Pagina 2 van 8

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 10:39
door OGA244
Mart van der Steeg schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Die motoren zijn zo goed, er rijden er inmiddels zo veel.....als iedereen er zuinig op is zit ik goed tot het moment dat die dikke diesel niet meer noodzakelijk of te betalen is. En vanaf dat moment zien we wel weer.
En in Duitsland zijn de 2.4 D5 ook volop te verkrijgen, dan importeren we er wel eentje.
Een diesel stoot hoe dan ook minder co2 uit dan de benzine variant.
de dan nog betalen BPM is steeds op basis van CO2 uitstoot

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 10:57
door V70/2.4D/2003
OGA244 schreef:
Mart van der Steeg schreef:
V70/2.4D/2003 schreef: Die motoren zijn zo goed, er rijden er inmiddels zo veel.....als iedereen er zuinig op is zit ik goed tot het moment dat die dikke diesel niet meer noodzakelijk of te betalen is. En vanaf dat moment zien we wel weer.
En in Duitsland zijn de 2.4 D5 ook volop te verkrijgen, dan importeren we er wel eentje.
Een diesel stoot hoe dan ook minder co2 uit dan de benzine variant.
de dan nog betalen BPM is steeds op basis van CO2 uitstoot
Tegen de tijd dat het zo ver is heeft de EU dusdanig krankzinnige vormen aangenomen dat de fiscale harmonisatie een feit is, we één EU-kenteken hebben, Mart en ik achter de rollator lopen en op woensdagmiddag met de rest van het bejaardenhuis jeu-des-boules spelen. Ik vrees de BPM dus niet, die zal verdwijnen.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:07
door lint
Jij bent niet snel bang te krijgen zo lezen, ik zie het door jou geschetste toekomstbeeld al wel voor me, vooral de woensdag wordt een leuke dag :D

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:17
door Carlsson 900
Ik kijk ook uit naar de Woensdag en daarom mijn leeftijd voorlopig ook aangepast aan de huidige norm op het forum. :bandit: :D :whistle:

En die driecilinders ....... no comment.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:18
door V70/2.4D/2003
Dan stel ik voor dat we eens gaan nadenken over......NEEN, we gaan nu of-topic:

Gevolgen van het downsizen, kunnen we daar niet eens een poosje over kleppen?
Ik ben wel benieuwd naar een forumvisie ten aanzien de punten van angst en beven bij dat kleine motor-spul, afgezet tegen.....ja wat eigenlijk, milieu?

Ome Ben, mag dat hier of moet dat even elders?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:23
door lint
Het praten over de gevolgen van downsizen lijkt mij interessant maar eerst het advies van Ben afwachten of dat hier mag of in een apart topic moet.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:48
door Mart van der Steeg
V70/2.4D/2003 schreef: Tegen de tijd dat het zo ver is heeft de EU dusdanig krankzinnige vormen aangenomen dat de fiscale harmonisatie een feit is, we één EU-kenteken hebben, Mart en ik achter de rollator lopen en op woensdagmiddag met de rest van het bejaardenhuis jeu-des-boules spelen. Ik vrees de BPM dus niet, die zal verdwijnen.
off topic aan:
géén uitstoot, 2 cilinder aandrijving, maar wel deze varianten natuurlijk
off topic uit.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 11:57
door V70/2.4D/2003
Hatseflats,

Voor zeuren, speculeren, verwerking der emoties, speculaties, afkeurende meningen, positieve blik of whatever ten aanzien van het downsizen, hier mag u los!

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &page=last

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 13:53
door dbosker
Mart van der Steeg schreef: Ik wil een koppel van een tafelberg....... (en niet een zielig piekje)
Klopt Mart.
Mijn broer heeft een Mercedes C250 diesel. Hij pocht daarbij nog wel eens dat zijn C meer koppel heeft (aan PK's heeft hij geloof ik minder). Echter als je de koppelkromme van deze C ziet dan zie je dat het koppel maar over een vrij smal toerengebied vrij komt (komt er vrij plotseling in, en houdt even zo snel weer op). De koppelkromme van de V60 begint bij een vrij laag toerental, zit dan tegen zijn maximum aan en bouwt pas vrij laat (ik meende bij 3000 toeren) weer af. Puur genieten dus.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 22:16
door Msuidgeest
OGA244 schreef: ik gok ... een ongeblazen 2.4 had het slechter met 140pk
Maar daar kun je wel een half miljoen km-ers mee rijden. Bij die andere motoren (tjes) is dat nog maar de vraag.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 22:44
door Fulaks
Ik ben van na twee V70's met vijf cylinders nu aan nummer drie bezig met 4 cylinders. Deze laatste vervangt mijn 2.4D met BSR-tuning van 220 PK en 440 Nm. Wat hield ik van die auto en die motor ! Maar de nieuwe VEA D4 van 181 PK doet het echt goed, een plezier om mee te rijden, met de 8-traps automaat goed bij de les en zo'n anderhalve liter zuiniger per 100 km, en ook een gunstigere bijtelling. Als het op deze manier kan dan hoeft downsizen echt geen straf te zijn. Het motorgeluid ? Niet mooier, wel stiller. Ik vind de hele D4 een mooie evolutie, de toekomst zal uitwijzen hoe het met de duurzaamheid gesteld is.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 24.08.2014 - 23:47
door casper
Fulaks schreef: Ik ben van na twee V70's met vijf cylinders nu aan nummer drie bezig met 4 cylinders. Deze laatste vervangt mijn 2.4D met BSR-tuning van 220 PK en 440 Nm. Wat hield ik van die auto en die motor ! Maar de nieuwe VEA D4 van 181 PK doet het echt goed, een plezier om mee te rijden, met de 8-traps automaat goed bij de les en zo'n anderhalve liter zuiniger per 100 km, en ook een gunstigere bijtelling. Als het op deze manier kan dan hoeft downsizen echt geen straf te zijn. Het motorgeluid ? Niet mooier, wel stiller. Ik vind de hele D4 een mooie evolutie, de toekomst zal uitwijzen hoe het met de duurzaamheid gesteld is.
Ik beaam dit volledig.
Downsizen van 5 naar 4 cilinders was helemaal geen straf of droevig gebeuren, en dat zal men bij Volvo ook wel in het achterhoofd gehouden hebben bij het downsizen naar 3 cilinders.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 01:15
door wlangeler
Ben vooral benieuwd naar het geluid, want in mijn ogen is dit een wezenlijk onderdeel van hoe je het rijplezier ervaart.
voor mijn vrouw proefgereden in een Fiat 500 Twin Air..
Na 500 meter omgedraaid en terug naar de dealer. Wat een pruttelblokje... Staat nu een Fiat 500 met "ouderwetse" 4 cylinder op de stoep.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 05:48
door BlackcurrantV70
Wij gaan net een nieuwe lease aan voor een Fiat Panda twin air 2 cyl om onze Suzuki Alto (3cyl) te vervangen.

Deze autos worden nagenoeg alleen gebruikt om op Schiphol rond te toeren van de ene kist naar de andere, en ik moet zeggen dat ik liever de Fiat 2 cyl rij dan de Suzuki 3 cyl, de Fiat rijdt pittiger.

Of ik er ook dagdagelijks prive mee zou willen rijden is een andere vraag....

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 11:31
door diesel01
Gisteravond startte ik onze XC en het was fris.
Mijn ouders hebben een goot voor het huis waar de auto niet stationair door kan rollen waarbij een toefje gas dat wel lukt, het blok klinkt dan zo mooi bijna hees en mijn vader moest dan ook even glimlachen.
Toch denk ik dat het ook onze laatste vijf cilinder word, brandstofverbruik en tegenwoordig krachtige vier cilinders die ook nog zeer stil zijn met 8traps automaat maakt dat ik toch voor die 1op20 ga.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 11:54
door V480-S60
Ik kan mij daar volledig bij aansluiten.
Ik hou van het geluid van de 5-cylinders. Maar ben voor mijn portemonnee toch echt wel blij met de nieuwe 4-cylinders.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 12:02
door lint
Ik ga het binnenkort ervaren de overgang van de S80 D5 naar een V70 T5 met 8 traps geartronic, eigenlijk een dubbele overgang van 5 cilinder diesel naar een 4 cilinder benzine.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 12:06
door mga1600
Nou....die T5 zal zeker niet teleurstellen met zijn diesel-achtig hoog koppel! Het typische 5-cilinder geluid ontbreekt uiteraard, maar de motor is heerlijk stil en loopt erg mooi en trillingvrij. Dat gaat wennen....ik weet het zeker!

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 12:07
door Mart van der Steeg
Jammer dat de specifieke sounds van auto's verdwijnen, het is nu anoniem geworden.
De kevers, 2CV's, DS-en, Volvo's, kadetten, simca's, alfa's, mini's, wartburgs etc. waren aan het geluid te herkennen. Das war einmal.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 12:41
door dbosker
Simca's had ik altijd het idee bij dat de kleppen gesteld moesten worden, zo tikten deze motoren. Bepaald geen naaimachientjes.