteert de normale prijzen.
Ben e-laad nog niet tegengekomen in Amsterdam en daar staan 1000 openbare laadpalen.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 17.06.2014 - 23:19
door IV39
Hmm, blijkbaar moet ik toch ff verder kijken voor een laadpas.... blijf toch een Nederlander

.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 17.06.2014 - 23:34
door vaudi
Pil schreef:
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 09:42
door Superfunky
jp-v60 schreef:
Ik heb een bericht gekregen van Nuon, en die wist me te vertellen dat het alleen om e-laad laadpalen gaat, de rest hanteert de normale prijzen.
Ben e-laad nog niet tegengekomen in Amsterdam en daar staan 1000 openbare laadpalen.
Mwah, E-laad heeft er wel een paar. En kijk wat New Motion schrijft:
Tot 1 juni werden de transactiekosten verwerkt in het laadtarief. Dat kon omdat alle prijzen gelijk waren. Vanaf 1 juni
kunnen E-laad en andere exploitanten van publieke laadpunten de tarieven, die zij aan service providers zoals The New Motion doorberekenen,
zelf bepalen. Dit zou kunnen leiden tot een verhoging van de kosten van publiek laden. The New Motion zal, waar mogelijk, op haar eigen laadpunten de prijs gelijk houden.
Dus ...., zekerheidje: de rest volgt.
Nou had ik eerlijk gezegd gedacht dat t.z.t. plug-in's niet meer zouden mogen laden en laadpalen alleen door EV's gebruikt mogen worden (wanneer er genoeg zijn om die palen een beetje aan de gang te houden), maar zo kan het ook natuurlijk. Je drukt gewoon de plug-in rijders weg en kunt onbeperkt aan de prijsknop draaien omdat de EV rijder geen keus heeft. Wel klein strategisch foutje van de slimmeriken; er zijn nog veel te weinig EV's en op deze manier is er weer een argument om nooit zo'n ding te kopen.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 09:47
door vaudi
Fijn dat we er met de PIH niet afhankelijk van zijn .Maar voor de landelijke opzet is het triest om te zien hoe de EV ontwikkelingen op deze wijze in de kiem worden gesmoord.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 11:13
door Superfunky
vaudi schreef:
Fijn dat we er met de PIH niet afhankelijk van zijn .Maar voor de landelijke opzet is het triest om te zien hoe de EV ontwikkelingen op deze wijze in de kiem worden gesmoord.
Ben ik niet met je eens hoor. Ik denk dat we er vanuit maatschappelijk oogpunt ontzettend blij mee moeten zijn dat hiermee een volgend stapje richting het killen van de kansloze toekomst van EV wordt gezet. Het heeft ons al veel te veel gekost en als het niet ophoudt, gaat het nog veel meer kosten.
Na 4 maanden PiH ben ik er alleen maar meer van overtuigd geraakt dat EV 'm niet gaat worden. Techniek is duur, in-efficiënt (verbrandingsmotor levert veel meer rendement) en onbruikbaar voor 100 km+ afstanden.
Kijk verder even naar dit plaatje en stel je even de vraag of de Hollanders ff eigenhandig de wereld gaan redden?
De Duitsers doen in ieder geval niet meer mee, die hebben alle plannen anders dan bedoeld voor lokale initiatieven gekilled.
Dus ja, stadsvoertuigen, bestelbusjes, allemaal prima. Personenvervoer? Onzin om daar een landelijke (zwaar gesubsidieerd) laadpalen netwerk voor aan te leggen.
En voordat er nou iemand gaat beginnen over Tesla met z'n laadstations, wisselstations, EU netwerk, gratis laden, ze doen het zo goed etc..... : lees de cijfertjes nou ff goed, alles wat Tesla doet is gefinancierd door aandeelhouderskapitaal. Iedere Tesla die nu rijdt heeft $ 600.000 gekost en iedere auto die de komende jaren nog op de weg gaat komen, kost alleen maar geld. Dat is geen nieuwe technologie succesvol lanceren, dat is marketing en het blijven aantrekken van nieuw geld om zodoende door te kunnen blijven gaan. Een soort ECB in het klein, blijf er maar geld in pompen en vertel iedereen dat het zo goed gaat en een succes is, dan gaat de kudde het vanzelf geloven. Tot het knalt natuurlijk, dat dan weer wel

! (Ja, ja, zit ze alweer short, want ze staan weer boven de $200!).
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 12:17
door HenVee
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
-HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 13:03
door jp-v60
Bij deze mijn mailtje van Nuon.
Geachte heer Bogaards,
Nuon voert per 1 juli 2014 prijswijzigingen door voor de Nuon oplaadabonnementen.
Prijswijziging oplaadabonnementen
Per 1 juni 2014 rekent aanbieder Stichting E-laad/EVnetNL hogere prijzen door aan Nuon. De kosten voor het laden met het Nuon Basis en Business Oplaadabonnement bij een oplaadpunt van aanbieder Stichting E-laad/EVnetNL worden daardoor hoger: €0,61 starttarief per laadsessie en €0,35 per kWh. Voor het opladen bij oplaadpunten van alle andere aanbieders blijven de tarieven ongewijzigd. Hieronder vallen de aanbieders Nuon, Essent, EV-Box, ANWB, The New Motion, Ballast Nedam en Eneco.
Overzicht nieuwe prijzen
Om u een volledig beeld te geven van de geldende tarieven per 1 juli 2014 treft u hieronder het complete overzicht van de prijzen.
Nuon Basis Oplaadabonnement:
- Bij Stichting E-laad/EVnetNL: €0,61 starttarief en vervolgens €0,35 per kWh
- Bij alle andere aanbieders: €0,28 per kWh
Nuon Business Oplaadabonnement:
- Bij Stichting E-laad/EVnetNL: €0,61 starttarief en €0,35 per kWh
- Bij de overige aanbieders gelden de tarieven conform de Fair Use Policy: tot 500 kWh €89,95 per maand en boven de 500 kWh €0,34 per kWh
Bovengenoemde prijzen zijn inclusief BTW.
De oplaadpunten van Stichting E-laad/EVnetNL zijn meestal te herkennen aan het logo op het oplaadpunt. Daarnaast ziet u op onze kaart wie de aanbieder is van een oplaadpunt.
Meer informatie
Nuon is wettelijk verplicht prijsverhogingen en andere aanpassingen aan voorwaarden aan te kondigen. Indien u geen gebruik meer wenst te maken van uw oplaadpas kunt u het abonnement beëindigen via uw persoonlijke account op
www.nuon.nl/ev. Als u vragen, opmerkingen of suggesties heeft, kunt u contact opnemen met het Nuon Emobility Expert Center via
emobility@nuon.com of 088-3637991.
Met vriendelijke groet,
Joris Hupperets
Manager Nuon Emobility
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 16:10
door Flow-
Het bericht van Nuon dat EV-Box, ANWB en The New Motion de tarieven van de laadpalen niet wijzigen is niet correct. Bij al deze partijen, inclusief bij FLOW, kan de eigenaar van de laadpaal vanaf 1 juni zelf het tarief bepalen wat hij/zij als vergoeding wenst te ontvangen voor het gebruik van de laadpaal. Dit is in principe een gezonde marktsituatie en de EV rijders zullen uiteindelijk gaan bepalen of de vergoeding te hoog is of niet.
Moeten de prijs per kWh omhoog als er geen subsidie meer gegeven wordt voor openbare laadpalen? Wij zijn van mening van niet en om die reden gaat FLOW zelf investeren in een openbare laadinfrastructuur in gemeenten die hiervoor beleid hebben gemaakt. Dit zijn vooralsnog Dordrecht en H.I. Ambacht, maar er zullen op korte termijn meer gemeenten volgen. Wij gaan in ieder geval de "oude" tarieven zonder starttarief hanteren.
Ondanks het grote succes van het afgelopen jaar voor elektrisch rijden blijft het een hele jonge markt die met horten en stoten volwassen aan het worden is. Diverse marktpartijen die voorheen op subsidies en overheidssteun dreven moeten nu na gaan denken hoe ze hun eigen broek op moeten houden en die hebben het daardoor zeker niet makkelijk. Andere partijen hebben nooit gebruik gemaakt van overheidssteun en deze zullen het met deze wijziging dan ook een stuk makkelijker hebben.
Het gedrag van de EV rijder zal gaan bepalen wat een acceptabel tarief is. Is het tarief te hoog, dan wordt er niet meer geladen en zal de laadpaal exploitant vanzelf de tarieven naar beneden bij moeten stellen.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 21:14
door RoaldH
Superfunky schreef:
Ben ik niet met je eens hoor. Ik denk dat we er vanuit maatschappelijk oogpunt ontzettend blij mee moeten zijn dat hiermee een volgend stapje richting het killen van de kansloze toekomst van EV wordt gezet. Het heeft ons al veel te veel gekost en als het niet ophoudt, gaat het nog veel meer kosten.
Na 4 maanden PiH ben ik er alleen maar meer van overtuigd geraakt dat EV 'm niet gaat worden. Techniek is duur, in-efficiënt (verbrandingsmotor levert veel meer rendement) en onbruikbaar voor 100 km+ afstanden.
Ik had tot kort geleden de gedachte een bmw i3 uit december 2013 tijdens de zomervakantie uit Zwitserland of Zuid-Duitsland mee te nemen om de "2e auto" ook elektrisch in te kunnen zetten. Door de kostenverhogingen voor publiek laden, kan ik beter doorsparen voor een i8.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 22:51
door jp-v60
Ik heb deelgenomen met een ronde tafelgesprek over duurzaamheid in Amsterdam. Hier zat ook een Ambtenaar van de Gemeente bij en die zijn voor het zoveel mogelijk investeren van laadpalen, Dit in samenwerking met de dealers en fabrikanten, oftewel meer verkoop meer laadpalen en gezien de hoeveelheid laadpalen in Amsterdam liggen ze al ver voor op andere gemeente's. De meeste laadpalen zijn van Nuon en Essent en die gaan echt de prijzen niet verhogen.
Dus ik ben hier niet zo bang voor, beetje bangmakerij. Het elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst, het probleem is de accu, daar valt nog veel mee te winnen.
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 18.06.2014 - 23:29
door Superfunky
jp-v60 schreef:
Hier zat ook een Ambtenaar van de Gemeente bij en die zijn voor het zoveel mogelijk investeren van laadpalen, ...., het probleem is de accu, daar valt nog veel mee te winnen.
Mooi he, zijn ze zo goed in die ambtenaren/politici: ongebreideld geld van een ander uitgeven. Het liefst aan de meest onzinnige zaken zoals laadpalen, allemaal omdat ze een visioen nastreven ver verwijderd van de realiteit.
En wat de accu betreft, daar hebben we het hier al eens uitvoerig over gehad. Accutechnologie staat al 20 jaar vrijwel stil. Ja daar is veel te winnen, sterk: lichte, goedkope hoge capaciteit opslagtechiek is de allergrootste goudmijn die ooit bestaan heeft. Daarom zijn er ook zoveel goudzoekers naar op zoek en is er ieder kwartaal wel weer een nieuw bericht van een onderzoeker/goudzoeker die beweert een grote sprong te hebben gemaakt (lees: geef mij geld, dan kan ik verder onderzoeken). Resultaten tot op heden: 0,0.
Conclusie: ja, veel te winnen, maar blijkbaar de moeilijkste goudader ooit gezocht!
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 19.06.2014 - 00:02
door v60pih seeker
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
- v60pih seeker
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
- HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
sf: short op tesla?

Facebook staat ook nog te hoog en gaat t nog goedkomen met imtech?
Laden wanneer het kan
Geplaatst: 19.06.2014 - 11:36
door marcvanos
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
- v60pih seeker
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
- HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
- Marc van Os
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 19.06.2014 - 11:47
door ferretje
Een representatieve poll onder PiH rijders lijkt me leuk! Ff aanvullen:
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
- v60pih seeker
- ferretje
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
- HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
- Marc van Os
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 19.06.2014 - 11:55
door Durden
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
- v60pih seeker
- ferretje
- Durden
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
- HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
- Marc van Os
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 19.06.2014 - 12:02
door goukcher
1: Laadt nooit
- Autozoeker
2: Laadt alleen thuis/werk
- Superfunky
- RoaldH
- V60PIH
- Inspireman
- vaudi
- v60pih seeker
- ferretje
- Durden
3: Laadt overal waar het kan, maar stopt nu met openbaar laden:
- IV39
- henkchroom
- HenVee
4: Laadt overal waar het kan, de gestegen prijs brengt daar geen verandering in:
- IkeV70
- RichieB (mijdt wellicht wel de E-laad palen om een statement te maken)
- Robercop
- volvosan
- Jaromir
- Pil
- Marc van Os
- Goukcher
Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)
Geplaatst: 19.06.2014 - 13:28
door Superfunky
v60pih seeker schreef:
sf: short op tesla?

Facebook staat ook nog te hoog en gaat t nog goedkomen met imtech?
Tesla: short boven 190
FB: ik haat social media, dus geen positie/opinie
Imtech: als je van een gokje houdt. Meer kans op winst dan "alles op rood of zwart" zou ik zeggen! Maar niet huilen als ze op een dag omvallen en opgesplitst verder gaan.