Wegligging Volvo V60

Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Thom, ben jij BMW fan of is de TS dat?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik denk dat eerder de TS een gevaarlijke bestuurder is, ipv de V60 een gevaarlijke auto....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

BlackcurrantV70 schreef: Ik denk dat eerder de TS een gevaarlijke bestuurder is, ipv de V60 een gevaarlijke auto....
+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

@TS: excuses voor de kinderachtige reacties van sommigen hier. Kritiek op Volvo in het algemeen en vergelijking met BMW in het bijzonder worden hier niet door iedereen op prijs gesteld.
Ik rij zelf een V60 pih, en die heeft absoluut een matige wegligging. Ik ben geen racer, maar soms rij ik een bocht ook wel eens wat sneller dan normaal. De pih heeft nog meer vermogen dan de D4, ook een power knop, dus nodigt wel uit om soms even te blazen. Maar qua wegligging dus geen goed idee.
Nu is de pih een paar honderd kilo zwaarder dan de D4, ik had gedacht dat de D4 strakker op de weg zou liggen.
Het is jammer dat er hier niet wat meer V60 rijders reageren met hun ervaring.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

+1

Dit soort discussies is volgens mij al erg vaak gevoerd........
Conclusie is meestal dat bmw, audi en volvo schitterende automerken zijn met ieder zeer specifieke producteigenschappen en ieder zijn voor- en nadelen. (bij ieder bekend). Het is algemeen bekend dat de rijeigenschappen van een bmw op bepaalde punten beter zijn dan die van een volvo. Dit zal zich met name uiten bij een "meer sportieve rijstijl". Het is m.i. echter onzin om de rijeigenschappen van een v60 slecht te noemen. Je zou slechts de conclusie kunnen trekken dat Volvo niet bij TS past (ieder zijn smaak natuurlijk) of dat de rijstijl van TS die van een coureur benadert. Waarbij opgemerkt dat 99% van de Volvorijders zijn auto niet op het circuit gebruikt....
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef: @TS: excuses voor de kinderachtige reacties van sommigen hier. Kritiek op Volvo in het algemeen en vergelijking met BMW in het bijzonder worden hier niet door iedereen op prijs gesteld.
Ik rij zelf een V60 pih, en die heeft absoluut een matige wegligging. Ik ben geen racer, maar soms rij ik een bocht ook wel eens wat sneller dan normaal. De pih heeft nog meer vermogen dan de D4, ook een power knop, dus nodigt wel uit om soms even te blazen. Maar qua wegligging dus geen goed idee.
Nu is de pih een paar honderd kilo zwaarder dan de D4, ik had gedacht dat de D4 strakker op de weg zou liggen.
Het is jammer dat er hier niet wat meer V60 rijders reageren met hun ervaring.
Wellicht omdat bij andere V60 rijders het "probleem" niet openbaart.
En tja de pih heeft 300kg aan accus en bovendien wist jij dat Volvo geen bochten ridder is alhoewel mijn XC best hard over klaverbladen wil en daarbij een heleboel middenklassers achter zich laat met gesjeesde vertegenwoordigers achter het stuur.
Overigens moet je een BMW en Volvo niet met elkaar gaan vergelijken qua weggedrag, zijn verschillende setups met elke een verschillende berijders
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De TS schrijft dat de V60 bij zijn favoriete bocht al bij 80km/u onstabiel aanvoelt, daar waar de BMW 3 er tegen 110km/u doorheen kan.

Wat ik me dan afvraag is, wat is de toegestande max snelheid in die bocht, afgaande dat de V60 er maar met 80km/u doorheen kan, vermoed ik 70 of zelfs 50km/u, als de TS die dan met zijn BMW tegen 100km/u neemt stelt dat tot nadenken over zijn weggedrag.....(zoals wel meerdere bestuurders van de bepaalde duitse merken).
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

diesel01 schreef: Wellicht omdat bij andere V60 rijders het "probleem" niet openbaart.
Dat zou kunnen. Het zou mooi zijn als dat dan ook gemeld werd, zodat TS kan inschatten of er wellicht iets mis is met zijn exemplaar.
diesel01 schreef: En tja de pih heeft 300kg aan accus en bovendien wist jij dat Volvo geen bochten ridder is alhoewel mijn XC best hard over klaverbladen wil en daarbij een heleboel middenklassers achter zich laat met gesjeesde vertegenwoordigers achter het stuur.
Tja, ik had verwacht dat mijn PIH ondanks hogere gewicht beter in de bocht zou liggen, met name lange bochten zoals klaverbladen, dan mijn V70N uit 2000. Dat blijkt niet het geval en dat valt wel wat tegen ja. Maar het gaat niet over de PIH, maar over de gewone V60, waarvan ik ook zou verwachten dat hij redelijk strak door de bocht moet kunnen.
diesel01 schreef: Overigens moet je een BMW en Volvo niet met elkaar gaan vergelijken qua weggedrag, zijn verschillende setups met elke een verschillende berijders
Idd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja daar waar in NL nog marge zit in de toegestane snelheid en de bocht is mijn ervaring dat wanneer er in Belgie en Dld 50 of 70 staat men zich er beter aan kan houden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

BlackcurrantV70 schreef: De TS schrijft dat de V60 bij zijn favoriete bocht al bij 80km/u onstabiel aanvoelt, daar waar de BMW 3 er tegen 110km/u doorheen kan.

Wat ik me dan afvraag is, wat is de toegestande max snelheid in die bocht, afgaande dat de V60 er maar met 80km/u doorheen kan, vermoed ik 70 of zelfs 50km/u, als de TS die dan met zijn BMW tegen 100km/u neemt stelt dat tot nadenken over zijn weggedrag.....(zoals wel meerdere bestuurders van de bepaalde duitse merken).
Speculatief en irrelevant.

Het is belangrijk en bijzonder prettig als je auto een goede wegligging in de bocht heeft, dat je het gevoel en het vertrouwen hebt dat je niet te snel op de grens van de grip zit. Het is helemaal niet gezegd dat we het over race-snelheden hebben.
Mijn V70N kon over het algemeen gemakkelijk met 20 km/h boven de adviessnelheid door lange bochten (in NL dan). Als mijn nieuwe V60 dat niet zou kunnen zou ik me ook zorgen maken. Dat ik dat lang niet altijd sneller dan de adviessnelheid door een bocht ga is daarbij niet relevant.

TS vraagt zich af of zijn V60 wellicht een weglinggingsprobleem heeft. Een volkomen legitieme vraag. Wat zinvol zou zijn is dat andere forumleden met V60 ervaring die ervarng delen. Wat totaal zinloos en eigenlijk gewoon kinderachtig is is TS af te branden, uit te maken voor onverantwoorde wegmisbruiker, zijn vergelijking met andere merken belachelijk te maken, etc.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Helmaal niet irrelevant, mijn XC70 gaat ook niet tegen 110km/u door een bocht waar 70 is toegestaan, dus heb ik ook een "slechte auto ?"

De manier hoe de TS zijn "probleem" meldt kraakt hij Volvo al af, dan moet je een gelijkaardige reactie kunnen verdragen.

De vraag naar de max snelheid in die bocht zou kunnen aantonen of er een probleem is of niet, als er daar een max snelheid geldt van 120 en de V60 kan er maar met 80 doorheen zou ik er ook niet blij mee zijn.

Als de max snelheid daar echter 50 of 70 is, denk ik dat de Volvo de bestuurder bij 80km/u op tijd waarschuwt dat ie onverantwoord aan het rijden is.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
typhoon
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2013 - 12:04

Ik rij met een V60 d3 van 2011 met R-design pakket en de mogelijke bochtensnelheid is voor mij volop voldoende (rij meestal gezapig), maar merk wel dat het gewicht van de Volvo in vergelijking met onze Alfa ervoor zorgt dat de Alfa een betere combinatie comfort/baanvastheid heeft.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

@blackcurrant, jouw xc70 is een zeeschip qua wegligging vergeleken met een v60. Het is speculatief wat je allemaal zegt omdat wij allen de wegsituatie niet weten. En het is relevant dat de TS zich de vraag stelt of er iets met de auto is als hij voor zijn gevoel anders aanvoelt. Dat hij daar de vergelijking maakt met de een 3 serie is vanwege zijn eigen ervaring. Daarvoor hoeft niet gelijk bmw rijdend europa afgekraakt te worden.
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

V50 R schreef:...Dat hij daar de vergelijking maakt met de een 3 serie is vanwege zijn eigen ervaring. Daarvoor hoeft niet gelijk bmw rijdend europa afgekraakt te worden.
Van de 350 geteste voertuigen haalt hij wel juist een 3-reeks erbij om te gaan vergelijken... Is dit niet een beetje vragen naar dergelijke reacties.
Waarom heeft hij niet vergeleken met zijn eigen XC60 of een ander VOLVO model (zal tussen die 350 geteste wagens wel tussen gezeten hebben zeker...)
Maar ik wacht tot hij een eerlijke posting maakt bij nat wegdek. Zo iets in de aard van:
"Waar mijn 3-reeks bij 60km/u al uitbrak en oncontroleerbaar de vangrails inging, gaat mijn V60 strak tegen 80km/u door de bocht."

Samengevat: je hebt racepaarden en je hebt luxepaarden... Aan u de keuze, maar ga ze niet vergelijken.
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dat onstabiel weggedrag is een nieuwe safety functie van Volvo genaamd, "irresponsible driver alert" zodra de bestuurder onveilig weggedrag vertoont, begint de auto lichtjes te slingeren om de bestuurder weer tot aanvaardbaar weggedrag aan te manen :-)

Ik wacht nog steeds op de max toegestane snelheid in die bocht om de TS gelijk te geven of niet....zal wel niet meer komen denk ik....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

IkeV70 schreef:Ik rij zelf een V60 pih, en die heeft absoluut een matige wegligging. Ik ben geen racer, maar soms rij ik een bocht ook wel eens wat sneller dan normaal. De pih heeft nog meer vermogen dan de D4, ook een power knop, dus nodigt wel uit om soms even te blazen. Maar qua wegligging dus geen goed idee.
Nu is de pih een paar honderd kilo zwaarder dan de D4, ik had gedacht dat de D4 strakker op de weg zou liggen.
Het is niet eens het extra gewicht van de PIH, maar meer de gewichtsverdeling. Deze 300 kg extra liggen wel boven/achter de achteras. Daar wordt het stuur toch wel iets lichter van.

laatste Volvo (960) verkocht
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Wat mij betreft mag homanito zijn kunstjes op een circuit/trackday bewijzen met zijn duits raspaardje .

Op de openbare weg hoop en wens ik hem niet tegen te komen....

Mijn S60 plakt aan de weg, heb telkens nog een ruime reserve over mocht ik moeten uitwijken/remmen , voor zover dat je er verantwoorde snelheden mee doet.

Mocht hij ooit eens een Carrera S4 onder zijn kont hebben gehad, ben dan benieuwd wat er van BMW nog overblijft....
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

@ikeV70 jij vergelijkt appels met appels en dus een Volvo met Volvo en dat is dus iets anders dan Volvo met BMW.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
homanito
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.02.2014 - 21:09

Leuke reactie allemaal daar geniet ik van
Die bocht is een afrit van de autostrade die uitgeeft op een andere autostrade. En ten tweede, denk maar niet dat de bmw aan 110 op zij limiet zit nee dat gaat gewoon wat vlotter dan normaal het is dan ook maar een aangehaald Vb
Nu het is niet alleen bij deze afrit maar ook bij vele andere bochten dat de Volvo steken laat vallen
En degene die mij niet wil tegenkomen op de weg dit is uw probleem maar het mijne niet
Blij dat er toch leden op mijn open vraag reageren met een minder goed weggedrag van hun Volvo 60 dat is wat ik wilde weten en niet al die andere zever van .....'
En nog dit denk je met de Porsche een veredelde Volkswagen dat dit de limiet is ja jong er is nog ander en veel beter op,de markt gelukkig maar
En over die x60 mijn vrouw en ik zijn gebonden aan een hoge instap jammer genoeg maar enfin zij wilde een break maar met hoge instap veel keus heb je dan niet
En die redelijk betaalbaar blijft als gewone arbeider deze twee wagens bezitten ben ik in mijn nopjes,want ik herhaal blijkbaar zij hier mensen die niet goed lezen
Ik rij met plezier in de Volvo x60 maar met een smile in de ....' En mag dat even
Dus leden reageer maar maar blijf bij het topic aub, de vorige auto op de bmw was een Passat en die was op weggedrag ook stukken beter dus als VW jullie beter ligt dan BMW begin daar dan over ik zal wel verder baseren op de juiste topic en de rest pppfffffff......
Volvo XC60 D3/163pk automaat
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29489
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Volgens mij komen wij hier nooit uit, er blijven altijd meningsverschillen en smaakverschillen bestaan vooral op het gebied van bepaalde eigenschappen bij automerken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gesloten

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”