Pagina 2 van 2

zelfde probleem, maar ook opgelost door software!

Geplaatst: 11.10.2016 - 23:15
door SH-Bass
Dit is een vrij oud draadje, maar ik heb er wel degelijk wat aan gehad, waarvoor dank! Dus ik dacht ik plaats nog even een reactie...

Ik had exact hetzelfde probleem na inbouw van een Prins VSI-2 installatie door Mesman in mijn V70 2.4 zonder turbo uit 2001. In eerste instantie dacht Mesman dat de hik ook op benzine voelbaar was, maar na een live-data sessie met mijn Volvo specialist (VOMD) bleek dat ie op gas iedere keer als ik een hik voelde, een misfire had in een cilinder. En niet 1, maar random over alle 5. En op benzine niet. Dus toch terug naar Mesman; die hadden ook een stukje live-data opgeslagen en naar Prins gestuurd, die vervolgens met een software-update specifiek voor mijn auto kwamen. Die software erop gezet, en weg was het hikken!

Wat ik van de monteur van Mesman ervan begreep, was dat het met tusseninjecties te maken had; die waren te snel, onder de 1.36 milliseconde, waardoor hij dus een misfire geeft. Wat de software doet, is die tusseninjecties aanvullen / bij elkaar optellen zodat ie boven die 1.36ms komt...

Ik snap het zelf maar gedeeltelijk, maar mocht er iemand met hetzelfde probleem zitten en adviezen krijgt om bijv. z'n gasklephuis / bobines / luchtmassameter / etc te laten verangen; eerst goed checken of hetzelfde ook op benzine gebeurt!